تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۸۶۹۳
دکتر هانی زاده در گفتگو با بصیرت درباره آزادی تدمر

بحران سوریه می تواند تا پایان سال جاری میلادی پایان یابد

وضعیت تروریست ها مخصوصا جبهه النصره و داعش پس از پیشروی های اخیری که ارتش سوریه در شهرهای «تدمر»، «نبل»، «الزهراء» و بخش هایی از حمص و غرب حلب داشته، اکنون به یک نقطه پایانی رسیده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/وحید قاسمی
شهر تاریخی تدمر که مدت زیادی تحت اشغال داعش، همه آثار تاریخی اش در معرض تخریب قرار گرفتند و جهانیان از این موضوع اظهار تأسف زیادی می کردند، در چند روز گذشته توسط ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش آزاد شد. درباره اهمیت نظامی آزادی تدمر و نتایج آن گفتگویی را با دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه انجام داده ایم که در ادامه می آید:

بصیرت: آزاد سازی شهر تدمر سوریه از لحاظ نظامی چه اهمیتی در غلبه ارتش سوریه بر داعش و جبهه النصره دارد؟
دکتر هانی زاده: آزاد سازی شهر تدمر سوریه که پس از آزادی دو شهر استراتژیک «نبل» و «الزهراء» در شمال حلب صورت گرفت، نشان می دهد ابتکار عمل میدانی الان در دست نیروهای مسلح سوریه و هم پیمانان دولت سوریه قرار دارد. با توجه به پیشروی هایی که اخیرا ارتش سوریه در مناطق شمال و غرب این کشور داشته است به نظر می رسد که وضعیت سوریه اکنون به یک نقطه امید بخشی رسیده است. این را می توان با توجه به تجربه پنج ساله ایی که نیروهای مسلح سوریه در طول بحران این کشور به دست آوردند، دریافت. الان شرایط به گونه ایی پیش می رود که نیروهای مسلح سوریه با کمک حزب الله و همچنین مشورت هایی که هم پیمانان دولت سوریه ارائه می دهند، درصدد بازسازی کامل اراضی سوریه از وجود گروهک های تروریستی داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام و فتح الاسلام می باشند. به نظر می رسد با توجه به پیروزی های اخیر، آثار شکست کاملا در میان گروهک های تروریستی  آشکار شده و این موضوع می تواند تا پایان سال میلادی جاری، وضعیت سوریه را به لحاظ میدانی و سیاسی به یک نقطه پایانی برساند

بصیرت: عملیات نیروهای سوری در تدمر در شرایطی که روس ها از سوریه خارج شده اند، تا چه اندازه نشان دهنده تسلط ارتش سوریه بر اوضاع این کشور است؟
دکتر هانی زاده: حضور نیروهای روسیه در سوریه برآیند برخی از تحلیل هایی است که کرملین ارائه داده است و آن مقابله با گروه های تروریستی آسیای میانه مثل چچن می باشد. تصور روسیه این است که ماموریت نیروهای مسلح روسیه در خاک سوریه با کشتن برخی از سران داعش که وابسته به آسیای میانه هستند، از بین می رود. لذا تصور روس ها این است که به اهداف خودشان در سوریه رسیده اند، به همین دلیل خاک سوریه را ترک کردند. عقب نشینی نیروهای روسی درس بزرگی برای ملت، دولت سوریه و ملت های منطقه هست که نیروهای خارجی مانند روسیه هرگز نمی توانند تا پایان یک بحران در کنار یک کشور قرار بگیرند. به خاطر همین عقب نشینی نیروهای روسیه آن هم به صورت ناگهانی، یک ضربه ایی بر پیکره نظام سوریه است، اما به هر حال حضور نیروهای حزب الله می تواند خلاء ناشی از خروج نیروهای روسیه را پر کند و این نشان می دهد حضور جمهوری اسلامی ایران و حزب الله بدون توجه به مسائل سیاسی، به لحاظ اخلاقی، انسانی و اسلامی خودشان را موظف می دانند تا پاکسازی کامل سوریه از وجود گروهک های تروریستی با دولت و ملت سوریه همکاری داشته باشند.

بصیرت: یونسکو از آزادی تدمر استقبال کرد. آیا این استقبال می تواند در تقویت اجماع جهانی برای مقابله با داعش و دیگر تروریست ها در سوریه مؤثر باشد؟
دکتر هانی زاده: با توجه به اهمیتی که شهر تدمر سوریه دارد و به لحاظ این که تدمر به عنوان یک چهار راه ارتباط دهنده بین شهرهای حلب، حمص، لاذقیه و دمشق هست به نظر می آید که آزاد سازی تدمر می تواند شرایط منطقه را به سود دولت، ملت سوریه و هم پیمانان دولت سوریه تغییر دهد. اکنون و با توجه به حرکت نیروهای سوریه به سمت پاکسازی شهر رقه، این موضوع نشان می دهد که استراتژی دولت سوریه برای پاکسازی کامل اراضی سوریه از وجود گروهک های تروریستی کاملا جواب داده است. دولت سوریه با توجه به تجربه میدانی پنج ساله می تواند به تدریج شهرهای دیگر سوریه را آزاد کنند. 

بصیرت: در مجموع وضعیت تروریست ها را بعد از شکست آن ها در تدمر چگونه می بینید؟
دکترهانی زاده: وضعیت تروریست ها مخصوصا جبهه النصره و داعش پس از پیشروی های اخیری که ارتش سوریه در شهرهای «تدمر»، «نبل»، «الزهراء» و بخش هایی از حمص و غرب حلب داشته، اکنون به یک نقطه پایانی رسیده است. شکست های سنگین داعش و جبهه النصره در شمال حلب این نوید را می دهد که دولت سوریه در آینده خواهد توانست با استفاده از ابزارهای بومی و تجربه پنج ساله، همه مناطق سوریه را از وجود گروهک های تروریستی پاک سازی کند که دلیل آن بر می گردد به وضعیت داعش که در یک وضعیت کاملا دفاعی و به حالت جنگ و گریز و به صورت غیر متمرکز قرار دارد. با توجه به شرایط موجود الان بیشتر شکست در داعش مشاهده می شود./
از جناب دکتر هانی زاده که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند تشکر می کنیم

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات