صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۸۶
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران:

بومی‌سازی سکوهای نفت در کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران گفت: در دوران پساتحریم می‌توانیم هزینه‌ها را به نصف برسانیم، نباید شرکت‌های ایرانی حذف بشوند بلکه باید کارآمدتر بشوند، شرکت‌های خارجی باید در کنار شرکت‌های ایرانی فعالیت کنند.
غلامرضا منوچهری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات در محل یارد تأسیسات دریایی خرمشهر، اظهار داشت: تولید و نصب خط لوله نفت، تولید و نصب پایه سکوهای نفتی، خط انتقال به خشکی و حفاری از نمونه فعالیت‌های این شرکت در پروژه‌های فراساحلی است.

وی افزود: عمده پروژه‌های پارس جنوبی توسط این شرکت احداث‌ شده است، شرکتی کاملاً بومی با متخصصان بومی که توانسته خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت EPC ایران در منطقه نشان دهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران عنوان کرد: مفتخر هستیم که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل سهم عمده‌ای در راه‌اندازی 4 فاز جدید پارس جنوبی داشته باشیم، بازدهی اقتصادی این پروژه‌ها قریب به 6میلیارد دلار در سال پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: راه‌اندازی این پروژه‌ها قدرت چانه‌زنی ایران را در دنیا بالا می‌برد، اتکای به میعانات را کم می‌کند، فرآورده‌های جانبی پالایشگاه‌ها را ارتقاء می‌بخشد و می‌توانیم به ترکیه، عراق و پاکستان گاز انتقال بدهیم. 70درصد سرانه انرژی کشور ما گاز بوده و آمار مصرف گاز در کشور بالا است.

راه‌اندازی صنعت تولید آب شرب در خلیج‌فارس

منوچهری بیان کرد: برکت و نعمتی که در آب‌های خلیج‌فارس است در آینده می‌تواند برای تولید آب شیرین یا صنعت آب شرب و کشاورزی صنعتی می‌تواند به یک قطب بزرگ تبدیل شود تا زمینه رشد اقتصادی و علمی آن در کشور نیز به وجود بیاید.

وی تصریح کرد: 70درصد پروژه‌های فراساحلی پارس جنوبی توسط شرکت تأسیسات دریایی ایران طراحی و انجام داده است، سال 93 در عین ناباوری 4 فاز پارس جنوبی را وارد مدار کردیم، امسال نیز 4 فاز دیگر وارد مدار می‌شود.

انتقال سکوی نفتی 7هزارتنی فروزان به ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران انتقال سکوی نفتی فروزان را از دیگر اقدامات این شرکت برشمرد و افزود: وزن عمده سکوهای نفتی موجود بین 2هزار تا 3200تن است اما سکوی نفتی فروزان 7هزار تن وزن دارد که در میدان مهم و مشترک قرار است فعالیت کند، امیدواریم با تأمین اعتبار به‌موقع پروژه شاهد پایان پروسه آن تا نیمه دوم سال آینده باشیم.

وی گفت: توانستیم با چانه‌زنی‌های گسترده فنی این سکوی نفتی را به کشور بازگردانیم، در واقع یک‌صد میلیون دلار کار اجرایی و ساخت به داخل کشور منتقل شد، برای ما حفظ و استقرار کار در یاردهای خرمشهر بسیار مهم است، اکنون 1600نفر در یارد خرمشهر مشغول کار هستند، با تکمیل فازهای جدید تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های جدیدی را در دستور کار قرار بدهیم.

منوچهری همچنین در تشریح اعتبار موردنیاز برای تکمیل سکوی نفتی فروزان بیان کرد: حدود 120 میلیون دلار نیاز است که بخشی از آن به کشور کره داده می‌شود، شرکت فلات قاره به‌عنوان کارفرما باید این اعتبار را تأمین بکند.

وی بومی‌سازی عمده مراحل احداث و بهره‌برداری از سکوهای نفتی را اتفاقی مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: شرکت‌های تخصصی بومی کشور ما خوشبختانه به موفقیت‌های خوبی در حفاری دست یافتند، در زمینهٔ پالایشگاه نیز شرکت‌های EPC ایرانی رشد خوبی پیدا کردند، شرکت‌های ایرانی می‌توانند در شرایط بعد از تحریم با کیفیت بهتر و سرعت بیشتری فعالیت کنند.

نصف‌شدن هزینه‌ها در پساتحریم با استفاده از شرکت‌های ایرانی

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران تصریح کرد: در دوران پساتحریم می‌توانیم هزینه‌ها را به نصف برسانیم، نباید شرکت‌های ایرانی حذف بشوند بلکه باید کارآمدتر بشوند، اگر قرار باشد شرکت‌های بزرگی مانند توتال در ایران فعالیت کنند باید به‌سراغ شرکت‌های ایرانی بیایند، ممکن است به‌لحاظ فنی با ما وارد بحث و چانه‌زنی شوند اما باید شرکت ایرانی کار را انجام بدهد.

وی عنوان کرد: اگر فکر کنیم که اپراتورهای بین‌المللی برای فرصت به ایران می‌آیند فکر خوبی است به‌شرطی که سرمایه بیاورند و کار از شرکت‌های ایرانی باشد، آنها با تیم مدیریتی وارد شوند اما نقش و کار اجرایی در سطوح بالا به‌عهده شرکت‌های بومی بگذارند، این اصلاً کار سختی نیست و ایرانی‌ها می‌توانند توانایی خود را اثبات کنند.

منوچهری گفت: ممکن است در قراردادها نقش اول را به شرکت‌های ایرانی بسپارند و یا به‌عنوان زیرمجموعه از آنها استفاده کنند، جابه‌جایی نقش طبیعی است اما کار باید توسط متخصصان ایرانی انجام بشود.

وی یادآور شد: هدفمندی ما در استفاده از این فرصت برای گسترش میدان‌های نفت و گاز و ایجاد رونق در صنعت نفت است که خروجی آن می‌تواند رشد فناوری، تحقیقات، دانش فنی و مهندسی در کشور باشد، باید با استفاده از فرصت پیش‌آمده نیروهای فنی را در کشور رشد بدهیم و از فرار مغزها جلوگیری کنیم.

استفاده بیشتر از مهندسان و متخصصان بومی

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی اظهار داشت: در شرکت‌هایی مثل تأسیسات دریایی ما 1500 نفر کادر اصلی داریم که 1100 نفر آن مهندس هستند، تأکید ما بر جذب نیروهای کیفی و خبره بوده که بتوانند بزرگ‌ترین فناوری‌های دنیا را جذب و کیفی‌سازی کنند.

وی عنوان کرد: شرکت‌های مختلف خارجی که به ایران سفر کردند رایزنی‌هایی با شرکت تأسیسات دریایی ایران داشتند و ما در این رایزنی‌ها بر فعالیت شانه‌به‌شانه تأکید داشتیم که بتوانیم پروژه‌های مختلفی را با آن شرکت‌ها در ایران و خارج از ایران اجرا کنیم.

منوچهری هدف شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران از استقرار یاردهای خود در خرمشهر را گرامی‌داشت رشادت‌های رزمندگان و مردم خرمشهر را در 8 سال دفاع مقدس برشمرد و افزود: تلاش کردیم با استقرار در این منطقه زمینه اشتغال مردم منطقه را فراهم کنیم، تأسیسات دریایی خرمشهر اکنون یکی از قطب‌های مهم صنعتی منطقه به شمار می‌آید، امیدواریم با توسعه قابلیت‌های نفت و گاز بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری در خرمشهر داشته باشیم.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات