صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۳۸۵

تازه‌ترین جنجال پرونده آمیا

رسانه آرژانتینی «اینفوبائه» گزارش داد وزیر اطلاعات سابق آرژانتین طی اظهاراتی در دادگاه این کشور، حزب «کبراچو» را به عنوان عامل احتمالی قتل دادستان ویژه حمله به مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) معرفی کرده است.
به نقل از «اینفوبائه»، «آنتونیو استیوسو» وزیر اطلاعات سابق آرژانتین طی اظهاراتی در دادگاه این کشور، از مبارزان حزب «کبراچو» و بخش مبارزان افراطی «کا» به رهبری «لوئیس دلیا» به عنوان قاتلان احتمالی «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه بررسی پرونده حمله به مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) نام برد؛ وی همچنین مدعی شد که ایران نیز از حامیان احتمالی قتل «نیسمن» است.

براساس اظهارات «استیوسو»، «نیسمن» همواره بیم آن را داشته که مورد حمله حزب چپگرای «کبراچو» با رهبری «فرناندو استچه» قرار گیرد؛ به همین دلیل وی از وزیر اطلاعات سابق آرژانتین خواسته است که سلاحی را در اختیار «دیه‌گو لاگورمارسینو» همکار و کارشناس اطلاعاتی وی قرار دهد.

افشاگری‌های وزیر اطلاعات آرژانتین، طی 16 ساعت در سپیده‌دم روز دوشنبه انجام شد؛ در همان روز مقامات قضایی آرژانتین اعلام کردند که «استیوسو» گروهی وابسته به دولت «کرشنریسم» را به عنوان عامل قتل احتمالی «نیسمن» به «فابیانا پالماقینی» قاضی دادگاه رسیدگی به این پرونده معرفی کرده است.

همکار سابق «نیسمن» در موضوع تروریسم بین‌المللی همچنین تصریح کرد: پس از مرگ «نستور کرشنر» رئیس‌جمهور اسبق آرژانتین، «کریستینا فرناندز» رئیس‌جمهور سابق این کشور از من و «نیسمن» خواست که تحقیق درباره ردپای ایران در موضوع حمله به «آمیا» را رها کنیم و چون ما از دستور وی اطاعت نکردیم، من را از وزارت اطلاعات اخراج کردند و به زندگی «نیسمن» نیز پایان دادند.

پس از مطرح شدن نام پنج ایرانی به عنوان متهمان حمله به «آمیا»، دادستان این پرونده خاطرنشان کرده بود که ریاست حزب «کبراچو» حداقل 3 بار به ایران سفر کرده و برای حزب خود مبالغی پول ایرانی دریافت کرده است.

از سوی دیگر «فرناندو استچه» در مقابل اتهامات وارد شده به حزب «کبراچو» از سوی «استیوسو»، به دفاع از حزب خود پرداخت و این اتهامات را خیالبافی سهمگین و غیرقابل باور دانست؛ وی افزود: واضح است که یک اقدام سیاسی در جریان است.

«استچه» در ادامه آمادگی خود برای حضور در دادگاه رسیدگی به پرونده مرگ «نیسمن» را اعلام کرد.

«لوئیس دلیا» رهبر سیاسی دیگری که «استیوسو» از وی به عنوان یکی از قاتلان احتمالی «نیسمن» نام برده بود نیز اظهارات اخیر وزیر اطلاعات سابق آرژانتین در دادگاه را رد کرد و سخنان وی را بی‌ارزش خواند.

وی در این رابطه عنوان کرد: در پشت پرده ظهور مجدد وزیر اطلاعات سابق آرژانتین، «مائوریسیو ماکری» رئیس‌جمهور این کشور حضور دارد؛ وی با هدایت این جریان قصد دارد «کریستینا فرناندز» را دستگیر کرده و خود را به عنوان قهرمان بزرگی که کل قاره آمریکا را ساماندهی کرده، نزد جامعه جهانی مطرح کند.

قتل «نیسمن» توسط «کریستینا فرناندز» هدایت می‌شد

«فدریکو کاسال» یکی از وکلای فرزندان «آلبرتو نیسمن» در پرونده مرگ وی، جزئیات بیشتری از اظهارات «استیوسو» نزد دادگاه آرژانتین را فاش کرد.

وی در این رابطه عنوان کرد: «استیوسو» همواره از «کریستینا فرناندز» با عنوان «او» یا «آن خانم» یاد می‌کند و به صورت مستقیم اعلام کرده که «فرناندز» و نزدیکان وی بیش از هرکس دیگری به مرگ «نیسمن» تمایل داشته‌اند.

«کاسال» افزود: «استیوسو» از رئیس‌جمهور سابق، «کارلوس زانینی» یکی از اعضای بلندپایه حزب «جبهه برای پیروزی» و «آنیبال فرناندز» رئیس دفتر «فرناندز» به عنوان افرادی که نمی‌خواستند پرونده حمله به «آمیا» توسط «نیسمن» ادامه پیدا کند، نام برده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات