تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۸۰

آيت‌الله سيدحسن خميني است؛ بدون پيشوند و پسوند

اشاره: آيت‌ا... سيد حسن خميني همان سيد حسن خميني است بدون يك كلمه پيشوند يا پسوند. مي‌خواهند او را از جايگاه واقعي خود دور كنند و نمي‌خواهند سيد حسن خميني به نام سيد حسن خميني شناخته شود چون اين جدايي براي برخي صدماتي دارد كه نمي‌خواهند متحمل آن شوند. سيدحسن خميني نواده بنيانگذار انقلاب اسلامي است و طبق قانون طبيعت، برخي از خصايص رفتاري را از او دارد اما اينكه هر اقدام و عملكرد سيدحسن آقاي خميني را به امام خميني نسبت دهند رفتاري ناجوانمردانه و به دور از شأن اين خاندان است. نكته قابل توجه در اين است كه برخي سوداگران دروغين ارادت به بيت امام(ره) در هر كجا كه نفعي براي خود قائل شوند او را يادگار امام مي‌خوانند و در غير اين صورت از او به عنوان آيت‌ا... سيدحسن خميني ياد مي‌كنند اما او خودش را اگرچه يادگار امام مي‌داند و از داشتن اين جايگاه برخود مي‌بالد اما تمايلي ندارد از آن به عنوان ابزاري هم در دست مخالفانش و هم موافقانش بهره‌برداري سياسي شود. در ادامه به مواردي اشاره خواهد شد كه اين سوءاستفاده‌ها صورت گرفته است:
پایگاه بصیرت / ياسمين طالقاني

(روزنامه آرمان – 1394/09/30 – شماره 2930 – صفحه 2)

موافقان ناآگاه چه مي‌كنند؟

نمي‌توان بخشي از محبوبيت سيد حسن آقاي خميني را مرتبط با نسبتش با بنيانگذار انقلاب اسلامي ندانست اما اينكه در هر موضوعي از او به عنوان نواده امام‌خميني نام برد و اعمالش را اينگونه ياد كرد جفا در حق او و ياران امام است. حاميان حسن آقاي خميني به خوبي واقف هستند كه او جايگاه اجتماعي خود را بدون زحمت و تلاش كسب نكرده و ساده‌زيستي او براي همگان الگو است. او در سال ۱۳۶۸ تحصيلات حوزوي خود را شروع کرده و چهار سال بعد روحاني شد. سيدحسن خميني ابتدا در مدرسه رضويه و مدرسه كرماني‌ها مقدمات را خوانده و از سال ۱۳۷۲ به تحصيل در سطوح عالي پرداخت و تمام اين مدت را در منزل پدر بزرگ خود سلطاني طباطبايي(ره) ‌گذارند.

تدريس در حوزه علميه

سيدحسن خميني دو سال بعد از ورود به حوزه علميه قم (سال ۱۳۷۰) در مدرسه كرماني‌ها فعاليت در زمينه تدريس مقدمات را شروع و در مدت ۸ سال كتاب‌هايي نظير: جامع‌المقدمات، سيوطي، مغني اللبيب و مختصرالمعاني، معالم، شرح لمعه و منطق مظفر را تدريس كرده از سال ۱۳۷۹ به مدت ۱۰سال به تدريس سطوح عالي پرداخت. وي تدريس خارج اصول را از سال تحصيلي ۹۰–۱۳۸۹ شروع کرده و هم‌اكنون در محل مدرسه دارالشفاي قم ادامه می‌دهد. تلاش‌هاي سيدحسن در امر تحقيق و پژوهش، كتاب‌هايي نظيرمباني فقهي تنظيم خانواده، ۱۰ مقاله و دليل راه و كتاب فرهنگ جامع فِرق اسلامي است. وي به ورزش هم علاقه‌مند است و همانند پدرش در جواني به فوتبال اشتغال داشته است. وي از سال ۱۳۷۳ و به دنبال درگذشت پدر، عهده‌دار توليت حرم و موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) شد.

مخالفان چه در سر دارند؟

مخالفان سيدحسن خميني هم سوداي بهره‌برداري از او را دارند. هر گاه بخواهند هجمه‌اي به سيدحسن آقاي‌خميني وارد كند اينچنين مي‌گويند كه او نتوانسته جايگاه امام خميني را حفظ كند و نبايد خود را يادگار امام بداند اما همگان به خوبي واقف هستند سيدحسن خميني بهترين ميراث‌دار بنيانگذار انقلاب اسلامي است و بارها علاوه بر جايگاه علمي و اعتدالي خود از جايگاه يادگار امام بودن بر مشكلات كشور تاثير مثبت گذاشته است.

او در جريان تندروها به عنوان يك مانع شناخته مي‌شود چراكه مشي اعتدالي او پايان تندروي را اعلام مي‌كند مثلا در ماجراي اتفاقات حرم امام (ره) و تلاش تندروها براي بر هم زدن آن مراسم همگان شاهد بودند كه او تنها سكوت اختيار كرد تا بزرگي خود را به نمايش بگذارد. سيدحسن خميني در روزي كه براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان به وزارت کشور برای ثبت‌نام رفت بر اين جمله تاكيد كرد كه من مستقل هستم و استقلال خود را بر رخ لاف‌زنان كشيد. او مستقل است و البته اهل مشورت؛ بدين معنا كه هيچگاه بدون بررسي اوضاع و مشورت گرفتن از بزرگان اقدامي انجام نمي‌دهد كه همين كانديداتوري‌اش براي مجلس خبرگان نمونه‌اي از آن است.

نسبت سيدحسن خميني با ديدگاه امام

درباره مشي مستقل سيدحسن خمني مي‌توان به دلنوشته جديد آهنگران مراجعه كرد كه نوشته است: «آيت‌ا... حاج سيدحسن خميني در پاييز سال۸۶ طبق روحيه حق‌خواهي و اصلاح‌گري خويش به روند ردصلاحيت‌ها در انتخابات مجلس هشتم انتقاد كرد و همين موضوع بهانه مناسب را به دست مخالفان حاج سيدحسن آقا داد تا مكنونات قلبي خود را آشكار سازند.» اينگونه بود كه سايت نوسازي متعلق به جريان نزديك به دولت آن روز و دلواپسان امروز در مطلبي سراسر توهين‌آميز از «راز لپ‌هاي گل انداخته سيدحسن خميني» نوشت و اين زماني بود كه هنوز نه بهانه‌اي به نام فتنه ٨٨ وجود داشت و نه ساختمان حرم به پايان رسيده بود كه بهانه‌ای مهیا براي تخريب يادگار امام فراهم آورد.

واكنش‌هاي به اين مطلب اما آنقدر گسترده بود كه حتي دولت احمدي‌نژاد هم ارتباط خود را با اين سايت منكر شد. مرحوم آيت‌ا... توسلي گويي آينده را مي‌ديد و خطر اين توهين را بيش و پيش از ديگران دريافته بود که اين توهين‌ها نه سيدحسن خميني كه راه خميني را نشانه رفته بود و از همين رو چند روز بعد از توهين، رئيس دفتر امام راحل در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان سخنران پيش از دستور به هشدار درباره گروهي مقدس‌نما و متحجر و واپسگرا پرداخت كه در قالب دفاع از امام، فرزندان، دوستان، ياران و بيت ايشان را مورد توهين و برخورد قرار خواهند داد.

او از خوابي گفت كه در آن امام خميني به حاج سيدحسن آقا مي‌گفتند: «حسن من را دارند از اين خانه بيرون مي‌كنند.» و به نامه‌اي از امام راحل در ۲۳ آبان ۶۱ اشاره كرد كه بنيانگذار جمهوري اسلامي در آن نوشته بود: «در پيش گروه‌هايي و اشخاصي گناهاني نابخشودني دارم و احتمال قوي مي‌دهم كه پس از من براي انتقام‌جويي از من به بعضي نزديكان و دوستانم تهمت‌ها كه من آنها را ناروا مي‌دانم بزنند و احيانا به صورت دفاع از من، انتقام مرا از آنها بگيرند.» او سپس گفت كه سيدحسن آقا، مسئول موسسه تنظيم و نشر آثار امام است و اگر ايشان نتواند ديدگاه‌هاي امام را بيان كند، چه كسي مي‌تواند اين كار را انجام دهد؟ مرحوم توسلي با بيان هر كدام از اين جملات به‌شدت با بغض سخن مي‌گفت و در مواردي اشك ريخت و با گريه ادامه سخن مي‌داد و از شدت تاثر، منقطع سخن مي‌گفت.

چتری برای مقاصد ملی

در پایان باید تصریح کرد: سیدحسن خمینی خود را وامدار هیچ جریان و گروهی نمی‌داند و به عنوان یک شخصیت مستقل که اعتدال ویژگی بارز آن است در عرصه‌هایی که در شأن او باشد حضور پیدا می کند. همانطور که اشاره شد، او در زیر چتر بنیانگذار انقلاب اسلامی است اما خود چتری دارد که دلسوزان کشور را در زیر آن جای داده است و هیچ گاه از پناه چتری که بر سرش گسترده شده است برای مقاصدی جز تبلیغ آرمان‌های امام راحل بهره نبرده است.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/137876

ش.د9405047

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات