تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۰۵۳۴
شمخاني در اجلاس مقدماتي امنيتي مونيخ تشريح كرد

سناریوی آمريكا پس از برجام ناامن كردن منطقه است

(روزنامه جوان – 1394/07/27 – شماره 4655 – صفحه 2)

قدرت نظامي و موشكي ايران جنبه دفاعي و بازدارندگي دارد و در دكترين نظامي، ايران آغازگر جنگي نخواهد بود اما در صورت بروز جنگ، قوي ظاهر خواهد شد.

قدرت نظامي و موشكي ايران جنبه دفاعي و بازدارندگي دارد و در دكترين نظامي، ايران آغازگر جنگي نخواهد بود اما در صورت بروز جنگ، قوي ظاهر خواهد شد.

به گزارش مهر، علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در نشست اجلاس مقدماتي امنيتي مونيخ با ترسيم سه سناريو براي شرايط بعد از برجام گفت: متناسب با اهداف و مقاصد بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي سه سناريو براي شرايط بعد از برجام متصور است.

سناريوي اول: شكل‌گيري فضاي جديد همكاري و تعامل سازنده (اين سناريويي است كه ايران دنبال مي‌كند).

سناريوي دوم: شكل‌گيري رقابت مخرب بر پايه موازنه قدرت (اين سناريويي است كه امريكا دنبال مي‌كند).

سناريوي سوم: آتش افروزي و بحران‌آفريني منطقه‌اي (اين سناريويي است كه رژيم صهيونيستي دنبال مي‌كند).

‌‌ايران دنبال برتري‌جويي در منطقه نيست

دبير شوراي عالي امنيت ملي در تشريح سناريوي اول گفت: ايران قدرت بزرگ منطقه‌اي است اما هيچ‌گاه به دنبال هژموني بر منطقه يا تحميل الگوي حكومتي جمهوري اسلامي نيست. ايران معتقد است بازي با حاصل جمع صفر (يكي ببرد و ديگري ببازد) نمي‌تواند براي منطقه امنيت‌ساز و ثبات‌آفرين باشد. وي افزود: بحران‌هاي منطقه نوعاً راهكارهاي منطقه‌اي دارد و قطعاً بدون كمك جمهوري اسلامي ايران، بحران‌هاي منطقه نمي‌تواند راه‌حل پايدار داشته باشد.

شمخاني تصريح كرد: قدرت نظامي و به ويژه موشكي ايران جنبه دفاعي بازدارندگي دارد. در دكترين نظامي ايران، ما آغازگر هيچ جنگي نخواهيم بود اما در صورت بروز جنگ، قوي ظاهر خواهيم شد. وي با بيان اينكه در برآوردهاي امنيت ملي، ما دو تهديد ثابت داريم؛ يكي رژيم صهيونيستي و ديگري امريكا، گفت: ما كشورهاي منطقه را تهديد خود تلقي نمي‌كنيم، برخي از كشورها آزار و اذيت‌هايي دارند و عده‌اي هم به دنبال كشاندن آنها به سمت درگيري با ايران هستند اما ما آنها را تهديد تلقي نمي‌كنيم. دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه با اشاره به اينكه سهم بودجه نظامي ما از تك‌تك كشورهاي كوچك خليج فارس هم كمتر است، گفت: ايران به دنبال شكل‌گيري رقابت تسليحاتي نيست و به حداقل‌هاي ممكن بسنده مي‌كند.

وي اضافه كرد: ما براي پيشرفت، نياز به امنيت داريم، امنيت ايران هم در گرو امنيت منطقه است. پس ما به دنبال امنيت در منطقه هستيم. به صورت طبيعي وقتي متحدين ما در منطقه حاكم هستند آنها هم براي موفقيت‌شان نياز به امنيت دارند. پس اتهامي كه برخي از چهره‌هاي غربي و به خصوص رژيم صهيونيستي به ايران مي‌زنند كه ايران به دنبال بي‌ثبات‌سازي در منطقه است، واهي است.

شمخاني گفت: تروريزم، امروز بزرگ‌ترين تهديد امنيتي منطقه است و مقابله با اين تهديد اولاً بايد جامع و فراگير و دربردارنده تمامي ابعاد باشد، ثانياً بايد با مشاركت جمعي كشورهاي منطقه باشد. دخالت قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي به پيچيدگي اين بحران مي‌افزايد (مشكلاتي كه مي‌آفرينند، بيش از كمك‌هاي آنهاست)

بحران‌هاي ساختگي براي سركيسه كردن اعراب

دبير شوراي عالي امنيت ملي در تشريح سناريوي دوم نيز گفت: در اين سناريو، بايد با قدرت منطقه‌اي ايران مقابله شود اما نه به روش مستقيم بلكه از طريق ايران‌هراسي و تهديدسازي از ايران تا بتوانند هم توان كشورهاي منطقه را به مقابله با ايران بسيج كنند، هم بتوانند نياز كشورهاي منطقه به خودشان را افزايش دهند و با دعوت آنها حضور نظامي خود در منطقه را تقويت كنند و هم بتوانند سلاح‌هاي خود را بفروشند. شمخاني در تقبيح حضور نظامي كشورهاي فرامنطقه‌اي گفت: رفتار امريكا با كشورهاي شوراي همكاري، تلاش فرانسه براي تقويت نظامي در خليج فارس، برنامه انگليس براي توسعه حضور نظامي در خليج فارس يعني نظامي‌تر كردن منطقه و دميدن به آتش جنگ.

وي گفت: پنج ماه قبل و در آستانه دستيابي به توافق برجام، اوباما با دعوت از سران كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به كمپ ديويد، ‌بحث رفع نگراني و اطمينان‌بخشي نسبت به تهديد ايران را در دستور قرار داد و بحران ساختگي جديدي از موضوع قدرت ايران را شكل داد و پول كشورهاي عربي كه بايد صرف رفاه مردم خودشان و آباداني كشور مصرف شود به سمت ذخاير تسليحاتي كشيده شد.

قدرت نظامي كشورهاي عربي كه بايد متوجه تهديد اصلي جهان اسلام يعني رژيم صهيونيستي باشد، به انحراف كشيده شد. تشكيل ارتش كشورهاي عربي كه هيچ‌گاه ايده آن هم براي مقابله با دفع تجاوز رژيم صهيونيستي مطرح نشده بود، در برابر تهديد واهي ايران كليد خورد. براي رفع تخاصم با اسرائيل و آزادسازي سرزمين‌هاي عربي اشغال شده، به‌جاي مقاومت راهكار مصالحه و گفت‌وگو را انتخاب كردند اما در برابر سوء تفاهمات با ايران روش مخاصمه. بر اساس برآورد ما، اينها انتخاب خودشان نبوده است بلكه مديريت پنهاني بوده كه در راستاي اين سناريو، آنها به اين رويكرد كشيده شوند.‌‌

نگاه آمريكا به داعش ابزاري است

دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: ما قرائن بسيار و متقني در دست داريم كه امريكا به دنبال مقابله مؤثر با داعش و تروريزم در منطقه نيست و نگاه ابزاري به آن دارد و آن را مديريت مي‌كند. شكل‌دهي جنگ‌هاي قوميتي هويتي كنترل شده براي مهار قدرت ايران در راستاي راهبردهاي امريكا در منطقه است. امروز كانون‌هاي بحران، عمدتاً در حوزه‌هاي قدرتي ايران جريان دارد. ابتدا عراق و افغانستان بود، ‌امروز به سوريه و يمن و لبنان هم كشيده شده و توسعه جغرافياي بحران در حوزه‌هاي قدرت ايران دستور كار امريكاست.

شمخاني افزود: امريكا در راستاي موازنه قدرت و تضعيف قدرت منطقه‌اي ايران در برابر تهاجم نظامي ائتلاف شكل گرفته به رهبري عربستان به يمن سكوت و آن را تشويق مي‌كند. امريكا راهبرد مشغول‌سازي ايران به دفاع از متحدينش در منطقه را بعد از برجام به شدت بيشتري دنبال خواهد كرد. وي بازي با قيمت نفت و ماجراجويي در ساير پرونده‌ها و اتهامات واهي مثل مسائل حقوق بشري و حمايت از تروريزم، را از الزامات سناريوي دوم توصيف كرد.

‌‌به شكست رساندن برجام؛ راهبرد رژيم صهيونيستي

دبير شوراي عالي امنيت ملي در توضيح سناريوي سوم هم گفت: برآورد ما اين است كه دولت فعلي امريكا، از اين سناريو حمايت نمي‌كند و تنها رژيم صهيونيستي حامي اين سناريو است. با توجه به ناكامي رژيم صهيونيستي در جلب همراهي امريكا در حمايت از اين سناريو و مشكلاتي كه رژيم صهيونيستي در مرزها و در داخل مناطق اشغالي دارد، شرايط را براي ورود در اين سناريو به هيچ وجه مهيا نمي‌بيند. شمخاني تصريح كرد: اولويت رژيم صهيونيستي، بعد از ناكامي در همراه‌سازي امريكا در بر هم زدن ميز مذاكرات و توسل به اقدام نظامي، در مقطع فعلي راهبرد به شكست كشاندن برجام است تا مجدداً فضاي نظامي حاكم شود و اگر در اين راهبرد هم شكست بخورد به ناگزير خود را به سناريوي دوم همراه مي‌سازد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پايان تأكيد كرد: اعتقاد داريم هيچ‌كدام از بحران‌هاي منطقه راهكار نظامي ندارد. البته برتري در ميدان دست طرف‌ها را در مذاكره تقويت مي‌كند اما سرانجام بايد در پشت ميز مذاكره، توافق شود. وي گفت: جمهوري اسلامي ايران براي توسعه و پيشرفت و در راهبرد تعامل سازنده با منطقه و جهان، نياز به ثبات و امنيت در داخل و منطقه دارد و ايران، راه حل بحران‌هاي منطقه را در شكل‌گيري ساز‌و‌كار منطقه‌اي مي‌بيند و آمادگي خود را براي نشست با طرف‌هاي اصلي درگير در بحران يعني عربستان و تركيه براي بررسي مسائل منطقه‌ اعلام كرده و باز هم اعلام مي‌كند در هر سطحي سياسي، نظامي يا امنيتي اين گفت‌وگوها آغاز شود.

شمخاني گفت: كنفرانس امنيتي مونيخ فرصتي است كه بايد اين كنفرانس در برابر برخوردهاي دوگانه‌اي كه امروز در مقابله با تروريزم و مسلح‌سازي معارضين و حمايت از بمباران مناطق مسكوني، قتل كودكان و زنان و غيرنظاميان و بحران آوارگي صورت مي‌گيرد، واكنش مناسب نشان دهد. آنچه امروز نياز منطقه براي حل بحران است، گفت‌وگو بر پايه منطقه و انصاف است و نه قدرت نظامي و مالي و تبليغاتي و ايران همواره آمادگي خود را براي به ميدان آوردن ظرفيت‌هايش در حل و فصل اين بحران‌ها اعلام كرده است.

‌‌لزوم مقابله با «تروريسم دولتي» در كنار مبارزه با «تروريسم تكفيري»

مقابله با تروريسم دولتي كه در سايه سكوت مجامع بين‌المللي با غيرانساني‌ترين روش‌ها در جريان است، بايد در كنار مبارزه با تروريسم تكفيري مورد توجه جامعه جهاني قرار بگيرد.

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي عصر ديروز در ديدار «فرانك والتر اشتاين ماير» وزير خارجه آلمان با تأكيد بر اصول ثابت، مستقل و غيرقابل تغيير سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: تعامل سازنده در چارچوب تأمين منافع مشترك و توجه به خطوط قرمز سياسي، فرهنگي و اقتصادي تعيين شده، مي‌تواند زمينه شكل‌گيري فصل جديدي از همكاري‌هاي همه جانبه را فراهم كند. شمخانی با يادآوري نقش تعيين‌كننده جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جايگاه آلمان در اروپا، روابط دوستانه مبتني بر احترام متقابل بين دو كشور را تأمين كننده منافع و اهداف سياسي و اقتصادي ايران و آلمان عنوان كرد.

شمخاني اظهار داشت: در كنار همكاري‌هاي دوجانبه در حوزه سياسي و اقتصادي، امكان افزايش رايزني و تبادل اطلاعات بين دو كشور براي حل و فصل بحران‌هاي منطقه‌اي به ويژه در مورد افغانستان، عراق و سوريه وجود دارد. وي افراط گرايي و تروريسم را بزرگ‌ترين تهديد امنيتي جهان امروز عنوان و بر ضرورت شكل‌گيري اراده جهاني براي مقابله واقعي با ريشه‌ها، حاميان و تأمين‌كنندگان جريان تروريسم تأكيد كرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي، با يادآوري سركوب خشونت‌بار مردم مسلمان فلسطين از سوي رژيم صهيونيستي و همچنين تجاوز غيرقانوني عربستان سعودي به يمن و كشتار بي‌رحمانه زنان و كودكان بي‌پناه گفت: مقابله با تروريسم دولتي كه در سايه سكوت مجامع بين‌المللي از سوي برخي كشورها با غيرانساني‌ترين روش‌ها در جريان است، بايد در كنار مبارزه با تروريسم تكفيري مورد توجه جامعه جهاني قرار بگيرد. بر اساس اين گزارش، اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفر به جمهوري اسلامي ايران، ملاقات‌هاي انجام شده با مقامات عالي رتبه ايران را بسيار مفيد و سازنده خواند.

http://javanonline.ir/fa/news/747713

ش.د9403005

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات