تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۴۳

واکنش‌های جهانی به کشتار شیعیان در نیجریه

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1394/09/24 ـ شماره 10478 ـ صفحه 12)

کشتار صد‌ها تن از شیعیان مظلوم نیجریه در اقدام وحشیانه نیروهای ارتش این کشور بازتاب گسترده‌ای داشته و واکنش شخصیت‌ها و سازمانهای اسلامی در ایران، پاکستان، لبنان و عراق را برانگیخته است.

شورای عالی امور اسلامی نیجریه (NSCIA) در بیانیه‌ای به مقامهای این کشور نسبت به راه افتادن موج جدیدی از مبارزات نظامی علیه مسلمانان در نیجریه هشدار داد.

شورای عالی امور اسلامی نیجریه در بیانیه‌ای که از سوی "اسحاق اولویده" دبیرکل این شورا قرائت شد اعلام کرد که از خشونتهای زاریا و حمله نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان و دستگیر کردن ابراهیم الزکزاکی رهبر شیعیان نیجریه بهت زده و غمگین است.

از سوی دیگر سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز گفت، احتمال دارد شمار شهدای حمله اخیر نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان به هزار تن برسد. ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه گفت: علت کشتار اخیر شیعیان، نفوذ روز افزون جامعه شیعی این منطقه است.

درهمین حال رئیس شورای حقوق بشر اسلامی انگلیس نیز با محکوم کردن حملات اخیر علیه شیعیان نیجریه گفت: این یک جنایت وحشیانه است.

همچنین اتباع نیجریه و مدافعان حقوق بشر در انگلیس با تجمع در مقابل سفارت نیجریه نسبت به کشتار شیعیان در این کشور اعتراض کردند.

مقتدا صدر: حکومت نیجریه داعشی است

رهبر جریان صدر با داعشی توصیف کردن مقامات نیجریه، خواستار تظاهرات گسترده در عراق در اعتراض به حمله نظامیان نیجریه به منزل رهبر شیعیان این کشور شد.

از سوی دیگر حزب‌الله لبنان نیز این جنایت را محکوم کرده و خواستار برخورد دولت این کشور با عاملان این فاجعه شد.

مجمع جهانی اهل بیت نیز با صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن این جنایت خواستار پیگیری آن توسط مجامع بین‌المللی و شیعیان جهان شد.

تازه‌ترین گزارشها از حمله ارتش نیجریه به حسینیه شیعیان و قتل عام 300 نفر

حمله نیروهای امنیتی و ارتش نیجریه به حسینیه شیعیان و منزل شیخ ابراهیم زَکزاکِی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه منجر به شهادت 300 نفر شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم در این حمله معاون شیخ زکزاکی نیز به شهادت رسیده است. ارتش نیجریه علت یورش به خانه زکزاکی و حسینیه بقیه‌الله را تلاش هواداران شیخ ابراهیم برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه در منطقه زاریا اعلام کرده است. این در حالی است که شیخ زکزاکی و اهالی منطقه این ادعای دروغین ارتش نیجریه را تکذیب کرده و اسرائیل و آمریکا را در این حمله دخیل دانسته‌اند.

عبدالناصر ناصرالدین طی گزارشی در این باره گفت: نظامیان ارتش نیجریه بدون هیچگونه هشدار قبلی به حسینیه بقیه‌الله و خانه شیخ ابراهیم یعقوب الزَکزَاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه حمله کرده و به سوی شهروندان بی‌دفاع آتش گشودند.

وی افزود: بهانه ارتش نیجریه در حمله ناجوانمردانه به خانه و حسینیه شیخ الزکزکی تلاش برای ترور یکی از فرماندهان ارتش نیجریه در منطقه زاریا بوده است.

ناصرالدین درباره جزئیات این جنایت گفت: روز شنبه تعدادی از نیروهای امنیتی نیجریه به خانه شیخ ابراهیم زکزاکی که در حال برگزاری مجلس عزاداری برای سی نفر از شهروندان که هفته گذشته به دست افراد ناشناس کشته شده بودند، حمله کردند.

گزارشگر العالم با اشاره به ادامه حمله نظامیان نیجریه در روز یکشنبه گفت: اطلاعات ضد و نقیضی درباره تعداد کشته شدگان و مجروحان حادثه منتشر شده است اما منابع محلی در این باره از کشته شدن 300 نفر در این حادثه خبر داده‌اند.

وی در ادامه به نقل از منابع محلی تصریح کرد: در این حمله محمود محمد طوری، معاون شیخ زکزاکی و مصطفی طبیب، که احتمالا سخنگوی وی نیز بوده است به شهادت رسیدند.

ناصر الدین همچنین خاطر نشان کرد: در حمله نیروهای امنیتی نیجریه، منزل شیخ زَکزاکی و ساختمان حسینیه بقیه‌الله ویران شد.

گزارشگر العالم گفت: رهبر جنبش اسلامی نیجریه اتهام مقامات این کشور به مسلمانان در خصوص تلاش برای ترور یکی از فرماندهان ارتش در منطقه زاریا را تکذیب کرده و تاکید کرد که حسینیه بقیه‌الله بدون هیچگونه هشدار قبلی به وسیله نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفته است.

ناصرالدین گفت: برخی از کارشناسان معتقدند که آمریکا، اسرائیل و عربستان از سفر یک ماه قبل رئیس‌جمهور نیجریه به ایران و نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر ناراحت هستند. وی همچنین گفت: برخی نیز بر این باورند که علت این حادثه برگزاری مراسم سالیانه اربعین امام حسین علیه السلام توسط مسلمانان نیجریه‌ای در زاریا و شهرهای مختلف این کشور بوده است.

این در حالی است که دوستداران اهل بیت در سال گذشته نیز در مراسم روز جهانی قدس توسط نیروهای ارتش مورد حمله قرار گرفته بودند که در این حمله نیز دهها نفر از شهروندان بی‌دفاع از جمله سه نفر از فرزندان شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.

درهمین حال برخی رسانه‌های محلی در نیجریه خبر می‌دهند در یورش ارتش این کشور به منزل رهبر شیعیان و درگیری‌های پس از آن،‌ نظامیان علاوه بر همسر و پسر «شیخ زکزاکی»، را نیز مجروح کرده‌اند.

به گزارش پایگاه «پریمیوم تایمز ان جی»، سخنگوی ارتش نیجریه در بیانیه‌ای برای توجیه حملات به شیعیان به دو موضوع اشاره کرد که جنبش اسلامی این کشور هر دوی این موضوعات را به شدت رد کرده است. «سانی عثمان» مدعی شده که یک دلیل این یورش، بستن جاده‌ها توسط شیعیان بود و دلیل دیگر تلاش نافرجام حامیان رهبر شیعیان برای ترور فرمانده ارتش نیجریه در ایالت کادونا بود.

این مقام ارشد ارتش نیجریه مدعی شد: «حادثه روز یکشنبه درگیری‌ها بین یگان‌های ارتش نیجریه که همراه رئیس ستاد مشترک ارتش بودند و پیروان شیخ ابراهیم زکزاکی را شامل می‌شد که به از دست رفتن جان تعدادی از اعضای شیعه منجر شد».

سخنگوی ارتش همچنین ادعا کرد: «اعضای شیعه راه‌ها و جاده‌ها را بسته بودند و به دیگران اجازه عبور و انجام کار و فعالیت قانونی‌شان را نمی‌دادند که البته این حادثه خیلی تاسف برانگیز بود». او با تاکید بر اینکه حقوق همه گروه‌ها و اشخاص از جمله حامیان شیخ زکزاکی بر اساس قانون اساسی محترم شمرده می‌شود، باز هم ادعای عجیب مسدود شدن جاده‌ها توسط شیعیان را تکرار کرد.

«عثمان گفت: «مهم است این را بگوییم که طی سالیان گذشته، ‌این گروه(شیعیان) در مراسم‌های خود از راه‌ها و جاده‌ها عمومی استفاده کرده و سختی‌ها، اختلال‌ها، تاخیرها و تهدیدات زیادی را درست کرده‌ و قانون را نقض کرده‌اند که این قابل تحمل نیست و باید متوقف شود».

سخنگوی ارتش نیجریه البته هیچ اشاره‌ای به سرنوشت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور و اینکه آیا او بازداشت شده یا نه،‌ نکرد.

تظاهرات شیعیان نیجریه علیه اقدام ارتش

شهر کانو در شمال نیجریه شاهد برگزاری تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به اقدام وحشیانه ارتش این کشور در شهر زاریا و کشتار صدهاتن از اهالی این منطقه بود.

به گزارش خبرگزاری ابنا ـ معترضان به کشتار شیعیان در نیجریه در شهر کانو در شمال این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان وحشیگری ارتش نیجریه و توسل به زور را محکوم و اعلام کردند که این گونه رفتار تجاوزکارانه مانع از حق خواهی آن‌ها نخواهد شد. تظاهرکنندگان همچنین بر حمایت از «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه تاکید کردند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=73138

ش.د9405073

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات