صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۰۱

پاسخ پسابرجامی بازار ارز و مسکن به ادعاهای اقتصادی دولت

یک روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به داغ بودن بازار خرید ارز و طلا و در مقابل رکود بازار مسکن پاسخ ادعاهای اقتصادی دولت را داد. رونق خرید طلا و ارز با تلقی گران شدن در آینده خلاف ادعای دولت را ثابت می‌کند.

روزنامه وقایع‌اتفاقیه در گزارشی میدانی نوشت: دلار بخریم یا سکه؟ دغدغه این روزهای سرمایه‌داران خرد و خانگی است. مردمی که نه پول کلانی برای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دارند و نه احتمالا با مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس آشنا هستند.

گزارشگر ضمن مراجعه به بازار طلا و ارز می‌نویسد: با یکی از خریداران سر حرف را باز کردم. پرسیدم: شما هم طلا می‌خرید که پس‌انداز کنید؟ با چهره‌ای آرام گفت: مگر طلا به غیر از سرمایه‌گذاری به چه درد دیگری می‌خورد؟ که النگوها را بندازی نشان بدهی طلا داری؟ باید طلا بخری که سر سال سود کنی. یک پیشنهاد هم برای من داشت؛ گفت: به نظرم شما هم اگر پول دستت‌داری تا خرج نشده طلا بخر، به فکر آینده‌ات باش!

روزنامه اصلاح‌طلب می‌افزاید: هر چه قدر بازار خرید ارز و طلا داغ است اما این روزها بازار خرید و فروش مسکن زمین‌گیر شده، هرکس هم پولی دارد یا برای رهن است یا اجاره. بنگاه‌های املاک می‌گویند تغییری در بازار مسکن رخ نداده است و تا زمانی که قدرت خرید افزایش پیدا نکند، تغییری هم در این بازار شاهد نخواهیم بود. بنگاه‌های املاک می‌گویند تاثیری در بازار مسکن ندیده‌اند و همچنان رکود دامن‌گیر این بخش است. فعالان این بخش معتقدند بازار معاملات مسکن نه تنها تغییری نداشته، بلکه در این مدت مراجعه‌های زیادی هم به بنگاه‌های املاک نشده است. براین اساس، پیش‌بینی می‌شد پس از اجرای برجام، جو روانی ناشی از آن حداقل بتواند مردم را برای ورود به بازار مسکن ترغیب کند اما با گذشت مدت زیادی از اجرایی شدن برجام، تغییر خاصی را نمی‌توان در این بازار مشاهده کرد و به نظر می‌رسد که این اتفاقات تاثیر چندانی را بر سازندگان و متقاضیان بازار مسکن ندارد.

بنگاه‌های املاک معتقدند اگر سیاست‌های دولت به این روال ادامه پیدا کند، بعید است سال آینده هم رونق زیادی را شاهد باشیم.

در ادامه این گزارش آمده است: بنگاه‌های املاک که یکی از ناراضی‌ترین بخش‌ها در زمان رکود مسکن هستند، معتقدند وضعیت اقتصادی مردم یکی از موانع جدی پیش روی رونق بازار مسکن است، چرا که مردم پول کافی برای خرید ندارند، بنابراین تا زمانی که قدرت خرید افزایش پیدا نکند، تغییری هم در بازار مسکن شاهد نخواهیم بود. یکی از این مشاوران املاک گفت: اجرای برجام نتوانست بازار مسکن را از رکود خارج کند و تاکنون هم تاثیری را نگذاشته است. به همین دلیل نیاز به راهکارهای دیگر برای افزایش توان اقتصادی خانوارها و رونق بازار مسکن است.

مشاور املاک دیگری با انتقاد از آمارهایی که درباره رونق بازار مسکن اعلام می‌شود، گفت: بنگاه‌های املاک که تاکنون تغییر وضعیتی را در بازار شاهد نبوده‌اند و همچنان مشتری برای خرید مسکن نیست. ما نمی‌دانیم این آمارها بر چه مبنایی مطرح می‌شود.

حسام عقبایی رئیس صنف مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه بازار مسکن از دو سال گذشته درگیر رکود بوده است، افزود: در این مدت هم تغییری در بازار به وجود نیامده و همچنان تعداد معامله‌های مسکن نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات