صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۲۱

تقویت میانه‌روها

رسانه‌ها و جریان‌های خبری، فضای پس از برجام را فضای «تقویت میانه‌روها» دانسته‌اند و تأکید دارند که این فضا سبب قدرت‌گرفتن میانه‌روها در مجلس و اقبال مردم به سوی آنان [...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
یادداشت: رسانه‌ها و جریان‌های خبری، فضای پس از برجام را فضای «تقویت میانه‌روها» دانسته‌اند و تأکید دارند که این فضا سبب قدرت‌گرفتن میانه‌روها در مجلس و اقبال مردم به سوی آنان می‌شود.
پایگاه اینترنتی «تایم» در مقاله‌ای به قلم «کارل ویک» نوشت: گفته می‌شود سه اتفاق جدید، یعنی آزاد کردن «جیسون رضائیان» خبرنگار واشنگتن‌پست و سه تن دیگر از زندانیان با تابعیت دوگانه، آزاد کردن ۱۰ تفنگدار آمریکایی، واکنش شدید مقامات ایران به عاملان حمله به سفارت عربستان سعودی در دوم ژانویه (دستگیری عاملان این حمله)، همه تقویت موضع نیروهای میانه‌رو در تهران را نشان می‌دهد. روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» هم نوشت: بعضی از مقامات دولت آمریکا می‌گویند که نگاه ما به انتخابات پارلمانی ایران است. آنها امیدوارند که اجرای هموار توافق باعث پیروزی میانه‌روها در انتخابات فوریه شود. گروه‌های میانه‌رو در ادبیات سیاسی آمریکا به گروه‌هایی اطلاق می‌شود که ضمن پذیرش مبانی سکولاریستی و هژمونیک غرب، نسبت به ارزش‌های ملی و اسلامی کشور خود تعلق خاطر چندانی ندارند. از این رو، در پروژه‌های مختلف دموکراتیزه کردن ایران که از سال ۲۰۰۳ شروع شده است، سالیانه ۳۰ میلیون دلار برای تقویت گروه‌های میانه‌رو و مقابله با اندیشه‌های انقلابی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
در مؤسسه پژوهشی «رند» کتابی با عنوان «ایجاد شبکه‌هایی از مسلمانان میانه‌رو» تدوین شده و در آن راهکارهای تقویت و راه‌اندازی تشکل‌های میانه‌رو ذکر شده است. نویسندگان این کتاب معتقدند، آینده جوامع اسلامی و استمرار مسئله‌ای که آنان با عنوان «تروریسم جهادی» از آن یاد می‌کنند، تحت تأثیر مسئله عدم تساهل و خشونت در این جوامع خواهد بود و از آنجا که این مسئله به طور مستقیم امنیت غرب را متأثر می‌کند، ‌باید آن را با دقت مورد توجه و بررسی قرار داد.
اکنون که پروژه نفوذ یکی از راهکارهای نظام سلطه پس از برجام است، لازم است پروژه «مسلمانان میانه‌رو» نیز بار دیگر مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا آمریکا در هر طرحی می‌خواهد آنان را تقویت کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات