صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۵۲

سرهنگ آمریکایی که شن‌های طبس رویای ژنرال شدنش را بر باد داد

سرهنگ چارلز آلوین بکویث به عنوان بنیان‌گذار نیروی «دلتا» در نیروی زمینی ارتش آمریکا، فرماندهی عملیات پنجه عقاب را بر عهده داشت اما شکست در پروژه نجات جاسوسان آمریکایی، آینده و برنامه‌های نظامی‌اش را به طور کامل از بین برد.
عملیات "پنجه عقاب" و شکست مفتضحانه نیروهای ویژه آمریکا در صحرای طبس در کویر مرکزی ایران داستانی است که اکثر ایرانیان در سنین مختلف به صورت کم و بیش از آن اطلاع دارند. نیروهای عملیات ویژه آمریکا برای آزاد کردن گروگان های خود در لانه جاسوسی تهران، اقدام به یک عملیات سری و مخفیانه کردند که در صحرای طبس این عملیات با شکست مواجه و باعث عقب نشینی مفتضحانه آمریکایی ها از ایران شد؛ موضوعی که جوانب مختلف آن حکایت از اراده ای الهی برای حفظ و تداوم انقلاب و جمهوری اسلامی داشت.

اما شاید کمتر کسی در ایران توجهی به فرمانده میدانی عملیات پنجه عقاب داشته است. سرهنگ «چارلز آلوین بکویث» شخصی بود که فرماندهی نیروهای مهاجم آمریکایی در ایران را بر عهده داشت. سرهنگ بکویث از جمله افسرانی مهم و تاثیرگذار در تاریخ ارتش آمریکا به حساب می آید و پایه گذار یکی از معروفترین یگان های ارتش آمریکا یعنی نیروی دلتا است.

این نظامی آمریکایی، متولد شهر آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا به تاریخ 22 ژانویه 1929 میلادی است. او که از دوران مدرسه به بازی راگبی مشغول شده بود، در دوران تحصیل در دانشگاه جورجیا نیز این بازی را ادامه داد و حتی امکان حضور در لیگ حرفه ای راگبی آمریکا یعنی NFL را نیز داشت اما به ارتش پیوسته و در سال 1952 با درجه ستوان دومی خدمت خود را در نیروی زمینی ارتش آمریکا آغاز کرد.

از حضور در جنگ کره تا عملیات مخفی در ویتنام 

بکویث خدمت خود را در زمان جنگ کره و در لشکر هفتم پیاده نظام آغاز کرده و بعد از مدتی به لشکر 82 هوابرد ارتش آمریکا انتقال یافت. وی سپس برای یگان عملیات ویژه داوطلب شده و پس از پایان دوره مدرسه رنجر، دوباره به جنوب شرق آسیا و این بار ویتنام اعزام شد. او در این دوره در عملیات های مخفی بر ضد مبارزان ویتنامی شرکت کرد و در سال 1962 به آمریکا بازگشت.

جنگنیدن در کنار SAS انگلستان

در سال 1962 و در جریان برنامه تعویض نیروها، او به یگان عملیات ویژه ارتش انگلستان SAS پیوسته و در طول یک سالی که در کنار این نیروها بود حتی به همراه انها در شبه جزیره مالایا در جنوب شرق آسیا بر علیه نیروهایی که بر علیه دولت مرکزی قیام کرده بودند نیز وارد جنگ شد و بعد از بازگشت از انگلستان ایده راه اندازی یگانی به مانند SAS انگلستان در ذهن او شکل گرفت.
 
او در سال 1965 میلادی به ویتنام بازگشت و در طی پروژه ای به نام "دلتا" تعدادی از نیروهای ویژه آمریکا را برای انجام عملیات در ویتنام انتخاب کرد. در اوایل سال 1966 میلادی وی در جریان یک درگیری، شدیدا مجروح و به آمریکا بازگردانده شد. قبل از بازگشت دوباره به ویتنام در سال 1968 وی فرماندهی بخشی از آموزش های مدرسه رنجر ارتش آمریکا در ایالت فلوریدا عهده دار شده و تغییراتی را در آن بر پایه تجربیات جنگ ویتنام ایجاد کرد.

بعد از بازگشت به ویتنام در سال 1968 وی فرماندهی یگانی از لشکر 101 هوابرد را بر عهده گرفته و عملیات های زیادی را رهبری کرد. بین سالهای 1973 الی 1974 نیز در تایلند مستقر بوده و مدیریت بخشی از افرادی را بر عهده داشت که به دنیال نیروهای مفقود شده آمریکایی در جنوب شرق آسیا بودند.

بکویث در سال 1975 میلادی به فرماندهی مدرسه عملیات ویژه نیروی زمینی ارتش آمریکا منصوب شده و به درجه سرهنگ تمامی رسید. در دهه 1970 میلادی حجم حملات بر علیه منافع کشورهای غربی خصوصا آمریکایی ها در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافت. سرهنگ بکویث بر اساس تجارب به دست آورده در کنار نیروهای SAS انگلستان و همچنین حضورش در ویتنام سعی کرد که نیرویی برای اموری مثل مبارزه با نیروهای چریکی و رهایی گروگان در نیروی زمینی ارتش آمریکا ایجاد کند.

در ماه نوامبر سال 1977 میلادی یگان عملیات ویژه موسوم به "دلتا" در نیروی زمینی آمریکا به فرماندهی بکویث با ماموریت های اصلی شناسایی ویژه و رهایی گروگان شکل گرفت. 

پنجه عقاب در صحرای طبس شکست

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعد از تسخیر لانه جاسوسی در تاریخ 13 آبان 1358 ، آمریکایی ها تلاش های مختلفی را برای آزادی گروگان های خود انجام دادند و در نهایت به سمت گزینه نظامی رفتند. در 5 اردیبهشت ماه سال 1359 هجری شمسی هواپیماها و بالگردهای ارتش به قصد حمله به سفارت سابق آمریکا در تهران و آزاد کردن گروگان های آمریکایی وارد عمل شدند. نیروهای دلتا به فرماندهی و با حضور سرهنگ بکویث به سمت ایران گسیل شدند.

 در ابتدا این نیروها در صحرای طبس فرود می آیند اما در عین حال بخشی از بالگردهای آمریکایی دچار مشکل شده و عملیات لغو می شود. با ابلاغ دستور خروج از صحرای طبس توسط بکویث، یکی از بالگردهای CH-53 آمریکایی که به قصد سوختگیری از یک هواپیمای هرکولس از زمین برخاسته بود در طوفان شن (که به تعبیر امام راحل مامور الهی بودند) که به ناگاه آغاز شد گرفتار شده و با هواپیمای مورد نظر برخورد می کند. 

این انفجار، فاجعه را برای اولین عملیات نیروهای دلتا تکمیل کرده و نیروهای آمریکایی به فرماندهی سرهنگ چارلز آلوین بکویث با از دست دادن 8 نفر از نیروهای عمل کننده و به جای گذاشتن جنازه برخی از کشتگان و لاشه هواپیما و بالگردها ایران را ترک کردند.

بعد از بازگشت به آمریکا وی در جریان جلسات تحقیقاتی درباره علل شکست آمریکا در این ماموریت شرکت کرده و پیشنهاد تشکیل یک فرماندهی جدید برای نیروهای ویژه ارتش آمریکا را داد که در نهایت منجر به تشکیل "فرماندهی عملیات ویژه مشترک"  موسم به " JSOC"  و فرماندهی عملیات ویژه نیروهای مسلح آمریکا موسوم به " USSOCOM" شد.

وی در سال 1981 با درجه سرهنگی از ارتش آمریکا بازنشسته شد، در حالی که بسیاری از دوستان و هم رده هایش در ارتش معتقد بودند اگر در عملیات نجات جاسوسان آمریکایی در ایران، موفق می شد می توانست ژنرالی برجسته در ارتش آمریکا شود. وی در تاریخ 13 ژوئن 1994 در شهر آستین ایالت تگزاس آمریکا از دنیا رفت و جنازه او در گورستان ملی فورت سم هیوستون در آستین تگزاس به خاک سپرده شد تا جعبه سیاه بزرگ ارتش آمریکا، با خاطراتی فراوان از مهمترین شکست نیروهای ویژه این کشور، زیر خاک مدفون شود.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات