تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۶۹۴
محمدعلی مهتدی در گفتگو با بصیرت

با بازپس گیری تدمر قلمرو جغرافیایی داعش بسیار محدود شده است

باز پس گرفتن شهر تدمر راه را برای گسترش حاکمیت دولت قانونی سوریه باز می کند. بعد از تدمر به طور حتم نوبت به دیرالزور و شهر رقه خواهد رسید که مرکز تجمع و استقرار داعش است. با آزادی تدمر دیگر نمی توان گفت داعش مساحت گسترده ایی را در سوریه در اختیار دارد، بلکه صرفا دو تا شهر دیرالزور، رقه و تعدادی روستا را در تسلط دارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/وحید قاسمی
آزادسازی شهر تدمر توسط ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان آن، علاوه بر دستاوردهای نظامی، نتایج سیاسی مهمی نیز می تواند داشته باشد. از این رو در گفتگوی دومی که درباره این موضوع انجام داده ایم به سراغ دکتر محمدعلی مهتدی، کارشناس مسائل منطقه رفتیم و نظرات ایشان را درباره اهمیت و نتایج آزادی تدمر و به ویژه نتایج سیاسی آن جویا شدیم که در ادامه می آید:

بصیرت: در شرایط کنونی آزادسازی شهر تدمر سوریه چه اهمیتی برای دولت سوریه دارد؟
دکتر مهتدی: 1- این عملیات در شرایطی صورت می گیرد که اولا روسیه بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرده است، یعنی قاعدتا فرض بر این است عملیات بدون حضور روسیه انجام می گیرد و کاری است که خود ارتش سوریه با همکاری نیروهای مردمی و هم پیمانان انجام داده است، یعنی یک پیروزی است که مستقیما به حساب ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان گذاشته می شود.
2- شهر تدمر یا پالمیرا در یک منطقه صحرایی قرار گرفته است، یعنی عوارض زمینی، پستی و بلندی در آن جا وجود ندارد. طبیعتا در یک منطقه صحرایی بدون عوارض زمینی و بدون ارتفاعات، پیشروی و هجوم بسیار مشکل است. این موضوع از نظر نظامی کاملا روشن و آشکار است. نیروی که در یک زمین صاف و بدون پستی، بلندی حرکت می کند برای انجام حمله هجومی به طور حتم کار بسیار سختی را پیش رو دارد و در این زمینه تلفات زیادی را باید متحمل شود. با وجود این سختی ها ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان عملیات با موفقیتی انجام دادند و شهر تدمر را پس گرفتند؛ تعداد بسیاری از تروریست های داعش را به هلاکت رساندند و عده ایی هم فرار کردند. این موضوع یک موفقیت بسیار مهم از نظر نظامی برای ارتش سوریه و برای نیروهای هم پیمان نوشته می شود.
3- این عملیات در شرایطی علیه داعش صورت می گیرد که داعش عملیات خود را در اروپا به خصوص در بروکسل افزایش داده است، بنابراین طبیعتا افکار عمومی اروپا و دولت های اروپایی قاعدتا بایستی از این عملیات حمایت کنند و به این نتیجه برسند که ارتش سوریه تنها نیرویی است که در خاک سوریه می تواند با این تروریست ها مقابله کند. در همین زمینه باید اشاره کنم که همزمان با این پیروزی، هیات گسترده ایی از پارلمان فرانسه با آقای بشاراسد رئیس جمهور سوریه ملاقات کردند و این در شرایطی است که در خود فرانسه قبلا عملیاتی از سوی داعش صورت گرفته و همچنین پایتخت های اروپایی در انتظار این هستند که باز هم عملیات تروریستی جدیدی صورت بگیرد.
در مجموع می توان گفت باز پس گرفتن شهر تاریخی تدمر در این شرایطی که به بعضی از آنها اشاره کردم می تواند موفقیت بسیار خوبی برای دولت و ارتش سوریه و هم پیمانان دولت سوریه به حساب بیاید.

بصیرت: با توجه به خروج نیروهای روسی از خاک سوریه روند تسلط ارتش سوریه بر اوضاع این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
دکتر مهتدی: البته نیروهای روسیه در سوریه صرفا پوشش هوایی می دادند و روسیه نیروی زمینی در سوریه ندارد. روی زمین تحرک نظامی مربوط به ارتش سوریه، نیروهای حزب الله و دیگر نیروهای هم پیمانان سوریه در مقابله با تروریزم تکفیری می باشد. در این خصوص روسیه همه نیروهای خود را از سوریه خارج نکرده است. به نظر نمی رسد که در این عملیات هم نیروی هوایی که در لاذقیه مستقر است عملیات پشتیبانی انجام دهند. این موضوع نکته ایی را می رساند که در این شرایط ابتکار عمل روی زمین همچنان در دست ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان می باشد. نیروهای سوریه بدون پشتیبانی روسیه هم می توانند به عملیات گسترده و موفقیت آمیز خودشان علیه تروریزم ادامه دهند و خود این موضوع ازاین جهت نیر مهم است که موضع هیات سوری در مذاکرات ژنو را بسیار مستحکم می کند. چون می دانید مهم ترین درخواست طرف های مقابل این است که دولت انتقالی تشکیل شود و آقای بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه از قدرت کنار برود. 
 اگر چنین موضوعی عملی شود این به آن معنا است که مبارزه با تروریزم متوقف خواهد ماند، چون تنها نیرویی که با تروریزم تکفیری مبارزه می کند ارتش سوریه است و این ارتش از رئیس جمهور سوریه آقای بشار اسد به عنوان محور وحدت ملی در سوریه دستور می گیرد. برکنار شدن آقای بشار اسد به این معناست که ارتش در دست حامیان گروه های تکفیری قرار خواهد گرفت و این ارتش کارهای خودش را از دست خواهد داد و همچنان تروریزم ادامه پیدا خواهد کرد و کشورهایی مانند عربستان، قطر، ترکیه و رژیم صهیونیستی به حمایت از تروریزم ادامه خواهند داد. به همین دلیل این درخواست از سوی حامیان تروریزم در کنفرانس ژنو کاملا بی معناست. بنابراین آزادی تدمر توسط ارتش سوریه و همپیمانانش موجب تقویت روحیات و تحکیم موضع گروه اعزامی از سوی دولت سوریه به مذاکرات ژنو به رهبری آقای بشار جعفری است.

بصیرت: وضعیت سیاسی دولت بشار اسد بعد از موفقیت های اخیر چگونه می بینید؟
دکترمهتدی: در حال حاضر همه جهانیان به این نتیجه رسیدند که مبارزه با تروریزم بایستی هدف اول در حل بحران سوریه باشد. نمی شود تروریست های داعش و جبهه النصره را در جای خودشان نگهداری کرد. ضمن این که باز پس گرفتن شهر تاریخی تدمر راه را برای گسترش حاکمیت دولت قانونی سوریه باز می کند. بعد از تدمر به طور حتم نوبت به دیرالزور و شهر رقه خواهد رسید که مرکز تجمع و استقرار داعش است. با توجه به این که شهر تدمر در وسط بادیه یعنی در وسط بیابان قرار گرفته است، زمانی که شهر تدمر در اختیار داعش بود همه کسانی که بر روی نقشه کار می کنند، مساحت بسیار گسترده ایی که این شهر دارد را جزء قلمرو داعش به حساب می آوردند. در حالی که الان در این شرایط نمی توان گفت داعش مساحت گسترده ایی را در سوریه در اختیار دارد، بلکه صرفا دو تا شهر دیرالزور، رقه و تعدادی روستا را در تسلط دارد. حتی در میدان شهر دیرالزور واحدهایی از ارتش سوریه در محاصره هستند و همچنان به مقاومت ادامه خواهند داد. بدین ترتیب امکان دارد در ماه های آینده نیروهای سوریه و هم پیمانان بتوانند با باز پس گرفتن دیرالزور و سپس شهر مهم رقه کاملا خاک سوریه را از وجود تروریست های داعش پاکسازی کنند و این موقعیت بسیار خوبی برای دولت سوریه است. به همین دلیل است مذاکرات در ژنو به نتیجه نمی رسد، چرا که همه منتظر نتایج عملیات میدانی هستند و تصور می کنم که از این به بعد دولت قانونی سوریه بیش از پیش تقویت خواهد شد، در مقابل معارضان، نیروها و جریان های تروریستی از سوی عربستان سعودی، قطر، ترکیه و رژیم صهیونیستی حمایت می شوند./
با تشکر از جناب دکتر مهتدی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات