صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۲۵۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 12 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

گزافه‌گویی‌های معاون مرکل در آستانه سفر به ایران

وزیر اقتصاد آلمان در آستانه سفر به ایران مدعی شد عادی‌سازی کامل روابط هنگامی میسّر است که ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.

زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با شبکه تحریریه روزنامه‌های آلمان (RND) وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی را «پُرمسأله» عنوان کرد و گفت نباید این موضوع را غیرقابل تغییر دانست.

وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به علاقه بسیار شرکت‌های آلمانی برای ایجاد رابطه اقتصادی تنگاتنگ با ایران، افزود «اما شرکت‌های آلمانی نیز موظفند در سرمایه‌گذاری‌های خود به حقوق بشر در ایران نیز توجه کنند.»

گابریل گفت: «ما باید اساس را بر این قرار دهیم که جمعیت جوان ایران رابطه‌ای بدون تعصب و باز با غرب ایجاد کند.»

زیگمار گابریل گفت: «عادی‌سازی کامل رابطه با آلمان زمانی میسر است که ایران حق موجودیت اسرائیل را بپذیرد.»

«بئاته برامز» معاون سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان نیز در جلسه هفتگی دولت با خبرنگاران، تاکید کرد موضوع حقوق بشر در ایران یکی از موضوع‌های مذاکره زیگمار گابریل در تهران خواهد بود.

وی افزود: «در همین راستا وزیر اقتصاد در محل این وزارتخانه با برخی از نمایندگان نهادهای غیردولتی حقوق بشر ملاقات داشت. ملاقات با نهادهای غیردولتی فعال در حوزه حقوق بشر موضوعی غیرعادی نیست و وزیر اقتصاد پیش از سفر به کشورهایی که وضعیت حقوق بشر در آن سخت است با نمایندگان نهادهای غیردولتی دیدار می‌کند».

برامز در ادامه گفت: مساله حقوق بشر نکته مهمی در مذاکرات خواهد بود و شرکت‌های آلمانی نیز مکلف هستند که در سرمایه‌گذاری خود در کشورها این نکته را مد نظر داشته باشند.

رسانه‌های آلمان امروز از ارسال‌ نامه‌ای از سوی لابی صهیونیست‌ها به «زیگمار گابریل» به عنوان رئیس حزب سوسیال دمکرات‌ها خبر داده و اعلام کردند: این گروه‌ها از وی خواسته‌اند که سفر خود به ایران را لغو کند.

برامز می‌گوید وزیر اقتصاد در مذاکراتش تاکید خواهد کرد که هر کشوری که خواستار رابطه تنگاتنگ و پایدار با آلمان است باید بی‌چون و چرا موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد. با وارد شدن ایران به صحنه بین‌المللی اقتصادی این کشور باید مسئولیت‌های جدیدی را بپذیرد به طوری که در بعد داخلی باید اقدام‌هایش قانونمند باشد و در بعد خارجی نیز باید برای جلوگیری از خشونت با همه طرف‌ها در خاورمیانه و خاور نزدیک همکاری کند.

«اشتفن زایبرت» سخنگوی دولت آلمان نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر احتمالی حسن روحانی به آلمان گفت: در زمان حاضر هیچ برنامه مشخصی برای چنین سفری وجود ندارد.

یادآور می‌شود وزیر خارجه آلمان سال گذشته به ایران سفر کرد و سپس عازم ریاض شد. اشتان‌مایر در ریاض از خلیج‌فارس به عنوان خلیج‌عربی یاد کرده بود.

دولت آلمان به اعتبار ماجراهای جنگ جهانی دوم و موضوع هیتلر به شدت در مقابل صهیونیست‌ها منفعل عمل می‌کند. دولت آلمان همچنین در برابر آمریکا منفعل عمل می‌کند به نحوی که افشای جاسوسی آمریکایی‌ها از آنجلامرکل صرفا با ابراز گلایه مرکل مواجه شد.

فشار و فریب افراطیون برای خالی کردن زیر پای لاریجانی

مدعیان اصلاح‌طلبی می‌گویند لاریجانی و عارف برای ریاست‌ مجلس دهم تعامل کنند اما فقط باید عارف رئیس مجلس شود.

این طیف تا یکی دو سال پیش عارف را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی معرفی می‌کردند تا آن‌جا که وی را مجبور به انصراف در انتخابات ریاست جمهوری کردند. اما اکنون که خود را مجبور به انتخاب میان لاریجانی و عارف می‌بینند، عارف را به لاریجانی ترجیح می‌دهند هرچند که نگرانند لاریجانی خلاف میل آنها رئیس شود و اوضاع اصلاح‌طلبان به وخامت بگراید.

روزنامه آفتاب یزد دیروز از قول علی صوفی (رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان) مدعی شد عارف و لاریجانی در یک فراکسیون قرار می‌گیرند و بعید است هر دو کاندیدای ریاست مجلس شوند. بخشی از گفت‌وگوهای دو طرفه عارف و لاریجانی بر سر تشکیل فراکسیونی واحد است؛ فراکسیونی که در آن هم لاریجانی و هم عارف حضور دارند، چنانچه چنین فراکسیونی شکل بگیرد، چالش تعیین اعضای هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها نیز در دل این فراکسیون حل خواهد شد.

او می‌گوید: عارف و لاریجانی با هم تفاهم مسئله ریاست مجلس را پیش خواهند برد.

وی در عین حال مجددا بر حمایت هاشمی و روحانی از ریاست عارف تاکید کرده است و منبع خبر را یکی از نزدیکان هاشمی توصیف کرده است.

صوفی می‌گوید: آقای هاشمی موافق ریاست عارف است و برای همین با آقای روحانی نیز صحبت کرده و هر دو بر سر ریاست، تفاهم کردند. موضع اصلاحات هم که درباره آقای عارف مشخص است.

البته همه این صحبت‌ها بستگی به ترکیب نهایی مجلس دهم دارد. طبیعی است که اگر اکثریت مجلس با اصلاح‌طلبان شد، در آن صورت ریاست دکتر عارف قطعی است و معقول هم نیست که وقتی ریاست ایشان قطعی شده و اکثریت خواهان این مطلب هستند غیر از این عمل شود.

جالب‌تر اینکه وقتی خبرنگار می‌پرسد «اگر اکثریت مجلس دهم، اصلاح‌طلب نبودند چه طور»؟ صوفی می‌گوید: اگر اکثریت از اصلاح‌طلبان نبود، تفاهم صورت می‌گیرد. چه بسا در آن تفاهم باز هم مصلحت در آن بود که دکتر عارف رئیس مجلس باشند.

وی در پاسخ این سوال که یعنی هاشمی تلاشش را کرد تا روحانی را برای ریاست عارف راضی کند؟ گفت: معنایش این نیست که آقای روحانی از رئیس بودن عارف ناراضی بوده و هاشمی او را با مذاکره راضی ساخته است بلکه این موضوع نشان می‌دهد که هاشمی تا اندازه‌ای با ریاست عارف موافق است که در موردش با رئیس‌جمهور صحبت می‌کند.

همین خط را روزنامه اعتماد نیز در پیش گرفت و نوشت: تماس‌های تلفنی لاریجانی و عارف - فهرست امید به فکر مدل تعاملی برای انتخاب رئیس است.

اعتماد هم از قول الیاس حضرتی و به سبک آفتاب یزد نوشت: تلاش ما ریاست عارف در مجلس دهم است.

به نوشته اعتماد، اصلاح‌طلبان دنبال تشکیل فراکسیون 150 نفره موسوم به امید هستند.

اعتماد در عین حال در مصاحبه با حجاریان از قول وی نوشت: مجلس دهم دو فراکسیون دارد، برجامیان و نابرجامیان.

اعتماد همچنین از قول عبداله رمضان‌زاده نوشت: ما در انتخابات یک ائتلافی را شکل دادیم که نباید بشکند. باید کاری بکنیم هم آن ائتلاف پایدار بماند و هم آقای دکتر عارف به عنوان نماد تغییر، خودشان را نشان بدهند.

حسین مرعشی نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان تاکید کرد: لاریجانی نماد تثبیت و عارف سمبل تغییر است.

تشدید معضل مسکن حاصل لجبازی با مسکن مهر

ناکارآمدی سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن به حدی شدت یافته که حتی قابل کتمان در رسانه‌های حامی دولت نیز نیست.

روزنامه آفتاب یزد درباره «استراتژی‌های اشتباه مسکن قسطی» از قول دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان نوشت:‌ در این طرح قرار نیست از منابع بانک‌ها استفاده شود بلکه بانک مسکن فقط نقش فراهم کردن ضمانت را برعهده دارد و جالب است که در این مسیر با وجود آنکه بانک مسکن هیچ منبع مالی را تزریق نمی‌کند از قرار معلوم قرار است کارمزد 2/3 دهم درصدی را هم دریافت کند.

مافی گفت: تعیین سقف 150 میلیون تومانی برای بهای کل معامله و تعیین اقساط 3میلیون تومانی برای خرید مسکن قسطی دو چالش مهم این طرح است. تعیین سقف 150 میلیون تومانی، سازوکار نامطلوبی از طرف بانک مسکن نبوده، چرا که می‌توانست به جای آن 70 درصد ارزش ملک در نظر گرفته شود. دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن تهران با تاکید بر اینکه طرح مسکن قسطی محدود به بانک مسکن است، توضیح داد: این مسئله کاملا اشتباه است که فقط بانک مسکن در این طرح حضور دارد و بانک‌های دیگر از دایره این نوع معاملات خارج شده است، چرا که به نظر می‌رسد اگر بانک‌های خصوصی به دلیل دارا بودن سیستمی فعال‌تر و چابک‌تر وارد این جریان بشوند، نتایج بهتری حاصل می‌شود و لازم است این طرح از سیطره بانک مسکن خارج شود.

وی ادامه داد: در اجرای طرح مسکن قسطی تعیین سقف و کف هیچ ارتباطی به سیستم بانکی نداشته و درنظر گرفتن این سقف و کف هم یک تصمیم نادرست است که قابل توجیه نیست، چرا که امکان خرید برای افراد محدودتر می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که هر چه سریعتر این نقایص رفع شود تا قابلیت و تاثیرگذاری این طرح افزایش پیدا کند، چرا که در غیر این صورت و اصلاح نشدن اشکالات قطعا سطح استقبال بالا پیش‌بینی نمی‌شود.

همزمان روزنامه دولتی شهروند در گزارشی خاطرنشان کرد: اجاره بها، 27 درصد درآمد خانوار ایرانی را می‌بلعد حداقل اجاره‌بها در تهران برای آپارتمان 55متری 280 هزار تومان (با مبلغ رهن یک میلیون تومان) است و این رقم تا 3 میلیون تومان اجاره هم بالا می‌رود.

البته به نظر می‌رسد روزنامه شهروند با خوش‌بینی و اغماض این ارقام را ارائه کرده است وگرنه برخی خانواده‌ها بیش از نیمی از حقوق خود را هزینه اجاره مسکن می‌کنند.

یادآور می شود یکی از اقدامات خوب دولت قبل، پروژه انبوه‌سازی مسکن مهر بود که با لجبازی دولت فعلی، مورد بی‌مهری قرار گرفته است. این در حالی است که پروژه مسکن هم باعث کاهش قیمت مسکن و تأمین خانه برای اقشار کم‌درآمد می‌شود و تاکنون مسکن 2/5 میلیون خانواده را تامین کرده و هم موجب چرخش ده‌ها صنعت وابسته به تولید مسکن می‌شد و عملا رونق اقتصادی را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر می‌توانست نقدینگی 3 برابر شده در دولت فعلی را به واسطه مدیریت صحیح وارد چرخه رونق اقتصادی کند و از اثرات تورمی آن بکاهد.

به نام مهار تورم رکود حاکم شد حالا تورم در کمین است!

در حالی که دولت به قیمت حاکم کردن شدید رکود اقتصادی سعی کرد کاهش تورم را به رخ افکار عمومی بکشد، محافل اقتصادی همسو با دولت هشدار می‌دهند تورم در کمین اقتصاد است.

روزنامه فرهیختگان در همین زمینه نوشت: تورم در کمین اقتصاد است. علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد که اواخر پارسال پیشنهاد کاهش نرخ ذخیره قانونی به زیر 10 درصد را مطرح کرده بود، بار دیگر در جمع مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی از ضرورت کاهش این نرخ سخن گفت و اعلام کرد یکی از سیاست‌های اصولی ما کاهش نرخ ذخیره قانونی است.

او در عین حال این را هم گفت که همان طور که شرایط تورم جامعه را مونیتور می‌کنیم، تمرکزمان باید روی کنترل رشد پایه‌ای پولی باشد و این امکان را فراهم کنیم که بانک‌ها با اتکای منابع پایه پولی موجود بتوانند تسهیلات بیشتری به نیازمندان و فعالیت‌های اقتصادی اعطا کنند.

فرهیختگان می‌افزاید: طیب‌نیا پیش از این نیز اعلام کرده بود که حداقل نرخ ذخیره قانونی 10 درصد است، در حالی که این قانون مربوط به زمانی می‌شود که استفاده از ابزار نرخ ذخیره قانونی در نظام بانکی دنیا رایج باشد، اما اکنون در اکثر کشورها نرخ ذخیره قانونی به سمت صفر میل کرده است و دیگر از آن به عنوان یک ابزار سیاست پولی استفاده نمی‌شود.

او این موضوع را هم اضافه کرده بود که پیشنهاد کاهش این نرخ در حال بررسی است تا در صورت لزوم بانک مرکزی آن را به زیر 10 درصد برساند.

اما حالا برخی کارشناسان پولی و بانکی در واکنش به این اظهارات، معتقدند که کاهش این نرخ به زیر 10 درصد تورم‌زا خواهد بود، اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان تأکید دارند که کاهش نرخ سپرده قانونی در کوتاه مدت منجر به افزایش نقدینگی و تورم نمی‌شود.

فرهیختگان همچنین در گزارشی نوشت: بنابر اعلام وزیر اقتصاد بدهی دولت به پیمانکاران و نظام بانکی 500 هزار میلیارد تومان است. او اواخر پارسال میزان این بدهی را 380 هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود.

جروزالم‌پست: پس از برجام رویکرد ایران علیه اسرائیل تهاجمی‌تر شده است

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی می‌گوید رویکرد تهاجمی ایران در حمایت از حزب‌الله و علیه اسرائیل پس از توافق هسته‌ای شدت یافته است.

روزنامه «جروزالم‌پست»، از قول یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت: اکنون ما شاهد رویکرد تهاجمی ایران در کل منطقه پس از توافق هسته‌ای هستیم.

وی افزود: ایران که در سوریه به وسیله روسیه کمک شد، محکم به پیش رفت تا نفوذ خود را بیشتر کند و همپیمانانش را در سراسر منطقه تقویت کند. به نظر من تشدید تلاش‌های ایران، چه با توافقنامه هسته‌ای و چه بدون توافقنامه هسته‌ای، اجتناب‌ناپذیر بود. ایران هرگز فاقد انگیزه برای اعمال قدرت نبوده است، تحریم‌های ایران که باعث تنگناهای اقتصادی شده بود مانع از حمایت ایران از بشاراسد نشد. اکنون نیز فعالیت‌های ایران در زمینه انتقال سلاح و فن‌آوری دراین‌باره به حزب‌الله لبنان بسیار نگران‌کننده است.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب آذرماه 1393 در پی لغزخوانی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و از جمله ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تامین امنیت اسرائیل با توافق تصریح کردند: چه توافق بشود و چه نشود، اسرائیل روز به روز ناامن‌تر خواهد شد. ایشان همچنین چند سال پیش تهدیدهای گاه به گاه رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران را غلط زیادی توصیف کرده و فرموده بودند در چنین صورتی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* یک عنصر اطلاعاتی، سفیر آلمان در ایران می‌شود. هفته نامه اشپیگل نوشت: میشائیل کلور برشتولد، معاون گرهاردشیندار رئیس سازمان اطلاعات فدرال آلمان، سفیر این کشور در ایران می‌شود. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است کلور برشتولد به اندازه کافی برای تصدی ریاست سازمان اطلاعات کشور تجربه ندارد و همچنان مشخص نیست که چه کسی جانشین شیندلر می‌شود. کلور برشتولد قبلاً سفیر آلمان در یمن بود. اشپیگل نوشت اعطای سمت کنونی به این دیپلمات آلمانی ارتباطی با برکناری شیندلر ندارد.

* دکتر «مصطفی عمر سعید» پزشک شخصی شیخ زاکراکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه همراه با سه فرزندش، جزء مفقودین قتل عام زاریا هستند. «علی»، «محمد» و «روح الله» فرزندان دکتر «مصطفی عمر سعید» جزء فعالان جنبش اسلامی بودند. در 21 آذر ماه سال گذشته، ارتش نیجریه در جریان یورشی خونین، بیش از 1000 نفر از شیعیان زاریا را قتل عام کردند که در میان آنها سه تن از فرزندان شیخ زاکزاکی هم دیده می‌شدند. ارتش سپس زاکزاکی و همسرش را دستگیر کرده و از آن روز تاکنون آنها را بدون اتهام در بازداشت نگاه داشته است. سازمان عفو بین‌الملل، شخصیت‌های اسلامی و غیراسلامی نیجریه و سازمان‌های حقوق بشری به این کشتار بی‌رحمانه ارتش واکنش نشان داده، آن را محکوم کردند و خواستار آزادی وی و صدها تن دیگر شدند.

* یک نشریه صهیونیستی ضمن بررسی چرائی واگذاری دو جزیره مصری تیران و صنافیر به عربستان نوشت: هدف اقدامات عربستان در تنگه تیران، محدود کردن ایران است. «یدیعوت آحارونوت» در این یادداشت افزود: این اقدامات تلاشی برای استفاده از شمال آفریقا بعنوان منطقه پشتیبانی دفاعی است. نویسنده در آغاز این یادداشت با اشاره به سکوت رژیم صهیونیستی درباره اعطای تیران و صنافیر نوشت: «به سادگی می‌شد در برابر انتقال جزایر تیران و صنافیر اعتراض کرد. با این حال عربستان به اسرائیل مدیون نیست. این کشور دوران متلاطمی را به دلایل اقدامات ایران از یک سو و تروریسم داعشی از سوی دیگر می‌گذراند. همه اینها در حالی است که رقابت در بازار جهانی گاز نیز درپی توافق هسته‌ای ایران روبه داغ شدن است.» این نشریه، ساختن پل میان مصر و عربستان را اقدامی امنیتی دانسته و نوشت: «اگر عربستان بتواند در برابر این صدمات مقاومت کند، آنگاه بر چیزی که در پشت پرده اتفاق می‌افتد می‌تواند به سادگی غلبه کند. اسرائیل از آنچه قرار است رخ دهد، مطلع بود. موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل اطمینان داد که این منطقه امن خواهد ماند.»

*********************************

روزنامه خراسان**

اقتصاد نیوز نوشت :

در روزهایی که فعالان اقتصادی ایران منتظر مذاکره با هیات‌های اقتصادی انگلیسی و افزایش مبادلات با این کشور هستند، اعلام شده که اولین همکاری ایران و انگلیس در دوره اجرای برجام در زمینه صنعت اسب رسما کلید خورده است. مقرر شده است طی دو ماه آینده قرارداد سه جانبه‌ای تنظیم شود و به امضاء طرفین برسد و براساس این تفاهمات اولین آکادمی اسبدوانی ایران زیر نظر آکادمی اسبدوانی انگلستان و در محل باشگاه ایران فعالیتش را آغاز کند.

سایت تیک نوشت :

سرلشکر محسن رضایی به مناسبت روز ملی خلیج همیشه فارس در اینستاگرام خود نوشت: روزی خواهد رسید که دو طرف این آبراهه فریاد زنده باد اسلام و زنده باد ایران را سر خواهند داد.

تابناک نوشت :

عبدالرضا داوری از مشاوران نزدیک محمود احمدی نژاد در کانال تلگرامی خود مدعی 3 جابجایی قطعی در دولت روحانی شد.به نوشته داوری این جابجایی ها بدین گونه خواهد بود:علی اصغر مونسان به جای محمود گودرزی به وزارت ورزش و جوانان می رود.حسام الدین آشنا به جای علی اصغر فانی به وزارت آموزش و پرورش می‌رود.اکبر ترکان به جای محمدرضا نعمت زاده به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌رود.

خبرگزاری بسیج نوشت:

سردار یدا... جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به سرقت 2 میلیارد دلاری آمریکا از اموال ایران گفت: دولت آمریکا نیز از حکم دیوان عالی این کشور حمایت کرد و این نشان می دهد آمریکایی ها در بحث مذاکرات و برجام و رفتار پسابرجام در منظر ملت ایران غیرقابل اعتماد هستند و اینجاست که ما می بایست بر روی برجام و تعهداتمان و روند تعهدات بازنگری و تجدید نظر کنیم.

صراط نیوز مدعی شد :

با برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم و مشخص شدن نتایج نهایی، شانس محمدرضا عارف برای ریاست پارلمان کاهش یافته است. در میان 289 نماینده راه یافته به مجلس، 114 نفر اصلاح طلب، 8 نفر اعتدالگرا، 111 نفر اصولگرا و 56 نفر مستقل هستند.به این ترتیب وضعیت رقابت برای ریاست مجلس بین عارف و لاریجانی شفاف تر شده است. هر یک از این دو برای رسیدن به صندلی ریاست به 145 رای نیاز دارند.

*********************************

روزنامه ایران**

حکم ۲۳۷ صفحه‌ای برای متهمان پرونده اخلال ارزی

مازیار طاطایی، وکیل مدافع متهم ردیف اول پرونده اخلال ارزی (روزچنگ) گفت که حکم متهمان این پرونده در 237 صفحه ابلاغ شد. طاطایی با اشاره به اینکه موکلش مشمول ماده 242 قانون آیین‌ دادرسی کیفری می‌شود، افزود: با وجود درخواست‌های مکرر ما از قاضی پرونده مبنی بر تبدیل قرار بازداشت وی، هنوز دادگاه درخصوص این موضوع تصمیم‌گیری نکرده است.

واکنش وزارت کشور به نامه علی مطهری

سخنگوی وزارت کشور گفت: قرار شد آقای مطهری سابقه موضوعی را که می‌گویند برای ما بیاورند تا سابقه این اتفاق را بررسی کنیم. به گزارش ایلنا، مطهری در نامه خود به رئیس جمهوری نمونه مشابه منتخب سوم اصفهان در شهرستان نیشابور را یادآوری کرده بود که با وجود مخالفت شورای نگهبان، وزارت کشور اعتبار نامه وی را صادر کرد. حسینعلی امیری در این باره گفت: باید در این مورد قدری صبوری کنیم ببینیم این کار به کجا می‌رسد، من با آقای مطهری صحبت کردم و این موضوع را به‌بنده هم گفت. قرار شد سابقه این مسأله را برای ما بیاورند تا آن را بررسی کنیم.

اقدام 2 نماینده کنگره علیه ایران

در ادامه اقدامات تندروهای امریکا علیه کشورمان، دو عضو کنگره این کشور طرحی را ارائه داده‌اند که مانع از تعامل وزارت دفاع امریکا با شرکت‌هایی می‌شود که با ایران تجارت می‌کنند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری دیلی کالر، «پیتر روسکام» و « جکی والورسکی»، دو عضو کنگره امریکا قصد دارند با ارائه این طرح مانع از این شوند که وزارت دفاع با شرکت هایی که با ایران در تعامل هستند قراردادی امضا کند. این طرح در صورت تصویب از شرکت‌ها می‌خواهد که در صورت تمایل به همکاری با وزارت دفاع امریکا اطمینان دهند که با افراد و مؤسسات ایرانی که وزارت خزانه داری تعامل با آنها را منع کرده است، تجارت نمی‌کنند.

اعتراض وکیل «بابک زنجانی» به رأی دادگاه

وکیل‌مدافع بابک زنجانی لایحه اعتراضیه 152 صفحه‌ای خود را با ثبت در دفتر شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به قاضی پرونده ارائه داد. رسول کوهپایه‌زاده درباره لایحه اعتراضیه موکل خود [بابک زنجانی] نسبت به رأی صادره دادگاه به «ایران» گفت: روز گذشته [شنبه 11 اردیبهشت] با حضور در دادگاه، لایحه فرجام خواهی خود را نسبت به رأی صادره تقدیم دادگاه کردم و از آنجا که دادنامه اصلاحی 30 فروردین ارائه شده، تا 20 اردیبهشت ماه فرصت دارم تا لایحه آن را ارائه دهم.

هشدار نماینده ولی فقیه در سپاه درباره کج فهی از دین

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: متأسفانه امروز با بدعت‌ها و بدفهمی‌هایی از دین روبه‌رو هستیم که شبهاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند لذا باید در این خصوص روشنگری و آگاه‌سازی صورت گیرد. به گزارش «فارس»، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در مراسم قدردانی از مربیان برتر این نمایندگی به مناسبت آغاز هفته عقیدتی - سیاسی در سپاه گفت: اگر نفوذ را به معنای تسلط در ادراک و فکر معنا کنیم نفوذ سیاسی به معنای تصرف عناصر دشمن و منحرف خودی در ادراک معرفتی و سیاسی خواص معنا می‌شود. از طرفی نفوذ فرهنگی نیز تصرف ادراک فرهنگی مردم توسط دشمن است. وی با بیان اینکه در خصوص کج‌فهمی در دوران غیبت می‌توان هزاران جلد کتاب نوشت، گفت: شما ببینید انجمن حجتیه چه برداشتی از انتظار ارائه کرد و چه دلیلی دارد در عصر ولی‌فقیه ما شاهد کج‌فهمی افراد نسبت به دین باشیم. کج‌فهمی که در سه حلقه کارگزاران، اصلاح‌طلبان و کیان و حلقه نیاوران بروز و ظهور پیدا کرده است. سعیدی ادامه داد: متأسفانه امروز در بحث حاکمیت دینی و اصل ولایت فقیه و اینکه ولی فقیه مشروعیت خود را از مردم می‌گیرد یا باری‌تعالی، دچار برخی کج‌فهمی‌ها در افراد هستیم که باید نسبت به آن روشنگری و آگاه‌سازی صورت گیرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

شهادت ده‌ها زائر در بغداد

انفجار تروریستی در مسیر زائران امام موسی کاظم(ع) در عراق، ده‌ها شهید یا مجروح برجا گذاشت. براین اساس، صبح شنبه بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه شیعه‌نشین النهروان در جنوب شرقی بغداد، ۲۰ تن کشته و 37 نفر دیگر زخمی شدند. مقامات بیمارستانی افزایش آمار تلفات را احتمال داده‌اند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این انفجار در مسیر عبور زائران شیعی اتفاق افتاده است. برخی دیگر از منابع خبری نیز اعلام کرده‌اند این انفجار در بازار فروش احشام رخ داده است.

کاهش اختیارات داووداوغلو

کمیته مرکزی حزب عدالت و توسعه در اقدامی پیش‌بینی‌نشده اختیارات احمد داووداوغلو را که همزمان با نخست‌وزیری ترکیه، پست دبیرکلی حزب عدالت و توسعه را نیز در دست دارد، کاهش داد. در این طرح، اختیار تعیین رؤسای شهرها و مناطق گوناگون حزب عدالت و توسعه در ترکیه از احمد داووداوغلو پس گرفته شد و از این به بعد وی قادر نخواهد بود هیچ شخصی را در حزب خویش به ریاست کمیته‌های شهری و مناطق مختلف در ترکیه بگمارد یا کسی را از این پست خلع کند.

پوتین دعوت پاکستان را رد کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دعوت پاکستان را برای سفر به این کشور به مناسبت افتتاح پروژه خط لوله شمال به جنوب با مسکو رد کرد و دلیل آن را کم‌اهمیت بودن این سفر اعلام کرد؛ اقدامی که ضربه‌ای محکم به انتظارات پاکستان برای تبدیل کردن روسیه به یکی از متحدان کلیدی‌اش در آینده نزدیک محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد بر این پیش‌بینی که مسکو به طور فعالانه روابط خود با اسلام‌آباد را بویژه در بخش تجارت و مقابله با تروریسم توسعه می‌دهد، خط بطلان کشیده شده باشد.

چین مانع ورود ناو آمریکایی به هنگ‌کنگ شد

چین اجازه پهلو گرفتن یک ناو هواپیمابر آمریکا و دیگر کشتی‌های جنگی آن را در بندر هنگ‌کنگ صادر نکرد که به نظر می‌رسد این نتیجه تنش بین 2 کشور درباره ادعای مالکیت پکن بر دریای چین جنوبی بوده باشد. از سال 2014 این نخستین‌بار است که یک کشتی آمریکایی نمی‌تواند در سواحل هنگ‌کنگ پهلو بگیرد. بیل اوربان، سخنگوی پنتاگون در نشست خبری روز جمعه اعلام کرد: «بتازگی مطلع شدیم درخواست ناو هواپیمابر استنیس و دیگر کشتی‌های همراه آن برای پهلو گرفتن در هنگ‌کنگ رد شده است. کشتی‌های آمریکایی زیادی در هنگ‌کنگ پهلو گرفته‌اند که آخرین آنها کشتی بلو ریج بوده است و امیدواریم این روند ادامه یابد». روزنامه «ساوت چاینا مورنینیگ» به نقل از وزارت خارجه چین اعلام کرد، درخواست پهلو گرفتن کشتی‌های جنگی آمریکایی براساس اصول تمامیت‌ارضی چین و شرایط خاص مورد به مورد بررسی می‌شود.

اشغال پارلمان عراق توسط معترضان

تظاهرکنندگان عراقی و طرفداران جریان صدر در اعتراض به تعویق جلسه پارلمان برای بررسی کابینه جدید این کشور، دیروز به منطقه امنیتی که مجلس عراق درآن قرار دارد وارد شدند. منابع خبری گزارش کردند سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد به دنبال ورود تظاهرکنندگان به این منطقه، تخلیه شد. منابع عراقی گزارش کردند طرفداران صدر پس از ورود به منطقه امنیتی موسوم به منطقه سبز در مرکز بغداد، وارد ساختمان مجلس شده و در صندلی‌های نمایندگان مجلس مستقر شدند. طبق این گزارش، همزمان با تظاهرات معترضان، پارلمان عراق نیز نتوانست جلسه بررسی کابینه جدید این کشور را برگزار کند و نخست وزیر نیز از حضور در پارلمان امتناع کرد. با این تحولات پیش‌بینی می‌شود اوضاع سیاسی در عراق دست‌کم تا چند ماه آتی همچنان آشفته بماند.

***************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات