حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۲۹
سخنگوی رزمایش فجر 2 در گفت‌وگو با پایگاه بصیرت

سعی کردیم بهترین خدمت‌مان را ارائه دهیم

قسمت مغفولی که معمولا در مانورهای این‌چنینی رخ می‌دهد غافل شدن از امدادرسانی به وسایل نقلیه عمومی مانند مترو است. با توجه به اینکه امدادرسانی به این مجموعه‌ها سختی‌های خاص خودشان را داشته‌اند؛ سعی کردیم که در این رزمایش به این مهم به نحو مطلوب پرداخته شود.
پایگاه بصیرت / مهدی سلطانی

حماسه و جهاد / اشاره: بزرگ ترین رزمایش ترکیبی از نوع مقابله با خطرات سوانح شیمیایی ـ ترومای کشور تحت عنوان رزمایش شهید همدانی (فجر۲) در بیمارستان بقیه الله و به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) در روز دوشنبه برگزارشد. برگزاری این مانور که در نوع خود بزرگترین مانور مقابله با خطرات حملات شیمیایی در کشور بود؛ بهانه‌ای شد تا به سراغ دکتر حمیدرضا اسنکدریون سخنگوی این مانور برویم و از کم و کیف برگزاری این مانور و اهداف آن بپرسیم.

سعی کردیم بهترین خدمت‌مان را ارائه دهیم

به عنوان اولین سئوال بفرمایید چرا دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عهده‌دار برگزاری چنین همایشی شد؟

به نام خدا. در ابتدای باید عرض کنم که دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با مأموریت‌های محوله‌ای که در این قبیل زمان‌ها رخ می‌دهد؛ چهار سال متوالی است که اجرای چنین مانورهایی را در دستور کار دارد. در ابتدای سال 93 با توجه به اینکه بحث پرداختن به مجروحین شیمیایی در سطح کشور مغفول واقع شده بود؛ با تعاملی که ستاد سازمان پدافند غیر عامل کشور با دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله انجام داد؛ رسیدگی امر آموزشی و درمانی بحث مجروحین این سوانح در اختیار این دانشگاه قرار داده شد. این ماموریت جدیدی بود که به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محول شد. در همین راستا ما در تابستان سال گذشته و نیز در یکی دو ماه گذشته اورژانس شیمیایی را راه‌اندازی کردیم. پیش بینی ما بر این بود که بتوانیم این اوژانس شیمیایی را در صحنه عمل نیز یک تست کارآمدی انجام داده باشیم.

امسال نسبت به سال گذشته یک مقدار افق دیدمان و میدان عملمان را قدری فراتر گذاشته‌ایم. برای مثال امروز در این رزمایشی که شما شاهد آن هستید؛ حدود 170 مصدوم فرضی را از گروه مجروحین شیمایی و ترومایی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله پذیرش کرده‌ایم.

با توجه به نزدیکی ایام پایانی سال،‌ احساس نمی‌کنید که زمان برگزاری این رویداد قدری به تاخیر افتاده است؟

برای ما کاملا ملموس بود که شاید این پرسش به وجود بیاید که چرا این رزمایش موکول به روزهای پایانی سال شده است. باید عرض کنم که این مورد را می‌توان به نوعی یک توفیق اجباری برشمرد و شاید برای ما نیز باعث ثمراتی گردد. همان‌طوری که می‌دانیم در این ایام از سال رفت و آمدهای مردم در کوچه و خیابان شدت می‌گیرد و به همین میزان ما شاهد آسیب‌ها و جراحت‌هایی ناشی از تصادفات هستیم. باید اضافه کنم که این حوادث در شلوغ‌ترین ایام سال اتفاق می‌افتد و ما باید بتوانیم بهترین و بهینه‌ترین خدمات خودمان را به این مردم در این ایام از سال ارائه دهیم.

سعی کردیم بهترین خدمت‌مان را ارائه دهیم

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با توجه به اینکه بازوی قدرتمند بهداشت و درمان در سطح سپاه شناخته می‌شود؛ چه در بحث آموزش و بحث پژوهش، در بحث درمان هم سپاه این انتظار را از این دانشگاه دارد که ما بتوانیم بهترین خدمات‌مان را ارائه دهیم. و همین طور که شما می‌دانید این مجموعه بیمارستانی یکی از بیمارستان‌های بزرگ و فوق تخصصی کشور است. ما در طول سال برنامه‌ریزی‌های خودمان را برای رویارویی با این نوع حوادث انجام می‌دهیم و از این منظر در حالت غافل‌گیری قرار نمی‌گیریم. خود این موضوع هم پیامی برای ما است که در هر لحظه از سال آماده باشیم و هم یک پیامی است برای ملت عزیز و رهبر عزیزمان. به عبارتی همان‌گونه که رزمندگان ما در خطوط مستقیم نبرد مشغول جان‌فشانی و ایثار هستند ما هم به عنوان یک سرباز کوچکی در بخش بهداشت و درمان آماده خدمت هستیم.

در این رزمایش چه ارگان‌هایی شرکت داشته‌اند و در چه نقاطی انجام شد؟

این رزمایش با فرماندهی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و پشتیبانی قرارگاه ثار الله تهران صورت گرفته است. در همین زمینه ناجا در سطح نیروهای راهور و فاتب، سازمان امداد نجات هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، مترو و شهرداری تهران همکاری داشته‌اند. قسمت مغفولی که معمولا در مانورهای این‌چنینی رخ می‌دهد غافل شدن از امدادرسانی به وسایل نقلیه عمومی مانند مترو است. با توجه به اینکه امدادرسانی به این مجموعه‌ها سختی‌های خاص خودشان را داشته‌اند؛ سعی کردیم که در این رزمایش به این مهم به نحو مطلوب پرداخته شود و امیدواریم که طلیعه‌ای گردد برای امدادرسانی‌های آتی.

سعی کردیم بهترین خدمت‌مان را ارائه دهیم

به لحاظ اینکه این مانور یک مانور نظامی تلفیقی است در 4 نقطه از تهران برگزار کردیم. به این معنا که هم‌زمان مجروحان فرضی را که ناشی از حملات شیمیایی و جنگی است به بیمارستان انتقال داده‌ایم و در این مدت، مصدومانی را که هدف حملات تروریستی در سطح شهر قرار گرفته‌اند؛ در نقاطی مانند متروها و مکان‌های عمومی جمع‌آوری کردیم.

در همین زمینه مجروحانی را به صورت فرضی از نقاطی مانند مصلی تهران، پایگاه هوایی قدر سپاه و نیز مجروحانی را توسط پایگاه خلیج هلال احمر به این بیمارستان منتقل می‌شوند. آنهایی که با ادبیات بهداشت و درمان مأنوس هستند می‌دانند که پذیرش همزمان بیش از 170 مجروح در استعداد یک بیمارستان تخصصی در شرایط آرام است و ما با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت دادیم سعی کردیم که تمام این افراد را در مدت زمان کوتاهی مورد مداوا قرار دهیم. بیمارستان ولی‌عصر ناجا در همین زمینه برای ما کمک شده است. از این جهت حدود 20 مجروح بعد از تریاژ اولیه برای ادامه مداوا به آنجا منتقل شدند.

آیا رزمایش توانسته است به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کند؟

به هر حال باید اذعان کرد که هر رزمایش حاوی یک‌سری نقاط ضعف و قوت است و ما هدفمان از برگزاری چنین رزمایش‌هایی هم درآوردن این نقاط ضعف است. ما سعی‌مان بر این است که این حالت‌ها را از قالب نمایش خارج کنیم. این بیمارستان در طول سال‌ هم نشان داده است که می‌تواند میزبان خوبی برای مجروحان در حوادث غیر مترقبه و سوانح جنگی باشد و در همین زمینه هم در حال حاضر بسیار فعال است. امیدواریم که با تلاش پرسنل خدوم بخش بهداشت و درمان سپاه بتوانیم شاهد ثمرات این فعالیت‌ها باشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات