تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۳۳

سال پرفراز و نشیب تحولات عراق

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1394/12/27 – شماره 10555 – صفحه 8)

سیر تحولات عراق در سال 1394 بسیار پرفراز و نشیب بود. عراق در آن واحد با چند مشکل اساسی روبروست. از یکطرف حضورگسترده تروریستی داعش در چند استان کلیدی عراق و کمک رسانی حامیان تروریسم از جمله ترکیه و عربستان در تجهیز داعش و حتی جابجائی تروریستها توسط هلی‌برد ارتش آمریکا بزرگترین چالش پیش روی دولت، ارتش و مردم عراق است. از سوی دیگر اقدامات غیر قانونی و مشکوک اقلیم کردستان عراق در مورد فروش نفت و تلاش برای اعلام استقلال اقلیم کردستان با طیف وسیعی از ارتباطات برون مرزی بدون اطلاع و هماهنگی دولت مرکزی عراق، ابعاد تازه‌های به خود گرفته است. علاوه بر این کاهش قیمت نفت یکباره درآمدهای ارزی عراق را بکلی تحت تاثیر قرار داده و مشکلات وخیمی را به بار آورده است. این در حالیست که عربستان و برخی دیگر از شیخ نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس از طریق ارتباطات پنهانی توسط برخی واسطه‌های تجاری، به عملیات ضد امنیتی و بمب‌گذاری در نقاط مختلف عراق و ایجاد بحرانهای سیاسی در این کشور دامن می‌زنند و مانع استقرار ثبات و امنیت در این کشور می‌شوند.

یک مشکل اساسی در سال 94 به امیدواری دولت عراق نسبت به اشغالگران باز‌ می‌گردد که تصور می‌کردند وعده‌های آمریکا برای همکاری در سرکوب داعش به واقعیت می‌پیوندد و آنها به کمک ارتش آمریکا می‌توانند داعش را از مناطق و استانهای تحت اشغال بیرون برانند و پرونده حاکمیت گروه‌های تروریستی بر این استانها را برای همیشه مختومه سازند. اما در میدان عمل نه تنها وعده‌های آمریکا برای کمک به ارتش و نیروهای مردمی در سرکوب داعش عملی نشد بلکه حتی دولت عراق مستنداتی در اختیار دارد که نشانگر حمایت مستقیم آمریکا از تروریستهای داعش، ارسال کمکهای لجستیک، تجهیزات نظامی، مهمات و جنگ افزارهای پیشرفته از طریق زمین و هوا برای داعش و همچنین جابجائی سران و فرماندهان گروه‌های تروریستی محاصره شده توسط ارتش عراق از طریق هلی‌برد آنها به کمک بالگردهای آمریکائی است.

البته دولت عراض بارها به طور رسمی نسبت به عملکرد غیر قانونی ارتش آمریکا و همچنین همدستی آنها با تروریستهای داعش اعتراض نمود لکن مقامات واشنگتنی عموماً در قبال این اعتراضات به کلی ساکت بودند و زمانی که دولت عراق با افشای رسانه‌ای این عملکرد آمریکا رسماً از آمریکا گلایه کرد هیچ کمکی برای سرکوب داعش به ارتش و نیروهای مردمی عراق نمی‌کند، با پاسخ موهن و تحقیرآمیر وزیر دفاع آمریکا مواجه شد.

«اشتون کارتر» با تحقیر نیروهای ارتش عراق ادعا کرد آنها انگیزه و توان مقابله با داعش را ندارند و منتظرند آمریکا بجای آنها با داعش بجنگد ولی آمریکا نمی‌خواهد بجای ارتش عراق با تروریستها وارد نبرد شود! این دقیقاً مغایر وعده‌های رسمی و اعلام شده آمریکا به مقامات عراقی بود ولی همین موضع نیز با اعتراض جدی، رسمی و علنی مقامات عراقی مواجه شد.

«حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق ضمن تشریح تعهدات رسمی واشنگتن در این زمینه به آمریکا هشدار داد: شما از کمک و حمایت داعش دست بردارید، ما حتی نیازی به همکاری آمریکا با ارتش عراق برای سرکوب داعش هم نداریم.

به موازات این تنش‌های سیاسی – تبلیغاتی، مرجعیت شیعه در عراق با دعوت عام از مردم عراق برای پیوستن به صوف نیروهای مردمی برای سرکوب تروریستهای داعش، این اقدام را حرکتی فوری و ضروری برای حفظ استقلال، تمامیت ارضی و حفظ نفوس و نوامیس مردم عراق دانست و از دولت، ارتش و نیروهای مردمی خواست که به مسئولیت سنگین خود در این زمینه با تمامی توان خود عمل نمایند.

نیروهای شعیه تحت عنوان «حشد الشعبی» با همکاری همه جانبه میان تمامی نیروهای مسلح عراق توانستند پیروزیهای فراوانی را به دست آورند و تروریستهای داعش را در بسیاری نقاط به محاصره در آورند لکن رسانه‌ها و مقامات غربی، عربی و بویژه عوامل داخلی آنها با وجوسازی و سیاه‌نمایی علیه عملکرد «حشد الشعبی» مدعی شدند گویا آنها به کشتار ساکینن اهل سنت پرداخته‌اند و با فشار سیاسی ـ تبلیغاتی وارده، در برخی عملیات آزادسازی مناطق اشغالی داعش، رسما افراد حشد الشعبی کنار گذاشته شدند که همین امر باعث اختلال در عملکرد نیروهای مقاومت و کندی عملیات آزادسازی شد که فرصتی طلائی برای هلی برد سران تروریستها را فراهم کرد.

از سوی دیگر نیروهای پیشمرگه با سوءاستفاده از فرصتها به پیشروی در نقاطی پرداختند که تاکنون هرگز در اختیار نداشته‌اند و آنرا بر قلمرو اقلیم کردستان افزودند و تحت پوشش سرکوب تروریستها نیز اقدامات نظامی خود را توجیه کردند.

علاوه بر این در یک مورد عملیات مشترک نیروهای ویژه آمریکائی با پیشمرگه‌ها حداقل 75 تن از تروریستها و سران داعش از یک محاصره کامل خارج شدند و رسانه‌های غربی ـ عربی از آن بعنوان عملیات نجات ساکنین بی‌دفاع محلی، یاد کردند و به تجلیل از همکاریها پرداختند. البته دولت مرکز عراق همواره اعتراضات خود علیه تکرویهای اقلیم کردستان را ادامه داده و حتی از ارسال مستقیم جنگ افزار برای اقلیم کردستان بدون اطلاع و هماهنگی دولت مرکزی را غیرقانونی خوانده است لکن سیل ارسال جنگ‌افزار برای اقلیم همچنان ادامه دارد.

نگرانی بغداد در اینست که حجم جنگ‌افزارها و نوع آن مطابقتی با نیازها و مصرف روز اقلیم ندارد و بیم آن می‌رود که برای مسائل بعدی، به ذخیره اسلحه و مهمات پرداخته‌اند. از همین دیدگاه، ارتش عراق به رهگیری 3 هواپیمای باری آلمانی پرداخت و آنرا در فرودگاه بغداد وادار به فرود کرد و جنگ‌افزارهای ارسالی را نیز مصادره نمود ولی این داستان همچنان ادامه دارد. این در حالیست که اقلیم کردستان زمزمه‌های جدائی طلبی و برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم را سر داده که با استقبال غرب و بویژه کنگره آمریکا مواجه شده است.

پیش از این هم کنگره آمریکا اعطای یک کمک 700میلیون دلاری به عراق را مشروط به پذیرش طرح فدرالی کردن عراق نموده که نمود عینی از دخالت سیاسی آمریکا در امور داخلی عراق تلقی شده است. مسئله اینست که بازیگران غربی و حتی عربی از همین پوششهای سیاسی ـ اجتماعی برای تجزیه عراق بهره‌گیری می‌کنند و کار را به جائی رسانده‌اند که مقامات عراقی بارها در خصوص اجرائی شدن تدریجی طرح تجزیه عراق هشدار داده‌اند و افکار عمومی را نسبت به آن هشیار کرده‌اند.

این نکته از آن جهت اهمیت دارد که توطئه سقوط قیمت نفت یک اقدام چند منظوره برای انتقام جوئی از چند کشور صادر‌کننده نفت از جمله روسیه، ایران، عراق و... ارزیابی شده که مشخصاً با کاهش درآمدهای نفتی، باعث اختلال در «اقتصاد برنامه‌ریزی شده» در این کشورها می‌شود و امید اصلی طراحان و مجریان توطئه اینست که دولتها در موضع انفعالی قرار بگیرند و به طرحهای شیطانی تمکین نمایند.

با وجود این دولت عراق و نیروهای مردمی با ایجاد فضای همبستگی و بهره‌گیری از رهنمودها و حمایت‌های مرجعیت شیعه توانسته‌اند ابتکار عمل در راه مقابله با تروریستهای سلفی و تکفیری را به دست آورند و با تحمیل ضربات مرگبار خود، مراکز تجمع و هدایت عملیات تروریستی را در زیر آتش خود قرار دهند. همین حملات زنجیره‌ای علیه داعش باعث تقویت روحیه نیروهای مقاومت از یک طرف و فرار تروریستهای داعش از حلقه محاصره ارتش عراق شده است. دولت بغداد اخیرا مراتب آمادگی خود برای پیشروی به سوی سایر مراکز داعش و حتی همکاری با نیروهای مقاومت در سوریه برای پاکسازی مناطق مرزی دو کشور را اعلام کرده و در صدد وارد کردن ضربات سهمگینی به تروریستهای داعش است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=85001

ش.د9405897

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات