تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۳۳۱
گفت‌وگو با مسعود ادریسی سفیر پیشین ایران در لبنان

اجرای برجام و روزهای تنهایی تل‌آویو

اشاره: دوشنبه (هجدهم آبان ماه) «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «باراک اوباما» رئیس جمهوری امریکا برای نخستین بار پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در شهر واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند. اختلاف‌ها میان دو طرف در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به اوج خود رسید، اختلاف هایی که به گفته بسیاری از تحلیلگران طی دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده و همچنان نیز بر روابط اوباما و نتانیاهو سایه افکنده است به گونه‌ای که رئیس جمهوری امریکا پیش از دیدارش با نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد بر کسی پوشیده نیست که آقای نخست وزیر و من اختلاف نظری جدی در مورد این مسأله خاص داریم. سفر اخیر نتانیاهو به امریکا و دیدارش با اوباما افزون بر تلاش برای ترمیم روابط، دربردارنده دستورکاری چون برون رفت رژیم صهیونیستی از چالش‌های داخلی است بویژه که این رژیم در آستانه انتفاضه دیگری در سرزمین اشغالی فلسطین قرار دارد و بیش از پیش نیازمند پشتیبانی‌های امریکاست. «مسعود ادریسی» سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کردپس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در وضعیتی وارونه این رژیم صهیونیستی است که در انزوا قرار گرفته است؛ از این رو نمی‌توان انتظار داشت سفر اخیر نتانیاهو به واشنگتن بتواند تأثیر چندانی بر این وضعیت داشته باشد.

(روزنامه ايران - 1394/08/25 - شماره 6079 - صفحه 10)

* به نظر شما مهم ترین دستورکار سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امریکا چه بود؟

** همان‌گونه که نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از سفر اعلام کرده بود از مهم ترین هدف‌های این سفر خرید تجهیزات نظامی و تسلیحات به ارزش چند میلیارد دلار است. قرار بر این است که یک قرارداد تازه 10 ساله میان امریکا و رژیم صهیونیستی بسته شود که ارزشی چند ده میلیارد دلاری دارد. اگر بخواهیم این موضوع را به مسائل منطقه ارتباط دهیم، این تلاش‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی به دنبال این است که خودش را هر چه بیشتر از نظر نظامی و تسلیحاتی تقویت کند و بتواند دست برتر را از لحاظ نظامی در منطقه داشته باشد.

* چه موضوع هایی در این سفر پیگیری شد؟

** همان گونه که گفته شد، بحث قرارداد تازه تسلیحاتی میان رژیم صهیونیستی و امریکا یکی از موضوع‌های اصلی در سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امریکا است اما موضوع‌های دیگری نیز وجود دارد که دارای اهمیت بالایی برای رژیم صهیونیستی است. از جمله می‌توان به وضعیت تازه‌ای اشاره کرد که پس از برجام در منطقه به وجود آمده است. در طول مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری برای شکست این گفت‌و‌گوها انجام داد و اختلاف‌های زیادی نیز در این زمینه میان مقام‌های رژیم صهیونیستی و دولت امریکا به وجود آمد اما دیدیم که مسئولان این رژیم موفق به تحمیل خواسته‌های خود بر دولت امریکا نشدند.

در این زمینه باید گفت در حقیقت انزوایی را که ایران بر اثر موضوع هسته‌ای و عملکرد دولت‌های نهم و دهم در آن قرار گرفته بود، با توافق هسته‌ای بر طرف شد. اکنون وضعیت برعکس شده و الان این رژیم صهیونیستی است که در انزوا قرار گرفته است. این رژیم از این امر بسیار نگران است. به همین دلیل یکی از موارد مهم گفت‌و‌گوهای نتانیاهو و اوباما درباره توافق هسته‌ای با ایران و این مسأله است که امریکا توجه بیشتری به نظرهای رژیم صهیونیستی در نحوه ارتباط امریکا با ایران داشته باشد.موضوع دیگر، مسائل منطقه و بویژه مسأله سوریه است. با توجه به مذاکرات وین و دعوت از ایران برای شرکت در این مذاکرات، انزوای رژیم صهیونیستی بیشتر شده است. این امر موجب خشم بیشتر مقام‌های رژیم صهیونیستی شده است.

* موضوع دیگری که اهمیت بالایی دارد، بحث تحولات اخیر در سرزمین اشغالی فلسطین و شروع انتفاضه سوم است. این مسأله تا چه‌اندازه در سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امریکا تأثیرگذار بوده است؟

** مسأله فلسطین همواره یکی از موضوع‌های مهم در مناسبات دولت اوباما با رژیم صهیونیستی بوده است. البته به دلیل تحولات اخیر خاورمیانه موضوع فسطین کمی کم رنگ شده است. دولت اوباما زمانی که روی کار آمد تلاش کرد مسأله فلسطین را به نحوی حل و فصل کند اما گذر زمان مشخص کرد که دولت اوباما در این امر به موفقیتی دست نخواهد یافت چرا که رژیم صهیونیستی حاضر به دادن هیچ گونه امتیازی به مردم فلسطین نیست. تحولات اخیر خاورمیانه نیز موجب شد مسأله فلسطین تا اندازه‌ای در حاشیه قرار بگیرد اما شروع انتفاضه تازه در فلسطین و فشارهایی که در صحنه بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی وارد می‌شود، باعث شده نتانیاهو برای یافتن راهکاری در این زمینه و کاستن از فشارها به امریکا متوسل شود. البته با توجه به مواضع امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در مسأله فلسطین این امر فایده چندانی نخواهد داشت.

* همان گونه که مشاوران اوباما و سخنگوی کاخ سفید اعلام کردند، در زمینه مسأله فلسطین بحث تشکیل دو دولت از دستورکار اوباما خارج شده است. با توجه به مسائلی که به آن اشاره کردید، به نظر شما راه حل تشکیل دو دولت به کجا ختم خواهد شد؟

** دولت اوباما می‌داند که مسأله تشکیل دولت فلسطینی به هیچ وجه مورد پذیرش رژیم صهیونیستی قرار نخواهد گرفت، بنابراین اوباما بر عکس سال‌های نخست روی کار آمدنش دیگر روی مسأله تشکیل دولت فلسطینی مانور نمی‌دهد. در شرایط کنونی مسأله تشکیل دو دولت نه امکانپذیر است و نه رژیم صهیونیستی این مسأله را خواهد پذیرفت.

* با توجه به اختلاف‌های موجود میان نتانیاهو و اوباما، به نظر شما این سفر تا چه‌اندازه می‌تواند به نزدیکی دیدگاه‌های دو طرف منجر شود؟

** در پاسخ به این پرسش باید گفت که شخصِ اوباما با سیاست‌های رژیم صهیونیستی، هم درباره ایران و هم در مسأله فلسطین موافق نیست و اختلاف‌های موجود بین دو طرف خیلی عمیق است. هرچند سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند تا اندازه‌ای از بار این اختلاف‌ها بکاهد اما نمی‌توان در این زمینه زیاد خوشبین بود.

* آینده روابط رژیم صهیونیستی و امریکا را در زمان باقیمانده دولت اوباما چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** همه دولت هایی که در امریکا روی کار می‌آیند نیاز به کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی دارند و هر چه به زمان انتخابات در امریکا نزدیک تر می‌شویم این نیاز بیشتر می‌شود. طبیعی است که اوباما نیز به عنوان یک دموکرات برای پیروزی حزبش در انتخاباتِ پیش روی ریاست جمهوری سعی کند تنش‌هایش با رژیم صهیونیستی را کم و رأی لابی صهیونیستی را به سمت حزب دموکرات سرازیر کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت این اختلاف‌ها تا حدی در ماه‌های آینده کم تر شود.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6079/10/98664/0

ش.د9404264

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات