تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۵۰
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران»

«درز» غیرقانونی گزارش برجام باعث بی‌اعتمادی وزارت خارجه به مجلس است

(روزنامه ايران ـ 1395/01/31 ـ شماره 6193 ـ صفحه 2)

انتشار غیرقانونی متن گزارش وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام توسط یک خبرگزاری، انتقاد و اعتراض اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بدنبال داشت. وزارت امور خارجه در راستای عمل به مصوبه مجلس و ارائه گزارش کار از نحوه اجرای برجام، روز 28 فروردین ماه گزارش آماده شده خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه می‌کند. اما این گزارش پیش از آنکه در جلسه کمیسیون مطرح و مورد بررسی قرار گیرد و حتی پیش از آنکه در بین اعضا توزیع شود، بلافاصله در یک خبرگزاری منتشر می‌شود. حسین سبحانینیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی که این اقدام را خلاف قانون و غیر اخلاقی خوانده بود، روز گذشته هم از بررسی موضوع «درز» کردن گزارش یاد شده در نخستین جلسه این کمیسیون خبر داد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران پارلمانی «ایران» و «ایرنا» گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه را محرمانه خواند و افزود: درز متن این گزارش به خارج از کمیسیون و انتشار آن در یک رسانه موجب بی‌اعتمادی دستگاه دیپلماسی به مجلس شده است. آنگونه که سبحانی نیا توضیح داده، عامل این اتفاق غیر قانونی و غیر اخلاقی یک نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی بوده است چرا که او گفت: اقدام نماینده‌ای که این گزارش را به خارج از این کمیسیون منتقل کرد و آن را دراختیار یک رسانه قرار داد، خلاف قانون است. نماینده نیشابور در مجلس نهم افزود: ما بارها با این شیوه رفتارها و خروج گزارش‌ها از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، برخورد کرده‌ایم. در مواردی گزارش‌های وزارت امور خارجه به خارج از مجلس منتقل شده در حالی که نمی‌بایست به بیرون منتقل می‌شد به نحوی که دستگاه دیپلماسی این اقدامات را تلقی به بی‌اعتمادی کرد و برخی گزارش‌ها را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نمی‌داد. چنین اقداماتی برای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خوب نیست و این را باید دوستان رعایت کنند اما باردیگر کم لطفی کردند.

یکی از برجسته‌ترین مواردی که به گفته سبحانی‌نیا باعث دلخوری و اظهار بی‌اعتمادی وزارت خارجه نسبت به مجلس شده است، به اواخر مهرماه سال 1393 برمی‌گردد که جواد کریمی قدوسی، نماینده مخالف دولت محتوای سخنان معاون وزیر خارجه را رسانه‌ای کرد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگویی با «مهر» به نقل از سید عباس عراقچی در جلسه کمیسیون امنیت ملی مدعی شد که امریکا تعداد 4 هزار سانتریفیوژ برای ایران را پذیرفته است. او گفته بود: «عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد با وجود اینکه امریکا در مذاکرات نیویورک و وین قبول نمی‌کرد ایران بیش از هزار و 300 سانتریفیوژ روشن داشته باشد اما در مذاکرات اخیر پذیرفت که ایران 4 هزار سانتریفیوژ روشن داشته باشد.» انتشار این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی یافت، از یک طرف تندروهای امریکایی بهانه جدیدی برای فشار به دولت اوباما پیدا کردند و از سویی دیگر موضع ایران را که بر داشتن حدود 9 هزار سانتریفیوژ تأکید داشت، در موضع ضعف قرار می‌داد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ما در نخستین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوع درز متن گزارش محرمانه وزارت امور خارجه در اجرای برجام به خارج از این کمیسیون و همچنین انتشار آن در یک رسانه را پیگیری می‌کنیم. اگر وزارت امور خارجه می‌خواست که این گزارش رسانه‌ای و منتشر شود، آن را به رسانه‌ها می‌داد.

نماینده‌ای که به قسم خود پایبند نماند

به گفته وی در این زمینه دبیران این کمیسیون نیز قدری غفلت کردند. دبیران کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گویند که آن آقا (نماینده‌ای که این گزارش را دراختیار یک رسانه قرار داد) قسم خورد که این گزارش را به جایی نمی‌دهد و آن را خبری نمی‌کند و فقط از آن کپی می‌گیرد. سبحانی نیا ادامه داد: ولی هنوز یک ساعت از زمان دریافت این گزارش نگذشته بود که نیمی از متن گزارش وزارت امور خارجه از اجرای برجام در آن رسانه منتشر شد که این هم خلاف بود. وی با یادآوری اینکه آن فرد از این گزارش یک نسخه کپی گرفته بود، گفت: البته نباید کپی به اعضا داده می‌شد ولی آن فرد قسم خورده بود که این کار را نمی‌کند زیرا گزارش‌ها باید در محدوده کمیسیون‌ها بماند زیرا این گزارش‌ها محرمانه است و باید در داخل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باقی بماند. ماجرای گزارش وزارت امور خارجه دیروز البته به صحن علنی مجلس هم کشیده شد آنجا که حمید رسایی یکی از چهره‌های مخالف برجام، در تذکری، گفت: گزارش وزارت امور خارجه گزارشی کلی است و باید متناسب با 9 بند اعلام شده در نامه رهبری نوشته شود. وی پیشنهاد داد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش وزارت امور خارجه را برگرداند تا اصلاح شود. او همچنین همصدا با یک روزنامه مخالف برجام مدعی شد که وزارت امور خارجه در این گزارش طرف‌های خارجی را تبرئه و داخلی‌ها را محکوم کرده است. ابوترابی فرد که در این هنگام ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را مأمور بررسی و اعلام نظر در خصوص این گزارش با توجه به مفاد نامه رهبری کرد.

اظهار نظر قبل از بررسی گزارش ارزشی ندارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اما با رسایی و همفکران او در داخل وبیرون مجلس موافق نیست. سبحانی نیا به ایسنا گفت: تا قبل از بررسی همه ابعاد وجنبه‌های گزارش برجام و شنیدن نظرات همه مسئولان در این خصوص هرگونه اظهار نظر درباره‌ گزارش مذکور صرفاً یک نظر شخصی است و ارزشی ندارد. وی تأکید کرد: بر اساس آنچه مطالعه کرده‌ام طرف ایرانی به کلیه تعهداتش پایبند بوده است. اما به زعم طرف ایرانی کوتاهی‌هایی از طرف امریکا و غربی‌ها در عمل به تعهداتشان اتفاق افتاده است که همین مسأله مورد اختلاف بین جمهوری اسلامی و غربی‌ها است. نماینده نیشابور با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به نیویورک گفت: قطعاً یکی از مباحثی که وزیر امور خارجه در سفر به نیویورک در حاشیه اجلاس جهانی آب و هوا در دیدار با وزیر امور خارجه امریکا مطرح خواهد کرد مسائل اختلافی و تأکید بر پایبند نبودن امریکا و غربی‌ها به تعهداتشان است، آقای ظریف در این سفر قطعاً به امریکایی‌ها فشار خواهد آورد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی گزارش برجام پس از تعطیلات هفته آینده مجلس با حضور وزیر امور خارجه، رئیس کل بانک مرکزی و سایر مسئولان مرتبط با مسأله مذکور در کمیسیون امنیت‌ملی خبر داد.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6193/2/125794/0

ش.د9500017

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات