تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۸۴
بیانیه مخالفان علیه مصوبه اکثریت مجلس ناکام ماند

تأیید «برجام» با اکثریت قاطع در شورای نگهبان

پایگاه بصیرت / ابراهیم بهشتی

(روزنامه ايران - 1394/07/23 - شماره 6053 - صفحه 3)

همزمان با اعتراض برخی نمایندگان مخالف توافق هسته‌ای به تصویب طرح برجام در 15 دقیقه، شورای نگهبان هم این طرح را کمتر از 24 ساعت پس از دریافت از «بهارستان» تأیید کرد.

نجاتالله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان با اعلام تصویب این طرح با «اکثریت قاطع آرا»، به ایرنا گفت: «بعضی اعضا ایرادهایی را مطرح کردند که مورد قبول اکثریت قرار نگرفت و این طرح به تصویب رسید و مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

طرح اجرای برجام روز سه‌شنبه با 161 رأی در مجلس تصویب شد. اما روز گذشته تعدادی از مخالفان در مجلس در پی ناامید شدن از مانع‌تراشی در مسیر اجرای برجام، رأی اکثریت بهارستان را زیر سؤال بردند و در تذکرات و نطق‌های خود عملکرد علی لاریجانی در مدیریت جلسه سه‌شنبه را به باد انتقاد گرفتند. آنان معترض بودند که چرا طرح مهمی همچون اجرای برجام در زمانی کمتر از 20 دقیقه از تصویب گذشته است. بر این اساس این طیف از مخالفان در حال حاضر باید منتقد و معترض شورای نگهبان نیز باشند که چرا در یک روز این طرح را بررسی و تأیید کرده است.

بیان این قبیل انتقادها در حالی است که بعد از انعقاد توافق وین، اعلام شده بود برجام از سوی ایران و 1+5 باید «رد» یا «تأیید» شود. اما برخی اعضای کمیسیون ویژه مجلس با دخالت دادن جهت‌گیری‌های سیاسی خود فضای دو قطبی را در بهارستان ایجاد کرده و در پی آن بودند تا دولت را مکلف به حذف و اصلاح برخی از بندهای توافق کنند. کاری که عملاً در مسیر اجرایی نشدن توافق هسته‌ای بود. در ادامه همین تلاش‌ها تعدادی از مخالفان حالا قاعده قانونی و مرسوم حاکم بر مجلس یعنی پذیرش نظر اکثریت را برنمی‌تابند. روز گذشته اگر چه فضای صحن علنی آرام بود اما چند نفری از نمایندگان مجلس که در جلسات روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات و جزئیات طرح اجرای برجام تحرکات زیادی در مخالفت با آن داشتند، در تذکرات و اظهارات خود بر مدیریت علی لاریجانی و تصویب جزئیات طرح در 15 دقیقه انتقاد کردند و آن را نقض کننده دموکراسی خواندند.

بیانیه‌ای که برگشت خورد

حمید رسایی، از چهره‌های مخالف برجام و عضو جبهه پایداری بانی تهیه بیانیه‌ای در اعتراض به همین موضوع شد که البته با همراهی همکاران و همفکران خود نیز روبه‌رو نشد. خبرگزاری فارس که مواضع مخالفان را پوشش می‌دهد، خبر داد: «جمعی از نمایندگان مجلس بیانیه‌ای را در اعتراض به تصویب طرح برجام به امضا رسانده‌اند. این افراد در بیانیه مذکور دلایل خود را از نامطلوب بودن طرح برجام که جزئیات آن در نشست سه‌شنبه «خانه ملت» تصویب شده، عنوان کردند. حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در حال جمع‌آوری امضا از نمایندگان است.»

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان و یکی دیگر از مخالفان توافق هسته‌ای هم در همین باره به «فارس» گفت: «در این متن، امضای نمایندگانی که به این طرح رأی منفی داده‌اند، ثبت شده است تا افکار عمومی بدانند که کدامیک از نمایندگان به این طرح رأی منفی و کدامیک رأی مثبت داده‌اند.» با این حال در پایان جلسه دیروز، نمایندگان در گفت‌وگوهای خود با خبرنگاران تصریح کردند که کسی از این بیانیه استقبال نکرده است. ابراهیم کارخانه‌ای به خبرنگار «ایران» گفت که «موضوع منتفی شده و قرار نیست بیانیه‌ای صادر شود.» حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و یکی دیگر از مخالفان شناخته شده برجام هم در گفت‌وگو با «ایران» تأکید داشت که «موضوع قطعی نشده و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.»

«برجام» سزارین شد

علاوه بر این علیرضا خسروی، نماینده سمنان نیز در صحن علنی گفت: «روز گذشته در مجلس اجازه ندادید دموکراسی اجرایی شود. رئیس مجلس برجام را سزارین کرد و ناقص متولد شد.» حمید رسایی هم که در مخالفت با حذف «نابینایی» از شرایط نامزدهای انتخابات سخن می‌گفت، به طعنه و کنایه به علی لاریجانی رئیس مجلس، افزود: «شاید بعضی وقت‌ها آدم چشم هم نداشته باشد که بعضی از کارهای غیرقانونی که رئیس جلسه انجام می‌دهد را ببیند خیلی هم بهتر هست.»

مهرداد بذرپاش، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس هم دیگر نماینده‌ای بود که عملکرد همکاران خود در هیأت رئیسه را زیر سؤال برد و در نطق میان دستور خود گفت: «دیروز روز خوبی برای مجلس شورای اسلامی نبود. برجامی که ماحصل 22 ماه مذاکرات است را نباید در 15 دقیقه راجع به حداکثرسازی فرصت‌ها و حداقل‌سازی تهدیدها وقت گذاشت. مجلسی که برای این موضوع یک کمیسیون ویژه تشکیل داد و همه اعضای آن دلسوزانه بیش از 40 روز در دو شیفت کاری روی آن وقت گذاشتند ولی این طرح به کمیسیون ویژه حتی به عنوان یک کمیسیون فرعی نیز ارجاع داده نشد. به نظر شما طرحی کارشناسی و قانونی مصوب کرده‌اید؟ یا اصل 65 و 66 قانون اساسی که اهمیت آیین‌نامه داخلی را متذکر شده است را رعایت کرده‌اید؟ تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد.» یک روز قبل تر هم روح‌الله حسینیان از اعضای دیگر پایداری در مجلس در جمع خبرنگاران صریحاً اعلام کرد که «مصوبه مجلس را قبول ندارد و اگر روزی به قدرت برسد زیر آن می‌زند.»

پاسخ رئیس فراکسیون اکثریت به منطق مخالفان

اعتراضهای این دسته از اعضای بهارستان در حالی است که نمایندگان آنها در جلسه‌ای با نمایندگان فراکسیون اکثریت مجلس در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بر سر چگونگی بررسی جزئیات طرح یاد شده توافق کرده بودند. آنها اما همچنان که به توافق درباره رأی دادن به طرح دو فوریتی در هفته قبل پایبند نبودند، در این باره هم عهدشکنی کردند.

با این حال منطق مخالفان که هر گاه نتیجه رأی‌گیری بر وفق مرادشان نباشد آن را قبول نخواهند داشت با واکنش همکاران آنها در بهارستان روبه‌رو شد. کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اکثریت روز گذشته در جمع خبرنگاران و در پاسخ به همین منطق گفت: «رهبری گفته‌اند مجلس درباره برجام نظر دهد اما برخی تصور می‌کنند، مراد از این سخن رهبری یعنی اینکه فقط بخشی از مجلس باید نظر دهد. این فکرغلطی است زیرا مجلس با اکثریت آرا و 161 رأی به این طرح رأی داده است و 100 نفری که در بحث کلیات مخالف بودند نیز در بررسی جزئیات به 59 نفر کاهش یافت.»

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به این سخن رهبر معظم انقلاب که موضوع هسته‌ای نباید محل شکاف شود، به مخالفان برجام در مجلس یادآوری کرد که مصوبه مجلس هم نباید محل شکاف شود. نماینده شاهرود با اشاره به ارسال پیامک‌های انبوه به نمایندگان که برخی از آنها بی ادبانه هم بوده و فشارهایی را به مجلسی‌ها وارد کرده است، افزود: «خواص کار پارلمانی همین است، در کار پارلمانی جر و بحث وجود دارد اما وقتی به یک تصمیم رسیدیم همه باید در آن راستا حرکت کنیم و به جای تبدیل کردن آن به دعوا و جنجال سیاسی باید همه حواس‌مان برای درست اجرا کردن قانون باشد.»

حسین سبحانی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در گفت‌وگو با «ایران» توضیح داد: «رئیس مجلس در بررسی جزئیات طرح برجام مرتکب خلاف آیین‌نامه نشد و از اختیارات خود استفاده کرد چنانچه مثلاً در بررسی لایحه بودجه هم پیشنهادها زیاد است و زمانبر، رئیس جلسه می‌تواند از پیشنهادها عبور کند». نماینده نیشابور افزود: «مخالفان پیش از این در بررسی کلیات نظرات خود را با صراحت هر چه تمام‌تر بیان کردند و در جلسه روز سه‌شنبه هم اکثریت مجلس تدبیر رئیس را تأیید کردند. اعتراضها تنها مختص تعدادی از همکاران بود که این هم امر طبیعی است.» وی تأکید کرد: «مصوبه مجلس وقتی مهر تأیید شورای نگهبان می‌خورد در حکم قانون است و لازم‌الاجرا. ان قلت آوردن بر سر تصمیم اکثریت اقدام پسندیده‌ای نیست ضمن اینکه این شیوه از بیان اعتراض، اعتبار و جایگاه مجلس را نیز زیر سؤال می‌‌برد.»

خسروی: مصوبه مجلس را قبول دارم

با این حال علیرضا خسروی نماینده سمنان که جزو منتقدان مدیریت رئیس مجلس بود، به خبرنگار« ایران» گفت که «مصوبه مجلس را قبول دارد و با تأیید شورای نگهبان آن را قانونی می‌داند که همه باید به آن احترام بگذارند.» وی افزود: «انتقاد من به رعایت نکردن آیین نامه داخلی مجلس از سوی رئیس بود که اجازه طرح پیشنهاد‌ها را نداد و قبل از آن هم طرح یک فوریتی را برای بررسی به کمیسیون برجام ارسال نکرده بود.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا منتقد شورای نگهبان هم هستید که چرا سریع مصوبه مجلس را بررسی و تأیید کرده است، گفت: «نه، کار شورای نگهبان با مجلس تفاوت دارد، ما در مجلس باید جزئیات برجام را مد نظر قرار می‌دادیم اما شورای نگهبان انطباق آن با شرع و قانون اساسی را بررسی می‌کند.» وی تأکید کرد که «نماینده مستقل است و هیچ وابستگی به جریان‌های سیاسی و از جمله جبهه پایداری ندارد.»

باقری: مخالفان «برجام» در 8 ساله دولت قبل توفیقی نداشتند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نطق میان دستور خود گفت: مسائل هسته‌ای با تدبیر رهبر معظم انقلاب و سختکوشی تیم مذاکره‌کننده امین، شجاع و متدین به سرانجام رسید و امیدواریم با ادامه تلاش مسئولان نظام آثار مثبت آن در جامعه در تمامی ابعاد ظاهر شود و آثار منفی آن بخصوص احتمال نفوذ امریکای جنایتکار رصد شود و در مقابل هرگونه نفوذ مقاومت به عمل آید.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محمد باقری اظهار داشت: باید توجه داشت افرادی که از تریبون‌های رسمی کشور مخالفان عملکرد کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام را ضد نظر ولی فقیه قلمداد می‌کنند افرادی بی‌بصیرت هستند که نظام مترقی ولایت فقیه را در چارچوب منافع شخصی و حزبی خود تفسیر می‌کنند و این گونه اظهارنظرها برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب است و لازم است از تریبون‌های رسمی کشور بخصوص از تریبون‌های نماز جمعه از این گونه نظرات افراطی و کوته فکرانه دوری کنیم تا به جذب حداکثری و دفع حداقلی جامه عمل بپوشانیم. به نظر می‌رسد یکی از عوامل کم رونقی نماز جمعه‌ها بویژه در کلانشهرها همین نظرات افراطی است.

نماینده بناب در مجلس افزود: به نظر می‌رسد مخالفان برجام حقوق بگیران سیاسی هستند که در 8 سال دولت قبل در مذاکرات عملاً توفیقی پیدا نکردند و کشور را تا لبه جنگ سوق دادند و امروز هم در مجلس شورای اسلامی دنبال جمع‌آوری امضا برای مخالفت با طرح برجام هستند که باید در روش خود تجدیدنظر کنند. این عضو فراکسیون روحانیت با توجه به برگزاری انتخابات مجلس و مجلس خبرگان در هفتم اسفند تأکید کرد: از اعضای شورای نگهبان و از اعضای هیأت دولت خواستاریم از هرگونه اظهار نظر در خصوص جریان‌های سیاسی پرهیز کنند چرا که معتقدیم شورای نگهبان چشم بینای نظام انقلاب اسلامی است و دولت هم مجری انتخابات است و هرگونه اظهارنظر موجب خدشه در انتخابات خواهد شد.

به گفته وی نکته‌ای دیگر در خصوص انتخابات، خرید و فروش آرا بویژه در دوره‌های اخیر است که یکی از چالش‌های مهم بوده و لازم است دستگاه‌های نظارتی به صورت جدی با این معضل برخورد کنند. این نماینده مجلس اظهار داشت: در خصوص نحوه گزینش برای شرکت در انتخابات، مجلس خبرگان رهبری باید یادآور شویم سازمانی که توسط شورای نگهبان برگزار می‌شود دارای اشکالاتی است و لازم است تدبیر دیگری اندیشیده شود. باقری خاطرنشان کرد: مردم کلانشهرها اکثراً در انتخابات شرکتی کمرنگ دارند و در عمل نمایندگانی که به مجلس ورود پیدا می‌کنند با 5 یا 10 درصد آرا انتخاب می‌شوند. لذا لازم است تدبیری اندیشیده شود که مردم در انتخابات شرکت پرشور داشته و نمایندگان واقعی خود را به مجلس بفرستند و لازمه این امر این است که افراد مستقل و آزاده ردصلاحیت نشوند تا مشارکت مردم در انتخابات در سطح بالایی باشد.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6053/3/92287/0

ش.د9404256

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات