صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۹۹۵۳

کلینتون و ترامپ در آستانه انتخاب نهایی

پایگاه بصیرت / صاحب صادقی، مدیرمسئول ماهنامه «دیپلمات»
انتخابات مقدماتی نیویورک که هفته گذشته برگزار شد چند مساله کلیدی در خصوص وضعیت کاندیداتوری نهایی احزاب دموکرات و جمهوری خواه را مشخص کرد. هیلاری کلینتون با شکست سنگینی که بر برنی سندرز تحمیل کرد تا حدود زیادی تکلیف دموکرات ها را مشخص کرد و کمپین سندرز را که امیدوار بود با شکست هیلاری در ایالت خانگی، رقابت ها را به هفته های پایانی بکشاند ناامید کرد. هیلاری با کسب 139 دلیگیت در نیویورک تعداد دلیگیت های خود را به عدد 1428 رساند و در مجموع با احتساب 513 سوپردلیگیتی که تاکنون کسب کرده است، به عدد 1941 رسید و در ادامه برای دستیابی به حد نصاب دلیگیت لازم جهت کاندیداتوری نهایی حزب دموکرات که 2383 می باشد به 442 دلیگیت دیگر نیاز دارد.
این وضعیت برای سندرز چندان مساعد نیست. سندرز با 108 دلیگیتی که در نیویورک به دست آورد عدد دلیگیت های خود را به 1153 رساند و با احتساب 38 سوپر دلیگیتی که تاکنون کسب کرده است، در مجموع به عدد 1191 رسید. سندرز در ادامه باید 1192 دلیگیت دیگر به آراء خود اضافه کند تا بتواند به حد نصاب 2383 دلیگیت مورد نیاز برای کاندیداتوری نهایی حزب دموکرات برسد. رقمی که با حساب و کتاب ریاضی شاید قابل تحقق باشد ولی مطمئناً در عرصه عمل بسیار دشوار است.
انتخابات نیویورک برای جمهوری خواهان هم تحولات مهمی داشت. ترامپ در نیویورک برنده مطلق بود و توانست با کسب 89 دلیگیت در برابر تنها 4 دلیگیت کسب شده توسط کیسیک و تد کروز که موفق به کسب هیچ دلیگیتی نشد، عدد دلیگیت های خود را به 845 برساند و در ادامه برای دستیابی به حد نصاب 1237 دلیگیتی که برای کسب کاندیداتوری نهایی در حزب جمهوری خواه نیاز است، به 392 دلیگیت دیگر نیاز دارد. این وضعیت برای تد کروز و جان کیسیک در حد فاجعه است. مجموع دلیگیت های کسب شده توسط کروز 559 و توسط کیسیک 148 است که این بدان معناست که کروز و کیسیک برای کسب حد نصاب لازم می بایست به ترتیب 678 و 1089 دلیگیت دیگر به دست آورند و البته می دانند که حتی به لحاظ ریاضی هم امکان وقوع چنین چیزی وجود ندارد و هیچ شانسی برای دستیابی به حد نصاب لازم جهت کاندیداتوری نهایی نخواهند داشت!
با این حال کیسیک و تد کروز اکنون به تنها امیدواری خود دلخوش اند و آن این است که در ادامه رقابت ها امیدوار باشند ترامپ نتواند به حد نصاب 1237 دلیگیت برسد که البته در عرصه عمل هم باید اعتراف کرد که ترامپ کار نسبتاً سختی پیش رو دارد. در آن صورت کروز و کیسیک شانس آن را دارند که در کنوانسیون ملی حزب که اواسط جولای (تیرماه) در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار می شود، با جلب نظر رهبران حزب جمهوری خواه که دلخوشی چندانی از کابوس ترامپ ندارند، برای کاندیداتوری نهایی تلاش کنند. مساله ای که البته پیچیدگی های خاص خود را دارد و رهبران حزب جمهوری خواه از هم اکنون تنش های زیادی را در این ارتباط باید تحمل کنند و به همه ابعاد مساله فکر کنند! بر اساس قوانین رقابت های انتخاباتی حزب جمهوری خواه اگر از طریق انتخابات مقدماتی هیچ کاندیدایی نتواند به حد نصاب دلیگیت مورد نیاز دست پیدا کند، در کنوانسیون ملی حزب که تابستان سال برگزاری انتخابات برگزار می شود، انتخاب کاندیدای نهایی با نظر رهبران حزب خواهد بود.
فردا شب یعنی سه شنبه باز هم انتخابات مقدماتی در 5 ایالت آمریکا برگزار خواهد شد که باز هم برای هر دو کمپین انتخاباتی دموکرات ها و جمهوری خواهان بسیار با اهمیت است.
پنسیلوانیا (جمهوری خواهان 17 دلیگیت - دموکرات ها 189 دلیگیت)
مریلند (جمهوری خواهان 38 دلیگیت - دموکرات ها 95 دلیگیت)
دلِوِر (جمهوری خواهان 16 دلیگیت - دموکرات ها 21 دلیگیت)
کانتیکت (جمهوری خواهان 28 دلیگیت - دموکرات ها 55 دلیگیت)
رودآیلند (جمهوری خواهان 19 دلیگیت - دموکرات ها 24 دلیگیت)
در اکثر نظرسنجی های انجام شده در این ایالت ها، در کمپین جمهوری خواهان ترامپ با اختلاف در همه این ایالت ها از رقیبان خود جلوتر است که در برخی ایالت ها این اختلاف بیش از 35 درصد است! در کمپین دموکرات ها هم هیلاری کلینتون با اختلاف تقریباً زیاد از برنی سندرز جلوتر است که عمدتاً فاصله این اختلاف 15 الی 20 درصد است. از هم اکنون کاملاً روشن است که هم ترامپ و هم کلینتون رقابت آسانی پیش روی خود خواهند داشت.
اما رقابت نهایی که بیشتر برای جمهوری خواهان اهمیت حیاتی دارد در 7 ژوئن به عنوان سه شنبه نهایی برگزار می شود. جایی که در 5 ایالت کالیفرنیا، مونتانا، نیومکزیکو، نیوجرسی و داکوتای جنوبی، جمهوری خواهان برای 303 دلیگیت و دموکرات ها برای 694 دلیگیت خواهند جنگید. تکلیف کاندیدای نهایی دموکرات ها قطعاً یا قبل از 7 ژوئن مشخص خواهد شد و یا نهایتاً در 7 ژوئن روشن می شود و شانس پیروزی هیلاری بیش از 90 درصد است.
با این حال ضمن اینکه قبل از رقابت نهایی در 5 ایالت باقی مانده در 7 ژوئن قطعاً تکلیف جمهوری خواهان مشخص نخواهد شد، نمی توان پیش بینی کرد که در این تاریخ هم سرنوشت کارزار حساس جمهوری خواهان مشخص شود یا نه! ممکن است ترامپ نتواند به حد نصاب دلیگیت های لازم دست پیدا کند و در نهایت کنوانسیون ملی حزب در اواسط جولای تکلیف کاندیدای نهایی را مشخص خواهد کرد.
اگر انتخابات نیویورک برای هیلاری و سندرز حکم مرگ و زندگی را داشت و در نهایت هیلاری با تحمیل یک شکست سنگین توانست سندرز را از ادامه کارزار ناامید سازد، انتخابات 7 ژوئن و مهم ترین آن انتخابات کالیفرنیا می تواند نقطه عطفی در تاریخ مبارزات سیاسی انتخابات 2016 برای جمهوری خواهان و البته ترامپ باشد!
لازم به ذکر است قبل از انتخابات 7 ژوئن، در ماه می و اوایل ژوئن در 7 ایالت دیگر انتخابات هایی برگزار می شود که در آنها جمهوری خواهان برای 199 دلیگیت و دموکرات ها برای 302 دلیگیت مبارزه خواهند کرد.
به عنوان برآیند بحث کلی باید گفت که در عمل هیلاری کلینتون در کمپین دموکرات ها به احتمال زیاد کاندیدای نهایی دموکرات ها خواهد بود و در کمپین جمهوری خواهان اگرچه ترامپ با فاصله از رقبا پیش است اما احتمال دیگری هم ممکن است در ادامه به وجود آید و آن عدم دستیابی ترامپ به حد نصاب لازم برای کاندیداتوری نهایی حزب جمهوری خواه و در نتیجه روشن شدن وضعیت کاندیدای نهایی در کنوانسیون ملی حزب و از طریق نظر رهبران است.
انتخابات فردا شب شاید کمی در روشن شدن وضعیت جمهوری خواهان تاثیرگذار باشد!
منبع: دیپلماسی ایرانی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات