تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۹۶

‌جوامع هدف در «نفوذ» و «جنگ نرم»

پایگاه بصیرت / عباس حاجي‌نجاري

(روزنامه جوان – 1394/07/26 – شماره 4654 – صفحه 2)

نظام سلطه بعد از پايان جنگ تحميلي و ارتحال امام (ره) و ناكامي در براندازي مستقيم نظام جمهوري اسلامي راهبرد خود را بر «براندازي از درون » ازطريق تهاجم فرهنگي و بهره‌گيري از عوامل و سرپل‌هاي داخلي استوار كرد كه البته در اين مسير هم، به رغم تحميل هزينه‌هاي سنگين بر مردم ايران و به ويژه در فتنه تير 78 و خرداد 88 ناكام ماند. در اين راهبرد سرپل‌ها ديگر نه نيروهاي بيگانه يا ضد انقلاب نشاندار، بلكه بايد از كساني باشند كه سابقه انقلابي وحضور در مبارزات داشته، اما فاصله‌گيري از اصول و ارزش‌هاي انقلاب و نقد آن وجه بارز آنها در دور جديد بود. لازمه تحقق اين سناريو، مهره‌گزيني از ميان نخبگان، منفعل سازي، ناكارآمد‌سازي بود. تا آنجايي كه يكي از مقامات امريكايي در آن زمان اعلام نمود: «ما براي براندازي انقلاب اسلامي از درون دنبال انقلابيوني مي‌گرديم كه در عين ستودن خميني، بشود آنان را به خدمت گرفت.»

تداوم حركت نظام در چارچوب اصول و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در عين حفظ اقتدار وتوان بازدارندگي در حوزه‌هاي امنيتي ونظامي به رغم تحمل بي‌نظير‌ترين تحريم‌هاي اقتصادي، نظام سلطه را به تجديد نظر در راهبردهاي خود در مواجهه با نظام اسلامي واداشت. تحولات داخلي بعد از انتخابات يازدهم و عرصه مذاكرات هسته‌اي سبب اتخاذ راهبرد جديد توسط امريكايي‌ها عليه نظام اسلامي شده است. اين راهبرد اگرچه به لحاظ تمركز برجنگ نرم وآسيب‌هاي فرهنگي واجتماعي درون ايران تفاوت زيادي با راهبردهاي گذشته ندارد؛ اما به لحاظ تاكتيك‌ها وابزار وجوامع هدف در دوحوزه «نفوذ» و« جنگ نرم » بر مؤلفه هايي استوار است كه شناخت آن نيازمند تأملي ويژه است.

مقام معظم رهبري در ديدار فرماندهان سپاه تلاش دشمن براي نفوذ، را از جمله تهديدات بزرگ دانستند و يادآور شدند: نفوذ اقتصادي و امنيتي البته خطرناك است و پيامدهاي سنگيني دارد اما نفوذ سياسي و فرهنگي دشمن، خطر بسيار بالاتري است كه همه بايد مراقب آن باشند. در زمينه سياسي بيگانگان به‌دنبال نفوذ در مراكز تصميم‌گيري و اگر نشد، نفوذ در مراكز تصميم‌سازي هستند كه در صورت تحقق اين توطئه، جهت‌گيري‌ها، تصميمات و حركت عمومي كشور، بر اساس خواست و اراده بيگانگان، تنظيم و اجرايي خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب با تأكيد بر ضرورت بيداري عمومي در مقابل ترفندهاي دشمنان افزودند: آنها منتظرند كه ملت و نظام خوابشان ببرد كه اهدافشان را محقق كنند اما ملت و مسئولان نمي‌گذارند اميد شيطاني بيگانگان درباره به خواب رفتن ملت، در دل دشمن پا بگيرد. ايشان تأكيد كردند: بايد پايه‌هاي تفكر و روحيه انقلابي را چنان در كشور مستحكم كنيم كه هيچ چيز در ادامه اين مسير درخشان خللي ايجاد نكند كه اين وظيفه اساسي همه نخبگان است.

رهبرمعظم انقلاب اسلامي در ديدار فرماندهان و كاركنان نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز مهم‌ترين هدف دشمن از نفوذ ومذاكره را تغيير محاسبات مسئولان و تغيير افكار مردم دانسته و يادآور شدند: شرايط كنوني از لحاظ فعاليت‌ها و تلاش‌هاي دشمنان جمهوري اسلامي كه ما بر آنها احاطه‌ اطلاعاتي نيز داريم، مقطع مهمي است زيرا آنها به دنبال تغيير محاسبات مسئولان و تغيير افكار مردم درخصوص مسائل انقلابي، ديني و مصالح ملي كشور هستند.

اهداف دشمن در نفوذ را به شرح زير مي‌توان برشمرد:

1- تغيير سياست از تقابل و تعارض به سياست تعامل و ارتباط.

2- كمك به استمرار حضور جرياني در كشور و قدرت سياسي كه در بهترين حالت خود به دنبال شعارهاي انقلابي و... مرگ بر امريكا و اسرائيل نباشد و علاقه مند به ارائه تصويري از ايران باشد كه با استانداردهاي سياسي – اجتماعي غرب همسو باشد.

3- تهي كردن نظام از ماهيت حقيقي آن با افول شعارهاي انقلاب و تمركز بر ماهيت حقوقي (ساختار جمهوري اسلامي) و دور شدن از محتواي انقلاب همچون استكبارستيزي، دشمن شناسي، فرهنگ شهيد و شهادت، ساده‌زيستي، مجاهدت و. . .

4- تلاش جهت ارائه تصويري دوگانه از درون حاكميت ايران نسبت به امريكا و بازي در قطب بندي‌هاي مذكور براي تعميق شكاف‌هاي ايجاد شده.

5- القاي تنها بودن رهبري در مبارزه با امريكا با متمايز كردن بقيه مسئولان.

6- زمينگير كردن جريان انقلابي كشور با شعار لزوم توسعه و جبران عقب‌ماندگي كشور با شعار تعامل و لزوم مبارزه با افراط گرايي.

7- شناسايي ظرفيت‌هاي داخلي كشور در حوزه اجتماعي، نظامي و برنامه‌ريزي براي نحوه مواجهه با آن در پروسه 10 الي 15 ساله.

8- ايجاد انفعال در دوستان منطقه‌اي انقلاب با القاي تسليم ايران و مدل‌سازي براي آنان.

9- ايجاد اشتباه محاسباتي در مسئولان و نخبگان ايران با تزريق اين القا كه سياست‌هاي موجود منطقه‌اي جمهوري اسلامي محكوم به شكست است و ايران با تعامل با امريكا مي‌تواند به اهداف منطقه‌اي خود برسد.

10- اثرگذاري در فضاي داخل ايران به كمك گروه‌هاي همراه و همسو و تأثيرگذار روي افكار عمومي با تبديل امريكا از يك كشور متخاصم به يك كشور داراي منافع مشترك با ايران.

11- حذف تفكر و عمل انقلابي زمامداران جمهوري اسلامي و تبديل ايران به كشوري كه در چارچوب هنجارهاي پذيرفته شده بين‌المللي كار مي‌كند.

12- اثرگذاري روي افكار عمومي مردم ايران با هدف عدم مشاركت مردم در مباحث چالش برانگيز و روندهاي پرخطر ( با حذف روحيه انقلابي و جهادي).

13- تبديل ايران از يك بازيگر منطقه‌اي مقابل امريكا به يك بازيگر همراه (همراه‌سازي ايران در حل مسائل كليدي منطقه مثل سوريه، عراق، لبنان و يمن در راستاي سياست‌هاي منطقه‌اي خود با تعميم فرمول مذاكرات هسته‌اي براي حل ساير مسائل در غرب آسيا.

اما در حوزه جنگ نرم جامعه مخاطب دشمن، مردم به ويژه نخبگان، دانشگاهيان، دانشجويان، جوانان و عناصر فعال هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامي هدف اصلي از اين جنگ نرمِ فكر شده و حساب شده را، استحاله جمهوري اسلامي ايران و تغيير باطن و سيرت، با حفظ صورت و ظاهر آن دانستند. ايشان با تأكيد بر اينكه تغيير باطن و سيرت به معناي تغيير انگيزه‌ها، شعارها، معارف انقلابي و اهداف بزرگ است، افزودند: در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقي ماندن نام «جمهوري اسلامي» و حتي حضور يك معمم در رأس آن مهم نيست، مهم آن است كه ايران تأمين‌كننده اهداف امريكا، صهيونيسم و شبكه قدرت جهاني باشد.

اهداف عمومي در جنگ نرم، هدف‌گيري باورهاي اعتقادي ديني، سياسي و فرهنگي مردم، به ويژه جوانان و نخبگان در عرصه‌هاي زير است:

1ـ دشمن تلاش دارد باورهاي اعتقادي مردم در خصوص دين، خانواده، مسئله «زن و مرد»، استقلال، مقابله با بيگانه، مردم سالاري اسلامي و مسائل گوناگون فرهنگي را دستكاري يا تغيير دهد.

2ـ تغيير باور به گذشته از ديگر اهداف مورد نظر در جنگ نرم است، مردم ما نسبت به رژيم فاسد و مستبد گذشته باورهايي دارند كه در جنگ نرم تلاش بر اين است تا اين گذشته زشت و پليد و سياه به گذشته‌اي درخشان و زيبا تغيير يابد. آنها مي‌خواهند با تغيير باور به گذشته، نتيجه بگيرند كه لزومي به وقوع انقلاب اسلامي براي از بين بردن آن گذشته، وجود نداشته است.

3ـ تغيير باور به آينده و حال از ديگر اهداف جنگ نرم است، آنها مي‌خواهند به جوان امروزي القا كنند كه وضع كنوني كشور مايه شرمندگي است و رسيدن به پيشرفت در آينده نيز غيرممكن است تا نشاط و تحرك و علم‌آموزي و اميد به آينده را از نسل جوان بگيرند.

4ـ ايجاد باورهاي غيرواقعي در جوانان نسبت به جهان به ويژه امريكا و اروپا و ترسيم كشورهايي پيشرفته، راحت، امن و بدون مشكل از آنها.

5ـ ترويج دين حداقلي و دين سكولار كه با هر رفتار شخصي و اجتماعي قابل انطباق است.

6ـ هدف اصلي و نهايي جنگ نرم طراحي شده، انحلال دروني و استحاله داخلي جمهوري اسلامي از طريق تغيير باورها و سست كردن ايمان مردم و به ويژه جوانان است.

http://javanonline.ir/fa/news/747404

ش.د9403010

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات