تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۷۷
نه قاليباف و لاريجاني به حداد عادل

دودي كه از اصولگرايان بلند نشد

اشاره: در ايام پيش انتخاباتي يوم و شب ايام هفته هركدام معنا و مفهوم ديگري پيدا كرده‌اند. يكشنبه روزي است كه اصولگرايان منتظرانه گرد هم مي‌آيند تا در آيين انتخاباتي، به نظاره دود سفيد اردوگاهشان بنشينند. بعد از اين جلسات خبرهاي ضد و نقيضي از دود سفيد به بيرون درز مي‌كند اما بلافاصله خبرهاي ديگري منتشر مي‌شود كه مي‌گويد هنوز دودي بلند نشده است. برخي اصولگرايان براي آنكه در فضاي رسانه‌اي به‌وجودآمده، سازوكار خود را مغلوب سازوكار اصلاح‌طلبان نشان ندهند مدعي مي‌شوند كه دود سفيد را ديده‌اند و همه ناهمگرايي‌ها به وحدت تبديل شده است. اما وقتي پاي سخن ديگران مي‌نشينيم مشخص مي‌شود فعلا سخن گفتن از وحدت، محلي از اعراب ندارند و اصولگرايان باز بايد يكشنبه‌ها گرد هم آيند.
پایگاه بصیرت / كياوش حافظي

(روزنامه آرمان – 1394/10/01 – شماره 2931 – صفحه 6)

اطلاعيه اول حداد عادل

از مدت‌ها قبل اصولگرايان از تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان سخن مي‌گفتند تا بتوانند همه احزاب اصولگرا را گرد هم آورند و از قبل اين شورا بتوانند با هم‌ديگر به وحدت برسند. اين شورا البته به گونه‌اي ديگر و با نام شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان اعلام موجوديت كرد. جلسات اين شورا يكشنبه شب‌ها برگزار مي‌شود و غلامعلي حداد عادل نقش سخنگوي اين جلسات را ايفا مي‌كند. پس از جلسه يكشنبه شب اين شورا حداد عادل نخستين اطلاعيه شورا را صادر كرد.

حداد عادل در اين اطلاعيه نكاتي را ذكر كرده است كه به گفته او فعالان اصولگرا آنها را در جلسه خود مورد تاكيد قرار داده‌اند. ۱- ضرورت وحدت و همدلي همه تشكل‌ها و جمعيت‌ها و انجمن‌ها و نيروهاي اصولگرا در انتخابات ۲- ائتلاف نيروهاي اصولگرا بر پايه راه نوراني امام راحل و رهنمودهاي مقام معظم رهبري و شاخص‌ها و ضوابط ذكر شده در منشور جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم ۳- رعايت اخلاق اسلامي در تبليغات انتخاباتي و پرهيز از تخريب ديگران (اعم از اصولگرايان ديگر يا رقباي اصولگرايان) ۴- مرزبندي دقيق ميان اصولگرايي با فتنه و جريان انحراف ۵- اهتمام بر انتخاب افراد اصلح و اجتناب از هرگونه تعصب حزبي و سازماني و پرهيز از قبيله‌گرایي

۶ - هوشياري كافي در برابر انواع توطئه‌هاي دشمنان انقلاب و ترفندهاي تفرقه افكن ميان نيروهاي اصولگرا. از متن اين اطلاعيه چنين برمي‌آيد كه محتواي جلسات تنها از طريق اطلاعيه‌هاي بعدي شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان اطلاع‌رساني خواهد شد.

قاليباف يكشنبه‌ها جلسه ندارد

حواشي اصلي اين جلسات به حضور افراد حاضر و غايب در جلسات يكشنبه‌ها برمي‌گردد. پيش‌تر «آرمان» خبر داده بود محمدباقر قاليباف و علي لاريجاني از غايبان اين جلسات هستند. پرويز سروري قائم‌مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي روز گذشته به خبرگزاري فارس از پيوستن لاريجاني و قاليباف خبر داده است و مي‌گويد: «تا آنجايي كه بنده اطلاع دارم جريان اصولگرايي در اين مرحله ائتلاف و وحدت حداكثري را در پيش گرفته است.» وي ادامه مي‌دهد: «شرايطي كه امروز در جريان اصولگرايي به وجود آمده درباره وحدت در كمتر دوره‌اي بوده كه همه شخصيت‌هاي آن با اختلاف سلايقي كه دارند با وحدت انقلابي كنار هم بنشينند و اين يك علامت خوب براي وحدت است.» سروري در ادامه مي‌گويد: «حتي كساني كه در انتخابات رياست جمهوري با هم رقابت كردند از جمله آقاي قاليباف، ولايتي، حداد عادل و رضايي در ائتلاف اصولگرايي نقش داشتند و در كنار هم بودند و با يكديگر موضوع وحدت را پيگيري مي‌كنند و با يك ائتلاف و وحدت حداكثري جريان انقلاب را حمايت مي‌كنند.»

قائم‌مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي درباره پيوستن قاليباف به شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايي گفت: «آقاي قاليباف هميشه از جريان اصولگرايي حمايت كرده است، اين‌بار نيز از اين جريان حمايت مي‌كند.» سروري مي‌گويد: «با شناختي كه بنده از آقاي قاليباف دارم وي در اين دوره نيز از مجموعه اصولگرايي حمايت مي‌كند. آقاي لاريجاني نيز با توجه به ضرروت‌هاي خاص اين دوره به ائتلاف اصولگرايي پيوسته‌اند.» حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی جمعیت موتلفه اسلامی نیز از پیوستن محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان خبر داد و افزود: ‌از پیوستن آنها به ائتلاف اصولگرایان اطلاع دارم اما جزئیات این موضوع را سخنگوی شورای ائتلاف اعلام می‌کند.

برخلاف گفته‌های سروری و ترقی و اصرار خبرگزاری های فارس و تسنیم برای نشان دادن دود، حسین قربانزاده اصولگرای نزدیک به قالیباف این خبر را تکذیب می کند و می گوید: برخلاف گفته‌هاي سروري، حسين قربانزاده اصولگراي نزديك به قاليباف اين خبر را تكذيب مي‌كند و مي‌گويد: «همان‌طور كه قبلا به شما عرض كردم ايشان در اين جلسات شركت نمي‌كنند.» قربانزاده يكشنبه به «آرمان» گفته بود: «آقاي قاليباف نه خودشان در جلسات شركت كرده‌اند و نه نماينده‌اي را براي شركت در جلسات فرستاده‌‌اند.» وقتي از او علت اين امر را مي‌پرسيم مي‌گويد: «اين مسائل شخصي خود آقاي قاليباف است و بايد از خود ايشان اين سوال را بپرسيد.

اما در مقام خبر آقاي قاليباف در هيچ كدام از جلسات شركت نكرده‌اند.» قربانزاده تحليل خودش را هم مي‌گويد: «من تحليلم اين است كه اگر قرار است وحدتي صورت گيرد وحدت تاكتيكي نباشد و وحدت گفتماني باشد، تضمين وجود داشته باشد و جايگاه همه افرادي كه شركت مي‌كنند مشخص باشد. اين تحليل من است اما دليل عدم حضور آقاي قاليباف را خود ايشان بايد بيان كنند.»

جلسه يكشنبه صبح براي نه به يكشنبه شب

در همين راستا محمد نبي حبيبي دبيركل حزب موتلفه اسلامي در نشست اصولگرايان استان بوشهر، مي‌گويد: با نشست‌هاي مكرري كه به‌منظور ائتلاف اصولگرايان داشتيم، آقاي لاريجاني نهايتا اعلام كرد به ائتلاف اصولگرايان مي‌پيوندم. حبيبي در ادامه و با گفتن اينكه «نبايد اجازه دهيم با تعدد نامزدها، به‌جاي يك اصولگرا يك رقيب راهي مجلس شود. اصولگرايان در انتخابات مجلس دهم راهي به‌جز ائتلاف ندارند؛ اگر ائتلاف ‌شكل نگرفت نمي‌توان با دست‌خالي وارد انتخابات شد»، نگراني خود را از به ائتلاف نرسيدن اصولگرايان و دست خالي ماندنشان در انتخابات مجلس را ابراز مي‌كند.

حبيبي با ناديده گرفتن اسم جريان رهروان ولايت و بيان اينكه ايثارگران، پايداري و موتلفه با ليست واحد وارد انتخابات مجلس مي‌شوند، مي‌افزايد: حزب پايداري، ايثارگران و موتلفه بيش از۶۰ جلسه تشكيل داده‌اند كه در اين جلسات تاكيد شد با ليست واحد وارد انتخابات مجلس ‌شوند. دبيركل حزب موتلفه اسلامي نهايتا با اشاره به اينكه قرار بود ۲۶ آذرماه نشست آقايان ولايتي، مقتدايي، ناطق‌نوري و لاريجاني برگزار شود، خبر پيوستن علي لاريجاني را به ائتلاف اصولگرايان اعلام مي‌كند. اما برخلاف گفته حبيبي هيچ شاهدي دال بر اينكه لاريجاني به اصولگرايان مي‌پيوندد وجود ندارد، بلكه بيشتر شواهد حاكي از آن است كه او به ائتلاف حداد و يارانش «نه» گفته است.

يكشنبه صبح فراكسيون رهروان ولايت مجلس تصميم گرفت نماينده‌اي در شوراي ائتلاف اصولگرايان نداشته باشد. اسماعيل جليلي از اعضاي اين فراكسيون مي‌گويد: «عملكرد تندروانه برخي گروه‌ها در طول سال‌هاي گذشته و ترجيح منافع گروهي بر منافع ملي از كليدي‌ترين علل مخالفت اكثريت براي پيوستن به اين ائتلاف بود. فراكسيون با تصميم مهم خود كه پايبندي به منافع ملي و مطالبات مردم به عنوان مرام و اساس كار تشكيلاتي بود به اين ائتلاف پاسخ منفي داد.» پس از اين جلسه منصور حقيقت‌پور عضو هيات‌رئيسه فراكسيون رهروان در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به برخي فضاسازي‌هاي رسانه‌ها درباره اجماع رهروان با ساير گروه‌هاي اصولگرايي گفت: «اين‌ها فضاسازي رسانه‌اي است و آقاي لاريجاني نه قولي براي شركت در جلسات ائتلافي دادند و نه حضوري خواهند داشت و زمان نيز براي پيگيري اين موضوع گذشته است و احساس ما اين است كه دوستان ما در جبهه متحد اصولگرايي سازوكارهاي لازم براي اجماع ايجاد نكردند و اين عزيزان تجربه ائتلاف‌هاي گذشته كه زياد كارساز نبوده است را تكرار مي‌كنند.

اما دليل ساز جدايي رهروان از اصولگرايان چيست؟ حقيقت‌پور مي‌گويد: «ضمن احترام به روحانيت و گروه‌هاي اصولگرايي معتقديم كه ائتلاف اصولگرايان اجازه حضور متوازن با وزن فراكسيون اكثريت مجلس را نمي‌دهد و لذا ما توانستيم به صورت مستقل حاضر شويم. به نظر مي‌رسد كه حقيقت‌پور در اين ادعاي خود بر حق باشد. چه اينكه در ائتلاف مورد نظر اصولگرايان به رهبري موتلفه، سهم فراكسيون ۲۰۰ نفره رهروان ولايت با ديگر گروه‌هاي كم وزن اصولگرا يكسان است. از آن مهم‌تر اينكه به جاي طرد تندروها، آنان در هيات تصميم‌گير اصولگرايان راه داده شده‌اند. به همين علت است كه بهروز نعمتي مي‌گويد «حاضر به قرار گرفتن نامشان در كنار پايداري‌ها نيستند.» حقيقت‌پور با تاكيد بر عقلانيت و اعتدال و هم مشربي با ناطق نوري، مي‌گويد: «فراكسيون رهروان يك فراكسيون اصولگرا و مبتني بر سه پايه مهم عقلانيت، ديانت و اعتدال است و در اين مسير حركت مي‌كند و شايد در يك فضاي بزرگ‌تر از ظرفيت افرادي مانند آقاي ناطق نوري نيز استفاده شود اما هنوز تصميمي در اين باره گرفته نشده است.

کاظم جلالی هم در خصوص انتشار اخباری به نقل از ترقی، عضو شورای مرکزی جمعیت موتلفه اسلامی از پیوستن لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان گفت: ضمن احترام به آقای ترقی در تعجبم که چرا ایشان آن‌قدر از طرف دیگران صحبت می‌کند و بدون اینکه در جریان ریز مسائل باشند مرتب اظهارنظر می‌کند. وی افزود: بهتر است جناب آقای ترقی در مورد خود و تشکل‌شان و مسائل مربوط به خودشان صحبت کنند. رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم‌چنین گفت: آقای دکتر لاریجانی هیچ سخنگویی ندارد و در هر زمینه‌ای که لازم باشد اظهارنظر می‌کند. ایشان زبان گویا دارد و تریبون هم در دست آقای لاریجانی است. جلالی تاکید کرد: تنها خواهشی که می‌توانم از دوستان داشته باشم این است که درمورد دیگران اجازه دهند که خودشان مواضع‌شان را تبیین کنند و سخنگویی خودشان را به عهده داشته باشند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/137930

ش.د9405044

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات