تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۹۹
«مردم‌‌سالاري» همايش‌هاي ‌گراميداشت روز دانشجو را بررسي مي‌کند

دانشجو يعني آرمان‌خواهي و استکبار‌ستيزي

(روزنامه مردم‌سالاري – 1394/09/17 – شماره 3922 – صفحه 15)

دانشجويان جواب بي‌اخلاقي رسانه‌هاي دلواپس را دادند!

گروه سياسي: 16 آذر 1332 بعد از کودتاي ننگين 28مرداد سه تن از دانشجويان مبارز و آزاديخواه که مخالف سفر معاون رئيس‌جمهور‌ آمريکا به کشور بودند در دانشگاه تهران گلوله باران شدند و به شهادت رسيدند و بيش از شصت سال است که در گراميداشت شهادت اين سه شهيد بزرگوار 16 آذر به نام روز دانشجو مزين شد.حال چرا 16 آذر؟ شايد نام گذاري اين روز به نام روز دانشجو اين موضوع را در دانشگاه تا ابد زنده نگه دارد که دانشجوي ايراني مسلمان فقط صرف جنبه علمي ‌پا به دانشگاه نمي‌گذارد و اين را يادآور مي‌شود که دانشجوياني که در سنگر علم و دانش به‌عنوان پيش قراولان نهضت‌هاي عدالت خواهي و آرمانگرايي از استقلال و آزادي کشور و مردم ايران اسلامي‌دفاع ميکنند داراي ارج و ارزش بالايي است. از اين رو در گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه‌هاي مختلف چهره‌هاي سياسي متعددي ميهمان تشکل‌هاي دانشجويي براي پاسداشت اين روز بودند.

علي مطهري که يکشنبه در دانشگاه علامه طباطبايي در جمع دانشجويان حاضر شده بود ديروز نيز ميهمان دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي بود و گفت: پاک‌ترين سياستمداران نيز نبايد در قدرت بدون نظارت باشند. علي مطهري در اين مراسم گفت: شهيد مطهري معتقد بود همانطور که حتي پاکترين مردان و زنان نا‌محرم نبايد در يک اتاق تنها باشند و مسلمانان به اين رفتار اعتراض مي‌کنند، پاک‌ترين سياستمداران نيز نبايد در قدرت بدون نظارت باشند.وي با آسيب‌شناسي جريان جنبش دانشجويي مورد سوءاستفاده جريان‌هاي سياسي قرار گرفتن و احساساتي شدن را از آسيب‌هاي جنبش دانشجويي خواند و تاکيد کرد دانشجو ناظر جامعه است.

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح کرد: شهيد مطهري با اشاره به انحراف‌هاي صورت گرفته در اسلام گفته که اينطور نيست خدا يک عنايت ويژه به انقلاب ما داشته باشد و هر کاري که انجام شود انقلاب منحرف نشودفلذا همه ما وظيفه داريم مواظب انقلاب باشيم مطهري تاکيد کرد: ولايت فقيه، ولايت مکتب و ولايت فرد نيست، اما ما با کاسه‌هاي داغ‌تر از آشي مواجه هستيم که اجازه صحبت در مورد رهبري را نمي‌دهند.اين نماينده مجلس نهم گفت: متاسفانه در کشور مسئولان قوه قضاييه درباره پنج به علاوه يک صحبت مي‌کنند، اما درباره حوزه مسئوليت خود حاضر به پاسخگويي نيستند.

ما انقلاب نکرديم تا خودي و غيرخودي داشته باشيم

فائزه ‌هاشمي ‌نيز پس از حواشي صورت گرفته در دانشگاه تهران و لغو سخنراني ابراهيم يزدي در دانشگاه تهران حضور يافت و گفت: نظرسنجي‌هاي صورت‌گرفته نشان مي‌دهد اصلاح‌طلبان بالاي 70 درصد راي دارند و جناح اصولگرا حدود 20 تا 25 درصد؛ البته همه نظرسنجي‌ها بالا و پايين دارد.به گزارش ايلنا، فائزه‌ هاشمي‌ در اين مراسم که به همت انجمن اسلامي‌دانشجويان دانشگاه تهران و دانشجويان علوم پزشکي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: شور و نشاط اين نشست در کمتر جايي مشاهده مي‌شود و انسان اميدوار مي‌شود و اگر اين نشاط در همه جاي ايران باشد و ما تساهل داشته باشيم، افراد در سراسر کشور بدون هيچگونه واهمه‌اي سخنراني مي‌کنند و کشور رو به جلو خواهد رفت.

وي ادامه داد: خواسته جامعه اصلاح‌طلبي اين است که همه افراد و به‌خصوص مخالفان نظرشان را بي‌واهمه بيان کنند.عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي با بيان اينکه تاثيري که جنبش دانشجويي بر مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي داشته است، آنقدر عميق است که قابل بيان نيست، اظهار داشت: تاريخچه و عملکرد جنبش دانشجويي به‌گونه‌اي است که نمي‌توان از آن بي‌تفاوت گذشت و خوشبختانه جنبش دانشجويي در اکثر اوقات تصميم‌هاي درستي گرفته و تاثير‌گذار بوده است.هاشمي‌با اشاره به انتخابات آتي تصريح کرد: اميدوارم در انتخابات آتي تغييري در جامعه ايجاد شود و مجلسي شکل بگيرد که مسائلي مانند آزادي‌هاي سياسي و مدني و حقوق بشر را پيگيري کرده و آن‌ها رعايت شود.وي با يادآوري فراز و نشيب‌هاي پس از انقلاب خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مجموعه اصلاح‌طلبي با تجربه‌اي غني در کنار هم قرار گرفته و تلاش مي‌کند آينده خوبي رقم بزند و اميدواريم با تدبير مسير جلو رود و عقبگرد نداشته باشيم.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينکه نبايد حرکتي افراطي داشته باشيم، ابراز داشت: اصلاح‌طلبان بايد همديگر را تحمل کنند، زيرا عدم تحمل در سال‌هاي گذشته در جامعه رسوخ کرده که ما از آن ضربه خورديم.هاشمي ‌با بيان اينکه مهمترين پيام اصلاح‌طلبي به رسميت شناختن حقوق مخالفان است، عنوان کرد: ما انقلاب نکرديم تا خودي و غيرخودي داشته باشيم، بلکه ما انقلاب کرديم تا همه زير يک پرچم باشيم و در چارچوب قانون فعاليت کنيم.

جنبش دانشجويي مايه حيات کشور است

محمدرضا خاتمي‌فعال سياسي اصلاح‌طلب ديگر چهره شاخص سياسي بود که با حضور در دانشگاه شهيد بهشتي گفت: علم و دانش بدون وجود آزادي امکان بازکردن افق‌هاي جديد براي ملت را ندارد.به گزارش ايرنا، سيد‌محمدرضا خاتمي‌در اين مراسم ضمن گراميداشت روز 16 آذر و شهداي اين روز افزود: صحنه‌اي که امروز ما در اين دانشگاه و دانشگاه‌هاي کشور شاهد هستيم نشان دهنده واقعياتي در کشور ما است.

وي ادامه داد: به رغم پيشرفت‌ها و تغييرات گوناگون در کشور مي‌بينيم همچنان در دانشگاه‌ها ندا و آواي ساليان پيش شنيده مي‌شود و دانشجويان فرياد آزاديخواهي سر مي‌دهند.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: ملت ما به دنبال آزادي و حرمت انساني است و جنبش دانشجويي به رغم تنگناها تداوم داشته و مايه حيات کشور شده است.وي افزود: دانشجويان هميشه به افق‌ها نگاه کردند و اسير توهمات در جامعه خود نشدند و وامدار هيچ جريان سياسي خارج از دانشگاه نبودند.

خاتمي‌ با تاکيد بر اينکه جنبش دانشجويي همچنان تداوم داشته و خدشه دار نشده است؛ تصريح کرد: فرياد امروز دانشجويان فريادي است که سال‌ها و دهه‌هاي گذشته دانشجويان ديگر سردادند و اين نشانه زنده بودن جنبش دانشجويان است.اين فعال سياسي گفت: دانشجويان از متن جامعه برآمده‌اند و از مشکلات خبر دارند و اين باعث شده که جنبش دانشجويي را زنده و رو به جلو ببرند.

خاتمي‌در ادامه سخنان خود ويژگي مهم دانشگاه را پيوستگي سه عنصر مهم عنوان کرد که براي زندگي انسان‌ها اهميت دارد و گفت: علم، آزادي و پيشرفت و توسعه وقتي با هم جمع شوند مي‌توان انتطار داشت که ملت‌ها از عقب‌ماندگي رها شوند.وي با بيان اينکه هر مکتبي که ايماني به خود نداشته باشد جلوي آزادي انديشه را مي‌گيرد، گفت: در جمهوري اسلامي‌هيچ محدوديتي براي افکار وجود ندارد و از کاناليزه کردن انديشه‌ها خبري و اثري نخواهد بود؛ همه بايد آزاد باشند تا افکار و انديشه خود را بيان کنند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: وجود افکار شکاک و افرادي که عليه دين صحبت مي‌کنند آن زمان خطرناک است که صاحبان دين نتوانند پاسخي براي آن داشته باشند و جواب آن را بدهند. اگربه مردم آزادي فکر ندهيم مردم هرگز فکرشان در مسايل ديني رشد نمي‌کند.خاتمي‌خاطرنشان کرد: آنچه امروز در خيلي از جاها به نام دين ارائه مي‌شود با روح واقعي دين و انقلاب مطابقت ندارد.وي تصريح کرد:اگر اجراي بدون تنازل قانون اساسي درخواست جريان اصلاحات است به خاطر آن است که آنچه باعث قوام انقلاب مي‌شود اجراي کامل آن است که مردم را داراي حق و حقوق مي‌داند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح کرد‌: هيچگاه دانشجويان نخواستند توجيه گر وضع موجود باشند و هميشه به افق‌هاي بهتر و بالاتر نگاه کرده‌اند. آنان پيشقراول توسعه و پيشرفت در کشور ما بوده‌اند.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب اضافه کرد:ويژگي دانشجويان نشاط و جواني، بودن در محيط علم و دانش، حق‌طلبي و حقگويي، عدم وابستگي، اسير ماديات نبودن، شجاعت، عافيت‌طلب نبودن، قدرت‌طلب نبودن است و همه اينها و مهمتر از اينها دانشجوياني که از بطن و متن جامعه برآمده‌اند بيشتر از همه با نيازهاي جامعه آشنايي دارند.

وي اضافه کرد: اين ويژگي‌ها سبب شده تا همواره نداي حق طلبي را سردهند و با وجود هزينه‌هاي بسيار زيادي که در اين راه پرداخته‌اند جنبش دانشجويي را همچنان زنده و رو به جلو به پيش ببرند. خاتمي ‌افزود: پيشرفت بدون وجود علم غيرممکن و توهم و تحجر است و علم و دانش بدون وجود آزادي امکان گسترش، خلاقيت و باز کردن افق‌هاي جديد براي هيچ ملتي را ندارند.

وي در ادامه به فصلي از بيانات رهبري در سال 81 و چند فراز از آيت‌الله شهيد مطهري اشاره کرد و گفت: نبايد از آزادي ترسيد و از مناظره گريخت و نقد و انتقاد را به کالاي قاچاق و امري تشريفاتي تبديل کرد؛ چنانچه نبايد به جاي مناظره به جدال گرفتار آمد و به جاي آزادي به دام هتاکي و مسووليت‌گريزي لغزيد. خاتمي ‌خاطرنشان کرد:آن روز که سهم آزادي و اخلاق و منطق يکجا و در کنار يکديگر ادا شوند آغاز روند خلاقيت علمي‌و تفکر بالنده ديني در جامعه است.وي خاطرنشان کرد: برخي يک سويه در تريبون‌ها، دروغ و اتهام مي‌بندند و دريغ از اين که به افراد متهم که دستشان از همه جا کوتاه است اجازه داده شود از خود دفاع کنند.

اين فعال سياسي تصريح کرد:مگر مي‌توان مردم را فريب داد و اکثريت جامعه را گمراه کرد؟ آن کساني که اين کار را مي‌کنند چه بهره‌اي از اخلاق و انصاف، عدالت و آزادي برده‌اند؟ شايسته اين ملت نيست که اينها در راس امور قرار گيرند و از بيت‌المال و امکانات عامه استفاده کنند.

مردم‌سالاري ديني در فضاي آزاد و سالم محقق مي‌شود

معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان محيط زيست نيز با حضور در دانشگاه محيط زيست ضمن اينکه با ارجح دانستن دانشگاهي که هم اسم سازمان خويش بود به ساير دانشگاه‌ها و حضور در مراسم آن دانشگاه گفت: مردم‌سالاري ديني در فضاي آزاد و سالم محقق مي‌شود.به گزارش ايلنا، معصومه ابتکار که به مناسبت 16 آذر در جمع دانشجويان دانشگاه محيط زيست در کرج سخن مي‌گفت، اظهار داشت: مفهوم مردم‌سالاري ديني اين است که مردم در شرايط آزاد و سالم بتوانند انتخاب‌هايي درست، براساس تشخيص خودشان و بر چارچوب موازين ديني که براي پيشرفت و اعتلاي انسانيت آمده داشته باشند.وي گفت: عده‌اي تصور مي‌کنند دين فقط براي به بهشت رفتن است، آن هم به زور و جبر و تهديد، در حاليکه دين دعوتي براي جستجوي حقيقت و اعتلاي انسانيت است.

ابتکار در ادامه با اشاره به ظرفيت بالاي دانشگاه‌ها در خودشکوفايي افراد و جامعه اظهار کرد: بهترين شرايط خودشکوفايي در دوران‌ دانشجويي است و اميدواريم دانشجويان بر مبناي آزادي که مبناي کرامت انساني است انتخاب‌هاي خوبي در زندگي داشته باشند. وي با اشاره به جنبش دانشجويي کشور افزود: جنبش دانشجويي به عنوان يک جريان آزاديخواه و استقلال‌طلب که ايثار و آزادگي را در پي داشته نيز از بدو تاسيس دانشگاه‌ها در ايران فعال بوده است.

ابتکار در ادامه با بيان اينکه 16 آذر و شهادت 3 دانشجو، مثال خوبي براي ايستادگي مقابل استکبار است، گفت: ما هرگز ياد و خاطره دانشجويان 16 آذر، دانشجويان مبارز در دوران قبل و بعد از انقلاب که شهيد شدند و دانشجوياني را که در دوران 8 سال دفاع‌ مقدس از جان خود گذشتند، فراموش نمي‌کنيم.وي با بيان اينکه شهداي دانشجو همچون انوار فروزاني هستند که جان خود را براي آزادي، استقلال و سربلندي ايران اسلامي‌فدا کردند، متذکر شد: امروز به برکت خون شهدا، ايران امن‌ترين منطقه جهان و منطقه است در حاليکه منطقه دچار خشونت و افراطي‌گري شده است.

کار دانشجو صرفا در سطح علمي‌و تحصيل خلاصه نمي‌‌شود

‌مصطفي معين وزير اسبق علوم، تحقيقات و فناوري علي‌رغم هجمه‌هاي پوچالين گروه فشار به اراک سفر کرد و با حضور در جمع بسيار کثيري از دانشجويان دانشگاه اراک گفت: دانشجو بايد رسالت اجتماعي و سياسي خود را دنبال کند و در عرصه‌هاي سياسي حضوري جدي داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در اين انتخاب‌ها رقم مي‌خورد، براين اساس، تحصيل علم بايد با مسئوليت‌پذيري اجتماعي و سياسي همراه باشد.به گزارش ايسنا بنيانگذار جبهه دموکراسي ‌خواهان و حقوق بشر ايران اعتراض به شهادت سه دانشجو را اولين نقطه عطف و کانون مقاومت دانست و با اشاره به اعتراض عليه کودتاي آمريکايي انگليسي به عنوان نقاط عطف جنبش‌هاي دانشجويي در سال‌هاي گذشته، بر خاموش نشدن اين تحرکات تاکيد کرد.

وزير اسبق علوم با تاکيد بر اينکه جنبش‌هاي دانشجويي بايد قدر خود را بدانند و بار ديگر نقش خود را در انتخابات پايان سال و انتخابات رياست جمهوري دور بعد با قدرت ايفا کنند، اظهار کرد: بايد قدر اين پتانسيل را دانست و از استعدادهاي آنها استفاده کرد. کار دانشجو صرفا در سطح علمي ‌و تحصيل خلاصه نمي‌‌شود بلکه به موازات آنها رسالت‌هاي ديگري نيز دارد.وي تاکيد کرد: دانشجو بايد رسالت اجتماعي و سياسي خود را دنبال کند و در عرصه‌هاي سياسي حضوري جدي داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در اين انتخاب‌ها رقم مي‌خورد، براين اساس، تحصيل علم بايد با مسئوليت‌پذيري اجتماعي و سياسي همراه باشد.

معين با اشاره به فعاليت‌هاي سياسي خود در دوران رژيم شاه، با بيان اينکه از نظر علمي‌هيچگاه کم نياورديم حتي به عنوان دانشجويان ستاره‌‌دار از نظر علمي‌به شمار مي‌‌رفتيم، گفت: امروز نيز بايد همان استراتژي‌ها سرلوحه کار جنبش‌هاي دانشجويي قرار گيرد.وي با تاکيد بر اينکه دانشجويان ما بايد در عرصه علمي، اجتماعي و سياسي بدرخشند چون در اوج انگيزه، انرژي، آرمانخواهي و قدرت تشکيلاتي و سازماني و درگير وابستگي مادي و خانوادگي کمتري هستند، گفت: دانشگاه در معناي واقعي خود بايد در کنار مباحث علمي‌رسالت اجتماعي خود را دنبال کند و از جامعه تحليل درست و شناخت واقعي داشته و فعاليت‌هاي خود را به عرصه عمومي‌اختصاص دهد و در حوزه‌هايي که احساس خلاء مي‌‌شود، وارد شود.

معين يکي از اقدامات انجام شده بعد از استعفا از وزارت علوم را ايجاد انجمن اخلاق دانست و هدف از ايجاد انجمن را از بين بردن خلاءهاي اخلاقي موجود در جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير سياست، اقتصاد و فرهنگ مبتني بر فريب و ريا بوده است و رفع نياز در اين حوز‌ه‌ها منجر به ايجاد انجمن اخلاق شد.گفتني است اين صحبت‌هاي صميمي‌مصطفي معين با دانشجويان در حالي صورت گرفت که کيهان در گزارشي همه تشکل‌هاي اصلاح‌طلب دانشجويي را در يک اقدام غير اخلاقي بزک کنندگان آمريکا خطاب کرده بود و اصلاح‌طلبان را متهم به سواري گرفتن از دانشجويان کرده بود.

امتياز دانشجو بودن بر روشنفکربودن

دبيرکل حزب کارگزاران نيز ميهمان دانشجويان دانشگاه اميرکبير بود و گفت: زماني که دانشجو مشکلات را مي‌بيند بلافاصله آن را نقد مي‌کند و حتي براي آن راهکارهايي را پيدا مي‌کند اما اين موضوع به صورت حرفه‌اي و همانند روشنفکران رسمي‌جامعه صورت نمي‌گيرد. غلامحسين کرباسچي دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي با حضور در برنامه بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه اميرکبير برگزار شد، در سخنراني‌ خود اظهار داشت: در کشور ما پرداختن به مراسم‌‌ و مناسبت‌ها به يک سنت تبديل شده که بايد در خصوص برخي از اين مناسبت‌ها و مراسم‌ اندکي بيشتر فکر شود. بايد به اين توجه داشت که اگر در اين راه صرفه‌جويي نمي‌کنيم، حداقل به نحو احسن استفاده لازم ببريم.

بايد توجه داشته باشيم به‌طور کلي تمامي‌آحاد مردم ما در يک کشتي قرار گرفته‌ايم که نمي‌توانيم چشم خود را روي بسياري از مسائل ببنديم؛ علاوه بر اينکه نمي‌توانيم از شهادت شهداي دانشجو در اين 60 سال و خصوصا اقدامات آنها چشم‌پوشي کنيم.وي ادامه داد: ‌ ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که طبق آ‌مار رسمي‌11 ميليون نفر حاشيه‌نشين دارد و در دولت قبل اين معضل تشديد شد که در حالت فعلي هم اين وضعيتِ مناسبي ارزيابي نمي‌شود.

قشر دانشجوي ما قشر روشنفکر حرفه‌اي نيست، اما امتياز دانشجو بودن بر روشنفکران اين است که دانشجويان به خاطر پست و مقام اقدام به فعاليت نمي‌کنند و حتي ممکن است در خلال اين فعاليت هزينه‌هايي را متحمل شوند. زماني که دانشجو مشکلات را مي‌بيند، بلافاصله آن را نقد مي‌کند و حتي براي آن راهکارهايي را پيدا مي‌کند، اما اين موضوع حرفه‌اي و همانند روشنفکران رسمي‌جامعه صورت نمي‌گيرد.

کرباسچي با اشاره به سه شهيدي که در ابتداي راه فعاليت جنبش دانشجويي تقديم اين راه شد، بيان داشت: ‌سه شهيدي که جنبش دانشجويي در‌‌‌ همان اوايل فعاليت تقديم کشور کرد، براي مبارزه با استکبار جان خود را از دست دادند و به نوعي با مشاهده رابطه ديکتاتور وقت آن روز با عوامل استکبار حس کردند که تهديدي بزرگ و خطري جدي در کمين کشور است. اما در حالت کنوني بايد سوال شود که آيا وجود 11 ميليون حاشيه‌نشين خطري براي کشور محسوب نمي‌شود؟ چراکه يک شخص حاشيه‌نشين هيچ راهي براي پيدا کردن شغل مناسب و اشتغال ندارد و نهايتا در دام اعتياد و فحشا مي‌افتد و در پايان هم به دليل حمل مواد و مشکلات ديگر يا به پشت ميله‌هاي زندان مي‌افتد يا اينکه اعدام مي‌شود. از اين رو فرزندان آن‌ها هم به همين ترتيب همين راه را پيش خواهند گرفت.

گفتني است سخنرانان اين مراسم همگي به جنبه استکبارستيزي شهادت سه تن از دانشجويان اشاره کرده و ياد و خاطره آنها را زنده نگه داشتند.حضور گسترده دانشجويان در سخنراني‌هاي شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب تو دهني از سوي دانشجويان به رسانه‌هاي دلواپس داخلي بود که با بي اخلاقي تمام تمامي‌دانشجويان را متهم به مسائلي مي‌کنند که خلاف واقع است.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=236148

ش.د9404718

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات