تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۰۶۴
از «تور اروپاگردی دانشجویی» تا «اردوی مختلط کوهنوردی» و ...

«اردوهای مختلط دانشجویی» ‌در روز روشن!

(روزنامه كيهان – 1394/09/04 – شماره 21217 – صفحه 8)

چند هفته‌ای است که کلیدواژه «اردوهای مختلط دانشگاهی» به یکی از سرخط‌های اصلی رسانه‌های کشور تبدیل شده است. اهمیت این موضوع زمانی مضاعف شد که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیرشان با مسئولان آموزش عالی کشور، با انتقاد صریح از برپایی اردوهای مختلط در برخی دانشگاه‌های کشور، خاطرنشان کردند: «بعضی‌ها کار فرهنگی را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ می‌گویند باید دانشجو شاد باشد! شاد بودن برای هر محیطی چیز خوبی است اما به چه قیمتی؟ غربی‌ها چقدر بهره برده‌اند از این اختلاط دختر و پسر که ما بهره ببریم؟ یک روزی به ما می‌گفتند که در اروپا حجاب نیست و زن و مرد با هم قاطی‌اند، هوس و شوق جنسی هم در آنجا طبعا کنترل‌شده است.

خب، حالا شما نگاه کنید ببینید همین‌جور است؟ آیا هوس‌ها کنترل‌شده است یا هوس‌ها تحریک‌شده است؟ این‌همه جنایت جنسی امروز دارد در آمریکا و در اروپا اتّفاق می‌افتد؛ به جنس مخالف هم دیگر حالا اکتفا نمی‌کنند! و از این بدتر هم خواهد شد. اسلام انسان را شناخته است که حکم حجاب را داده، حکم عدم اختلاط زن و مرد را داده. اردوی مختلط یعنی چه؟ کوهنوردی مختلط، اردوی مختلط، گاهی حتی خارج از کشور! نه، کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد، مفهوم دیگری دارد. مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها بفهمند چه‌کار می‌کنند.» (بیانات رهبر انقلاب در 20 آبان‌ماه 1394)

پس از این هشدار و انذار رهبر انقلاب بود که یک به یک مسئولان وزارت علوم در دولت یازدهم، با تایید ظاهری رهنمودهای معظم‌له، منکر برپایی هرگونه اردوی مختلط در دانشگاه‌های کشور شدند و از لزوم برخورد با تخلفات این‌چنینی خبر دادند.

اما هنوز چند روز از انکار پیش‌دستانه مسئولین وزارت علوم در عدم برگزاری اردوهای مختلط نگذشته، اخبار منتشر شده از برخی دانشگاه‌های پایتخت، حاکی از وضعیت بغرنج و به قهقرا رفته در برپایی این‌گونه اردوهای به ظاهر دانشجویی است!

به عنوان نمونه، اخیرا بر روی بُرد اعلانات معاونت فرهنگی و اجتماعی برخی از دانشگاه‌های تهران - به‌طور مثال «دانشگاه علم و صنعت» – یک آگهی‌ با عنوان «هشتمین دوره سفرهای دانشجویی به اروپا» نصب شده، که باعث تعجب دانشجویان شده است!

این اردو 14روزه در نوروز 95 برگزار می‌شود و دانشجویان علاقه‌مند(!) در این سفر از کشورهای یونان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه و اسپانیا دیدن خواهند کرد و دانشجویان متقاضی بابت این سفر مبلغی بالغ بر 2700 یورو – معادل 10 الی 12 میلیون تومان! – را تقبل خواهند نمود!

جالب آنکه پس از تماس با مسئول برگزاری این تور اروپاگردی دانشجویی، نامبرده نه تنها پروسه دریافت مجوز خروج از کشور برای دانشجویان متقاضی را «به راحتی آب خوردن» و «خیلی راحت» توصیف می‌کند که حتی متعهد می‌شود تا شخصا نیز وظیفه توجیه همه‌جانبه والدین مردد را بر عهده بگیرد!

مضاف بر این، مسئول برپایی این اردوی مختلط اروپایی، اصل برگزاری این اردوی دانشجویی را مربوط به «دانشگاه هنر» و «دانشگاه تهران» دانسته و اظهار می‌دارد که این اردو قریب به 8 سال است که به‌طور پیوسته در حال برگزاری است!

افزون بر این، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز اخیرا از برپایی اردوی کوهنوردی مختلط در یکی از دانشکده‌های این دانشگاه خبر داده‌اند! بر این اساس در پوستر تبلیغاتی این اردوی مختلط - که آرم دانشگاه امیرکبیر نیز بر آن نقش بسته است! – دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه از تمامی دانشجویان علاقه‌مند دعوت کرده است تا در این گردهمایی به اصطلاح فرهنگی حضور داشته باشند!

در تازه‌ترین مورد اما دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با ارسال پوستری به خبرگزاری‌ها، از برگزاری اردوی مختلط کویرنوردی و سافاری، همراه با شترسواری و تور ستاره‌شناسی خبر دادند! جالب آنکه هزینه شرکت در این اردوی یک‌روزه کذایی برای هر دانشجوی متقاضی، 200 هزار تومان تعیین شده است!

همچنین طی چند روز گذشته، شوی لباس دانشجویی به صورت مختلط با حضور دانشجویان دختر و پسر در یکی از تالارهای دانشگاهی در شهر بیرجند برگزار شد که در این مراسم علاوه بر مختلط بودن دانشجویان و وضع نامناسب حجاب حاضران، از موسیقی‌های غیرشرعی نیز استفاده شده است!

این درحالیست که پیش از این نیز یک فستیوال کویرنوردی مختلط، کنسرت موسیقی با رقص و... در دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی انجام شده اما پیگیری مناسبی از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است!

یکی از نقاط حساس و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ‌سازی و رابط مستقیم این حوزه با دانشجو و دانشگاه، معاونت فرهنگی وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد است که همه تشکل‌ها، کانون‌ها و نهادهای فرهنگی دانشگاه‌ها هم با واسطه و بدون واسطه زیر مجموعه آن هستند که در صورت عدم کارکرد مناسب می‌تواند موجبات انحراف دانشجویان را فراهم کنند؛ نکته‌ای که رهبر انقلاب در دیدارهای متعدد طی سال‌های اخیر بر آن تاکید ویژه داشتند.

آنچه در دو سال گذشته در فضای فرهنگی دانشگاه‌های کشور مشهود است تغییر نگاه کلان مدیریتی در مسائل و فعالیت‌های فرهنگی است؛ چنانچه برگزاری کنسرت‌ها، اردوهای مختلط، شوی لباس و مراسم‌هایی از این دست موجب کم رنگ‌تر شدن و به حاشیه رفتن دیگر مسائل مهم از جمله مسئله علمی در دانشگاه‌ها شده است.

بروز اتفاقاتی از قبیل اجراهای زنده کنسرت و گروه‌های موسیقی و هم‌نوا شدن دانشجویان با آن و حتی رقاصی برخی دانشجونمایان، از جمله معضلاتی است که وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های کشور را با علامت سؤالی بزرگ مواجه کرده است!

جای دارد مسئولان وزارت علوم و سایر دولتمردان دست‌اندرکار در حوزه آموزش عالی کشور با نصب‌العین قرار دادن منویات رهبر حکیم نظام، مانع از نفوذ فرهنگی در میان دانشجویان ایران اسلامی شوند؛ چنانکه فرمودند: «حضور در اردوهای جهادی خیلی خوب است. نگویید وقتمان تلف می‌شود؛ نه، بیشترین و بهترین استفاده از وقت همین است. این اردوهای جهادی به مراتب بهتر از اردوهایی است که متأسفانه هنوز هم معمول است.

با اینکه من هشدار داده‌ام، بعضی‌ها اردو درست می‌کنند که بفرستند اروپا؛ اردوی دانشجویی به اروپا! یکی از غلط‌ترین کارها این است؛ این اردوی جهادی، از آن به مراتب بهتر و شرافتمندانه‌تر و مفیدتر است. حضور در اردوهای جهادی، تماس مستقیم با مردم، احساس مسئولیت پیدا می‌کنید. انسان وقتی خدمت کرد به‌طور مستقیم، خدمت در چشم انسان عزیز می‌شود؛ نقاط ضعف را پیدا می‌کنید.» (بیانات رهبر انقلاب در 22 مهرماه 1394)

http://kayhan.ir/fa/news/61575

ش.د9404825

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات