تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۳۸

سيدهادي خامنه‌اي: فريب مردم پوپوليسم است

پایگاه بصیرت / ياسمين طالقاني

(روزنامه آرمان ـ 1394/07/30 ـ شماره 2884 ـ صفحه 2)

شخصيت‌هاي شناخته‌شده كشور اين روزها ناگفته‌ها و درد دل‌هاي خود را كه هشت‌سال مجال بيان آن را نداشتند بازگو مي‌كنند. از ريشه فسادهايي مي‌گويند كه مي‌ديدند اما براي برهم نخوردن آرامش جامعه در سال‌هاي استقرار دولت قبل درباره آنها سكوت مي‌كردند؛ آنها مي‌دانستند آنچه در حال انجام است ضررهاي زيادي به كشور وارد مي‌كند اما اين را هم بهتر مي‌دانستند كه اگر آن روزها فسادها را آشكارا مطرح مي‌كردند به بر هم زدن نظم و آرامش متهم مي‌شدند كه نافي مشي اصلاح‌طلبانه بود. امروز اما اين بزرگان و شخصيت‌ها از آن دوران مي‌گويند و اينكه چگونه بايد خرابي‌هاي آن دوران را ترميم كرد. از جمله اين افراد حجت‌الاسلام سیدهادي خامنه‌اي است كه صراحت و رك‌گويي ويژگي شاخص اوست. او هياهو را نمي‌پسندد و در مجمع نيروهاي خط امام(ره) كه دبيركلي آن را بر عهده دارد آهسته و پيوسته در مسير تحقق اهداف اصلاح‌طلبانه حركت مي‌كند. خامنه‌اي از تصميم‌گيران اصلي جريان اصلاح‌طلبي است و به ‌واسطه استقلال رايي كه دارد نظراتش با استقبال ديگر اعضاي اصلاح‌طلب مواجه مي‌شود. او اخيرا از عده‌اي گلايه كرده كه ليبرال‌هاي وابسته به سرمايه‌داري در داخل كشور هستند و به دنبال بي‌عدالتي در توزيع ثروت رفته‌اند و تاكيد مي‌كند كه «ما اينها را قبول نداريم. » او اين جملات را در حسينيه دارالزهراي تهران بيان كرد كه چهره‌هايي نظير سيدياسر خميني، موسوي‌خوئيني‌ها، علي‌اكبر محتشمي‌پور، عبدالواحد موسوي لاري، محمدرضا عارف، رسول منتجب‌نيا و جمعي ديگر از چهره‌هاي اصلاح‌طلب هم در آنجا حضور داشتند.

ـ ميزان خواست ملت است

دبیرکل مجمع نيروهاي خط امام(ره) به شكل غيرآشكار گريزي هم به انتخابات زد و آنچه را گفت كه هاشمي و روحاني و ديگر بزرگان در روزهاي اخير بر آن تاكيد كردند كه همان تحقق خواست ملت از طريق صندوق‌هاي راي بود. سیدهادی خامنه‌ای با اشاره به اهميت مردم در نگاه اميرالمومنين(ع)، به اصل بودن آنچه مردم به آن قائل هستند، پرداخت و افزود: خداوند هم آنچه خود مي‌گويد را از دهان مردم مي‌گويد و خداوند مي‌خواهد از زبان مردم كاري انجام شود و اين به معناي بها دادن به مردم است. چنانچه حضرت علي (ع) در ماجرا پذيرش خلافت مي‌گويد: «اگر مردم نبودند و حجت را بر من تمام نمي‌كردم، عنان شتر خلافت را رها مي‌كردم؛ چون دستور است بايد سكوت نكرد و چون مردم آمدند و از من خواستند، بايد مي‌آمدم.» وی با بيان اينكه مبحث عدالت، مساوات و برابري و همچنين جلوگيري از ظلم بر مردم براي همه جوامع جذاب بوده است، خاطرنشان كرد: وقتي بلوشويسم و سوسياليسم با اين شعار براي برقراري عدالت آمدند و نتوانستند عدل به معني واقعي را پياده كنند و در مقابل آنها ليبرال‌ها براي اينكه شعار جذاب ديگري داشته باشند، مبحث آزادي را براي مردم مطرح كردند، ولي عملكرد و كار هر دو گروه داراي اشكال بود. گروه اول واقعيت عدل را نفهميدند و به بهانه ايجاد عدل، آزادي مردم را محدود كردند و آنهايي هم كه در مقابل آن به بحث آزادي پرداختند يا واقعيت آزادي را نفهميدند يا به عمد آن را اجرا نكردند. آنچه در غرب به عنوان دموكراسي و مردم‌سالاري مطرح است و در انتخابات مطرح صحبت آن مي‌شود، راي نيست بلكه راس است.

دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با بيان اينكه اسلام هم آزادي و هم عدالت را براي مردم به درستي تبيين كرده است، ادامه داد: به نظر ما، آزادي نتيجه اجراي صحيح عدالت است. اين سخنران شب هفتم محرم دارالزهرا، اضافه كرد: اسلام عدل و آزادي را در كنار هم ديده است، در حالي كه در غرب سال‌هاست جهان را به خاطر اين دو مفهوم معطل كرده‌اند و نه به عدالت به معناي واقعي و نه به آزادي نرسيده‌اند. ارتباط عدالت و آزادي در اسلام محرز است و نمي‌توان ذره‌اي ترديد در آن راه داد. وي با استناد به فرازهايي از خطبات و كلام امام علي(ع)، تصريح كرد: تغييراتي كه در جامعه رخ مي‌دهد معلول خواست و اراده انسان‌هاي آن جامعه است. فقر و گرسنگي و زيردست بودن، معلول گناهاني است كه خود مردم مي‌كنند. كدام گناهان؟! گناهاني چون عدم استفاده از عقل و شعور.

ـ عدالت در راس ارزش‌هاي اسلامي است

حجت‌الاسلام هادي خامنه‌اي ادامه داد: بزرگ‌ترين گناهاني كه جامعه را به سقوط مي‌كشاند، نداشتن اراده و به كار نگرفتن عقل و شعور است. به كار گرفتن عقل و شعور، يعني دوري از دروغ، غيبت، تهمت و گناهاني كه پيوندهاي اجتماعي را سست مي‌كنند. اينها گناهاني است كه خداوند به آنها اشاره مي‌كند. وي گفت: در روزي كه صحنه نمايش عدل و قسط اوست و ميدان اجراي آن توسط خداوند فرا مي‌رسد ممكن است عده‌اي به خاطر عدم اراده كافي و ضعف‌هايشان توجيهاتي بياورند، آنگاه به آنها گفته خواهد شد شما به خاطر داشتن عقل و شعور قادر به انجام هر كاري بوديد. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با بيان اينكه پيروزي، كاميابي و رسيدن به اهداف مقدس بدون كار و كوشش نصيب هيچ ملتي نشده است و به ما هم نخواهد رسيد، يادآور شد: در راس ارزش‌هاي اسلامي عدالت قرار دارد. در نگاه امام علي(ع) مهم‌ترين و كامل‌ترين مصداق معروف اجراي عدالت است. فهم بسياري از افراد مدعي با آنچه درلسان ائمه و قرآن آمده است متفاوت است. وي با اشاره به اهميت فهم عميق در شناخت معروف و منكر، تاكيد كرد: كساني كه مي‌خواهند امر به معروف و نهي از منكر كنند بايد داراي فهم عميقي از منكر و معروف باشند. بتوانند حكمي برجسته و نظري شايان بدهند. كساني كه مي‌خواهند عدالت را در جامعه اجرا كنند بايد حائز چنين شرايطي باشند. چنين افرادي دچار افراط و تفريط نمي‌شوند و در ميان مردم به محبوبيت مي‌رسند. وي تصريح كرد: بين جلب رضايت مردم و پديده پوپوليسم بايد مرز قائل شد. فريب دادن مردم، منت گذاشتن بر سر مردم و سوءاستفاده از سطحي‌نگري در آنها همان پوپوليسم است.

وي با اشاره به اهميت مردم در نگاه اميرالمومنين (ع) به اصل بودن مردم و آنچه آنها به آن قائل هستند، پرداخت و افزود: خداوند هم آنچه خود مي‌گويد را از دهان مردم مي‌گويد و مي‌خواهد از زبان مردم كاري انجام شود. اين بها دادن به مردم است. چنانچه حضرت علي(ع) در ماجرا پذيرش خلافت مي‌گويد: اگر مردم نبودند و حجت را بر من تمام نمي‌كردم عنان شتر خلافت را رها مي‌كردم. چون دستور است بايد سكوت نكرد و چون مردم آمدند و از من خواستند بايد مي‌آمدم. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام عنوان كرد: برخلاف كساني كه را مردم را زينتي مي‌دانند، علي(ع) معتقد بود راي مردم تعيين‌كننده و حجت است. او رسما از مردم مي‌خواست ياري اش كنند و پذيرش اين مسئوليت را بي‌حضور آنها ممكن نمي‌دانست. سيد هادي خامنه‌اي با بيان اينكه در راه عدالت بايد مبارزه كرد، افزود: مبارزه امام حسين(ع) هم در راه عدالت بود و امر به معروف با استعاره‌اي و به تعبيري همان امر به عدالت است. وي افزود: امام خميني(س) هم در جريان انقلاب كاملا آماده شهادت بودند. چه قبل از تبعيد و چه بعد از تبعيد بالاترين هزينه‌ها را براي انقلاب دادند. دبیرکل مجمع نيروهاي خط امام در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در اسلام زيربناي اقتصاد عدالت است، يادآور شد: مرحوم مطهري و مرحوم صدر همه به اين موضوع پرداخته‌اند و معتقد بودند كه عدالت زيربناي اقتصاد اسلامي است. امروز هم اگر كساني جز اين را مي‌گويند تصور درستي از اسلام ندارند.

وي با اشاره به مشخصات جامعه‌اي كه عدالت در آن قابليت اجرا شدن دارد، افزود: اجراي عدالت در همه جوامع و جامعه ما چنين شرايطي دارد؛ مسئولان خودكامه نبوده و مشورت‌پذير باشند و فردمحوري و شخصيت‌محوري بايد در آن جامعه تعطيل شود. جامعه‌اي كه فكر نكرد و احساس نياز به تفكر نداشت، به هر ذلتي تن مي‌دهد. سیدهادی خامنه‌اي افزود: براي اجراي عدالت در جامعه بايد منصف باشيم. وقتي سخن از حق مي‌شود همه مشتري آن مي‌شوند، ولي وقتي نوبت به اجراي حق مي‌شود همه معترض مي‌شوند. هنگام خشم و شهوت بايد خويشتندار بود؛ چرا كه عدالت نياز به خونسردي دارد. وي با اشاره به اهميت فرهنگ‌سازي براي اجراي عدالت، خاطرنشان كرد: بايد فرهنگ عدالتخواهي در جامعه نهادينه شود.

http://armandaily.ir/?News_Id=131936

ش.د9402976

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات