تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۵۳۶

مناظره رسایی و زیباکلام در دانشگاه تربیت ‌مدرس

(روزنامه شرق - 1395/02/07 - شماره 2568 - صفحه 19)

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و حمید رسایی، نماینده مجلس، روز گذشته با موضوع «فرجام دولت پس از برجام» در دانشگاه تربیت‌مدرس به مناظره پرداختند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در ابتدای این مناظره حمید رسایی با بیان اینکه «برای سخن‌گفتن از برجام باید شرایط دولت پیش از انعقاد برجام را بررسی و با اوضاع امروز مقایسه کنیم»، گفت:« ما در دوسال‌ونیمی که از آغاز مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد همواره از زبان رئیس‌جمهور شنیده‌ایم که در برجام حقوق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده و ما می‌توانیم مانند گذشته غنی‌سازی کنیم و سد تحریم‌ها نیز شکافته شده، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد با تعریف رئیس‌جمهوری مطابقت نداشته است». او گفت: «رسانه‌های حامی دولت هم پیازداغ آن را زیاد می‌کردند و می‌گفتند با برجام همه مشکلات حل می‌شود و برجام نقطه آشتی ما با استکبار جهانی خواهد بود و از هر حرکتی برای بزک‌کردن چهره آمریکا استفاده می‌کردند».

رسایی با اشاره به نامه‌ مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور پس از تصویب برجام افزود: «باوجود آنکه شورای‌عالی امنیت ملی شروطی را ضمیمه برجام کرده بود، رهبری نیز ٩ شرط را به آن اضافه کردند و گفتند با رعایت این ٩ شرط و سایر شروط از خسارت‌هایی که به ملت وارد می‌شود کاسته خواهد شد ولی متأسفانه به این شروط عمل نشد».

او گفت: «نظر مردم نیز از تعریف شرایط پسابرجام با تعریفی که آقای روحانی از آن ارائه کرده بودند متفاوت بود. مردم از دوسال‌ونیم گذشته از حالت امید به سمت حالت انتظار حرکت کرده‌اند و هرچه زمان می‌گذرد امید مردم نیز در حال بدل‌شدن به ناامیدی است و این می‌تواند برای دولت خطرآفرین باشد. دولت وقتی همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد به اسم برجام گذاشته و آن را در یک‌جای لغزنده قرار داده است، مسلما این مسئله مشکلاتی برایش ایجاد خواهد کرد».

این نماینده مجلس افزود: «در دوره پسابرجام، برجام ابتدا با آفتاب تعبیر شد، بعد از آن به ابر و بعد هم کم‌کم ارزش آن کمتر شد. امروز هم می‌بینیم کسانی که از برجام دفاع می‌کردند، حرف‌هایشان را پس می‌گیرند یا ترجیع‌بندهایی به آن اضافه و نکاتی را بیان می‌کنند که بسیار قابل‌توجه است». صادق زیباکلام نیز در ادامه این مناظره گفت: «اروپایی‌ها مثلی دارند که در بهار و تابستان یک تکه یخ در کوه‌ها بیرون می‌آید و همه آن را می‌بینند درحالی‌که کیلومترها یخ زیر برف‌ها نهفته است، برجام هم این‌گونه است». او افزود:« مناقشه در ایران بر سر برجام نیست. فرق علم با ایدئولوژی این است که علم هرگاه به مشکلی برمی‌‌خورد به عقب برمی‌گردد و در پیش‌فرض‌های خود تجدیدنظر می‌کند اما ایدئولوژی وقتی به عقب برمی‌گردد مجبور می‌شود همه‌چیز را خراب کند و نمی‌پذیرد مشکل داشته است و می‌خواهد همه‌چیز را با چارچوب‌های خودش تفسیر کند».

زیباکلام با بیان اینکه مهم‌ترین تحولات و اتفاقات سال‌های پس از انقلاب در خدمت آمریکاستیزی قرار گرفته است، گفت: «مسئله هسته‌ای از زمانی به مناقشه تبدیل شد که غرب ابراز نگرانی کرد. وقتی در سال ٨٢ غربی‌ها با فعالیت‌های هسته‌ای مخالفت کردند، در ایران گفته شد که هسته‌ای باعث پیشرفت ما می‌شود اما غربی‌ها با پیشرفت ما مخالفند و به همین دلیل با هسته‌ای مخالفت می‌کنند. هسته‌ای بهانه‌ای برای رویارویی با غرب شد و در خدمت آمریکاستیزی قرار گرفت. ارزش و اهمیت هسته‌ای این بود که به ابزاری برای هویت آمریکاستیزی تبدیل شد». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «هنوز جوهر توافق هسته‌ای خشک نشده، در ایران تست موشک می‌کنند که روی آن نوشته شده بود اسرائیل باید نابود شود به خاطر اینکه رویارویی ما با غرب از بین نرود و آتش تنور آمریکاستیزی سرد نشود».

در ادامه این مناظره، رسایی در واکنش به سخنان زیباکلام گفت: «من با اکثر سخنان آقای زیباکلام موافق هستم و آن را درست و حقیقی دیدم و این اولین‌باری بود که از او جملاتی را می‌شنوم که منطبق بر واقعیت است. همان‌طور که آقای زیباکلام می‌گوید اگر با آمریکا به توافق برسیم یعنی آمریکا دشمن ما نبوده است و این غیرممکن است چون نظامی در برابر ما قرار گرفته که درنده‌خو است. حرف آقای زیباکلام مثل این است که ما با وجود آنکه قرآن آیات بسیاری دارد که می‌گوید به شیطان اعتماد نکنید ولی کسی بیاید و بگوید اگر شیطان کارش را درست انجام دهد می‌توان به او اعتماد کرد درحالی‌که ناممکن است».

رسایی گفت: «ایدئولوژی می‌تواند براساس حق باشد یا براساس باطل و ایدئولوژی ما همان ایدئولوژی‌ای است که طبق آن جوانان ما به‌عنوان مدافعان حرم به سوریه می‌روند و شهید می‌شوند تا یک ایدئولوژی دیگر به نام داعش، پای خود را به ایران باز نکند. مشکل آمریکا با ما بر سر ایدئولوژی ماست نه مسائل هسته‌ای وگرنه پاکستان هم جمهوری اسلامی است ولی کلاهک هسته‌ای دارد و آمریکا نیز نگران این کشور نیست درحالی‌که طالبان در دل همین کشور متولد شد».

او افزود: «من با تمام انتقاداتی که به آقای ظریف و مذاکرات ایشان داشتم اما دفاعی که او از آزمایشات موشکی ایران انجام داد را پسندیدم، چون موشک عامل بازدارنده و قدرت دفاعی ایران است. اگر ما روی موشک‌های خود می‌نویسیم اسرائیل باید نابود شود، به این دلیل است که آنها نیز می‌گویند ایران باید نابود شود و درواقع این اسرائیل بوده که شروع به تهدید ایران کرده است، نه ما».

در ادامه این مناظره، زیباکلام گفت: «از شما خواهش می‌کنم یک هفته اخبار صداوسیما را رصد کنید؛ نکته شگفت‌انگیز اخبار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران این است که هیچ اتفاقی در منطقه و جهان نمی‌افتد که خلاف باورهای جمهوری اسلامی باشد. هر رویداد و واقعه‌ای که اتفاق افتاده، در چارچوب ایدئولوژیک جمهوری اسلامی می‌گنجد. در اخبار هیچ اتفاقی خلاف باورهای ما نیست».

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: «ما میلیاردها دلار برای برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان هزینه کرده‌ایم. این در حالی است که ایران در سرانه بهداشت، وضعیت مطلوبی ندارد. در دولت قبل بارها گفته می‌‌شد هسته‌ای باعث پیشرفت علم و دانش می‌شود اما هزینه‌های صورت‌گرفته و میلیاردها دلار ریختن به پای هسته‌ای هیچ منطقی نداشت».

در ادامه این مناظره، حمید رسایی با بیان اینکه «قرار نبوده است با مذاکرات هسته‌ای تنش‌زدایی انجام شود»، افزود: «آقای زیباکلام چیزی می‌گویند که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم نگفته است؛ ولی شما به عنوان ایرانی باید این غیرت را داشته باشید که وقتی توافق‌نامه نهایی امضا شده است، از این ناراحت شوید که عصر همان روز، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب شود. من در ادبیات آقای زیباکلام انفعال می‌بینم و این زیباکلام آن زیباکلام پیش از برجام نیست اما شجاعت این را هم ندارد که اعلام کند از موضع خودش درباره برجام فاصله گرفته است».

رسایی با بیان اینکه «برخی از اصلاح‌طلبان سرشناس نیز حاضر به دفاع از برجام نیستند»، گفت: «ما می‌دانیم در جلسات آنها چه می‌گذرد. خودشان در این جلسات می‌گویند که برجام قابل‌دفاع نیست. من آقای خاتمی را به این چالش دعوت می‌کنم که بیاید و یک موضع قطعی و علنی در برابر برجام بگیرد».

او با طرح این پرسش که چرا مذاکرات ایران با ١+٥ تا آخرین لحظه محرمانه بوده است، عنوان کرد: «دلیل محرمانه اعلام‌شدن مذاکرات این بود که نمی‌خواستیم دوستان از محتوای آن مطلع و ناراحت شوند و به نظر من دولت آقای روحانی پس از برجام، مانند دولت اصلاحات پس از مذاکرات سعدآباد است؛ با این تفاوت که در آن زمان تعداد سانتریفیوژهای ما به اندازه انگشتان دست بود و دولت بعدی نیز به جوانان این کشور اعتماد کرد اما دولت آقای روحانی دستاورد دولت نهم و دهم را که غنی‌سازی ٢٠درصدی اورانیوم بود بر سر میز مذاکره فروخت». حمید رسایی ادامه داد: «غرب ما را پشت سر هم تحریم می‌کند و کار دولت این شده است که نگاهی به این تحریم‌ها می‌اندازد و می‌گوید شکر خدا ساختار برجام با این تحریم‌ها نقض نشده است؛ ولی این راهکار درستی نیست که بخواهیم به طرف مقابل التماس کنیم یا اینکه آقای ظریف بگوید من از آمریکا درخواست می‌کنم به تعهداتش عمل کند».

در ادامه صادق زیباکلام نیز هزینه‌های صورت‌گرفته در ساخت سانتریفیوژ‌ها را گزاف دانست و عنوان کرد: «ما در دل کویر فردو ٦٠ تا ٨٠ متر زمین را کندیم و تأسیسات درست کردیم تا اگر دشمن حمله کرد نتوانند به‌آسانی به آن آسیب برسانند و مجبور شدیم بخش عمده‌ای از ١٩ هزار سانتریفیوژ را که وجود داشت حداقل تا ١٠ سال دیگر باز کنیم. سانتریفیوژ‌های ما یک‌دوازدهم تا یک بیست‌‌و‌دوم کارایی سانتریفیوژ‌های پیشرفته دنیا را دارند؛ یعنی کاری که یک سانتریفیوژ آمریکایی و کانادایی انجام می‌دهد، ما باید با ١٢ تا ٢٢ سانتریفیوژ انجام دهیم که هزینه زیادی دارد».

این استاد دانشگاه گفت: «از سال ٨٤ تا ٩٢ دولت دست دلواپسان بود اما در مجلس هفتم، هشتم و نهم هیچ‌کس از احمدی‌نژاد درباره هسته‌ای توضیح نخواست. مجلسی که باید در رأس امور باشد، در هشت سال دولت قبل، صفر بار از احمدی‌نژاد توضیح خواست. نزدیک شش سال دکتر جلیلی مذاکره کرد اما مجلس چند بار از وی توضیح خواسته بود؟ اینها به خاطر این است که ایدئولوژی نمی‌گذاشت راجع به هسته‌ای بحث شود».

http://www.sharghdaily.ir/News/91328

ش.د9500062

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات