صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۷۸

166 هزار صنعتگر ظرف 2 سال بیکار شدند

حداقل 166 هزار صنعتگر در 2 سال فعالیت دولت یازدهم بیکار شده‌اند.

به گزارش «فردا» دولت یازدهم از ابتدای کار تا امروز تحقق وعده‌های بی‌پایان اقتصادی‌اش را با دیپلماسی خارجی گره زد و این مسئله هنوز هم با اجرایی شدن برجام ادامه دارد چرا که حتی لغو تحریم‌ها و توافق هسته‌ای نیز هنوز که هنوز است، نتوانسته رکود اقتصادی را اندکی کم کند و به تولید و صنعت و کسب و کار رونق ببخشد. این در حالی است که مردم هنوز امیدوارانه اخبار اقتصادی را رصد می‌کنند تا بر طبق وعده‌های روحانی، چرخ سانتریفیوژها در کنار چرخ زندگی مردم بچرخد اما به نظر می‌رسد عملاً این روزها نه چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد نه چرخ معیشت مردم! حالا آمارهای رسمی مرکز آمار، حاکی از این است که طی سال‌های 93 و 94 حداقل 166 هزار صنعتکار بیکار شدند.

در واقع دولت یازدهم با پایین آوردن ارزش پول و کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه رکود بازار توانسته نرخ تورم را پایین بیاورد چرا که از نشانه‌های رونق اقتصادی، رونق تولید و صنعت است که در حال حاضر وضعیت مساعدی ندارد. در واقع می‌توان گفت بیماری تولید و صنعت کشور همچنان ادامه‌دار شده و وضعیت با ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌های تولید می‌رود بدتر و بدتر شود. این در حالی است که کاهش نرخ سود بانکی در سال 94 هرگز نتوانسته سرمایه‌های مردم را به سمت بخش تولید هدایت کند و به نظر می‌رسد دولت یازدهم با چالش جدی در این مسیر مواجه است.

در حال حاضر هم آمارها نشان از وضعیت بد تولید و صنعت در ماه‌های اخیر دارند. گزارش مرکز آمار ایران حاکی است طی سال‌های 93 و 94 حداقل 166 هزار صنعتکار بیکار شدند. مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود از نرخ بیکاری در سال 94 شمار شاغلان در بخش صنعت را 7 میلیون و 147 هزار نفر اعلام کرده است که 32/5 درصد کل شاغلان کشور را شامل می‌شود. این در حالی است که شمار شاغلان در بخش صنعت کشور در سال 92 بیش از 7 میلیون و 313 هزار نفر بوده که از کاهش 166 هزار نفری خبر می‌دهد، به عبارتی خالص اشتغالزایی در بخش صنعت در دولت روحانی منفی 166 هزار نفر بوده است.

به این ترتیب، با فرض اینکه طی 2 سال گذشته بخش صنعت کشور اشتغال به کار جدیدی نداشته و افراد جدیدی در حوزه صنعت مشغول به کار نشده باشند، حداقل 166 هزار نفر در حوزه صنعت طی 2 سال گذشته بیکار شده‌اند. البته به نظر می‌رسد، فرض عدم ورود شاغلان جدید به بخش صنعت در 2 سال گذشته چندان صحیح نباشد که در این صورت آمار افراد بیکار شده در بخش صنعت به مراتب بیش از 166 هزار نفر خواهد بود. براساس گزارش مرکز آمار ایران، شمار شاغلان در بخش صنعت در سال 93 نیز 7 میلیون و 191 هزار نفر بوده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات