تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۶۵۶
عارف شرايط كانديداهاي نهايي اصلاح‌طلبان را برشمرد

امضاي ميثاق اصلاحات

(روزنامه اعتماد – 1394/09/29 – شماره 3419 – صفحه 1)

سرليست ما يك «اصلاح‌طلب» است

گروه احزاب| همزمان با نخستين روز ثبت‌نام از كانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي، محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان با برگزاري نشستي خبري رسما مواضع جريان اصلاحات و چگونگي ورود اين جبهه سياسي به انتخابات را تشريح كرد. روز جمعه عارف به همراه اعضاي شوراي عالي سياستگذاري در انتخابي معنادار هيات رييسه مجمع اصلاح‌طلبان سراسر كشور را به دفتر مجمع روحانيون مبارز دعوت كرد تا چگونگي ورود به انتخابات و نحوه تعيين كانديداهاي اصلاح‌طلب را به آنها ابلاغ كند.

به فاصله يك روز پس از شروع رسمي فعاليت‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان، عارف نخستين نشست خبري خود را با عنوان رييس شوراي عالي سياستگذاري برگزار كرد تا ضمن زدودن برخي ابهامات بار ديگر بر هويت اصلاح‌طلبانه ليست انتخاباتي جريان خود تاكيد كند. او كه بارها با پرسش‌هايي درباره ائتلاف با اصولگرايان مواجه شد باز هم تاكيد كرد كه بهمن سال گذشته پيشنهاد داد تا ٣٠ نفر از ليست سراسري دو جريان اصلي كشور مشترك باشد اما اين پيشنهاد تعاملي‌اش با عدم تمايل رقيب مواجه شد؛ عدم تمايلي كه به گفته عارف گاهي با ادبيات دور از اخلاق مطرح مي‌شد.

موضوع ديگري كه بارها توسط رسانه‌هاي مختلف مطرح شد مواضع برخي اعضاي احزاب اصلاح‌طلب بود اما عارف اعلام كرد احزاب اصلاح‌طلبي كه عضو شوراي سياستگذاري هستند مواضع‌شان روشن است و اگر شخصي يا رسانه‌اي موضوعات ديگري را مطرح مي‌كند نمي‌توان آن مواضع را به كل حزب و جريان اصلاحات تعميم داد بلكه نظر شخصي افراد است.

عارف به اظهارات هفته گذشته اكبر تركان، عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه كه گفته بود همراهان ٩٢ در سال ٩٤ هم با هم خواهند بود، نيز واكنش مثبتي نشان داد و اظهار اميدواري كرد تا حاميان دولت و اصلاح‌طلبان با ليست مشترك در انتخابات حاضر شوند. اما نشست خبري عارف تنها به تبيين وضعيت جريان اصلاحات اختصاص نداشت و او دو بار به مشي و روشي كه رسانه ملي انتخاب كرده اعتراض كرد. او انتقاداتش از صدا و سيما را اين‌گونه بيان كرد كه كوچك‌ترين حركتي از سوي جريان رقيب ما در رسانه ملي پوشش داده مي‌شود اما تا امروز حتي يك بار هم در مورد شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كوچك‌ترين خبري منتشر نشده است.

عارف با توصيه رفتار بي‌طرفانه به مديران صدا و سيما خواستار نگاه مساوي اين رسانه به دو بال اصلي نظام شد. عارف در ابتداي نشست خبري گفت: ما امروز شاهد برادركشي و مسلمان‌كشي در دنياي اسلام هستيم كه بهترين راه براي مقابله با اين حوادث، وحدت و انسجام در دنياي اسلام است. وي با اشاره به كشتار شيعيان نيجريه گفت: كشوري كه ارتش آن در برابر گروه تروريستي بوكوحرام كارايي ندارد، مظلومانه شيعيان را به شهادت رسانده و رهبر شيعيان را دستگير مي‌كند. محمدرضا عارف با اشاره به بسته شدن پرونده PMD در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، گفت: بسته شدن اين پرونده، نمايانگر صداقت جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي گذشته بود؛ من اين پيروزي را به ملت ايران و رهبري تبريك مي‌گويم و از دكتر ظريف و دكتر روحاني هم تشكر مي‌كنم.

نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس با تاكيد بر لزوم برگزاري انتخابات پرشور، گفت: ما به دنبال ايجاد مجلسي هستيم كه ياور نظام باشد و در عين حال از اختيارات قانوني خود براي نظارت استفاده كند. راهبردهاي انتخاباتي جبهه اصلاحات كه در طول دو سال گذشته بر اساس گفتمان اصلاحات شكل گرفته است، بر سه محور تاكيد دارد. ابتدا افزايش مشاركت مردم و خلق حماسه ماندگار كه در اين راستا تلاش مي‌كنيم اقشار خاكستري را نيز پاي صندوق‌هاي راي بياوريم و سپس پرهيز از افراط و تفريط و حاشيه‌ها در دستور كار ما خواهد بود.

عارف با اشاره به اينكه به رسميت شناختن رقيب سومين راهبرد اصلي ما است، گفت: براي كسب كرسي‌هاي مجلس به دنبال تخريب رقيب نيستيم كه اين امر به دور از شأن انقلاب است. وي پايبندي به اصل اقناع و گفت‌وگو را يكي ديگر از راهبردهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان خواند و گفت: توجه به مطالبات مردم و حركت برنامه‌محور از راهبردهاي ديگر اصلاح‌طلبان است. عارف اظهار كرد: در هفته آينده برنامه راهبردي خود را اعلام مي‌كنيم در صورتي كه در مجلس آينده اكثريت كرسي‌ها را به دست آوريم، اقداماتي انجام خواهيم داد.

رييس شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با بيان اينكه اصرار بر وحدت و اجماع در داخل جبهه اصلاحات داريم، گفت: راهبرد ديگر ما محوريت حوزه‌هاي انتخابيه است تا تصميمات نهايي براي حضور نامزدها در حوزه‌هاي انتخابيه اخذ شود. معيارهاي نامزدهاي اصلاح‌طلبان مشخص شده و به استان‌ها ابلاغ شده كه بر آن اساس حوزه‌هاي انتخابيه تصميم‌گيري كنند و ورود شوراي عالي سياستگذاري استان‌ها تنها در صورت بروز اختلافات است.

نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس با بيان اينكه ۴۰ روز است شوراي عالي سياستگذاري استان فعاليت خود را آغاز كرده است، گفت: برخي معتقدند اعضاي اين شورا از جامعيت لازم برخوردار نيستند؛ ما اين ادعا را رد نمي‌كنيم كه بعضي افراد كه بايد در اين شورا حضور مي‌داشتند، حضور ندارند؛ اما راهكار ما اين است كه در كارگروه‌هاي اصلي شورا در استان‌ها اين افراد حضور داشته باشند.

شوراي سياستگذاري اصلاحات وارد تعيين مصاديق نامزدها نمي‌شود

عارف با تاكيد بر اينكه شوراي سياستگذاري وارد انتخاب مصاديق نمي‌شود، گفت: تعيين مصاديق بر عهده شوراي حوزه انتخابيه است كه در صورت بروز اختلاف، به شوراي عالي استان رجوع مي‌كند. وي با انتقاد از عملكرد رسانه ملي در عدم انعكاس اخبار اصلاح‌طلبان، گفت: ۴۰ روز است كه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تشكيل شده اما رسانه ملي در اين خصوص حتي يك خبر هم پخش نكرده است. رييس شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه حزب كارگزاران با سرليستي وي مخالف است، گفت: اميدواريم كه اصلاح‌طلبان ۲۹۰ نفر سرليست داشته باشند اما بنده چنين موضوعي را از جانب كارگزاران نشنيده‌ام.

كارگزاران عضو فعال شوراي سياستگذاري هستند. اينكه گفته مي‌شود با سرليست بودن بنده مخالفت شده، خبر كذبي است. دوستان كارگزاران هميشه با بنده رابطه خوبي داشتند و من به دوستان ارادت داشته‌ام و اينكه اخباري مبني بر مخالفت با سرليست بودن بنده در رسانه‌ها منتشر شده است اخبار صحيحي نيست و بهتر است به جاي استفاده از نظر فردي و سازماني به خرد جمعي و واقعي مراجعه كنيم.

حضور پررنگ اصولگرايان در صدا و سيما

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان با اشاره به اقدامات جناحي صداوسيما خاطرنشان كرد: توصيه ما به صداوسيما اين است كه در مسير برگزاري پرشور انتخابات ۹۴ قدم بگذارد. متاسفانه در حالت فعلي زماني كه هر كدام از كانال‌هاي صداوسيما را مشاهده مي‌كنيم و برنامه‌هاي آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم، مي‌بينيم كه تنها چهره‌هاي اصولگرا در فضاي رسانه‌اي كشور حضور دارند. حتي در يك كنفرانس علمي و معمولي به دليل اينكه يك شخصيت برجسته ماهيت اصلاح‌طلبي دارد، از رسانه حذف مي‌شود كه اين گله جدي ما به صداوسيما است. چرا كه نبايد صحبت‌هاي انحصارطلبي و غيرمردمي در فضاي رسانه‌اي و حتي انتخابات آينده بروز و ظهور كند.

اصلاح‌طلبان و اعتداليون با يك ليست در انتخابات اسفند شركت مي‌كنند

وي در خصوص احتمال تدوين ليست مشترك اصلاح‌طلبان و اعتداليون، گفت: الگويي كه ما مطرح كرديم، الگوي سال ۹۲ است. اصلاح‌طلبان و حاميان دولت به دستاورد ارزشمند در سال ۹۲ دست يافته‌اند و همين مسير را ادامه مي‌دهيم. فضا به سمت اجماعي مانند سال ۹۲ است. اميدواريم با يك ليست در اسفند ماه شركت كنيم. نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس در خصوص احتمال حضور لاريجاني و ناطق نوري در ليست اصلاح‌طلبان، گفت: ما از همه ظرفيت‌هاي نظام براي خلق يك حماسه استفاده مي‌كنيم. تعامل ما با اصولگرايان خوب بوده و مهم‌ترين مساله ما افزايش مشاركت است.

فهرست اصلاحات، خاص اصلاح‌طلبان خواهد بود

عارف تصريح كرد: از مدت‌ها قبل پيشنهاد داديم كه تعداد افراد مشترك حدود ۱۰ درصد در فهرست اصولگرايان و اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد اما اين پيشنهاد به نتيجه نرسيد. بنابراين فهرست اصلاحات، خاص اصلاح‌طلبان خواهد بود.

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در خصوص اظهارات برخي احزاب و گروه‌ها مبني بر اينكه شوراي عالي سياستگذاري از ما خواستار ارايه فهرست انتخاباتي شده است، گفت: ما از هيچ حزب و گروهي به خصوص در تهران فهرست انتخاباتي نخواستيم. وي با بيان اينكه در برنامه راهبردي اصلاح‌طلبان قطعا مسائل اقتصادي و معيشتي در اولويت خواهند بود، افزود: ما شاخص برنامه سوم را پيش رو داريم كه در آن برنامه دولت اصلاحات به اهداف و شاخص‌ها نزديك شده بود و با استفاده از اين تجارب در راستاي تحقق سياست‌هاي كلان نظام و اقتصاد مقاومتي حركت خواهيم كرد.

مهار تورم مانع ايجاد رونق

عارف در خصوص عملكرد اقتصادي دولت و سخنان رييس‌جمهور مبني بر خروج از ركود گفت: دولت در بخش اقتصاد دستاورد ارزشمند مهار تورم را داشت. در آن زمان برخي اقتصاددانان معتقد بودند دولت همزمان بايد خروج از ركود و مهار تورم را در دستور كار قرار مي‌داد و اولويت دادن به مهار تورم موجب شد دولت در ايجاد رونق توفيق نيابد. رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالي در خصوص برخورد افراطيون با اصلاح‌طلبان گفت: من برخوردهاي افراطي را به رقيب منتسب نمي‌كنم. رقيب ما درانقلاب ريشه دارد و ما حساب بخش افراطي را از رقبا جدا مي‌كنيم. به رقباي خود توصيه مي‌كنيم در جهت‌گيري‌هاي خود كل نظام را در نظر بگيرند زيرا حركت‌هاي افراطي به ضررشان است.

عارف در پاسخ به سوالي در خصوص تلاشش براي ائتلاف ۱۰ درصدي اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: كل جريان اصولگرا از اين پيشنهاد استقبال نكرد و ما ايده خود را رها كرديم. معتقد بوديم اگر ۱۰ درصد از نامزدهاي دو فهرست مشترك باشند، حلقه وصل ميان دو جريان ايجاد مي‌شود و موجب ائتلاف دو جريان در مجلس خواهد شد. وي با اشاره به مخالفت اصولگرايان با اين پيشنهاد تصريح كرد: مبناي ما اين است كه اصلاح‌طلبان فهرست انتخاباتي خاص داشته باشند و فهرست ائتلافي ارايه ندهند. شايد در ادامه مسير به صورت غيرسيستماتيك اين اتفاق بيفتد.

سرليست اصلاحات در انتخابات يك اصلاح‌طلب خواهد بود

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان گفت: موضع اصلي اصلاح‌طلبان در انتخابات مواضعي است كه از سوي شوراي سياستگذاري اصلاحات انجام مي‌شود و سرليست فهرست انتخاباتي اصلاح‌طلبان يك اصلاح‌طلب خواهد بود.

عارف در خصوص ائتلاف با اصولگرايان اظهار كرد: ما حدود يك سال و نيم بر لزوم ائتلاف پافشاري كرديم وقتي در فضاي رسانه‌اي جواب منفي دادند و از تعابير و واژه‌هاي غيراخلاقي استفاده شد، به اين نتيجه رسيديم در چارچوب هويتي خود كار كنيم و در مجلس ائتلاف كنيم. وي در خصوص ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات نيز اضافه كرد: وي شخصيت كم‌نامي نيستند كه بنده بخواهم در مورد ايشان توضيح بدهم؛ به طوري كه ايشان در صحنه‌هاي داخلي و بين‌المللي تاثيرگذار بودند و به عنوان يكي از سرمايه‌هاي بزرگ اين كشور تلقي مي‌شوند كه نمي‌توانيم از اين موضوع بگذريم.

عده‌اي اعلام مي‌كنند كه ممنوع‌التصويري ايشان به دليل مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است، اما آقاي رييس‌جمهور اعلام كردند كه شوراي عالي امنيت ملي چنين مصوبه‌اي نداشته است. لذا اميدواريم آقاي روحاني اين موضوع را تا حصول نتيجه پيگيري كند. رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در واكنش به اظهارات يكي از مقامات نظامي كشور مبني بر اينكه خاتمي را به عنوان يك داعشي مي‌شناسيم، خاطرنشان كرد: يزدي‌ها نمي‌توانند داعشي باشند.

وي در بخش ديگري از اين نشست خبري در خصوص سياست‌هاي شوراي سياستگذاري براي عبور از ردصلاحيت‌ها توضيح داد: ما سه كارگروه در شوراي سياستگذاري تاسيس كرديم. يك كارگروه امور استان‌ها را انجام مي‌دهد و تشكيل شوراهاي استان‌ها را پيگيري مي‌كند كه ديروز جلسات توجيهي اين كارگروه برگزار شد. عارف ادامه داد: در اين كارگروه ۱۱ نفر از اعضاي شوراي مركزي براي بررسي راهبردها و سياست‌ها حضور دارند كه منشور انتخاباتي اصلاح‌طلبان شامل ۱۴ بند و شاخص‌هاي ارزيابي نامزدها در ۷ بند را تدوين كرده‌اند.

نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس تصريح كرد: كارگروه دوم، كارگروه رايزني و تعامل است كه وظيفه آن رايزني و تعامل با تشكل‌هاي دروني اصلاح‌طلب و تعامل با دست اندركاران انتخابات است. وي در خصوص شاخص‌هاي نامزدهاي اصلاح‌طلب گفت: برخورداري از پيشينه اصلاح‌طلبي، پاكدستي، توانمندي علمي، تاكيد بر گردش نخبگان بر مبناي سن و جنسيت و امضاي ميثاق‌نامه از شاخص‌هاي نامزدهاي اصلاح‌طلب است. رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با اشاره به رايزني‌ها و گفت‌وگوهايش با شخصيت‌هاي نظام توضيح داد: محور گفت‌وگوهاي من با بزرگان نظام اين بود كه راهكارهاي حفظ سرمايه‌هاي اجتماعي را بررسي كنيم. در دو سال گذشته تلاش و مراقبت كرديم صحبت‌هاي ما نشان‌دهنده كوچك‌ترين زاويه از نظام و انقلاب نباشد.

عقبه روحاني اصلاح‌طلبي است

وي در پاسخ به سوالي در خصوص احتمال ائتلاف جريان اعتدال با اصولگرايان گفت: من نمي‌دانم اصولگرايان چند درصد در پيروزي آقاي روحاني نقش داشتند. اعتقاد داريم عقبه آقاي روحاني، عقبه اصلاح‌طلبي است. به دنبال سهم‌خواهي نيستيم. نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس در پايان خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات مجلس و خبرگان برنامه دارند، اما شوراي سياستگذاري اصلاحات وارد مصاديق خبرگان نمي‌شود و اين امر به عهده بزرگان گذاشته شده است.

وي همچنين درباره برخي ملاقات‌هاي سياسي طي هفته‌هاي گذشته گفت: رايزني‌هاي بنده با شخصيت‌هاي مختلف نظام ادامه دارد و تنها محدود به رييس‌جمهور نيست و طي هفته‌هاي اخير با شخصيت‌هاي برجسته نظام ديدار و گفت‌وگو داشتم. ما به دنبال برگزاري انتخابات پرشور هستيم و به عنوان يك جريان اصيل گفتمان خودمان را مطرح خواهيم كرد و همين مسير را به عنوان يك تكليف شرعي ادامه خواهيم داد. بايد اجازه دهند كه ما كار كنيم. با برچسب زدن‌هاي بي‌ربط نمي‌توان كار كرد. ما هيچ انتظاري جز اجراي قانون از هيچ نهادي نداريم. رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در پايان هفت شاخص‌ ارزيابي نامزدهاي انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در اين شورا را اعلام كرد كه به شرح زير است:

١-‌ برخورداري از پيشينه اصلاح‌طلبي

٢-‌ اشتهار به پاك‌دستي

٣-‌ تاكيد بر چرخش نخبگان بر مبناي سن و جنسيت

٤-‌ توانمندي علمي و تجربي

٥-‌ حسن شهرت و مقبوليت اجتماعي

٦-‌ قابليت بالاي راي‌آوري

٧- تاييد و امضاي ميثاقنامه‌اي كه توسط شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان مشخص شده است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=32899

ش.د9404485

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات