تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۵۴۴
غیبت معنادار چهره‌های شاخص جریان اصولگرا در همایش ائتلاف

وحدت دکوری اصولگرایان

پایگاه بصیرت / مریم علیزاده‌منصوری

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/10/12 ـ شماره 4513 ـ صفحه 15)

از بام «تالار لاله تهران» افتاد؛ تشت رسوایی شان. شیشه‌های ویترین دکانی که با « وحدتِ دکوری» تزیین شده بود، درهم شکسته شد واز همین روی کل دارایی و اجناس و مایملکشان افشا گشت. اصولگرایان، همان مالکان دکان «ائتلاف و همگرایی»، در نخستین همایش پیش از انتخاباتشان هر آنچه در اندرونی داشتند بیرون ریختند. اصولگرایانی که از مدتها پیش در رسانه‌های دلواپسشان، ندای برگزاری این همایش را سر داده بودند و به انحاء مختلف آن را تبلیغ می‌کردند و خبر از شرکت چهره‌ها و بزرگان اصولگرا در این نشست سراسری می‌دادند و درصدد نشان دادن مانور قدرت به جناح مقابل بودند، با عدم حضور همان سران و بزرگانی که پزش را می‌دادند و به‌وجود آنها فخر می‌فروختند، بازی خوردند و نشان دادند که تمام اظهارنظرهایشان درباره به وحدت رسیدن اصولگرایان، حکم باد هوا را داشته است. به هر روی خروجی این همایش هرچه بود بویی از وحدت و همگرایی نبرده بود و همین امر به وضوح ثابت نمود که سناریوی آبکی رسانه‌های دلواپس که دم از اتحاد میان اصولگرایان می‌زدند و خواهان یکی نشان دادن اعضاء این جناح سیاسی بودند و حسرت و آرزوی پیوستن سران و بزرگان آن به شورای ائتلاف را در سر می‌پروراندند، خیلی زود با شکست سنگینی مواجه شد. رسانه‌هایی که پوسته جریان اصولگرایی را همانند تخم مرغ‌های شب عید با واژه وحدت رنگ آمیزی کرده بودند و این همایش نشان داد که در هسته و درون این پوسته از این خبرها نیست. در اینجاست که با صدای رسا به کل این جریان می‌توان خاطر نشان کرد که: این بود وحدت، وحدت که می‌گفتید؟!

یکی دلش با ما بود، دیگری در راه بیمارستان!

همایش سراسری اصولگرایان با حضور پرشور « چهره‌های گمنام و نو رسیده‌ ی» این جریان روز 5شنبه در حالی برگزار شد که حتی سه ضلعی و 4 ضلعی و به طور کلی اشکال هندسی که در طول چندماه گذشته درصدد ساختنشان بودند تا به وحدت برسند، هم حضور نداشتند. مصباح یزدی، رهبر معنوی جبهه پایداری، به خاطر بیماری در مراسم حضور نداشت و در مسیر بیمارستان بود و آیت‌الله یزدی نیز به خاطر شرایط فیزیکی امکان شرکت در همایش را نداشت و در شرف رفتن به بیمارستان بود. بدین ترتیب از سه ضلعی اصولگرایان دو ضلعش غایب بودند و تنها ضلع سوم، آیت‌الله موحدی کرمانی در این همایش حضور داشت. علی‌اکبر ناطق‌نوری، علی‌اکبر ولایتی، علی لاریجانی، علاءالدین بروجردی، احمد توکلی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، کاظم جلالی، روح الله حسینیان در زمره غائبانی قرار می‌گیرند که در طول یک ماه گذشته اصولگرایان دم به دم خبر پیوستن‌شان به ائتلاف را می‌دادند و به آنها فخر می‌فروختند! البته موحدی کرمانی در پایان مراسم در جمع خبرنگاران درباره حضور لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان اعلام کرد که: «آقای لاریجانی اگر نماینده هم معرفی نکند، با ماست.» بدین ترتیب امام جمعه موقت تهران روشن نمود که علی لاریجانی و امثال او اگر هم در هیچ نشست و مراسم و همایشی که عنوان ائتلاف اصولگرایان را یدک می‌کشد، شرکت نکنند اما دل‌هایشان در آنجا است و با این مراسم اخیر نیز از طریق دلی ارتباط بر قرار کرده‌اند! البته واقعا نباید از حضور حماسی اعضاء «جمعیت ایثارگران»، رفیقانِ شفیق محمود احمدی نژاد و سعید حدادیان همان مداحی که روزی اعلام کرد درصدد ارائه لیست جداگانه انتخاباتی برای مداحان است، در این همایش چشم پوشی کرد که به خوبی صندلی‌های خالی را پر کردند و اجازه ندادند انگشت شمار اصولگرایان مطرح این مراسم احساس تنهایی کنند.

نمی‌خواهند باور کنند، لاریجانی نیست!

مدت‌های مدیدی است که اعضاء شورای ائئلاف اصولگرایان سودای حضور رئیس مجلس و یا حداقل نماینده وی را در جلسات این شورا در سر می‌پرورانند و کمتر روزی است که خبر پیوستن لاریجانی به این ائتلاف را در تاپ نیوز رسانه‌هایشان قرار ندهند. این در حالی است که رئیس مجلس هنگام ثبت نام در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با صراحت این مسئله را تکذیب کرد و اعلام نمود که قصد دارد به صورت مستقل در انتخابات مجلس دهم شرکت کند. با این حال باز ائتلافی‌ها نمی‌خواهند این حقیقت تلخ را بپذیرند، به طوری که مهدی چمران بعد از همایش سراسری اصولگرایان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که:

«آقای لاریجانی نماینده‌ای از سوی خود معرفی کردند و گفته‌اند که با اصولگرایان هستند.» احتمالا ائتلافی‌ها لاریجانی را به صورت توهمی و رویایی مشاهده می‌کنند. البته از آنجایی که اصولگرایان به هیچ وجه قابل پیش بینی نیستند بعید به نظر نمی‌آید که در نشست‌ها و همایش‌هایشان یک صندلی خالی به لاریجانی اختصاص دهند. شاید هم رئیس شورای شهرتهران همان صندلی خالی را نماینده لاریجانی پنداشته است!

لاریجانی، سوپر هیروی اصولگرایان!

عدم پیوستن علی لاریجانی به شورای ائتلاف اصولگرایان گرچه برای اعضاء این شورا به قدری دردناک است که نمی‌خواهند این حقیقت تلخ را پذیرا باشند ولی برای بسیاری از چهره‌های شاخص این جریان که همانند لاریجانی آبشان در یک جوی با برخی گروه‌های ائتلاف‌کننده نمی‌رود امری پسندیده بوده است و لب به تحسین لاریجانی نیز گشوده اند به طوری که علی مطهری، نماینده مردم تهران، بر این باور است که لاریجانی با نپیوستنش به شورای ائتلاف اصولگرایان این جناح سیاسی را از خطر انقراض نجات داده و در این خصوص اظهار داشته است: «بنده معتقدم آقای لاریجانی و افراد همفکر ایشان در جریان اصولگرایی، باید زوردتر از این، راه خودشان را از بخش دیگر اصولگرا جدا می‌کردند، چرا که ائتلاف باید براساس مبانی فکری واحد باشد در حالی که مبانی فکری این دو گروه با هم تفاوت دارد و نمی‌توان مثلا لاریجانی و جلالی را در کنار برخی افراد قرار داد. راه درست همین است که لاریجانی و افراد همفکر ایشان به عنوان یک بخش اصولگرایان فهرست جداگانه‌ای ارائه کنند و بخش دیگر اصولگرایان هم فهرست خود را ارائه دهند و مردم در انتخاب کاندیداها آزادی عمل بیشتری داشته باشند.اگر آقای لاریجانی هم به ائتلاف اصولگرایان بپیوندد و فهرست نامتجانس ارائه شود، رای خوبی نخواهد آورد.

به نظر من ما باید ازنظر اعتقادی و اصول فکری به این قضیه نگاه کنیم که مثلا با نوع برداشتی که گروهی تندرو از اصولگرایان و حقوق شهروندی دارد آیا می‌توان با آنها ائتلاف کرد؟ بنده فکر می‌کنم افرادی مانند آقای لاریجانی باید به طور مستقیم با مردم صحبت کنند و بگویند اصولگرای واقعی ما هستیم و طرح ائتلاف اصولگرایان را قبول نداریم، بنابراین ما ناچار هستیم فهرست جدیدی ارائه دهیم.من فکر می‌کنم این کار آقای لاریجانی یک حرکت سیاسی هوشمندانه در جهت نجات جریان اصول‌گرایی از انقراض بود. جریان اصول‌گرایی با روش و تفکر و عملکردی که در ده سال گذشته داشته است محکوم به نابودی است. شاید افرادی مانند آقای لاریجانی بتوانند با مطرح کردن مبانی فکری درست، آن را از مرگ نجات بدهند.»

از ناطق تکذیب، از ائتلافی‌ها اصرار!

پیوستن علی اکبر ولایتی و علی اکبر ناطق نوری نیز به شورای ائتلاف اصولگرایان برای اعضاء آن مبدل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است. از این جهت دست نیافتنی که هر یک حضور و پیوستن خود به این ائتلاف را رد کرده اند به طوری که روز گذشته دفتر علی اکبر ناطق نوری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که: « در پی انتشار برخی اخبار در خصوص حضور و حمایت حجت‌الاسلام ناطق نوری از جریان خاص سیاسی، دفتر ایشان ضمن تکذیب اینگونه اخبار تاکید می‌کند که از هیچ گروه سیاسی خاص حمایت نکرده و همکاری ندارند.» علی اکبر ولایتی نیز از این داستان مستثنی نیست و با وجود آنکه تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی مبنی بر اینکه در جلسات شورای ائتلاف اصولگرایان حضور داشته و خود را تحت لوای این ائتلاف می‌داند نکرده است، تنها برخی رسانه‌ها اینگونه اعلام کرده اند که علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در این جلسات به نمایندگی از ولایتی حضور می‌یابد که عدم حضور بروجردی در همایش سراسری اصولگرایان نیز بر این تئوری ائتلافی‌ها خط بطلانی کشید.

تسویه حساب سیاسی در زنگ انتخابات!

اصرار اصولگرایان به حضور لاریجانی- ولایتی- ناطق در مراسم‌ها و نشست‌های شورای ائتلاف و تکذیب هر سه نفر در یک طرف ماجرا قرار دارد اما در سوی دیگر این قضیه اختلافات فاحش اعضای شورا با این سه‌نفر به شدت رخ می‌نماید و حتی اکنون که در آستانه انتخابات می‌بایست در کنار هم باشند و وحدت رویه شان را در ظاهر هم که شده، حفظ کنند و زیر یک پرچم قرار بگیرند، باز دست از تسویه حساب‌های سیاسی برنمی‌دارند به طوری که روز 5شنبه و بعد از اتمام همایش، آیت‌الله موحدی کرمانی در جمع خبرنگاران درباره یکی از این افرادی که آرزوی پیوستنش به ائتلاف را در سر می‌پرورانند چنین گفت:« شاید کسی به دنبال رای باشد و در زمره اصولگرایان به انتخابات وارد شود و رای آنان را بشکند؛ به این افراد می‌گوییم که احساس وظیفه نکن، شما نه وظیفه‌ای داری و نه رای خواهی داشت.» یعنی در این حد اصولگرایان وقت شناس هستند!

آش شله قلمکار اصولگرایان!

آنچه مبرهن این است که میان ماه علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و علی اکبر ناطق نوری تا ماه گردون که رفیقان احمدی نژاد هستند، تفاوت از زمین تا آسمان است و از همین روی یک شکاف عمیق میان این دو گروه اصولگرا وجود دارد. به خصوص که تعداد زیادی از اعضاء جریان انحرافی نیز بنا به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در شورای ائتلاف اصولگرایان حضور دارند و قطع به یقین هیچ سنخیتی با سه نامبرده ی اصولگرا ندارند. به جز این سه اصولگرا، در چند روز گذشته در رسانه‌ها خبری منتشر شد که حاکی از آن بود که برخی از اعضای شورای ائتلاف هم دل خوشی از حضور اعضای یک جبهه خاص ندارند. این رسانه‌ها خبری مبنی بر تهدید محمدرضا باهنر به کناره گیری از ائتلاف اصولگرایان در صورت حضور حمیدرسایی، محمود نبویان و مهدی کوچک‌زاده در لیست انتخاباتی اصولگرایان را پخش کردند که البته روز 5شنبه پس از خاتمه مراسم اصولگرایان توسط سیدرضا تقوی تکذیب شد (تسنیم). با این حال خود آن گروه خاص هم دل خوشی از علی لاریجانی ندارند و اخیرا اعلام کرده اند که خط قرمزشان را حضور لاریجانی و جریان سیاسی نزدیک به وی اعلام کرده اند و اظهار داشته اند که در صورتی در لیست انتخاباتی اصولگرایان قرار می‌گیرند که ردی از لاریجانی و نزدیکانش در فهرست نهایی نباشد و حتی اعلام کرده اند که حاضرند ریاست محمدرضا عارف را بر مجلس آینده بپذیرند اما هرگز به ریاست مجدد لاریجانی رضایت نخواهند داد. با تمام این تفاسیر پر واضح است که از جناح راست کشور بیش از دو لیست خارج خواهد شد فقط معلوم نیست که شورای ائتلاف اصولگرایان در فهرست انتخاباتی‌اش تا زمان انتشار آن، چه آش شله قلم کاری برای علاقه‌مندانش طبخ کند!

http://aftabeyazd.ir/?newsid=23039

ش.د9404962

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات