تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۹۳۶۴

حمایت احزاب اصلاح‌طلب از ‌سهم ٣٠ درصدی زنان

پایگاه بصیرت / آرزو فرشید
(روزنامه شرق - 1394/09/23 - شماره 2469 - صفحه 19)

جمعیت زنان مسلمان نواندیش بنا را بر این گذاشته است تا با هم‌اندیشی دیگر احزاب اصلاح‌طلب در راستای تحقق هدف سهم ٣٠ درصدی زنان در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی حرکت کند. از همین‌رو، روز گذشته سومین نشست خود را دراین‌باره تحت عنوان «زنان و انتخابات» با حضور علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران و حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار برگزار کرد. آذر منصوری، عضو جمعیت زنان نواندیش با تأکید بر ضرورت توجه به مشارکت سیاسی، ایجاد گفت‌وگو و تعامل میان جریان‌های سیاسی و تحقق آشتی ملی که کشور به آن نیاز دارد، گفت: «جریان اصلاح‌طلب با تکیه بر قانون در این راستا به حرکت خود ادامه می‌دهد تا شاهد یک انتخابات قانونی، عادلانه و با مشارکت مردم باشیم».

در ادامه این نشست شکوری‌راد با اشاره به اینکه زنان از ابتدای انقلاب اسلامی در پیروزی انقلاب نقش‌آفرین بودند و در دوران جنگ تحمیلی نیز با پشتیبانی از رزمندگان اسلام نقش برجسته‌ای داشتند، گفت: «دستاورد این انقلاب چهار انتخابات شوراها، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری است». شکوری‌راد با اشاره به اینکه «در انتخابات خبرگان نیز محدودیتی برای حضور زنان نیست اما به خاطر شرایط شاهد تمایل اندک زنان به حضور در این عرصه هستیم»، تأکید کرد که خوب است این مرحله از انتخابات خبرگان مورد توجه بیشتر زنان مجتهده قرار گیرد. او همچنین انتخابات مجلس دهم را فرصت بسیار مناسبی دانست که زنان به صحنه آیند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت با اشاره به اینکه در دنیا از روش‌های مختلفی مانند سهمیه‌بندی استفاده شده است تا مشارکت سیاسی زنان افزایش یابد، گفت: «در ایران نیز این مسئله طرح شده است و به نظر می‌رسد که با توجه به آگاهی روزافزون زنان فعال و تلاش‌های خوبی که دراین‌باره شده است در آستانه مجلس دهم بتوان به نتیجه مناسبی رسید؛ زیرا همگرایی بسیار خوبی میان جامعه زنان دیده می‌شود». او در ادامه به ضرورت طرح مطالبات زنان در زمان مناسب و به شکل متعادل اشاره کرد و گفت: «طرح زودرس مطالبات و بدون درنظرگرفتن سایر کنشگران سیاسی و اجتماعی و... مشکل‌ساز است، لذا انتظار می‌رود که زنان بعد از راه‌یافتن به مجلس نیز این مسئله را مدنظر داشته باشند و تصور نکنند که می‌توان همه مطالبات حوزه زنان را یک‌باره مطرح کرد».

او مسئله عدم نیاز به اجازه همسر برای خروج از کشور در مجلس ششم را مثال همین حرکت‌های شتاب‌زده دانست، اما این گفته او با واکنش فاطمه راکعی، نماینده پیشین مجلس مواجه شد. راکعی تأکید کرد که در آن مجلس، مسئله اجازه خروج‌دادن به دختران بورسیه بوده است. به‌هرحال از این بحث عبور شد تا جلسه از محور اصلی خارج نشود. شکوری‌راد در ادامه یکی از دلایل امید به ثمربخش‌بودن تلاش‌های جامعه زنان در این مقطع زمانی را این دانست که مجلس شورای اسلامی طی سه دوره گذشته در اختیار اصولگرایان بوده است و به همین خاطر زنان و مردان اصلاح‌طلب در یک فضای برابر برای رسیدن به کرسی‌ها مجلس تلاش می‌کنند لذا همین برابری می‌تواند موجب آن باشد که در مجلس دهم توازن و تعادل لازم را شاهد باشیم.

حضور زنان براساس شایستگی

یکی دیگر از مباحث مورد اشاره دبیران کل احزاب این بود که به مسئله رقابت‌های انتخاباتی باید فراجنسیتی نگریست. کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار در همین نشست با اشاره به اینکه چرا از ٣٠ درصد یا ٤٠ درصد و... صحبت کنیم، گفت: «زنان نیز مثل مردم باید به اندازه شایستگی‌های خود به مجلس راه پیدا کنند». او قانون کار را مثال زد و یادآور شد که غیر از چند مورد در زمینه بارداری و... استثنایی نبوده است؛ لذا در مسائل دیگر مثل ورود به عرصه مجلس نیز باید همین نگاه را داشت.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز با طرح این سؤال که چرا با وجود تأکید همه روشنفکران و مسئولان دلسوز بر حضور ٥٠ درصدی زنان در عرصه مدیریت کشور، شاهد عملی‌شدن این موضوع نیستیم، گفت: «به نظر من که در مسائل فقهی و حقوقی تخصص دارم، دین اسلام این ظرفیت را دارد و هیچ محدودیتی دراین‌باره ایجاد نمی‌کند. حضرت امام مترقی‌ترین نظرات را در مورد حضور زنان در صحنه داشته‌اند؛ او با اشاره به اینکه موضوع ظرفیت‌های فقهی و حقوقی جنبه تئوریک مسئله است، از جنبه روانی و عدم اعتمادبه‌نفس زنان برای ورود به عرصه به‌عنوان عامل اثرگذار دیگر نام برد و گفت: «بهتر است به دنبال یک عدد ٣٠ یا ٤٠ و... نباشیم و با مبنا قراردادن شایسته‌سالاری در جهت رفع رسوبات فکری که موجب عدم خودباوری زنان شده است، حرکت کنیم».

احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه انتخابات مجلس آتی شروع خوبی برای عبور از عدم توازن و تعادل فعلی باشد، گفت: «فعالان اصلاح‌طلب این مسئله را پیگیری می‌کنند و ما نیز در کنار آنها باور داریم که اگر این موضوع به‌صورت واقع‌بینانه مدیریت شود، حتما به نتیجه لازم و مناسب خواهیم رسید». او هدف قراردادن سهم ٣٠ درصدی را مناسب دانست و تأکید کرد که اگر ما یک هدف نامحدود تعیین کرده و تلاش محدود داشته باشیم دچار سرخوردگی خواهیم شد؛ لذا مشخص‌کردن سهم ٣٠ درصدی به‌عنوان هدف محدود اگر با تلاش نامحدود توأم شود، می‌تواند ثمربخش باشد.

چالش حوزه‌های تک نماینده

فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش نیز در پایان این جلسه از تناقضی که جامعه زنان دچار آن است، گفت. به گفته او از یک سو انتظار می‌رود که از زنان باتجربه و با تخصص که پیش از این تجربیات موفقی داشته‌اند، استفاده شود؛ این در حالی است که این گروه تمایل کمتری به حضور در عرصه انتخابات دارند. از سوی دیگر زنان کم‌تجربه و جوان‌تر گرایش بیشتری به حضور نشان می‌دهند، ازاین‌رو باید با توجه به شرایط و موقعیت کنونی دراین‌باره تصمیم‌گیری کرد. به گفته او یکی دیگر از چالش‌های موجود به صحنه‌آمدن زنان در حوزه‌های انتخابیه تک نماینده است. آذر منصوری نیز در پایان جلسه به همین چالش اشاره کرد و از احزاب اصلاح‌طلب خواست که در این شرایط از کاندیدای زن حمایت کنند.

سومین نشست هم‌اندیشی با حضور دبیران کل احزاب برگزار شد، زیرا فعالان سیاسی زن در آستانه انتخابات پیش‌رو می‌کوشند که از حمایت مردان هم‌سو با خود در دیگر احزاب بهره گیرند. حال باید دید که آثار این تلاش‌ها در انتخابات مجلس چگونه نمایان خواهد شد.

http://www.sharghdaily.ir/News/80818

ش.د9404532

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات