صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۲۱۰

خلیج‌فارس؛ ذخایر عظیم نفت و گاز، ریزگردها و آینده تأمین انرژی جهان

مؤسس رشته شیمی دریا در ایران با اشاره به اهمیت ذخایر عظیم سوخت‌های فسیلی در منطقه خلیج‌فارس و علت اصلی بروز پدیده ریزگردها، عنوان کرد: کمترین عامل دخیل در بروز پدیده ریزگردها دولت قبلی، فعلی و بعدی است.
دکتر یدالله نیک‌پور قنواتی، بابیان این‌که بشر صنعتی در 150 سال اخیر برای توسعه روزافزون اقتصادی خود به یک منبع انرژی ارزان‌قیمت نیاز داشته است، اظهار کرد: این منبع ارزان چیزی جز سوخت‌های فسیلی نیست.

وی افزود: سوخت‌های فسیلی در اروپا شامل ذغال سنگ و پس از جنگ جهانی دوم نفت و گاز است؛ نفت همواره اولویت اول انرژی بسیار ارزان برای بشر بوده و توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته مانند کشورهای اروپایی و آمریکا همواره معطوف به این سوخت بوده است.

مدیر گروه شیمی دریا دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به این‌که مخزن جهانی سوخت‌های فسیلی نفت و گاز در خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس است، عنوان کرد: این موضوع دو علت دارد؛ اول آن‌که اکتشاف و استخراج نفت و گاز صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد و دوم این‌که مسیر انتقال منبع انرژی جهانی نیز در همین حوزه است؛ یعنی نفت و گاز در مناطق مختلف جهان وجود دارد اما مسیر انتقال ندارد درحالی‌که خلیج‌فارس هم حوزه استخراج و هم مسیر انتقال نفت به نقاط مختلف جهان است.

نیک‌پور قنواتی با اشاره به تبلیغاتی که در یک دهه اخیر در خصوص سوخت‌های جایگزین مانند انرژی باد، انرژی خورشیدی و انرژی جزر و مد رایج شده است، تصریح کرد: این سوخت‌ها نیز در چند دهه آینده نقش چندان تأثیرگذاری در انرژی مصرفی جهان ایفا نخواهند کرد و این بدین معنی است که نفت و گاز در آینده نیز در اولویت‌های اول انرژی‌های جهان خواهد بود.

وی افزود: کشورهای چین و هند که درمجموع 25 تا 30 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند در آینده نیاز مبرم به این انرژی ارزان‌قیمت خواهند داشت، لذا منطقه استراتژیک خلیج‌فارس که هم ازلحاظ ابعاد جغرافیایی و هم از نظر مؤلفه‌های انرژی حائز اهمیت است، در دهه‌های آینده نیز در تأمین سوخت جهان نقش بسیار مهمی دارد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که در 150 سال اخیر بشر شکل کربن را در دنیا تغییر داده و بر هم زده است، خاطرنشان کرد: میزان دی‌اکسیدکربن هوا از 240 مولکول در هر یک‌میلیون مولکول هوا در سال 2015، به 400 مولکول در هر یک‌میلیون مولکول هوا افزایش یافته است که این میزان مولکول اضافه اجازه نمی‌دهد انرژی خورشید پس از تابش به زمین از اتمسفر خارج شود؛ یعنی مولکول‌های کربن انرژی اضافی خورشید را به خود جذب کرده و سبب افزایش دمای کره زمین شده‌اند.

نیک‌پور قنواتی ادامه داد: این افزایش دما در کشورهای خاورمیانه سبب تشدید تبخیر رطوبت خاک شده، خاک چسبندگی خود را از دست می‌دهد که درنتیجه آن هرساله شاهد پدیده ریزگردها هستیم. این مسئله نشان می‌دهد ایران و استان خوزستان در بروز پدیده ریزگردها تقصیری ندارند بلکه علت آن تغییر اقلیم دنیا و گرم‌شدن هوا است ضمن آن‌که کمترین عامل دخیل در پدیده ریزگردها دولت قبل، فعلی و بعدی هستند.

وی با یادآوری این موضوع که بشر تاکنون برای این حد از فاجعه‌های زیست‌محیطی راهکار علمی نداشته است، تأکید کرد: برای پدیده ریزگردها راه‌حل ساده و مشخصی وجود ندارد؛ یعنی حتی مالچ‌پاشی و درختکاری که به‌عنوان راهکارهای مبارزه با این پدیده از آن‌ها یاد می‌شود به‌هیچ‌وجه پاسخگوی حل این مشکل نخواهند بود.

مدیر گروه شیمی دریا دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر خاطرشان کرد: بشر در آینده نیاز خواهد داشت که میزان کمتری از گاز کربن‌دی‌اکسید را وارد جوّ کند؛ یعنی به سوخت پاک‌تری نیازمند خواهد بود که این سوخت پاک چیزی به‌جز گاز نیست چراکه گاز میزان آلاینده بسیار کمتری را وارد جوّ زمین می‌کند.

نیک‌پور قنواتی افزود: مخزن اصلی گازهای جهان نیز در عمق منطقه خلیج‌فارس قرار دارد که ما آن را به‌عنوان مخزن پارس جنوبی (عسلویه) می‌شناسیم. ایران در آینده قادر خواهد بود که این گاز را به‌خوبی به گاز مایع (LNG) تبدیل کند و خلیج‌فارس محلی برای استخراج و انتقال گاز مایع خواهد بود که این موضوع نقش بسیار مهمی را در صادرات گاز کشور ایفا خواهد کرد.

وی بابیان این‌که قدرت یک کشور متأثر از اهمیت سرزمین در موقعیت جغرافیایی و همچنین توانمندی سرمایه نیروی انسانی است، عنوان کرد: ایران هردوی این مؤلفه‌ها را به‌خوبی داراست و تاکنون نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی در منطقه خلیج‌فارس و بندرها و جزایر ایران انجام شده است. ایران با توجه به نیروی کار متخصص خود می‌تواند نقش بسیار مهمی را در تأمین انرژی آینده دنیا داشته باشد.

مؤسس رشته شیمی دریا در ایران تصریح کرد: در استان خوزستان متأسفانه بار منفی کلمات بسیار زیاد است؛ یعنی یکدیگر را متهم به ضعف سرمایه‌گذاری در استان می‌کنیم و این در حالی است که ما در بروز مشکلاتی مانند ریزگردها تأثیر بسیار اندکی داریم و نباید تقصیرات را به گردن خود بیندازیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات