تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۱۱
تلاش آمريكا براي بهره‌برداري سياسي از آزمايش موشكي ايران / چنگ‌اندازي به قطعنامه‌ها از وحشت «عماد»

رونمایی از شهر موشکی سپاه در عمق 500 متری کوه

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان ـ 1394/07/23 ـ شماره 4652 ـ صفحه 5)

وحشت غرب از نمايش قدرت اخير جمهوري اسلامي ايران در آزمايش موشك عماد باعث شده مسئولان اين كشور‌ها به دنبال طرح اين موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل باشند.

درست روز يك‌شنبه بود كه خبر آزمايش موشك دوربرد عماد با قابليت‌هاي تازه‌اي كه پيشتر در موشك‌هاي دوربرد ايراني بي‌سابقه بوده، توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بازتاب گسترده‌اي در سطح دنيا داشت؛ بازتابي كه بخش مهمي از آن ناشي از وحشت غرب از توسعه توان دفاعي جمهوري اسلامي ايران در حوزه موشكي است و بخش ديگري از آن هم ناشي از بازي‌هاي سياسي براي جلوگيري از اجراي توافق هسته‌اي با جمهوري اسلامي ايران...

در همين ارتباط مارك تونر سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا آزمايش موشكي اخير كشورمان را نقض احتمالي قطعنامه سازمان ملل دانست و عنوان كرد كه واشنگتن اين موضوع را در سازمان ملل به بحث خواهد كشيد. وي ادامه داده است: ما مسلماً همان‌طور كه پيش از اين در موقعيت‌هاي مشابه چنين اقدامي كرده‌ايم، اين بار نيز اين موضوع را در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح خواهيم كرد.

ـ تمركز غرب بر توقف توان موشكي ايران

اين در حالي بود كه غربي‌ها در جريان مذاكرات با جمهوري اسلامي در خصوص برنامه صلح آميز هسته‌اي كشورمان، تلاش زيادي براي محدود كردن توان دفاعي كشورمان به كار بستند و در اين حوزه تمركز بي‌سابقه‌اي روي موضوع موشك‌هاي بالستيك كشورمان انجام دادند.

اگرچه ديپلمات‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران در طول اين مذاكرات حاضر به گفت‌وگو در خصوص برنامه موشكي كشورمان نشدند و در اين خصوص هيچ توافقي ميان ايران و غرب صورت نگرفت اما در بخشي از قطعنامه 2231 شوراي امنيت كه پس از برجام به تصويب اين شورا رسيد و از آن به عنوان ضمانت اجرايي توافق برجام ياد مي‌شود، در خصوص محدود كردن توان موشكي كشورمان تأكيدات مهمي صورت گرفت.

بر اين اساس، در ضميمه B اين قطعنامه، ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد محدوديت‌هايي را بر صنايع موشكي ايران اعمال كرده است. در بند 3 ضميمه B از ايران خواسته شده است تا هشت سال پس از پذيرش برجام، دست به هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي از جمله شليك موشك با استفاده از تكنولوژي اين دست موشك‌هاي بالستيك نزند.

اين در حالي بود كه بلافاصله پس از صدور اين قطعنامه در شوراي امنيت، وزارت خارجه طي بيانيه‌اي تأكيد كرد، «جمهوري اسلامي ايران تدابير لازم براي تقويت توانمندي‌هاي دفاعي خود به منظور حراست از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنين مقابله با تهديد تروريسم در منطقه را ادامه خواهد داد.

در اين چارچوب، توانمندي‌هاي نظامي ايران از جمله موشك‌هاي بالستيك، منحصراً براي دفاع مشروع هستند. اين تجهيزات براي قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بنابراين، خارج از حيطه يا صلاحيت قطعنامه شوراي امنيت و پيوست‌هاي آن هستند.»

نكته مهم‌تر در خصوص تأكيدات قطعنامه 2231 شوراي امنيت آن است كه در اين قطعنامه از ايران خواسته شده در حوزه« موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي» فعاليت نكند، اين در حالي است كه جمهوري اسلامي در هيچ زماني اقدام به توليد موشك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي نكرده و بر اساس دكترين دفاعي خود هيچ تصميمي در اين حوزه نيز نخواهد داشت.

ضمانت اين موضوع نيز فتواي رهبر معظم انقلاب در حوزه حرمت سلاح‌هاي هسته‌اي است كه به عنوان يك دستور جدي سر لوحه عملكرد تمامي مراكز نظامي و تحقيقاتي كشور قرار گرفته است، بنابراين بايد عنوان كرد كه آزمايش موشك عماد در هيچ تناقضي با قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل نيست و جمهوري اسلامي اين حق را دارد كه با همين رويكرد نسبت به آزمايش ديگر سلاح‌هاي دفاعي خود اقدام كند.

ـ ايران و قطعنامه 1929

غربي‌ها براي اعمال فشارهاي واهي به جمهوري اسلامي ايران، تلاش مي‌كنند با طرح اين موضوع كه با توجه به اجرايي نشدن قطعنامه 2231 و عدم رفع تحريم‌ها تاكنون، هنوز قطعنامه‌هاي تحريمي قبلي پابرجا هستند و جمهوري اسلامي ايران ملزم به پايبندي به قطعنامه‌هاي قبلي است. يكي از اين قطعنامه‌ها كه غربي‌ها بر اساس آن مي‌كوشند جمهوري اسلامي ايران به خاطر آزمايش موشكي عماد تحت فشار قرار گيرد، موضوع قطعنامه 1929 است كه بر اساس آن شوراي امنيت تصريح مي‌كند: «شوراي امنيت تصميم مي‌گيرد كه ايران نبايد هيچ يك از فعاليت‌هاي مربوط به موشك‌هاي بالستيكي را انجام دهد؛ موشك‌هايي كه قادر به حمل و پرتاب سلاح‌هاي هسته‌اي باشند و از جمله پرتاب‌هايي كه با استفاده از فناوري موشك بالستيك انجام مي‌گيرد و اينكه كشورهاي جهان بايد همه تدابير لازم براي ممانعت از انتقال فناوري يا كمك‌هاي فني به ايران در رابطه با اين فعاليت‌ها را اتخاذ كنند.»

نكته مهم درخصوص قطعنامه 1929 آن است كه در اين قطعنامه نيز قيد موشك‌ها با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي آمده و همچون قطعنامه 2231 به دليل عدم نياز ايران به چنين موشك‌هايي، آزمايش آن براي كشورمان بدون ايراد خواهد بود. علاوه بر اين نبايد فراموش كنيم كه جمهوري اسلامي همواره قطعنامه‌هاي شوراي امنيت كه در خصوص برنامه‌هاي هسته‌اي كشورمان صادر شده و تحريم‌هايي را عليه كشورمان وضع مي‌كند، فاقد وجاهت قانوني دانسته و آن را بي‌اعتبار مي‌دانست. همين موضوع نيز باعث شد كه ايران براي تأمين نيازهاي خود از راه‌هاي مختلف به دنبال دور زدن تحريم‌ها باشد و قطعنامه‌ها را عملاً بي‌تأثير كند.

ـ سناريوي ايران‌هراسي

در اين بين نكته‌ ديگري كه نبايد در پي اين جنجال‌هاي گسترده بر سر آزمايش موشكي كشورمان از ديد‌ها پنهان بماند، موضوع تلاش غرب براي اجراي پروژه ايران هراسي است.

غربي‌ها كه پيش از اين با طرح موضوع برنامه‌هسته‌اي ايران و ادعاي دروغ تلاش ايران براي دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي توانسته بودند سلاح‌هاي بيشماري را به شركاي عرب خود در منطقه بفروشند، حالا با توافق هسته‌اي كه پايان‌دهنده اين ادعاي دروغ است، ‌رويكرد تازه‌اي را در خصوص ايران هراسي پي گرفته‌اند و مي‌كوشند با طرح ادعاهاي دروغ پيرامون برنامه‌هاي دفاعي ايران، همچنان بازار فروش تسليحات دفاعي را در منطقه حفظ كنند.

http://javanonline.ir/fa/news/746863

ش.د9404452

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات