تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۶۳
حجت‌الاسلام علي عسگري در گفت‌وگو با آرمان:

سيدحسن خمینی گفت همه‌ چيز به وقتش

مقدمه: از چهره‌هاي نزديك به آيت‌ا... هاشمي است. روحاني خندان و خوش‌مشربي كه نماينده مشهد در مجلس هفتم بود. او در انتخابات سال ۹۲ رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني در خراسان رضوي بود. با اينكه اصولگرا بود برخي جوانان اصلاح‌طلب سرخورده سال‌هاي گذشته دور او جمع شدند تا با او منش جديدي را آغاز كنند. با پيروزي روحاني در انتخابات چند تن از جوانان اصلاح‌طلب در كنار او ماندند. عسگري از نظر فكري آن‌قدر به آيت‌ا... هاشمي و حسن روحاني ارادت دارد كه همان سال ۹۲ وقتي حسن روحاني هنوز كانديدا بود عده‌اي مي‌گفتند اگر روحاني راي بياورد عسگري معاون پارلماني‌اش خواهد بود. البته او از پاييز ۹۲ در معاونت پارلماني دانشگاه آزاد اسلامي خدمت مي‌كند. نزديكي او به آيت‌ا... هاشمي ما را به اين سو برد كه با او در رابطه با انتخابات مجلس خبرگان گفت‌وگو كنيم. حرف آيت‌ا... هاشمي براي او حجت است تا جايي كه مي‌گويد خودش براي انتخابات اسفند برنامه‌اي ندارد اما اگر هاشمي به او بگويد حتما كانديدا مي‌شود. حجت‌الاسلام علي عسگري مي‌گويد آيت‌ا... هاشمي، غرويان و پسر آيت‌ا... جوادي آملي را تشويق كرده تا در خبرگان شركت كنند. او درباره يادگار امام هم نظرش اين است كه هم كاريزماي پدربزرگ را به ارث برده است، هم كياست پدرش حاج احمد و هم نبوغ عمويش آقا مصطفي را. متن اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:
پایگاه بصیرت / كياوش حافظي
(روزنامه آرمان - 1394/09/01 - شماره 2909 - صفحه 6)

* امسال انتخابات مجلس خبرگان برگزار مي‌شود. شما نمي‌خواهيد كانديدا شويد؟

** من هنوز به تصميمی نرسيده‌ام. عمدتا هم ما در ارتباط با خودمان و در ارتباط با ديگران زيرنظر آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني عمل مي‌كنيم. درباره آقاي روحاني هم تا آيت‌ا... هاشمي به ما گفتند ما سر از پا نشناختيم و از ايشان حمايت كرديم.

* يعني به شما بگويند كانديدا شويد كانديدا مي‌شويد؟

** اگر آقاي هاشمي به من اين را بگويد قطعا كانديدا مي‌شوم. اگر هم نگويند احتمالا ايشان مي‌خواهند كه در همان دانشگاه آزاد خدمت كنم.

* حضور هاشمي در انتخابات خبرگان قطعي است.

** بله، بايد توجه كنيم كه حضور آيت‌ا... هاشمي در مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان بسیار مهم و تأثیرگذار است. بعد از ارتحال جانسوز حضرت امام (ره)، آقاي هاشمي بود كه در مجلس خبرگان در بحث رهبري نقش‌آفريني كرد و تصميم‌سازي تاريخي شد. اخوت ايشان هم با مقام معظم رهبري از نوع اخوت في‌ا... است، يعني هيچ وسواس خناسي از عوامل افراط نتوانسته تاكنون اين رابطه را به هم بزند. به نظر من آقاي هاشمي حضور در مجلس خبرگان را براي خود واجب عيني مي‌داند. ما هم در اين ضرورت و وجوب سياسي و آينده‌نگرانه سعي خواهيم كرد در انتخابات پيش رو هر فعاليتي كه در بين نخبگان و افراد اثرگذار مي‌توانيم داشته باشيم را انجام دهيم.

* آقاي هاشمي به كسي نگفته‌اند حضور پيدا كند؟

** آقاي هاشمي مشوق بسياري افراد براي مجلس و خبرگان بوده و هستند. ايشان صنوف مختلف را دعوت مي‌كنند. ما يك جلسه هم‌انديشي قرآني خدمت ايشان داريم. ايشان برخي از افرادي كه آنجا تشريف مي‌آورند مثل آقاي غرويان و پسر آيت‌ا... جوادي آملي و عزيزان ديگر را تشويق كرده‌اند تا در خبرگان حضور داشته باشند. ايشان براي سيد حسن آقاي خميني هم مشوق بوده‌اند. درباره انتخابات مجلس هم ايشان حضور مجموعه‌اي از چهره‌هاي دلسوز را ضروري دانسته و مي‌دانند تا مجلس آينده، مجلسي براي همراهي دولت باشد، اعتدال و عقلانيت را مبناي نظرات خود قرار دهد و به استراتژي‌هاي نظام و رهبري بهتر جامه عمل بپوشاند. مجلس به تعبير امام (ره) ملجا ملت و به تعبير حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي خانه واقعي ملت است.

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني انتخابات آينده را از اين جهت مهم مي‌دانند كه از سويي مجلس خبرگان رهبري نقش اثرگذاري بي‌بديل و خاص خودش را دارد و از سوي ديگر مجلس به تعبير رهبري حركت نظام را ريل‌گذاري مي‌كند. همچنين بايد به همان بحث حق‌الناس بودن انتخابات اشاره كنيم كه مقام معظم رهبري به آن اشاره كرده‌اند. جالب اينجاست در همان جلسه هم‌انديشي آيت‌ا... هاشمي يكي از دوستان مقاله‌اي را درباره حق‌الناس نوشتند و اتفاقا بعد از اينكه اين مقاله به صورت كنفرانس مورد تاييد قرار گرفت در مركز تحقيقات استراتژيك به چاپ رسيد. مي‌خواهم بگويم آقاي هاشمي شناسنامه نظام است و يار ديرين و هم‌سنگر رهبري. ايشان براي تقويت نظام، استراتژي‌ها و راهبردهاي نظام باید بیش از گذشته مورد توجه و نظر قرار بگيرد چه در مجلس خبرگان و چه در مجلس.

* شما به حضور يادگار امام اشاره كرديد و گفتيد آقاي هاشمي ايشان را تشويق كرده‌اند كه در خبرگان حضور داشته باشند.

** خيلي‌ها به سيد حسن آقا مراجعه مي‌كنند تا ايشان كانديدا شوند. ايشان هم اعلام كرده‌اند در زمان خودش تصميم مي‌گيرند. اكنون گرايشي به نخبگان، آيت‌ا...‌هاي جوان و تحصيلكردگان حوزه‌اي جوان و افراد مورد اطمينان در حوزه از طرف دلسوزان دارد ايجاد مي‌شود. آنچه مسلم است اين است كه سيد حسن آقا نماد انديشه و تفكر امام (ره) است. ايشان عصاره و چهره‌اي از امام(ره)، مرحوم حاج احمد آقا و مرحوم آقا مصطفي است. يعني اگر دقت كنيم آن كياست حاج احمد آقا را دارند. ايشان تدبير رهبري فكري و كاريزماتيك امام‌(ره) هم مد نظرشان است. از همين نظر سخنراني‌ها و ارتباطاتي با جامعه و اقشار مختلف دارند. ايشان از نظر فضل و توداري فكري و حوزوي هم آن استعداد و نبوغي كه در آقامصطفي بود را دارند. مردم آقامصطفي را كم مي‌شناسند.

شهيد آقا مصطفي در همان نجف هم‌زمان با امام (ره) درس خارج مي‌گفتند. در علم رجال كه در خارج فقه از نظر شناسايي راويان احاديث و تجزيه و تحليل آنها خيلي اثربخشي دارد، مرحوم آقامصطفي به عنوان يك چهره ناب و تقريبا منحصربه‌فرد شناخته مي‌شدند. الان سيد حسن آقا در فضل و استعداد در همان جايگاهي قرار دارند كه مرحوم آقامصطفي در جواني از آن بهره‌مند بودند. ايشان اكنون در حوزه علميه قم درس خارج مي‌دهند و در جلسات و محافل خصوصي هم كه افراد خاص طرح فكر مي‌كنند، طرح فكرهايشان به عنوان يك صاحب نظر در اين شرايط سني كم‌نظير است. براي خبرگان وجود چنين چهره‌هايي بسيار مغتنم است.

* خبرگان چقدر ضرورت دارد؟

** مجلس خبرگان، مجلس خاص نظام است و تنها مجلسي است كه آيين‌نامه خودش را خودش تصويب مي‌كند. مجلس خبرگان در واقع مجلس شيخوخيت نظام است، كما اينكه مجمع تشخيص مصلحت نظام مجلس مربوط به اتاق فكر نظام و رهبري است. اما از هر مجلسي از نظر قانون اساسي و از نظر جايگاهي كه دارد رفيع‌تر، مهم‌تر و اثرگذارتر است. انقلاب مبتني بر مكتب فكري و رهبري داهيانه امام (ره) به پيروزي رسيد و ادامه پيدا كرد. مهم اين است كه سيد حسن آقا به اين نتيجه برسند كه خارج از مجلس خبرگان بيشتر مي‌توانند خدمت كنند يا در خبرگان. برداشت من اين است كه اين دو را مي‌توان با هم جمع كرد.

چون مجلس خبرگان وقت چنداني نمي‌خواهد و ايشان مي‌توانند هم در مجلس خبرگان باشند و هم در حوزه، جامعه و پيشبرد تفكر حضرت امام (ره) اثربخشي كنند. البته اين از طرف افرادي مثل من به ايشان جسارت است كه بگويند لازم است كانديدا شوند اما از نظر شرايط و مقتضيات زمان و آينده‌نگري و آنچه پيش روي نظام قرار دارد بايد چشم‌اندازها را مبناي نظر قرار دهيم. به همين خاطر به نظر مي‌رسد وقت اين فرا رسيده است كه چهره‌هايي مثل ايشان در خبرگان رهبري حضور پيدا كنند.

* فكر مي‌كنيد اين دعوت را بپذیرند؟

** من پيش‌بيني مي‌كنم هيچ مانع عمده‌اي كه به خاطر آن ايشان بخواهند درنگ كنند وجود ندارد. چون بستر و شرايط و مقتضيات فراهم است و به قول ما طلبه‌ها مقتضي موجود است و مانع مفقود.

* مردم از حضور ايشان چقدر استقبال خواهند كرد؟

** انقلاب اسلامي ويژگي‌هاي خاص خودش را دارد. از شاخص‌هاي اين انقلاب رهبري نظام است. اين ويژگي انقلاب ماست كه توانسته آن را تاكنون از خطرات دور نگه دارد. ويژگي ديگر انقلاب مكتبي بودن و اسلامي بودن انقلاب است كه جرقه اصلي انقلاب با رهبري امام (ره) و روحانيت با مبناي دين اسلام و شريعت شكل گرفت و مبارزه با طاغوت مبناي اعتقادي و فرهنگي انقلاب بود. از همه مهم‌تر كه انقلاب ايران را نسبت به ديگر انقلابات برجسته كرده است مردمي بودن اين انقلاب است.

مردم اگر در مقطعي اسلام را در خطر ديدند وارد صحنه شدند و امام (ره) و روحانيت را ياري كردند. در هشت سال دفاع مقدس كه دشمن به كشور هجوم آورده بود اين مردم بودند كه شرايط نظام را به نوعي به نحو مطلوب رقم زدند. ما خانواده سه شهيد و بعضا پنج شهيدي داريم كه خم به ابرو نياوردند. در انتخابات سال ۹۲ هم كه مردم به‌ويژه نخبگان و جوانان وقتي احساس كردند بايد وارد صحنه بشوند آمدند. خود رجوع به آقاي دكتر روحاني نشان مي‌دهد مردم به روحانيت، نظام و انقلاب علاقه‌مند هستند.

* خود سيد حسن آقا نگفته‌اند كه مي‌آيند يا نه؟

** چند ماه پيش در جلسه‌اي به ايشان گفتم به مشهد هم تشريف بياوريد. گفتم اگر به مشهد بياييد مردم همان استقبالي كه از آقاي دكتر روحاني داشتند را براي شما هم خواهند داشت. همين طور در شوخي به ايشان گفتم بايد كم‌كم آماده شويد براي كانديداتوري در خبرگان كه تاكيد كردند، بگذاريد به زمان خودش. در واقع هم آمدن به مشهد را نفي نكردند و هم آمدن به خبرگان را.

* فكر مي‌كنيد آقاي روحاني دوباره كانديدا مي‌شود؟

** آقاي روحاني قبلا در خبرگان بوده‌اند و عضو اثرگذاري هم بوده و هستند. ايشان در گذشته عضو هيات‌رئيسه خبرگان هم بودند. الان هم به طريق اولي بايد در خبرگان باشند.

* ايشان نگفته‌اند كه مي‌آيند يا خير؟

** به نظر من كه ايشان موضوع را حتي در حد سوال نمي‌بيند و وارد مي‌شود. اين را هم اشاره كردم خبرگان وقت‌گيري ندارد. همان‌طوري كه آقاي هاشمي هم رئيس‌جمهور بوده‌اند و هم در خبرگان حضور داشتند. خود مقام معظم رهبري هم رئيس‌جمهور بودند و هم در مجلس خبرگان حضور داشتند. آقاي روحاني هم مي‌توانند شرايط رياست‌جمهوري در خبرگان داشته و اتفاقا اثرگذاري پررنگ‌تری داشته باشند.

* فكر مي‌كنيد چه كسان ديگری مي‌آيند؟

** من در حالت گمانه‌زني نيستم كه بگويم چه كساني مي‌آيند يا چه كساني نمي‌آيند. دوستاني داريم كه اينها علاقه‌مندي‌شان را مثل آقاي غرويان نشان داده‌اند و گفته‌اند احتمالا از مشهد مي‌آيند كه ما خوشحال مي‌شويم از مشهد كانديدا شوند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/135116

ش.د9404621

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات