تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۶۲

شانتاژ علیه دولت با رمز جاسوسی!

پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/07/30 ـ شماره 4458 ـ صفحه 15)

در شرایطی که پرونده اتهام جیسون رضائیان بدون حاشیه و به صورت جدی در حال بررسی در قوه قضائیه است برخی نمایندگان با ادعای ارتباط وی با هیئت دولت مدعی جاسوسی از نهاد ریاست جمهوری شده‌اند. به نظر می‌رسد ادعاکنندگان سعی دارند هجمه جدیدی را علیه دولت سازماندهی نمایند! خبرنگار آفتاب یزد به بررسی موضوع فوق پرداخته است

می‌گوید "جیسون" معروف این روزها، آنقدر به دولت نزدیک شده بود که حتی طعم و مارک آدامس حسن روحانی را هم می‌شناخت، می‌گوید این خبرنگار متهم به جاسوسی، از نهاد ریاست جمهوری بگیرید تا وزارت امور خارجه نفوذ داشته و ارتباط. می‌گوید در سفرهای "حسن روحانی" فعال و یکی از کارهایش "راپورت" دادن مذاکرات تیم ظریف و یارانش به اجانب بوده است. می‌گوید در خصوصی ترین جلسات رییس جمهور حضور پیدا کرده و از این طریق جاسوسی اش را به نحواحسن انجام می‌داد. اینها ادعاهای جواد کریمی قدوسی نماینده اصولگرای مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی است آن طور که گفته: "فردی از افراد وزارت امور خارجه که ابتدای نامش «ش» است ارتباط نزدیکی با جیسون رضاییان داشته و تمام اخبار تیم مذاکره‌کننده را در اختیار وی قرار می‌داد؛ جیسون به طور کلی در تیم رسانه‌‌ای آقای ظریف فعال بوده و یک فردی به نام آقای «س» در نهاد ریاست جمهوری نیز ارتباط ویژه‌ای با آنها داشته است که اطلاعات وسیعی در این‌باره به این جاسوس منتقل می‌کرد."

وی اضافه کرده: "تیم جیسون در سفرهای آقای روحانی کاملا فعال بوده و در هواپیمای او نیز حضور داشت."

این نماینده در گفتگویش با خبرگزاری اصولگرای فارس درباره اینکه جیسون رضاییان شبکه ارتباطی قوی‌ای در بدنه اجرایی نظام جمهوری اسلامی و افراد مرتبطی در مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ویژه در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و حتی مجلس شورای اسلامی و سازمان میراث فرهنگی داشته است هم توضیح داده است.

کم نبودند!

در این سالها کم نبودند کسانی که به اتهام جاسوسی و با عناوین مختلف در کشور دستگیر شدند، دستگیری‌هایی که هریک کلی ماجرا در پشتش به همراه داشته است و البته پیغام و پسغام‌های مستقیم و غیرمستقیم دو کشور مبدا و مقصد!... که قاعدتا یک طرفش ایران بوده و طرف دیگرش هم معمولا آمریکا.

اینکه خبرنگار باشند یا نباشند، دو تابعیتی بودن این افراد و اتهام جاسوسی وجه مشترک بیشتر کسانی است که همچون جیسون رضاییان در بازداشت به سر می‌برند یا می‌بردند. از تاریخ 22 ژوئیه 2014 که این خبرنگار بازداشت شد تا به امروز، صحبت‌های مختلفی در باره اتهاماتش می‌شود، که البته تمامی این اتهامات را هم نمی‌توان کارشناسی شده تلقی کرد، مثل حرف‌های چند وقت پیش حمید رسایی که گفته بود:" جیسون رضاییان یکی از وظایفش این بود که درمورد آب شرب تهران تحقیق کند برای اینکه از این طریق بتوانند فشار بیاورند. سوال ما این است از جیسون رضاییان چه مقام مسئولی در نهاد ریاست جمهوری حمایت کرده است؟ چرا اجازه بازداشت این مقام مسئول را که از اقوام مسئولین است نمی‌دهند؟ بروند آن را رسیدگی کنند و آن را اعلام کنند."

اینکه دقیقا تحقیق درباره آب شرب تا چه میزان می‌تواند باعث فشار به کشور شود و تا چه اندازه این موضوع به شخص مسئول در نهاد ریاست جمهوری ارتباط داشته از جمله سوالاتی است که پاسخ آن را بیشتر، رسایی و یاران او می‌دانند. اما اینبار حرف‌هایی از جنس " کریمی قدوسی" بار دیگر پرسش‌هایی را برای هر مخاطب ایجاد کرده است. سوال این است که چرا و برچه اساسی تا این اندازه از رابطه جیسون رضاییان با بدنه دولت و به ویژه تیم مذاکره‌کننده سخن گفته شده و پیش از اثبات آن، رابطه‌های نزدیک این خبرنگار با ظریف و حسن روحانی و.... رسانه‌ای و علنا از دست داشتن برخی از مسئولین در این امر خبر داده می‌شود.... تا ساده انگاری رییس جمهور و تیم مذاکره‌کننده در ذوق بزند!

قدوسی به همین ادعاها بسنده نکرده و گریزی هم به برجام زده است و گفته که توافق بهانه‌ای پیش آورده بود تا آمریکا بخواهد رابطه اش را با ایران بهبود دهد تا از طریق برقراری رابطه با کشورمان، جمهوری اسلامی را ظرف مدت 48 ماه ساقط کند(!)

اینکه تا چه میزان اظهارات این نماینده مجلس بر اساس مستندات است و تا چه میزان ناشی از آمیخته‌ای از اغراق؛ موضوع صحبت نیست بلکه آنچه در این بین اهمیت دارد، این است که اساسا چه دلیلی وجود دارد تا کسانی چون قدوسی و رسایی از رابطه "رضاییان " با عوامل دولت سخن بگویند و آن را تا این حد در بوق و کرنا کنند.

آیا می‌توان این اقدام را هم ناشی از اهداف سیاسی و جناحی و اجرای پروژه تخریب دولت و در راس آنها حمله به ظریف و وزارت امور خارجه دانست؟ آیا اصرار بر ادعای اعمال نفوذ "جیسون رضاییان" در ساختار اجرایی کشور، تلاش برای به نمایش گذاشتن ضعف سیستم نهادهای مختلف موافق با دولت یازدهم است؟ آیا اساسا با توجه به اینکه " جیسون رضاییان " در سال 2014 بازداشت شده و از عمر دولت هم بیش از دو سال نمی‌گذرد می‌توان تصور کرد که در همان مدت زمان کوتاه، یک خبرنگار ایرانی آمریکایی با نام "جیسون"! بتواند تا به این حد به قوه مجریه نفوذ کند و با بالاترین مقامات آن دل بدهد و قلوه بگیرد! و البته آخر کار هم، سر از زندان دربیاورد؟!

اطلاعاتی که از زبان کریمی قدوسی بیان می‌شود تا چقدر صحت دارند و انگیزه اصلی از بیان چنین اظهاراتی درباره رابطه خبرنگار ایرانی آمریکایی با نزدیکترین افراد دولت چیست؟

آیا بهتر نیست هم اکنون که قوه قضائیه با استقلال کامل کارش را به درستی انجام می‌دهد از حواشی پرهیز کنیم تا متولیان بهتر کارشان را انجام دهند؟

تعجب از گفته‌های قدوسی

در اینباره هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی با ابراز تعجب از گفته‌های کریمی قدوسی، به آفتاب یزد گفت: "من از چنین ارتباطی که بین رضاییان و دولت بوده به هیچ عنوان اطلاع ندارم و در کمیسیون امنیت ملی هم به خاطر نمی‌آورم که مسئله‌ای به این شکل مطرح شده باشد."

وی درباره این سوال که آیا ممکن است ادعا‌های مطرح شده صحت داشته باشد، پاسخ داد: "باور کنید، نمی‌دانم آقای کریمی قدوسی با توجه به چه اطلاعاتی چنین صحبتی را مطرح کرده است".

تحریف واقعیت برای حمله به دولت

این در حالی است که ابراهیم نکو نماینده دیگر مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی درباره این اظهارات کریمی قدوسی به آفتاب یزد گفت: "به نظرم طرح چنین مسئله‌ای را می‌شود تحریف واقعیت و حمله به دولت توصیف کرد!"

وی اضافه کرد: "اینکه اصلا آقای حسن روحانی اهل آدامس هستند یا نه که جیسون رضائیان طعم آدامس رییس جمهور را هم شناسایی کرده است! نمی‌دانم، ولی به نظر می‌رسد که چنین اشاره‌هایی از سوی این نماینده نشان از آن دارد که برای اهداف سیاسی ممکن است گروهی دست به هر کاری بزنند."

نکو ادامه داد: "اگر چنین ادعاهایی در رابطه با نفوذ خبرنگار متهم، در دل تیم مذاکره کننده و شخص رییس جمهور درست باشد، باید از کریمی قدوسی تندیسی درست کرد که تا این حد بر چنین موضوعی اشراف دارند ولی اگر چنین ادعایی صحت نداشته باشد باید دید که چرا او چنین حرفی را مطرح کرده وپیگیری قانونی صورت بگیرد."

وی اضافه کرد: "به نظر می‌آید که بیان چنین صحبت‌هایی از سوی این نماینده مجلس، برای شروع یک سناریوی دیگر علیه دولت باشد تا بخواهند قوه مجریه را با یک چالش مواجه کنند."

نماینده رباط کریم و بهارستان گفت: " چنین اظهارنظرهایی مثل آنچه کریمی قدوسی، بیان و آن را رسانه‌ای می‌کند در یک طیف خاص جای خود را پیدا خواهد کرد و حتی اگر بعدهادولت با مدرک و سند، این موضوع را تکذیب کند، آن طیف همان ادعای تخریبی کریمی قدوسی را باور خواهند داشت."

این نماینده مجلس افزود:"نحوه عمل جناح مخالف به اینگونه است که همیشه به محض شکست خوردن یک سناریو، سناریوی دیگری را اجرا می‌کند، بعد از توفیقات اخیر دولت در موضوعات بین‌المللی، موضوع جیسون رضاییان مطرح شده تا دولت را از این طریق دچار چالش کنند."

نکو خاطرنشان کرد: "اینچنین حملات زیرکانه‌ای به روحانی و یارانش ادامه پیدا خواهد کرد و مطمئن باشید که عده‌ای به هیچ عنوان موفقیت او را برنمی‌تابند و تا می‌توانند دشمن‌گونه برخورد خواهند کرد."

وی افزود: "اصولا اینکه جیسون رضائیان تا به این حد در دولت جایگاه داشته باشد خنده‌دار است."

نکو با طرح این پرسش که "یعنی دولت با این همه کارشناسی که در اختیار دارد به کسی متوسل شود که اسم ویژه‌ای به نام " جیسون " دارد؟ گفت :" تصور اینکه قوه مقننه این قدر ساده باشد که یک شخصی را با نام «جیسون» تا به این حد در خود راه داده باشد امکانپذیر نیست. کسانی که چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند می‌خواهند به دولت ضربه بزنند. "

این نماینده مجلس افزود: "طرح چنین مسائلی بیشتر شانتاژ تبلیغاتی و سیاسی است تا مخالفان بخواهند از این بازاری که پهن می‌کنند سودی را نصیب خودشان کنند."

ابراهیم نکو ادامه داد: "با توجه به مطرح شدن چنین بحثی،دولت نباید بیکار بنشیند و از طریق مشاورانش یا برای رد یا اثبات این ادعا اقدام لازم را انجام دهد."

دنبال مسئله‌دار کردن دولت هستند

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی هم درباره چنین ادعایی از سوی کریمی قدوسی به آفتاب‌یزد گفت: "واقعا شنیدن چنین ادعایی از این عضو کمیسیون امنیت ملی، تاسف‌بار است چون ما بارها به آقایان گفتیم که اگر سندی دارید آن را با مسئولان در ارتباط بگذارید، نه اینکه اینگونه بی سند آن را علنی کنید. "

وی اضافه کرد:" کسانی هستند که دوست دارند در تیتر اخبار بمانند و دولت را مسئله‌دار جلوه دهند تا جایی که اگر دولت مشکلی نداشته باشد باید برای آن مشکل ایجاد کنند!"

این نماینده مجلس ادامه داد: "این رویه برخی ازنمایندگان هیچ خدمتی به کشور نمی‌کند، اگر اطلاعاتی دارید چرا به مراجع ذی صلاح نمی‌دهید؟"

وی تصریح کرد: "مخالفان اگر از طریق مراجع مربوطه اقدام نمی‌کنند ولی آن را رسانه‌‌ای کرده اند به خاطر این است که مدرکی ندارند، چون اگر مدرک و سند داشتند گوش فلک را کر می‌کردند."

وی افزود: "این عده بیشتر دنبال پرونده و بحران‌سازی هستند، وگرنه هم وزارت اطلاعات در اختیار دولت است و هم در دولت آدم‌های ویژه‌ای وجود دارند که می‌توانند امور اینچنینی را مدیریت کنند. به نظر من نباید به چنین صحبت‌هایی توجه شود، چون نمایندگانی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند رفتارهای آنها احساسی است." از امنیتی ترین دولت بعید بود!

اکنون باید منتظر واکنش دولت به چنین اظهاراتی بود تا بدانیم آیا "جیسون رضاییان " تا به این حد در همان فرصت کوتاه مدت قبل از بازداشتش در دولت یازدهم، به ظریف و حسن روحانی نزدیک شده بود؟ آن هم در شرایطی که نمایندگان دلواپس مجلس بارها دولت حسن روحانی را یکی از امنیتی ترین دولتها خوانده اند؟!

به راستی چگونه است که از دیدگاه آنها چنین دولت امنیتی چنین گاف بزرگی داده است؟

و شاید هم تماما حق با نمایندگان مخالف دولت باشد. حتی حمید رسایی و این گفته‌اش که رضاییان تحقیقاتش برروی آب شرب کشور را برای اعمال فشار انجام داده است!

و یا همه اینها یعنی اینکه جنگ روانی جدید علیه دولت آغاز شد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=17122

ش.د9404311

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات