تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۰۴

انتخاب بين بد و بدتر

پایگاه بصیرت / دکتر سيدعبدالله متوليان

(روزنامه رسالت ـ 1394/11/05 ـ شماره 8583 ـ صفحه 1)

گاهي اوقات شرايطي پيش مي آيد که انسان مجبور به انتخاب بين بد و بدتر مي شود. در چنين شرايطي عقل و منطق اقتضاء دارد که انسان با هدف رهايي از شرايط نامناسب ، بد را انتخاب کرده و از بدتر نجات پيدا کند. به اين نوع از انتخاب "قاعده تراجيح" يا "دفع افسد به فاسد" مي گويند. آنچه جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات هسته اي و برجام ، با "تحمل هزينه هاي سنگين" به "دستاوردهاي محدود" دست يافته است ، نيز مشمول همين قاعده بوده و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با اشراف کامل بر شرايط سال 92 و قول هايي که آقاي روحاني به عنوان وعده هاي انتخاباتي به مردم داده بود ، با نرمش قهرمانانه موفق شد ماهيت و توانمندي هسته اي خود را به قيمت تعطيلي بلند مدت فعاليت هاي هسته اي و بازرسي هاي انحصاري و هزينه هاي سنگين معنوي بدست آورد. هزينه هايي که جمهوري اسلامي ايران بابت خيرالشرين برجام پرداخت نموده بسيار سنگين است که ذيلاً به برخي از اين هزينه ها اشاره مي شود.

1 - آزمون مجدد بدعهدي و غير قابل اعتماد بودن شيطان بزرگ.

2 - چشم پوشي و ناديده گرفتن عبور از برخي خطوط قرمز نظام.

3 - تسهيل خط تماس با ايران براي دولتمردان آمريکايي.

4 - آسيب ديدن موقعيت و مولفه هاي قدرت معنوي جمهوري اسلامي ايران در بين کشورهاي اسلامي.

5 - تقويت جبهه متحد "عبري عربي غربي" عليه ايران.

6 - پذيرش خواسته هاي غير قانوني طرف مقابل و تسليم شدن نسبي ايران در برابر زياده خواهي هاي شيطان بزرگ.

7 - لطمه ديدن غرور ملي.

8 - قبول تعطيلي بلند مدت فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران و تاثير آن بر ساير حوزه هاي قدرت

9 - پذيرش و قبول رژيم انحصاري بازرسي براي فعاليت هاي هسته اي ايران

10 - کم توجهي به اقتصاد درون زا و برون گرا و خود اتکا (اقتصاد مقاومتي) طي 30 ماه گذشته که منجر به از دست رفتن فرصت هاي طلايي زيادي شده است.

11 - خوش بيني به طرف آمريکايي در طول مذاکرات هسته اي و دل بستن به وعده هاي بدون پشتوانه شيطان بزرگ.

12 - و... بايد پذيرفت برجام، فتح الفتوح نيست، بلکه دفع افسد به فاسد است. دستاوردهاي آن هم به گونه اي است که نمي توان از آن تعبير شکست داشت.

با اين اوصاف لازم است دولتمردان کشورمان و کار گروه مراقبت از برجام ، با واقع بيني و پرهيز از نگاه اغراق آميز در جهت پاسداشت از موارد پنج‌گانه مصرح در پاسخ مقام معظم رهبري به نامه رئيس جمهور، با دقت و حساسيت کامل عهد شکني و اقدامات ناقض برجام از سوي غرب به ويژه آمريکا را رصد نموده و با اتخاذ تدابير لازم قاطعانه از حريم منافع جمهوري اسلامي ايران دفاع نمايند.

نامه رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه اي در پاسخ به نامه رئيس جمهور در مورد برجام، تاكيد مجددي بر نامه 29 مهرماه بود. اين نامه حاوي نکات دقيق و تامل برانگيزي است که اگر دولت محترم به آنها عمل نمايد بي شک مسير ادامه برجام دستخوش تحول بنيادين و اساسي خواهد شد.

1- آنچه که در نامه حضرت امام خامنه اي به صورت شفاف و به شکل انکار ناپذيري مشهود است ؛ نگاه فرصت محور معظم له مبتني بر ضرورت نرمش قهرمانانه متاثر از شرايط زماني و عوامل مؤثر داخلي و خارجي است.

2- نگاهي به مجموعه موضع گيري هاي رهبري معظم انقلاب در طول 30 ماه گذشته ، گوياي اين مطلب است که معظم له ضمن اعتماد کامل به ديانت و امانت و شجاعت دولتمردان در بحث هسته اي از آنچه به‌دست آمده در مقابل آنچه در اين راه هزينه شده راضي نيستند و معتقدند با دقت بيشتر و با عنايت به نياز آمريکايي ها به برجام حتماً مي شد امتيازات بيشتري از طرف مقابل گرفت .

3- آنچه در مورد هزينه ها بايد گفته شود اين است که قطعاً منظور از هزينه هاي بسيار (در برابر دستاوردهاي ناچيز) هزينه هاي مادي نيست (هزينه هاي مادي در دستيابي به فناوري هاي هسته اي و در دولت پيشين انجام شده است)بلکه منظور هزينه هاي معنوي مشتمل بر تحقير ، عزت ، نرمش بيش از حد در برابر شيطان و... است.

4- نکته بعدي که از فرمايشات حضرت امام خامنه اي مي توان دريافت موضوع نگاه فرصت محور به دستاوردهاي برجام است.

از منظر ولايت نگاه منفي به آنچه رخ داده (اگرچه مي توانست بهتر از اين هم باشد) و خواندن آيه يأس نه تنها دردي را دوا نمي کند بلکه موجب از دست رفتن فرصت هاي پيش رو و دو قطبي سازي جامعه و دامن زدن به تفرقه ميان مردم خواهد شد فلذا بايد با القاي نگاه فرصت محور و تجميع توانمندي ها از دستاوردهاي محدود برجام حراست نموده و با تکيه به اتحاد ملي و انسجام اسلامي ضمن مراقبت از بدعهدي و شيطنت شيطان بزرگ فتنه نفوذ دشمن را خنثي نماييم.

5- و نکته آخر اينکه حصول به اهداف انقلاب مستلزم نگاه درون زا و تکيه به اقتصاد مقاومتي و دل بريدن از شيطان بزرگ و غرب است ،چه اينکه چشم دوختن به دست دشمن مشکلي را حل نمي کند بلکه بايد اقتصاد ايران را به گونه اي تقويت و مستحکم کنيم که در مقابل تکانه هاي خارجي بايستد و تأثير نپذيرد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=221826

ش.د9405216

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات