تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۰۵۶۸
سعودي‌ها مدعي شده‌اند كه 800 عضو القاعده را در شهر المكلا كشته‌اند؛ مسئله‌اي كه از سوي منابع مستقل رد شده است

جنگ با القاعده؛ بهانه عربستان برای اشغال جنوب یمن

(روزنامه همشهري - 1395/02/07 - شماره 6803 - صفحه 30)

«عملیات ما کشته شدن ۸۰۰عضو القاعده و برخی فرماندهان آنها را به‌دنبال داشت و مابقی از شهر فرار کردند»؛ فرماندهی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان روز گذشته در بیانیه خود این خبر را درباره حملات به شهر بندری المکلا اعلام کرد؛ مسئله‌ای که مدت کوتاهی بعد با شک و شبهه منابع مستقل روبه‌رو شد.

درحالي‌كه با آتش‌بس برقرار شده در يمن و ادامه داشتن مذاكرات صلح در كويت عملا حملات هوايي ائتلاف عربستان توجيه خود را از دست داده، اين ائتلاف مدعي شده كه نيروهاي زميني امارات و نيروهاي يمني وفادار به دولت مستعفي اين كشور توانسته‌اند پس از حملات هوايي نيروهاي القاعده را از شهر بيرون كنند و اين شهر را در منطقه جنوبي حضرموت به تصرف خود درآورند.

در بيانيه ائتلاف عربي ادعا شده كه هدف از اين عمليات هدف قرار دادن شهرهايي است كه تحت سيطره القاعده قرار دارند و مهم‌ترين آنها شهر المكلا است. راشاتودي گزارش داده كه هيچ منبع مستقلي آمار اعلام شده را تأييد نكرده است. همچنين مشخص نيست كه در حملات هوايي ائتلاف عربستان چطور 800عضو القاعده بدون تلفات غيرنظامي كشته شده‌اند.

روزنامه يمن پرس هم در گزارشي با انتقاد از بازي رسانه‌اي عربستان نوشته است كه احتمالا رقم80 و800 را سعودي‌ها اشتباه گرفته‌اند! رويترز گزارش داده كه حدود 2هزار نيروي يمني و اماراتي در شهر المكلا پيشروي كرده‌اند و فرودگاه و بندر مهم شهر را به تصرف خود درآوردند. رهبران محلي اما به رويترز گفته‌اند كه اصلا هيچ درگيري خاصي در منطقه مشاهده نشده است.

مقام‌هاي محلي مي‌گويند كه در پي مذاكرات صورت‌گرفته اكثر نيروهاي القاعده طي توافقي شهر را آرام و بدون درگيري ترك كرده بودند و پس از ترك شهر بوده است كه حملاتي در شهر صورت گرفته و نيروهاي زميني امارات وارد شهر شده‌اند و اعلام تصرف و پيروزي در مقابل القاعده را كردند. هشام الاميزي، يكي از خبرنگاران يمني هم در توييتر خود نوشته است: چطور عربستان در كمتر از نصف يك روز800 نيروي القاعده را كشته است؟ او اعلام كرده كه هيچ جنگ و درگيري‌اي در اين شهر ميان نيروهاي ائتلاف و القاعده وجود نداشته است.

همچنين ساكنان المكلا فيلم‌هايي را منتشر كرده‌اند كه ورود بدون دردسر و آرام خودروهاي زرهي امارات را به اين شهر نشان مي‌دهد.گفته مي‌شود حملات جديد عربستان در راستاي طرحي براي كنترل استان‌هاي جنوبي صورت مي‌گيرد و براي توجيه اين مسئله سعودي‌ها بهانه مقابله با القاعده و تروريسم را انتخاب كرده‌اند. محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله يمن هم روز گذشته در اين رابطه گفت: حملات ادعايي ائتلاف عليه القاعده بهانه‌اي براي جنگي است كه هدف آن اشغال جنوب يمن، ويران‌كردن امكانات و توانايي‌هاي آن و غارت ثروت‌هايش است.

عربستان از گذشته طمع سيطره بر استان حضرموت يمن را داشته كه داراي ثروت‌هاي نفتي و شيلات است. المكلا كه بندري مهم است دومين شهر بزرگ در جنوب يمن بعد از عَدَن و مركز استان حضرموت است.

ادامه كند مذاكرات صلح در كويت

حملات عربستان به مناطق جنوبي يمن در حالي شدت گرفته كه نمايندگان گروه‌هاي يمني براي رسيدن به توافق صلح در اين كشور همچنان مشغول مذاكره در كويت هستند.تاكنون اين مذاكرات پيشرفت يا نتيجه خاصي را به‌دنبال نداشته اما هيأت شيعيان انصارالله از يك سو و هيأت اعزامي دولت مستعفي يمن از سوي ديگر روز گذشته بار ديگر به پاي ميز مذاكره بازگشتند.

در مذاكرات هيأت صنعا و هيأت دولت مستعفي يمن در كويت كه با نظارت اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن برگزار مي‌شود، طرف‌هاي يمني هنوز نتوانسته‌‌اند به توافق درباره دستور كار و نهايي‌كردن مسئله تثبيت آتش‌بس دست پيدا كنند.

گزارش‌هاي منتشر شده از منابع نزديك به مذاكرات نشان مي‌دهد كه هنوز اختلاف‌هاي ميان دو طرف عميق است و با تنش‌هاي موجود آخرين جلسه مذاكرات پس از مدت كوتاهي به پايان رسيد. دوطرف مذاكرات در ترتيب 5بند قطعنامه 2216 شوراي امنيت كه اساس و دستور كار اين دور از مذاكرات است، اختلاف‌نظر دارند. يك منبع يمني اعلام كرده كه فرستاده ويژه سازمان ملل به انصارالله و هيأت دولت مستعفي يمن براي امضاي دستور كار مذاكرات ضرب‌الاجل تعيين كرده است.

الجزيره هم پيش‌نويس بيانيه‌اي كه شايد به‌زودي درباره آن به نتيجه رسيده شود، منتشر كرده است. در اين پيش‌نويس بر لزوم آزادي اسيران و بازداشت‌شدگان، گشودن گذرگاه‌ها و اهميت حمايت از جان شهروندان تأكيد شده است.محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله يمن بار ديگر تأكيد كرده است كه اگر آتش‌بس به‌طور كامل تثبيت نشود، هيچ دليلي براي بررسي موضوع دستور كار در مذاكرات ژنو وجود ندارد.

http://www.hamshahrionline.ir/details/331804/world/persiangulf

ش.د9500056

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات