تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۰۳۰
نتیجه اجرای برجام تا به امروز:

ایست هسته‌ای در قبال دریافت هیچ

در راستای عمل به برجام، ایران اسلامی بیش از 12 هزار سانتریفیوژ را از چرخه سوخت خارج کرد، تحقیق و توسعه برای غنی سازی در فردو را متوقف کرده، قلب رآکتور اراک را بیرون آورده و داخل آن بتن ریزی کرده است. دولت ایران 9700 کیلو گرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد را که طی 10 سال با تلاش دانشمندان هسته ای به دست آمده بود را از کشور خارج کرد و ...
پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک زاده

برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام که بعد از سه سال مذاکرات فشرده با غرب در عرصه نظر تصویب شد، امروزه می بایست در عرصه عمل اجرایی می‌شد و طرفین این توافقنامه باید مطاق بندهای قید شده در برجام به تعهدات خود عمل می‌کردند.
در راستای عمل به برجام، ایران اسلامی بیش از 12 هزار سانتریفیوژ را از چرخه سوخت خارج کرد، تحقیق و توسعه برای غنی سازی در فردو را متوقف کرده، قلب رآکتور اراک را بیرون آورده و داخل آن بتن ریزی کرده است. دولت ایران 9700 کیلو گرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد را که طی 10 سال با تلاش دانشمندان هسته ای به دست آمده بود را از کشور خارج کرد و ... . همه این امتیازات بر اساس سند برجام عملی شد و اکنون ایران منتظر اقدام طرف غربی است، اما اقدامات غربی ها با سنگ اندازی امریکا همراه شده است.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در اسفند ماه سال 94 جزو اولین کسانی بود که به رفتار امریکایی‌ها در قبال اجرای برجام واکنش نشان داد و اعلام کرد طرف غربی در انجام برخی از تعهدات خود در برداشتن تحریم ها از جمله تحریم های بانکی تأخیر داشته است. وی افزود دستگاه دیپلماسی باید این بحران را حل کند. گفته‌ای که عکس العمل رییس جمهور محترم را در پی داشت و در 16 اسفند 94 در پاسخ به اظهارات صالحی گفت: ایشان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم الان نیست. ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است. با وجود این دکتر روحانی نیز آن موقع به صورت تلویحی از بدقولی‌های امریکایی‌ها در اجرای برجام پرده برداشت و گفت: امریکایی ها در ارتباط گیری شرکت های جهانی بیمه با کشتی های ایرانی و اجازه به هیأت مذاکره کننده ایرانی برای مذاکره در خصوص بقیه موضوعات با جهانیان همانند برجام، مانع‌تراشی می‌کنند.
اجرایی نشدن تعهدات طرف غربی در برجام باعث شد تا دکتر ظریف همانند دکتر صالحی در فروردین 95 به این موضوع واکنش نشان داده و بگوید ما فقط از آمریکایی‌ها یک چیز می خواهیم و آن هم این است که امریکایی ها در زمینه تبادلات اقتصادی و بانکی ایران با طرف های اروپایی دخالت نکنند. مردم ایران می خواهند شاهد نتایج توافق هسته ای باشند. ما بیش از 30 ماه در یکی از فشرده ترین مذاکرات شرکت نکرده ایم که اکنون فقط یک سند خالی داشته باشیم.
چند روز قبل از آن، رئیس کل بانک مرکزی، ولی الله سیف نیز بعد از دیدار خصوصی با وزیر خزانه داری امریکا تصریح کرده بود که برجام تاکنون هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است. امکان دسترسی به 100 میلیارد دلار دارایی های مسدود شده را نداریم، بانک های اروپایی نیز کماکان نگران نقض قوانین امریکا و مواجه شدن با جریمه های سنگین هستند.
سنگ اندازی امریکا در برنامه برجام را می توان در طرح دقیق و برنامه ریزی شده آن‌ها به منظور شرطی نمودن دولت برای پذیرش برجام های دیگر و عقب‌نشینی‌های بیشتر تحلیل نمود. راهی که در گذشته سادات، گورباچوف، یلتسین و قذافی تجربه کرده‌اند و هرگز به نتیجه نرسیدند، اکنون در نظر غربی ها و برخی تحلیل گران ناآگاه یا خائن داخلی، نوبت به ایران رسیده است. بنابراین این نگرانی وجود دارد که عدم دستیابی دولت تدبیر و امید به اهداف خود در مسیر برجام باعث شود که آن‌ها به منظور تحقق اهدافی که در برجام 1 به دنبال آن بودند و به آن دست نیافتند، به سمت برجام های دیگر گرایش پیدا کنند تا از این طریق عملکرد دولت فعلی را موفق و مفید نشان دهند.
با وجود تمام ناکامی ها از اجرای ناقص برجام در مقطع فعلی و امتیازات نقد داده شده و امتیازات نسیه گرفته نشده، جناب دکتر روحانی در آخرین دفاع خود از برجام، سخن از ایجاد گشایش‌های فراوان اقتصادی و دستاوردهای مهم در نتیجه اجرای برجام زده است. دستاوردهایی که به گفته ایشان به همه ارکان نظام تعلق دارد و فضای بعد از برجام را باید قدر دانست و کفران نعمت نکرد.
وزیر خارجه کشورمان نیز چند روز پیش در نیویورک ملاقات هایی با طرف امریکایی داشت تا امریکا را مجبور به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام کند. در نتیجه این دیدارها، جان کری در روز چهارشنبه بعد از ملاقات دو و نیم ساعته خود با ظریف گفت: با ظریف توافق کرده ایم که دو طرف اطمینان پیدا کنند که توافق هسته ای همانطور اجرا شود که قرار بود اجرا شود. اما متأسفانه کمتر از 12 ساعت بعد از ملاقات دو وزیر، ملت ایران دوباره شاهد بود که دیوان عالی امریکا طی حکمی رأی به اتهام ایران در قضیه انفجار مقر امریکایی در بیروت سال 1983 و کشته شدن 241 سرباز امریکایی داد تا نزدیک به 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در امریکا به عنوان غرامت به بازماندگان قربانیان پرداخت شود.
تأکید دولت بر مثبت نشان دادن دستاوردهای برجام و نگاه آن به کدخدا برای حل مشکلات داخلی کشور باعث شده است تا به درستی سنگ اندازی های طرف مقابل در کشور تحلیل نشود و برنامه‌ها و اهداف پیش‌روی کشور در پازل دشمن طراحی و اجرا شود..
مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود در حرم رضوی نیز به این آسیب بزرگ اشاره کرده و در خصوص اهداف دشمن از پیشبرد این روند فرمودند « اگر وضع به این صورت ادامه یابد، پس حتما برجام های دیگر در قضایای منطقه، برجام در مورد قانون اساسی، برجام 2 و 3 و 4 و الی آخر ، بایستی بوجود آید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می کنند آن را بین نخبگان و افکار عمومی جامعه انتقال دهند». امروز دشمن از طریق منتظر نگاه داشتن مردم نسبت به برجام و تشدید فشارهای ناشی از خواسته‌های پسا برجامی افکار عمومی به دولت، در صدد آن است که برجام های ذیل را به دولتمردان کشور تحمیل کند:
-‌ همکاری ایران در مورد تروریسم منطقه‌ای تعریف شده توسط امریکا یعنی حزب‌الله و جبهه مقاومت
-‌ برچیده شدن و یا کاهش برد موشک‌های کشور و کند کردن مسیر حرکت برنامه موشکی کشور
-‌ اجرای حقوق بشر امریکایی در ایران و تغییر هویتی و فرهنگی جمهوری اسلامی به سمت فرهنگ غربی و لیبرالی
-‌ دست برداشتن ایران از آرمان بزرگ فلسطین و قدس شریف
و ...
در نهایت باید خاطر نشان کرد طرف های غربی به برخی از اهداف خود در قضیه برجام دست یافته اند اما آن‌ها خواست های زیادی از ایران اسلامی طلب دارند و همانند گذشته برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی خواهند کرد. آنها در صدد هستند این موضوع را به ملت انتقال دهند که مردم ایران تنها دو راه در مقابل امریکا دارد. یا باید با امریکا کنار بیایند و یا به طور دائم فشارهای امریکا و مشکلات ناشی از آن را تحمل کند.
در كنار این دو راهي كه آمريكا جلوي پاي ايرانيان قرار داده است مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتي به عنوان راه سوم پیش روی ملت و دولت ایران ياد كرده اند که مورد تأیید اکثر نخبگان و اندیشمندان حوزه اقتصادی و سیاسی کشور نیز می‌باشد.
تجربه كشورهايي مانند آمريكا ، فرانسه ، انگليس و آلمان كه از جمله بزرگترين اقتصادهاي جهانی محسوب مي شوند نیز مؤید صحیح بودن مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی است. این کشورها نیز يكي از اصلي ترين پايه هاي توسعه پايدار را در حمايت از توليد داخلي مي دانند. لذا دولتمردان ما نيز بايد اين موضوع را خوب درك كنند كه هرگز با نگاه برون مرزی نمی‌توان بهشت خیالی را برای کشور عملیاتی کرد و با این شیوه كشور به رشد و توسعه دست نمي يابد. برجام امروزه سنگ محک خوبی است در اثبات پرخطر و پرهزینه بودن نگاه برون‌گرایانه و توجه بیش از پیش به توان و ظرفیت‌های بومی کشور. امید است با تلاش مسئولین و دلسوزان، دستاورد بزرگ برجام که همان به خود آمدن و در زمین دشمن بازی نکردن بود، راهگشای آینده کشور و حرکت در مسیر باور به  شعار ما می‌توانیم و اجرای اقتصاد مقاومتی با اتکا به توان بومی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات