تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۷۸
در گفتگوی آفتاب یزد با زیباکلام بررسی شد

جواد خیابانی‌ها چرا رای می‌آورند؟

پایگاه بصیرت / سارا علایی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/10/05 ـ شماره 4508 ـ صفحه 4)

این روزها حال و هوای دود گرفته کلانشهرهای ایران در مقابل حال و هوای انتخابات رنگ باخته است. تالار کشور این روزها حسابی محل رفت و آمد و شاهد حضور بیش از 10هزار ثبت‌نام‌کننده برای شرکت در انتخابات مجلس آینده یعنی دهم و مجلس خبرگان رهبری است. سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و روزنامه هم پر شده از بحث‌های انتخاباتی، به ویژه اخبار مربوط به ثبت‌نام‌کنندگان؛ از حضور پررنگ زنان و ثبت‌نام خانوادگی محمدرضاعارف در انتخابات مجلس تا کاندیداتوری روحانی و هاشمی در انتخابات خبرگان و حضور مجدد رسایی، نماینده پرحاشیه مجلس کنونی و خالی شدن ساختمان شورای شهر به دنبال اعلام کاندیداتوری اعضایش و..... آنقدر خبر و نکته و سوژه که خبرنگاران بینوا می‌مانند از که بگویند و از چه بنویسند.حال و هوای دنیای مجازی هم انتخاباتی است. شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای موبایلی هم از این قافله عقب نمانده و دائما اخبار جدید انتخاباتی و تحلیل‌ها لایک و دیس‌لایک می‌خورد و شِر (share) می‌شود.

شخصیت‌های سیاسی یا فرهنگی و ورزشی هم که قصد کاندیداتوری دارند در کانال تلگرامی یا فیسبوکشان خبر از ثبت‌نام می‌دهند و ... در این میان نکته‌ای که این روزها در این وانفسای انتخاباتی بیش از هر چیز اسباب تحلیل و بحث وحتی شوخی و مزاح را فراهم کرده اسامی است که در میان ثبت‌نام‌کنندگان درانتخابات مجلس به چشم می‌خورد؛ از ثبت‌نام دختر دماغ‌عمل‌کرده و ژیگولی که می‌گوید اگر رای بیاورد با همان تیپ دلواپس‌کُش‌اش وارد مجلس خواهد شد تا حضور دوقلوها برای ثبت‌نام در ستاد انتخابات و... در این میان اما تنها ثبت‌نام‌کننده‌ای که خبر کاندیداتوری‌اش مثل بمب ترکید و در صفحات مجازی غوغا به پا کرده ثبت‌نام جواد خیابانی در انتخابات مجلس آن هم با شعار «من نوکر شما هستم نه نماینده شما»‌ است؛ خبری که رسانه‌ها از آن سورپرایز بزرگ نام بردند؛ گزارشگر ورزشی که به خاطر برخی گاف‌هایی که در حین گزارش‌های فوتبالی می‌دهد زبانزد عام و خاص است تا جایی که سال‌هاست (بعد از ورود پدیده نابغه و خوش صدا یعنی عادل فردوسی‌پور به دنیای گزارشگری) منتقدانش و البته دوستداران فوتبال در قالب جوک اشتباهات فاحش‌اش را مورد نقد قرار داده‌اند؛ اشتباهاتی که گاهی از فرط تعجب‌آور بودن سر زدنش از یک گزارشگر فوتبال حرفه‌ای غیرقابل باور به نظر می‌رسد؛ از جمله یکی از آخرین اشتباهات او در جریان مسابقه استقلال - صبا بود؛ زمانی که منصور پورحیدری روی تخت بیمارستان خوابیده بود و هواداران داخل ورزشگاه یکصدا نام او را فریاد می زدند.

در این هنگام بود که خیابانی کاملا بی خبر از ماجرا، اشتباه بدی کرد. او در لحظه ای از گزارشش گفت: «منصور پورحیدری که به سمت بازیکنان استقلال می رود شدیدا مورد تشویق هواداران قرار می گیرد!» بعد از این اشتباه بود که به خیابانی خبر دادند پورحیدری کیلومترها آن طرف تر از استادیوم آزادی روی تخت بیمارستان است و ... و حالا امروز صفحات اجتماعی، شبکه‌های مجازی و نرم افزارهای موبایلی که تا دیروز اشتباهات این گزارشگر پرحاشیه را جوک می‌کردند و صدها لایک پایش می‌خورد، از ورود وی به دنیای سیاست و نمایندگی مجلس و احتمالا اشتباهات ادامه‌دارش این بار در مسند نمایندگی و (به قول خودش) نوکری مردم جوک می‌سازند.

نکته حائز اهمیت در این میان این است که جواد خیابانی نه اولین گزارشگر و نه آخرین چهره‌ای خواهد بود که به واسطه شهرتش در زمینه‌هایی جز سیاسی و حزبی وارد عرصه نمایندگی مردم چه در مجلس و چه در شورای شهر می‌شود. علیرضا دهقان، گوینده سابق ورزشی و نماینده مجلس هشتم، بهروز افخمی کارگردان و نماینده مجلس ششم، علیرضا دبیر کشتی‌گیر و عضو شورای شهر، عبدالحسین مختاباد خواننده موسیقی سنتی و عضو شورای شهر، حسین رضازاده وزنه‌بردار و عضو شورای شهر و.... از جمله شخصیت‌های غیرسیاسی هستند که به واسطه شهرت در زمینه‌های هنری و ورزشی به عرصه نمایندگی وارد شده‌اند. در این دوره ثبت‌نام کاندیداهای نمایندگی دوره دهم مجلس نیز شاهد حضور چهره های هنری و ورزشی و سلبریتی‌ها و کسانی هستیم که به واسطه نسبی یا سببی با اشخاص مشهور در ارتباط‌اند از جمله محمود عزیزی(بازیگر)، الهام چرخنده (بازیگر منقلب‌شده) و سوسن صفاوردی همسر محمدعلی رامین از یک سو و مادرشوهر مهناز افشار از سوی دیگر؛ موضوعی که به گفته یک فعال سیاسی اصلا اتفاق خوشایندی نیست چنانچه تاکنون هم حضور این افراد در مجلس و شورای شهر چندان مثمرثمر نبوده است.

اتفاقی نه چندان جالب

صادق زیبا کلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با آفتاب یزد و در پاسخ به اینکه تحلیل شما از حضور ورزشکاران و هنرمندان در انتخابات مجلس و حتی شورای شهر چیست؟ می‌گوید: اینکه چهره‌های ورزشی، هنری و هنرپیشگان و ... نامزد انتخابات مجلس یا شورای شهر می‌شوند و بعضا هم رای می آورند و نماینده مردم می‌شوند پدیده و اتفاق چندان جالبی نیست. این استاد دانشگاه در ادامه می‌افزاید: البته تا آنجا که مربوط به دموکراسی می‌شود این حق مردم است که بخواهند به چهره مشهوری که در تلویزیون او را می‌بینند، رای دهند و هیچ‌کس نمی‌تواند مردم را از این حق خود سلب کند.

پایین بودن توسعه سیاسی در جامعه

وی در پاسخ به اینکه چرا این اتفاقات در کشور ما می‌افتد، بیان می‌کند: این اتفاق به واسطه این است که متاسفانه ما در کشورمان احزاب و تشکل‌های سیاسی ریشه‌دار و نیرومند نداریم. چون این احزاب وجود ندارند در غیاب آنها اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد که چندان هم جالب نیستند مثل این موضوع که ما امروز شاهد حضور افرادی چه در مجلس و چه در انتخابات پیش‌رو هستیم که به واسطه هزینه‌کرد در حوزه انتخابیه خود به ویژه در شهرستان‌های کوچک، رای می‌آورند. زیباکلام با بیان اینکه این اصلا اتفاق خوشایندی نیست، اظهار می‌کند: حضور بازیگران و چهره‌های هنری و ورزشی در انتخابات هم از این دست است.این اتفاقات از یک سو نشان دهنده پایین بودن توسعه سیاسی در جامعه است و از سوی دیگر به دلیل نبود احزاب سیاسی.

پیاده نظامان جریان حاکم اصولگرا

این فعال سیاسی در ادامه در پاسخ به اینکه تاکنون حضور اینگونه چهره‌ها در مجلس چه قدر اثرگذار بوده است، بیان می‌کند: شخصیت‌های ورزشی و هنری که تاکنون به مجلس و حتی شورای شهر راه یافته‌اند اصلا اثرگذار نبوده‌اند. به ویژه در مسائل شهری و مملکتی و ما امروز شاهدیم که چندین عضو شورای شهر، ورزشکارند و به این واسطه وارد شورای شهر شده‌اند و عملا تاکنون هیچ‌گام مثبتی از آنها مشاهده نکردیم و در واقع تنها به پیاده نظام جریان حاکم اصولگرا تبدیل شده‌اند. در مجلس هم که تاکنون اینگونه بوده و خواهد بود. این استاد دانشگاه علت این موضوع را نیز اینگونه بیان می‌کند: این شخصیت‌ها فاقد یک نگاه، تجربه و افکار و اندیشه‌های مستحکم سیاسی هستند از این رو خیلی راحت به ابزار دست اصولگرایان تبدیل می‌شوند؛ آن هم به واسطه قدرتی که اصولگرایان در کشور از آن برخوردارند. وی می‌افزاید: این افراد هم به راحتی متوجه می‌شوند که اگر سوار بر قطار اصولگرایی شوند هم اصولگرایان نفع می‌برند و هم از قبل اصولگرایان، آنها به اهدافشان دست می‌یابند. بنابراین به طور کلی فقدان توسعه اجتماعی در جامعه ماست که اینگونه اتفاقات را رقم می‌زند.

آگاهی سیاسی مردم باید بالا برود

زیباکلام تاکید می‌کند: یقین بدانید که اگر آگاهی سیاسی مردم بالا برود با وجود کاندیدا شدن این گونه چهره‌ها، خود مردم حاضر نمی‌شوند به یک چهره ورزشی یا ستاره سینما یا حتی کمدین رای بدهند بلکه همچون کشورهای توسعه یافته به نامزدهای حزبی رای خواهند داد. این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به نکته‌ای نیز می‌گوید: از سوی دیگر نکته جالبی که در این میان وجود دارد این است که شورای نگهبان درحالی منتقدان اصولگرایان را ردصلاحیت می‌کند اما افرادی را که با هزینه‌کرد صدها میلیونی یا به واسطه بازگیربودن در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و هیچ علم و آگاهی از مسائل سیاسی ندارد صلاحیت آنها را تایید می‌کند. وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا اینگونه چهره‌ها با حمایت حزبی خاص کاندیدا می‌شوند، می‌گوید: نه فکر نمی‌کنم مغز متفکری مثلا در اصولگرایان وجود داشته باشد که از ورزشکار یا شومنی بخواهند کاندیدا شود. من فکر می‌کنم این افراد خودشان وارد عرصه سیاست می‌شوند و هر کدام هم مسلما هدفی دارند؛ یکی موقعیت شغلی بهتر، دیگری معروفیت بیشتر و یکی هم استفاده از موقعیت نمایندگی و ... هر چند با هر هدفی هم که باشد برای عرصه سیاسی کشور مثمرثمر نخواهد بود.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=22432

ش.د9404950

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات