تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۷۷۹
افشاگری بی‌سابقه 2نماینده پارلمان ترکیه درباره ارتباط اردوغان، داوود اوغلو و رئیس دستگاه اطلاعاتی با داعش

این 3 تروریست

(روزنامه وطن امروز – 1394/07/26 – شماره 1726 – صفحه 15)

گروه بین‌الملل: پس‌لرزه‌های انفجارهای مرگبار دهم اکتبر آنکارا که به کشته شدن حدود 100 فعال کرد و مخالف دولت منجر شد همچنان ستون‌های کاخ سفید (آق سرای) اردوغان را به لرزه در می‌آورد. به نظر می‌رسد این بار محاسبات او و دیگر رهبران حزب حاکم عدالت و توسعه در استفاده از حملات داعشی برای قتل‌عام مخالفان در روز روشن به منظور جنگی کردن و قطبی ساختن جامعه ترکیه در آستانه انتخابات سراسری تکراری اول نوامبر کاملا اشتباه از آب درآمده است.

روز پس از این انفجارهای خونین بود که ده‌ها هزار نفر در میدان صحیه نزدیک مکان انفجار، اردوغان را مسؤول وقوع آن خوانده و وی را آدمکش توصیف کردند. بدین ترتیب حمله تروریستی آنکارا باعث شد حرمت‌ها در فضای سیاسی کشور شکسته شود و از آن روز رقبای سیاسی رئیس‌جمهور اردوغان و نخست وزیر داوود اوغلو، آشکارا علیه حکومت و دولت پرده دری می‌کنند.

حملات لفظی معروف هفته گذشته دمیرتاش رهبر نخستین حزب کردی راه یافته به پارمان ترکیه بویژه بی‌شرم خواندن رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس دولت راه را برای دیگر سیاستمداران باز کرده تا با افشاگری‌های بزرگ ماهیت حکومت را زیر سوال ببرند. در همین رابطه 2 عضو حزب جمهوری خلق ترکیه که قدیمی‌ترین حزب سیاسی و مهم‌ترین حزب چپ میانه کشور و سومین گروه بزرگ پارلمانی است از وجود اسنادی خبر دادند که رابطه نزدیک دستگاه‌های دولتی با گروه تروریستی داعش را افشا می‌کند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، آرام اردام و علی شکر از نمایندگان پارلمان بر وجود رابطه نزدیک و مستحکم میان دستگاه‌های دولتی ترکیه و گروه تروریستی تکفیری داعش تاکید کردند و فاش کردند که رجب طیب اردوغان نیز از تمام جزئیات ویژه فعالیت اعضای داعش در ترکیه اطلاع دارد که نشانه جدیدی از حجم حمایت و پشتیبانی دولت آنکارا از این گروه تروریستی به شمار می‌رود.

آنها از دولت و احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه خواستند فورا استعفا دهند. افشاگری 2 عضو حزب جمهوری خلق از آن رو اهمیت دارد که نشانه پیوستن جریانات سیاسی مربوط به اکثریت ترک‌تبار این کشور به مخالف‌خوانی کردها و دیگر اقلیت‌ها علیه حکومت است. این دو نماینده در یک کنفرانس مطبوعاتی در داخل پارلمان، سازمان اطلاعات ترکیه (میت) را مسؤول مستقیم حمله تروریستی هفته پیش آنکارا و همچنین حمله به شهر سوروچ (بیستم جولای) دانستند، چرا که سازمان اطلاعات به ریاست چهره مرموز نزدیک به اردوغان هاکان فیدان به زعم آنها اطلاعات کاملی از اسامی تروریست‌های انتحاری داعشی داشته‌اند. طبق گزارش اردام و شکر، همچنان 19 تروریست آزادانه هر آن‌طور که می‌خواهند در داخل ترکیه جولان می‌دهند و با آزادی کامل از طریق مرزها به سوریه تردد می‌کنند.

این دو اسناد خطرناک و رسمی‌ای را فاش کردند که رابطه سازمان اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی ترکیه را با گروه تروریستی داعش از سال 2013 فاش می‌کند؛ جزئیات، اسناد و مدارکی از سرازیر شدن تروریست‌ها به الرقه، تل ابیض و ادلب در سوریه و آموزش آنها و سپس بازگشت به ترکیه و پیوستن به گروه‌های داعشی در شهرهای مختلف ترکیه با اطلاع سازمان اطلاعات و تمام دستگاه‌های امنیتی ترکیه. همچنین اسناد دیگری از رابطه جمعیت امدادرسانی ترکیه (زیر نظر فرزندان اردوغان) با داعش تحت حمایت دستگاه‌های امنیتی برملا می‌کند. این اولین بار نیست که سیاستمداران ترک رابطه نزدیک دولت وابسته به حزب عدالت و توسعه را با گروه تروریستی داعش برملا می‌کنند، پیش‌تر نیز صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس حزب دموکراتیک خلق تاکید کرده بود روابط نزدیکی میان گروه تروریستی داعش با برخی دستگاه‌های دولت ترکیه وجود دارد و این گروه اقدامات تروریستی را از این طریق انجام می‌دهد.

آوازه دست داشتن دولت در انفجارهای تروریستی آنچنان در جامعه پیچیده است که حتی یکی از مظنونان بازداشت شده توسط پلیس نیز خود را بی‌گناه و دولت را عامل اصلی انفجارهای آنکارا می‌داند. جمعه گذشته با آغاز دادگاه 3 مظنون بمب‌گذاری آنکارا یکی از مظنونان این بمب‌گذاری پیش از ورود به دادگاه گفت: «مطبوعات باید از ما حمایت کنند. این بازی حزب عدالت و توسعه است. حزب عدالت و توسعه می‌خواهد بر خرابکاری خود سرپوش بگذارد.» با وجود اینکه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما دادستانی ترکیه انتشار هر گونه گزارش درباره این انفجار را ممنوع اعلام کرده است. انجمن پزشکان ترکیه یکی از هماهنگ‌کنندگان راهپیمایی شنبه گذشته نیز دولت را عامل اصلی انفجارها می‌داند.

تن دادن ترکیه به راهکار سیاسی در سوریه

با ورود روسیه به قائله شام و در حالی که فرار جمعی سرکردگان تکفیری به ترکیه، دولت این کشور را نگران فتنه‌آفرینی آنها کرده است، احمد داووداوغلو ناگهان از دایه داعش به دلسوز وضع منطقه تغییر موضع داده است. نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی از علاقه‌مندی کشورش به مذاکره و راه‌حل سیاسی برای بحران خودساخته تروریستی تکفیری در سوریه خبر داده است! او که پس از انفجارهای خونین آنکارا در وضعیت سیاسی ناپایداری قرار گرفته بدون اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ کشورش از تروریست‌های داعش گفت: «با ایران و روسیه برای پیدا کردن راهکار سیاسی در سوریه مذاکره می‌کنیم اما مواضع ما در سیاست خارجی هرگز به‌گونه‌ای نخواهد بود که موجب مشروعیت بخشی به دولت این کشور شود». بدین ترتیب او به زبان بی‌زبانی به شکست پروژه براندازی بشار اسد و تن دادن به یک روند سیاسی در سوریه اعتراف می‌کند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1726/15/147334/0

ش.د9404204

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات