تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۵۷
بادامچيان: جامعه روحانيت فصل‌الخطاب اصولگرايان است

اصولگرایان در کشاکش ائتلاف!

(روزنامه آرمان - 1394/09/23 - شماره 2924 - صفحه 2)

آنچه قطعی است اصولگرایان تمام اهتمام خود را بر پیشگیری از تفرق نیروهای سیاسی خود و ورود یکپارچه به کارزار انتخابات مجلس گذاشته‌اند. آنها می‌کوشند هر طور شده با ائتلافی حداکثری و تنها یک لیست وارد انتخابات اسفندماه شوند. هر چند که تکثر موجود در جبهه اصولگرایی و اختلاف‌های دامنه‌داری که در بین برخی طیف‌ها و چهره‌های سیاسی آنان در مجلس فعلی و مسائل حول و حوش آن بروز کرده است،اجماع اصولگرایان را امری دشوار می‌نمایاند.در واقع می‌توان به روشنی کشمکش نیروهای تاثیرگذار اصولگرا را مشاهده کرد. همچنین تقلای آنان برای رسیدن به وحدت در اخذ تصمیم و بستن لیست انتخاباتی مشهود به نظر می‌رسد.

گروهی محور قرار گرفتن جامعه روحانیت را خواستارند و گروهی که از حامیان آیت‌ا... مصباح یزدی به شمار می‌روند، در تلاش برای دست بالا پیدا کردن او در تصمیم‌سازی انتخاباتی هستند. بخش دیگری از اصولگرایان نیز به دنبال آنند تا همه نیروها را گرد هم آورند و با دادن سهمی دل آنها را به دست آورند و مانع از تشتت شوندچرا که اصولگرایان تجربه شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را از یاد نبرده‌اند. انتخاباتی که در آن مقهور هوشمندی اصلاح‌طلبان و رفتار تشکیلاتی و وحدت‌آفرین آنان شدند.

جامعه روحانیت؛ فصل‌الخطاب اصولگرایان

به ظاهر که اصولگرایان در چند وقت اخیر بین دوگانه محوریت آیات یزدی،موحدی کرمانی و مصباح یزدی- سه آیت‌ا...- یا همان الگوی قدیمی تعیین کنندگی برآیند نظر جامعتین- جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز- سرگردان بودند اما بعد از سخنان مصباحی‌مقدم مبنی بر به بن‌بست رسیدن جلسات سه آیت‌ا... و همینطور بی‌نتیجه بودن جلسات جمع هشت نفره‌ای که به عنوان اعضای شورای هماهنگی اصولگرایان، به دعوت حداد عادل و در منزل او جلساتی را برای رسیدن به وحدت تشکیل داده بودند، تصمیم گرفته‌اند که امتیاز بیشتری برای جامعه روحانیت مبارز در تصمیم‌گیری در خصوص لیست انتخاباتی‌شان قائل شوند.

در همین راستا اسدا... بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه که سابقه سالیان دراز نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران در دفتر حزب موتلفه اسلامی کرمانشاه گفت: «ساز و کار انتخاباتی گروه‌های اصولگرا تحت عنوان جبهه متحد اصولگرایی و با محوریت جامعه روحانیت مبارز از هفته آینده تشکیل خواهد شد که در این جبهه همه نیروهایی که انقلاب را قبول دارند و اصلاح‌طلب نیستند، حضور خواهند داشت.» وی از همگرایی تشکل‌های اصولگرا در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور با محوریت روحانیت و ائمه‌جمعه با دعوت از تمامی گروه‌های خط امام و رهبری خبرداده و تاید کرد: «گروه‌های اصولگرا محوریت و فصل‌الخطاب بودن جامعه روحانیت مبارز را پذیرفته‌اند.»

تاکید بادامچیان بر فصل‌الخطاب بودن جامعه روحانیت مبارز،صحت و سقم حرف‌های مصباحی‌مقدم را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که آنها دیگر قصد ندارند بیش از این در انتظار تصمیم گیری بمانند و توان خود را صرف کشمکش‌های موجود در بین نیروهایشان کنند. مصباحی‌مقدم ائتلاف سه‌گانه پایداری، ایثارگران و موتلفه را هم پایان یافته تلقی کرده و گفته بود که قرار است به زودی و با محوریت جامعه روحانیت، شورای هماهنگی اصولگرایان تشکیل شود. حال بماند که این سخنان او بلافاصله با واکنش‌هایی همراه شد. پیش از همه حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه از تذکر آیت‌ا... موحدی کرمانی به مصباحی‌مقدم خبر داد. بنابر ادعای او؛ «آقای موحدی کرمانی از آن مصاحبه دلخور بودند چرا که آن مصاحبه نادرست و اختلافی بود و مسیر وحدت اصولگرایان ذیل شورای فقها روندی امیدوار کننده دارد و قرار است هروقت که لازم شد، آیات مصباح، موحدی و یزدی تشکیل جلسه دهند و اینکه این جلسات ادامه نخواهد داشت، درست نیست.»

اما مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با پایگاه خبری جامعه روحانیت مبارز به صراحت اعلام کرد که تذکری بابت مصاحبه خود با خبرآنلاین دریافت نکرده است. بنابراین آن‌طور که مشخص است گفته‌های مصباحی‌مقدم قرین به صحت بوده و وی با آن سخنان توانسته تشکیلات متبوع خود را به جایگاه محوری اصولگرایان برساند.

بادامچیان و اصلاحات‌هراسی

عضو موتلفه اما در فراز دیگری از سخنانش به اصلاح‌طلبان طعنه می‌زند و می‌گوید: «اینکه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه سراغ آقایان ناطق‌نوری و سیدحسن خمینی رفته‌اند، به این دلیل است که خودشان کسی را ندارند.» بادامچیان در ادامه طی اظهاراتی که بوی اصلاحات‌هراسی از آن به مشام می‌رسد و می‌تواند به مثابه انداختن توپ در زمین اصلاح‌طلبان تلقی شود، می‌گوید: «در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ اصلاح‌طلبان ابتدا روحانی را قبول نداشتند و دنبال عارف بودند، اما چون دیدند نامزد مورد حمایتشان رای ندارد به اجبار او را مجبور به کناره‌گیری کردند و دنبال روحانی که اصلاح‌طلب نبود، رفتند.»

وی که ظاهرا در هراس از قرابت ناطق نوری و یادگار امام(ره) به اصلاح‌طلبان به سر می‌برد و این نزدیکی را خوش نمی‌دارد، تاکید می‌کند: «امروز نیز اصلاح‌طلبان می‌گویند در انتخابات اسفند ماه با محوریت آقایان ناطق نوری و سیدحسن خمینی وارد عرصه می‌شوند که هیچ‌کدام از این افراد اصلاح طلب نیستند. معتقدم اصلاح‌طلبان به این دلیل سراغ این افراد رفته‌اند که هیچ شخصیتی از خودشان ندارند و به واقع استقراض شخصیت می‌کنند و این از عجز اصلاح‌طلبان است.» بادامچیان همچنین فعالیت شورای همگرایی اصولگرایان را فرا‌تر از بحث انتخابات دانسته و گفته است: «جریان اصولگرایی در بحث انتخابات یک تکلیف شرعی برعهده دارد که از نفوذ خط استکبار، راحت‌طلبی، عافیت‌طلبی و لیبرال در مجلس جلوگیری کند و شورای همگرایی اصولگرایان زمینه‌ساز وحدت و همکاری تمامی نیروهای انقلاب اسلامی است.»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/137025

ش.د9404616

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات