تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۶۱
چهره‌هاي سياسي: ملاحظات رهبری، حجت سیاسی و شرعی را تمام کرد

مطالبه شروط رهبر انقلاب در اجراي برجام از دولت

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان – 1394/08/04 – شماره 4660 – صفحه 5)

پس از ارسال نامه مقام معظم رهبري به رئيس‌جمهور در خصوص تأييد مشروط توافق برجام، حالا چهره‌هاي سياسي، اين نامه را سندي براي ايجاد وحدت و همدلي ميان مردم و مسئولان مي‌دانند و از دولت مي‌خواهند با دقت اقدام به اجراي بند بند دستورات رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام كنند.

در همين ارتباط آيت‌الله حسن ممدوحي عضو مجلس خبرگان رهبري نامه رهبري در خصوص برجام را دقيق و عميق دانست كه پايان دهنده پرونده برجام است و از مسئولان دولتي نيز خواست با دقت و طبق شروط مطرح شده رهبري در مسير اجراي برجام حركت كنند. آيت‌الله ممدوحي در همين ارتباط اظهار داشت: نامه‌هاي مقام معظم رهبري از چند خصوصيت برخوردار است، در اين نامه‌ها تحقير وجود ندارد و منظور ايشان از نگارش نامه هدايت است و طرف را به‌ راه بهتر هدايت مي‌كند.

وي افزود: نامه رهبري در خصوص برجام يك فصل‌الخطاب است‌ كما اينكه در موارد ديگر نيز اينچنين بوده است و ايشان با توجه به همه نظرات، نظر روشنگرانه و راهگشاي خود را مطرح مي‌كنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: نامه رهبري دقيق و عميق است كه به پرونده برجام پايان داد و مسئولان نيز بايد با دقت و طبق شروط مطرح‌شده رهبري در مسير حركت كنند تا دشمن نتواند به كشور نفوذ كند و راه‌هاي نفوذ را نيز بايد در برجام بست. آيت‌الله ممدوحي با تأكيد بر اينكه مقام معظم رهبري برجام را مشروط تأييد كردند، گفت: اين انتظار مي‌رود كه مسئولان نيز با تأكيداتي كه مقام معظم رهبري در نامه تاريخي خود داشتند، توجه و دقت لازم را داشته باشند.

ملاحظات رهبري حجت سياسي و شرعي را بر همگان تمام كرد

همچنين منصور حقيقت‌پور نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در خصوص نامه رهبر انقلاب به رئيس‌جمهور درباره اجراي برجام اظهار داشت: مقام معظم رهبري با تكيه بر سرمايه‌هاي كارشناسي آخرين حرف‌ها را در رابطه با مسائل تخصصي، سياسي‌، فرهنگي و امنيتي كشور بيان داشتند. وي افزود: منشور رهبر معظم انقلاب در باب هسته‌اي هم اتمام حجتي براي دولت و هم تأييدي بر رفتار مجلس و شوراي عالي امنيت ملي شد. نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي همچنين تصريح كرد: ديدگاه‌هاي مجلس و شوراي عالي امنيت ملي توسط بيانات رهبر معظم انقلاب تكميل شد.

حقيقت‌پور در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: اميدوارم تمامي موافقين و مخالفين كه اظهار بي‌تابي مي‌كردند دلشان آرام شود و حجت سياسي و شرعي بر همه دست اندركاران اعم از مذاكره كنندگان، مجلسي‌ها و شوراي عالي امنيت ملي تمام شود.

وي به شروط مشخص شده در نامه رهبر معظم انقلاب نيز اشاره كرد و ادامه داد: برجام اگر قرار است اجرايي و عملي شود شروطي دارد كه از سوي مجلس، شوراي عالي امنيت ملي و رهبر معظم انقلاب مشخص شده كه مجموع آنها بايد به عنوان پارادايم حاكم بر اجراي برجام مدنظر قرار گرفته و كنترل شود.

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در ملاحظات رهبر معظم انقلاب بر جلوگيري از ركود نيز تأكيد ويژه‌اي شده است، متذكر شد: نشود كه به بهانه برجام، مملكت ما آماج ورودهاي غيرقانوني، غير شرعي و نفوذ قرار گيرد، لذا همه بايد مراقبت‌هاي لازم را داشته باشند.

حقيقت‌پور در همين رابطه ادامه داد: شوراي عالي امنيت ملي موظف است در اين راستا مراقبت‌هاي لازم را داشته باشد. همچنين مجلس شوراي اسلامي برابر با قانون مصوب، مراقبت‌ كند تا ما انقلاب را از اين مرحله به سلامتي مديريت كرده و با درايت‌هاي رهبري عبور دهيم.

مسئولان به مطالبه رهبر انقلاب درباره «لغو تحريم‌ها» توجه كنند

حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز هم در همين خصوص اظهار داشت: مقام معظم رهبري در نامه اخير خود 9 شرط را مطرح كردند كه در اين شرايط بي‌اعتمادي ايشان به 5+1 قابل‌توجه است.

وي افزود: ايشان در شروط خود خطاب به مسئولان خواستار تحقق لغو تحريم‌ها شدند و خطاب به دولت و تيم مذاكره‌كننده تأكيد داشتند كه تحريم‌ها بايد لغو شود و اگر اين موضوع محقق شود تا حدودي در اين مذاكرات به نتيجه رسيده‌ايم. عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با تأكيد بر اينكه هدف ما در مذاكرات از بين رفتن تحريم‌ها بوده است، گفت: مقام معظم رهبري درباره موضوعات ديگر نيز شروطي را تعيين كردند اما مهم‌ترين شرط معظم‌له لغو تحريم‌هاست.

حجت‌الاسلام ابراهيمي خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري در اين نامه به تشكيل كميته‌اي جهت نظارت بر روند اجرايي مفاد برجام تأكيد داشتند و خواستار تعقيب و مراقبت از آن بودند زيرا با دشمن حيله‌گر و فريبكار و عهدشكني مواجهيم كه اگر مراقبت نشود، قطعاً ما چيزهايي را از دست داده‌ايم و متأسفانه چيزي را به‌دست نياورده‌ايم. وي تصريح كرد: در تعابير قبلي مقام معظم رهبري روند پيش‌رو يك تعامل است و بايد چيزي بدهيم و چيزي را بگيريم. بايد دقت كرد كه مهم‌ترين هدف ما در اين مذاكرات لغو تحريم‌ها بوده و بايد اين موضوع محقق شود.

عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در پايان تأكيد كرد: علاوه بر لغو تحريم‌ها بايد جلوي نفوذ دشمن نيز گرفته شود كه اينها از طريق برجام به كشور نفوذ پيدا نكنند.

دولت عملكرد آمريكايي‌ها را در برجام با دقت كامل رصد كند

محمد‌نبي‌ حبيبي دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي هم با اشاره به شروط نه‌گانه مقام معظم رهبري اظهار داشت: شروط رهبري در مورد برجام بايد طي يادداشت رسمي از سوي وزارت خارجه به كشورهاي 5+1 ابلاغ شود. وي افزود: ما بدون گرفتن تضمين‌هاي قوي و كافي درلغو تحريم‌ها نمي‌توانيم به سمت اجراي يك سويه برجام رويم.

حبيبي بيان داشت: بازي امريكايي‌ها در پرونده هسته‌اي ايران در موضوع موسوم به پي‌ام‌دي بايد پايان يابد تا بستر لازم براي اجراي برجام مهيا شود.

دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي با اشاره به بدعهدي‌هاي امريكا گفت: علاوه بر دولت بايد در مجلس هم يك سازوكار دقيق نظارتي براي اجراي برجام شكل بگيرد تا با رصد دقيق معلوم شود به كجا مي‌رويم. وي تأكيد كرد: موضوع برجام يك مسئله ملي است و بايد همه ظرفيت كشور براي اجراي درست آن به‌كار گرفته شود و هر گونه بهره‌برداري جناحي و گروهي به اجراي آن آسيب مي‌زند.

حبيبي اعلام نظر رهبر معظم انقلاب در باره برجام را فصل‌الخطاب ناميد و تصريح كرد: اميدوارم با روشن شدن موضع رهبري در مورد برجام بگومگوها در مورد برجام پايان پذيرد و همه مراقبت‌ها به پسابرجام معطوف شود. وي افزود: شروط رهبري به‌علاوه شروط مجلس و شوراي عالي امنيت ملي در مورد برجام نشان داد كه موافقتنامه‌اي كه دولت با 5+1 داشته كاستي‌هايي دارد و نمي‌توان آن را فتح الفتوح خواند. كما اينكه جام زهر هم نبايد تلقي كرد، لذا دولت در اجرا بايد با رعايت شروط كاستي‌هاي آن را برطرف كند.

حبيبي اظهار داشت: همانطور كه رهبر معظم انقلاب برجام را داراي «ضعف‌ها و ابهام‌هاي ساختاري» دانستند نبايد اجازه داد امريكا از طريق اين ضعف‌ها و ابهام‌ها فهم خود را از برجام به دولت جمهوري اسلامي ديكته كند. وي افزود: هر گونه شتابزدگي در اجراي تعهدات بدون در نظر گرفتن تعهدات طرف مقابل آسيب‌هاي جدي براي منافع ملي دارد بايد مجريان در برابر قانون و مردم پاسخگو باشند.

دولت ملزم به اجراي الزامات ۹ بندي نامه رهبري است

عباس سليمي‌نمين مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران نيز با اشاره به نامه مهم مقام معظم رهبري به دولت و تعيين الزامات نه‌گانه اجراي برجام اظهار داشت: از ابتداي مطرح شدن و تهيه متن برجام، بسياري از صاحبنظران ضمن پذيرش كليات آن، ايرادات بحقي به اين متن وارد كردند كه ضروري بود در مقام اجرا آن ضعف‌ها برطرف شود.

سليمي‌نمين با بيان اينكه چيزي كه ما امروز از قِبَل نامه رهبري به صورت كاملاً مشهود شاهديم، همين مطالباتي است كه همه صاحبنظران و اهل نظر نسبت به برجام داشته‌اند، افزود: اين در حالي بود كه كليات برجام را امري مي‌دانستند كه بايد از آن عبور كنيم اما نسبت به برخي مفاد آن دچار نگراني و تشويش بودند كه نامه مقام معظم رهبري بسيار هوشمندانه اين نگراني‌ها را پوشش مي‌دهد.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران تأكيد كرد: توجه جدي دولت به اين الزامات، نگراني‌ها را به حداقل مي‌رساند و دولت قطعاً ملزم به اجراي الزامات 9 بندي اين نامه است. وي با بيان اينكه بسياري از اين مطالبات نه گانه پيش از اين در خطوط قرمز تعيين شده از سوي رهبري نيز وجود داشت، يادآور شد: توان اجراي يك مسئله نيز داراي موضوعيت است، يعني دولت مي‌تواند يك موضوع را با توان بيشتري دنبال كند اما يك دولت چنين تواني را ندارد ولي به هر حال بايد تلاش كنيم به دولت قوت بيشتري براي اجراي اين موضوع بدهيم.

سليمي‌نمين با تأكيد بر اينكه به دليل ملي‌ بودن برجام همه بايد به دولت در اجراي آن كمك كنيم، به نقش شوراي امنيت، مجلس و نهادهاي ديگر اشاره كرد و گفت‌: بايد به دولت كمك كرد تا بتواند به صورت حداكثري اين توصيه‌ها را جامه عمل بپوشاند.

شروط رهبري براي مبادله اورانيوم را رعايت مي‌كنيم

در همين حال بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي در واكنش به شروط رهبر معظم انقلاب درباره اجراي برجام، با تأكيد بر تنظيم دقيق قرارداد مبادله اورانيوم ميان ايران و روسيه گفت: دقت مي‌كنيم كه ما‌به‌ازاي مواد تحويل داده شده طبق قرارداد مواد مورد توافق دريافت شود. كمالوندي با تأكيد بر مبادله اورانيوم بر اساس شروط مقام معظم رهبري گفت: در ارتباط با مبادله مواد غني شده كه ما به روسيه مي‌دهيم و در قبالش موادي دريافت مي‌كنيم حتماً توجه خواهيم داشت كه ما‌به‌ازاي مواد تحويل داده شده طبق قرارداد مواد مورد توافق دريافت شود. وي با بيان اينكه در اين موضوع با روسيه مشكلي نداريم، گفت: روابط ايران و روسيه خوب است و اطمينان كافي ميان دو كشور وجود دارد. كمالوندي تصريح كرد: همه تلاش خود را مي‌كنيم كه قرارداد‌ها و تعهدات ايران و روسيه به نحوي منعقد شود كه مشكلي ايجاد نكند و سوء‌تفاهمي ايجاد نشود.

http://javanonline.ir/fa/news/749129

ش.د9402991

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات