تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۸۸
ثبت‌نام بیش از 86 داوطلب کاندیداتوری مجلس خبرگان در دو روز اول؛

سیدحسن خمینی: حضورم به تبعیت از فرمایش امام(ره) است

(روزنامه ابتكار – 1394/09/28 – شماره 3318 – صفحه 10)

گروه بازتاب: هر چند که هفته‌هاست از یک سو مجریان و ناظران انتخابات و از سوی دیگر جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها و چهره‌های سیاسی خود را مهیای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی می‌کنند، نمود بیرونی این دو انتخابات از روز پنجشنبه و با آغاز ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری در مجلس خبرگان آغاز شد. امروز (شنبه) نیز ثبت‌نام از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و در نتیجه، فضای انتخاباتی در جامعه بیش از پیش احساس خواهد شد.

در این میان، در شرایطی که انتخابات مجلس خبرگان رهبری پیش از این کمتر از نگاه اجتماعی مورد توجه قرار می‌گرفت، با حضور برخی کاندیداها در ستادهای ثبت‌نام، به نظر می‌رسد این انتخابات نیز در سال جاری توجه ویژه‌ای را به خود جلب کند. شاید جذاب‌ترین رویداد دو روز ابتدایی ثبت‌نام مجلس خبرگان، حضور آیت‌الله سید حسن خمینی برای ثبت‌نام در حوزه استان تهران بود.

یادگار گرامی امام در اولین اظهار نظر خود پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: در روز انتخابات در جهان آشفته کنونی هیچ چیز به اندازه وحدت ملی و در کنار هم بودن، اعتماد، همدلی و همراهی و شعار اساسی امسال که مقام معظم رهبری بیان کردند، برای ما مهمتر نخواهد بود.

حضورم در انتخابات به تبعیت از فرمایش امام(ره) است

آیت‌الله سید حسن خمینی دقایقی پس از ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در شرایطی که حجج الاسلام سید یاسر خمینی و سید علی خمینی وی را همراهی می‌کردند، با بیان این که از باب ادب و احترام به ملت شریف ایران و به خصوص مردم بزرگوار تهران که خود را در معرض رای آنها قرار دادم، چند کلامی را معروض می دارم، به واکنش‌های مختلف نسبت به کاندیداتوری خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته با سه نوع برخورد مواجه بودیم؛ عده‌ای از این امر استقبال کرده و برادر کوچک خود را مورد ملاطفت قرار دادند؛ اقبال خوبی که در جامعه ایجاد شد پیش از هر چیز نشانگر زنده بودن امام عزیز در جامعه ما است و خدا را بابت این لطف سپاس‌گزارم.

وی افزود: دوستان دیگری در این هفته نقد کردند که از آنها هم تشکر می‌کنم. اما دسته سوم این امر را به عنوان یک اختلاف و شکاف در نظام جمهوری اسلامی عنوان کردند که در این باره باید اشاره کنم اساسا حضورم در انتخابات به تبعیت از فرمایش امام است که ما را به دفاع از مبانی جمهوری اسلامی تا پای جان و آن چه در توان داریم، تشویق کردند.

حضور بر محور «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»

یادگار امام یادآور شد: در طول انقلاب افرادی برای اعتلای نام کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی جان دادند که ایثارگران بزرگوار، خانواده‌های معظم شهدا و... از جمله آنها بودند. گروهی هم از سلامت خود گذشتند و گروهی در این مسیر آبرو دادند اما امام عزیز به ما آموخت در راه حفظ و تحکیم جمهوری اسلامی باید از همه اینها گذشت و اگر بنده کوچکترین آبرویی دارم، در این مسیر گذاشته‌ام و خواهم گذاشت.

سید حسن خمینی با اشاره به این جمله حضرت امام که فرمودند «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» یادآور شد: وقتی در پاریس از امام پرسیدند جمهوری به چه معناست، ایشان گفتند به همان معنای مصطلح؛ و اسلام هم چنانچه بعدها در قانون اساسی جمهوری اسلامی تدوین و چارچوب آن در قالب نظریه ولایت فقیه تبیین شده است از اموری است که هم باید به آن پایبند باشیم و هم در راه حفظ و تحکیم مبانی آن تا پای جان بمانیم. وی تصریح کرد: همه ما به عنوان پیروان پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص)، شیعیان امیرالمومنین(ع) و دلدادگان مکتب سیدالشهدا (ع) هیچ راهی جز این که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش را به عنوان آمال و آرزوهای خود داشته باشیم، نداریم.

به طور مستقل وارد انتخابات شده‌ام

سید حسن خمینی در ادامه تاکید کرد: بنده همانطور که آقای اخوی گفتند بنده به طور مستقل وارد انتخابات شده‌ام و دست یکایک مردم شریف کشورمان را می بوسم و از جوانان گرانقدری که در این روزها ابراز لطف کردند و پیوند مستحکمی با امام عزیز بستند و هم چنین از مراجع بزرگوار، روحانیت معظم، اساتید بزرگوارم، گروهها و اقشار مختلف و تمام زنان و مردان تشکر می کنم و امیدوارم که لایق اعتماد مردم باشم.

یادگار امام با اشاره به این که در روز انتخابات در جهان آشفته کنونی هیچ چیز به اندازه وحدت ملی و در کنار هم بودن، اعتماد، همدلی و همراهی و شعار اساسی امسال که مقام معظم رهبری بیان کردند، برای ما مهمتر نخواهد بود، در پایان ابراز امیدواری کرد که ان‌شاءالله روز انتخابات، روز مبارکی خواهد بود و گفت: امیدواریم انتخابات خوبی برگزار شود و به آن چه مرضی رضای خداست عمل کنیم. وی با تشکر از خبرنگاران خطاب به آنان گفت: امیدوارم طی فرصت مناسبی در خدمت یکایک شما باشم.

ثبت‌نام بیش از 86 نفر در انتخابات خبرگان رهبری در دو روز اول

در روز نخست ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان، چهره‌هایی همچون آیت‌الله عباس کعبی نماینده فعلی مردم خوزستان در مجلس خبرگان، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو فعلی مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران و از حوزه کرمان، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور از حوزه انتخابیه اهواز، آیت‌الله سیدعلی شفیعی نماینده فعلی مردم خوزستان در مجلس خبرگان، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز امام جمعه بجنورد برای اولین بار از این حوزه، آیت‌الله سیدابوالحسن حسنزاده امام جمعه موقت اهواز، آیت‌الله محمد تقی پورمحمدی ‌امام جمعه مراغه، حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده امام جمعه اهر، علی رازینی معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه و ... نیز اشاره کرد.

ثبت‌نام یک کاندیدای زن از برجسته‌ترین حاشیه‌های روز اول ثبت‌نام بوده است. در روز دوم ثبت‌نام‌ها نیز چهره‌هایی همچون آیت‌الله سیدحسن خمینی یادگار امام، آیت‌الله امجد استاد اخلاق، حجت‌الاسلام محمد سعیدی امام جمعه قم، حجت‌الاسلام محسن غرویان استاد حوزه و شاگرد سابق آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله سیدمحمدعلی موسویجزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان و ... ثبت‌نام کرده‌اند. محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور دیروز خبر داد که تا نزدیک پایان وقت ثبت‌نام روز جمعه 27 آذرماه، 86 نفر در کل کشور برای نامزدی انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات با اشاره به اینکه تاکنون مشکل خاصی در روند ثبت‌نام‌ها نبوده است، افزود: اگر اسناد و مدارک داوطلبان کامل نباشد همراهان آنها می‌روند و مدارک تکمیلی را با خود به ستاد انتخابات می‌آورند و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور نیز در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان در وزارت کشور، با اعلام آمار ثبت‌نام‌کنندگان ‌اظهار کرد: روزهای اول اغلب استقبال کمتر است و خوشبختانه در روز دوم روند ثبت‌نام بیشتر و بهتر شده است.

وی با اشاره به حضور چهره‌های سیاسی مطرح در ثبت‌نام دیروز گفت: خوشبختانه چهره‌های شاخص و سرشناسی برای ثبت‌نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان آمدند. وی همچنین تصریح کرد: داوطلبان ثبت‌نام خود را به روزهای آخر موکول نکنند. روند مراجعه برای ثبت‌نام به صورت صعودی خواهد بود. سخنگوی وزارت کشور گفت: امیدواریم شاهد انتخاباتی باشکوه و بزرگ باشیم. هیات‌های اجرایی خبرگان شکل گرفته‌اند و از روز شنبه (امروز) همزمان با ثبت‌نام کاندیداهای مجلس، ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

هیات‌های اجرایی انتخابات‌های «خبرگان» و «مجلس» یکی شدند

در حالی که پیشتر رئیس ستاد انتخابات کشور از یکی شدن هیات‌های اجرایی انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی خبر داده بود، دیروز سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در این باره توضیح داد. وی گفت: با پیشنهاد وزارت کشور معتمدان هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی یکی شدند. ره‌پیک در مورد یکی شدن معتمدان هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق قانون در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هر کدام به صورت جداگانه باید در حوزه‌های انتخابیه، هیات‌های اجرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دو انتخابات به صورت همزمان برگزار می‌شود پیشنهادی از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات داده شد که معتمدان هیات‌های اجرایی این دو انتخابات یکی شوند که با این درخواست موافقت شد. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات درباره تعداد معتمدان هیات‌های اجرایی انتخابات،‌ گفت: تعداد معتمدین 8 نفر هستند که این 8 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده‌اند. بدین معنی که اگر دو انتخابات به صورت جداگانه برگزار می‌شد و همزمانی وجود نداشت برای هر انتخابات مسیر تعیین هیات‌های اجرایی به صورت جداگانه طی می‌شد.

ره‌پیک تصریح کرد: وزارت کشور پیشنهاد داد که به دلیل اینکه دو انتخابات به صورت همزمان برگزار می‌شود برای صرفه‌جویی در امکانات و هماهنگی بیشتر همان معتمدینی که در هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان تعیین می‌شوند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز همین‌ها باشند که این پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرفت. وی اظهار کرد: در حال حاضر برای انتخابات مجلس خبرگان هیات‌های اجرایی تشکیل و معتمدین نیز انتخاب شدند. از شنبه -28 آذرماه- که ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود همین 8 نفر معتمدی که برای هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده بودند به عنوان هیات اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز فعالیت می‌کنند.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به این پرسش که آیا در گذشته برای یکی شدن هیات‌های اجرایی پیشنهاداتی مطرح شده بود، گفت: بله، یک بار زمانی که انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات میان‌دور‌ه‌ای مجلس خبرگان همزمان شده بود این پیشنهاد مطرح و با آن موافقت شد، اما در آن دوره این کار به صورت محدود انجام شد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=29299

ش.د9405069

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات