تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۶۴۸
در ديدار محمدجواد ظريف صورت گرفت

تاييد برجام از سوي مراجع تقليد

(روزنامه مردم‌سالاري – ا1394/08/23 – شماره 3903 – صفحه 1)

وزير امورخارجه کشورمان در سفري يک روزه به قم پس از زيارت بارگاه کريمه اهل‌بيت‌(س) به طور جداگانه با مراجع عظام تقليد حضرات آيات مکارم شيرازي، وحيد خراساني،صافي گلپايگاني، موسوي اردبيلي و جوادي آملي ديدار کرد.

به گزارش اداره کل ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه، محمد‌جواد ظريف در ديدارهاي جداگانه با مراجع عظام تقليد حضرات آيات مکارم شيرازي، وحيد خراساني، صافي گلپايگاني، موسوي اردبيلي و جوادي آملي ديدار و در خصوص برجام و مسائل منطقه گفت‌و‌گو کرد.

آيت‌الله صافي گلپايگاني نيز در ديدار محمد جواد ظريف با اشاره به انجام مذاکرات طاقت فرساي هسته‌اي گفت: توفيقاتي که حاصل شده را بايد قدر دانست. من از شخص جنابعالي و همکارانتان تشکر مي‌کنم. مردم هم قدر زحمات شما را مي‌دانند. وي تاکيد کرد: در ساير موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي نيز همين مسير را ادامه دهيد. آيت‌الله صافي گلپايگاني در ادامه افزود: «ما به دنبال گفت و گو و زندگي مسالمت‌آميز با دنيا هستيم. نبايد بگذاريم هويت ما را جوري معرفي کنند که بدخواه ديگران جلوه کنيم». وي تاکيد کرد: درباره بهبود وضع معيشت مردم هر کاري که مي‌توانيد، انجام دهيد. چون اين تلاش اسباب خوشحالي امام زمان‌(ع) مي‌شود.

آيت‌الله وحيد خراساني نيز در ديدار وزير امور خارجه با تقدير از زحمات وي اظهار کرد: «شما هم اهل خدمت هستيد و هم اهل فکر. هنر شما قابل تقدير است مردم هم بايد از شما تشکر کنند. من لم يشکر المخلوق لم يشکر الخالق». وي در ادامه افزود: بالاخره آنهايي که اهل فهم هستند ارزش کار شما را درک مي‌کنند. اميدوارم در اين خدمتتان موفق شويد.وي خاطر نشان کرد: بايد براي خدمت به مردم کمر بست چون اين مردم مورد عنايت ولي‌عصر(عج) هستند. خدمت به اين‌ها باعث کسب آبرو نزد پيامبر‌(ص) و اهل‌بيت(ع) است.

آيت‌الله موسوي اردبيلي از ديگر مراجع تقليد در ديدار وزير امور خارجه با اشاره به موضوع برجام از تلاش و جديت دستگاه ديپلماسي تشکر کرد و براي استمرار موفقيت تلاش‌هاي ديپلماتيک دولت دعا کرد. وي افزود: «در فضاي آرام و بدون التهاب همه چيز به نتيجه مي‌رسد، اما فضاي ملتهب نتيجه معکوس مي‌دهد».

آيت‌الله ‌مکارم شيرازي در ديدار محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه گفت: اگر زحمات و جديدت شما نبود، برجام به فرجام نمي‌رسيد. زحمات شما در تاريخ ثبت خواهد شد. هرچند بعضي‌ها شايد حق‌‌شناس نباشند. شما کار غير‌ممکن را ممکن ساختيد.

وي در اين ديدار گفت: همانطور که قبلا گفته ام بايد اصل برجام را پايان يافته تلقي کرد. مناقشه کردن و نفي برجام، با هيچ عقل و حکمتي سازگار نيست.

اين مرجع تقليد در ادامه افزود:«الان فقط بايد براي نحوه اجراي آن بحث شود. ضمنا شما در برابر مخالفت‌ها، حساسيت نشان ندهيد». وي در خصوص مبارزه با گروه‌هاي تکفيري گفت: اين افراد را تنها با برخورد نظامي‌و امنيتي نمي‌توان از بين برد،بلکه بايد به موازات کار سياسي و نظامي، کار فکري کرد و ريشه‌هاي اين جريان را خشکاند و الا اين روند ادامه پيدا مي‌کند. آيت‌الله مکارم شيرازي با اشاره به سفر موفقيت آميز هيات‌هاي خارجي به قم تصريح کرد:

وزارت امور خارجه کاري کند که اين سفرها به قم بيشتر انجام گيرد و زمينه ديدار علما و نخبگان جهان با علماي حوزه بيشتر فراهم شود، چون ما تاثير اين گفت و گوها را در مقامات خارجي ديده‌ايم.

همچنين آيت‌الله جوادي آملي با بيان اينکه بايد همواره با رعايت و حفظ ادب مسائل کشور را حل و فصل کنيم و در برخورد با ديگر کشور‌ها هم همين گونه رفتار کنيم، گفت: دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را مي‌شماريم، اين نيز نشانه هوشياري ماست.

آيت‌الله جوادي آملي در ديدار با محمدجواد ظريف ، با اشاره به مذاکرات هسته‌اي و آغاز اجراي برجام در کشورمان خاطرنشان کرد: به عقيده من اينکه برخي مي‌گويند ما در اين مذاکرات امتيازاتي را از دست داده‌ايم و در عوض امتيازاتي گرفته‌ايم در واقع درست نيست. وي افزود: من معتقدم ما در اين مذاکرات هيچ چيز از دست نداديم؛ طرف مقابل مي‌خواست قدرت ساخت سلاح هسته‌اي را از ما بگيرد اما ما با آنکه قدرت ساخت سلاح هسته‌اي را داشتيم، هرگز به دنبال ساخت اينگونه سلاح‌ها نبوديم. اين مرجع تقليد با بيان اينکه ما هرگز امکانات نظامي قدرت هسته‌اي را طبق دين و عقل و فتواي مراجع نمي‌خواهيم، گفت: ما به دنبال فناوري‌هاي صلح آميز هسته‌اي در زمينه‌هاي کشاورزي و پزشکي و امثال آن بوديم که امروز همه آن‌ها براي کشور محفوظ مانده است، لذا ما تمام نيازمندي‌هاي خود را حفظ کرديم و در عمل چيزي از دست نداديم.

وي مسئولان کشور را به همدلي و همزباني مورد تاکيد رهبري توصيه فرمود و اظهار داشت: جامعه را جز محبت، دوستي و حسن همجواري اداره نمي‌کند؛ همه بايد توجه داشته باشند که بدون آن ملات نرم، سنگهاي يک ساختمان هرگز روي هم بند نمي‌شوند، اگر در ميان افراد جامعه عاطفه و همدلي وجود نداشته باشد، مانند‌‌ همان سنگ‌هاي بي‌ملات فرو مي‌ريزند.اين مرجع تقليد گفت: همه مسئولان بايد توجه داشته باشند با سوءظن کاري از پيش نمي‌رود، کشور ما در ميدان مين است و خطر هميشه کشور را تهديد مي‌کند لذا کشور را بايد با محبت، همدلي و همزباني و وحدت اداره کنيم تا اجازه طمع را از دشمنان بگيريم. وي ملت ايران را ملت بزرگي دانست که مسئولان بايد همواره قدردان فداکاري‌هاي آنان باشند و در اين زمينه خاطرنشان کرد: ملت ايران ملت بزرگي است و در طول تاريخ همواره بزرگي خود را به اثبات رسانده است؛ مانند هشت سال دفاع مقدس و همچنين پايبندي به قطع‌نامه 598شوراي امنيت؛ مسئولان بايد قدردان اين ملت بزرگ باشند.

همچنين محمد جواد ظريف وزير امورخارجه در اين ملاقات‌ها با تشکر از دعاهاي خير و حمايت‌هاي مستمر و راهنمايي‌هاي موثر مراجع معظم تقليد نسبت به سياست خارجي کشور و تيم مذاکره‌کننده، گزارشي از روند اجراي برجام و آخرين تحولات عراق، سوريه، يمن و عربستان را به استحضار آيات عظام رساند. وي با اشاره به شرايط پسا برجام اظهار داشت: ما در اين زمان براي استفاده از فرصت‌هاي بوجود آمده،بيش از هرچيز نيازمند همدلي ملي هستيم.

وزير امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: اگر ما از اين فرصت استفاده نکنيم طرف مقابل استفاده خواهد کرد. ظريف با توجه به تحولات منطقه تصريح کرد: بحران‌هاي موجود راه حل نظامي‌ندارد. ما بايد بتوانيم به توقف جنگ و درگيري بين مسلمانان کمک کنيم.

وي گفت: ارتباط هرچه بيشتر علماي جهان اسلام مي‌تواند در کاهش فضاي تنش آميز موجود موثر باشد. ظريف در اين سفر يک روزه با رييس و معاونان جامعه المصطفي(ص) و همچنين حجت‌الاسلام و‌المسلمين شهرستاني نيز ديدار و گفت و گو کرد.در اين سفر يکروزه غلام علي خوشرو سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي‌ ايران در سازمان ملل، وزير امور خارجه را همراهي کرد.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=234146

ش.د9404487

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات