تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۶۴
دوگانه احمدی‌نژاد - هاشمی این بار معادلات اصول‌گرایان را بر هم می‌زند

رویای همگرایی پیش از غزل خداحافظی

پایگاه بصیرت / کیاوش حافظی

(روزنامه همدلي - 1395/02/26 - شماره 319 - صفحه 2)

ژنرال‌های اصول‌گرا که برای مقابله با سربازان پیاده اصلاح‌طلب، سواره به میدان رفته بودند، در یک مرحله پرچم انتخاباتی‌شان بر زمین افتاد. آنها حالا خود را آماده می‌کنند تا از صندلی‌های مجلس پیاده شوند و برای صحن پارلمان غزل خداحافظی سر دهند. اما رهبران این جناح سیاسی قصد دارند با آغاز به کار دوباره شورای همگرایی، پرچم انتخابات دیگری به دست بگیرند تا دولت روحانی یگانه دولت چهارساله پس از انقلاب لقب بگیرد. به نظر می‌رسد آنها برای این رویارویی به این زودی‌ها به جمع‌بندی نرسند، چرا که گمانه‌زنی حضور محمود احمدی‌نژاد هم معادلات این جناح را به هم خواهد ریخت.

تشکیل مثلث رهبری اصول‌گرایان

سال گذشته در حالی که اصول‌گرایان آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب‌الله عسگر اولادی را به عنوان شیوخ جریانی خود از دست دادند، درصدد بر آمدند تا با آیات محمد یزدی، مصباح و موحدی کرمانی جلسات همگرایی برگزار کنند تا بلکه از این طریق تشتت گذشته جریان موسوم به اصول‌گرا که به‌ویژه در انتخابات سال پررنگ دیده می‌شد را جبران کنند. حضور آیت‌الله مصباح در این جلسات در حالی بود که اصول‌گرایان جامعتین را محور اتحاد خود معرفی می‌کردند. تلاش اصول‌گرایان برای همراه کردن آیت‌الله مصباح با این هدف بود که یاران وی این بار ساز جدایی از اصول‌گرایان کوک نکنند.

ائتلاف هم شکست خورد

با وجود آنکه شورای همگرایی چندین جلسه تشکیل شد و اصول‌گرایان آیت‌الله مصباح، یزدی و موحدی کرمانی را به عنوان شورای فقهای و شورای رهبری خود یاد می‌کردند، دیگر خبری از نشست‌های انتخاباتی با حضور آیات مصباح و یزدی نشد. اصول‌گرایان با رهبری موحدی کرمانی شورای ائتلاف تشکیل دادند، ائتلافی که غلامعلی حداد عادل سخنگوی آن بود و در نهایت فهرست انتخاباتی آنها برای شهر تهران در غیاب نیروهای میانه رو بسته شد. در این فهرست علاوه بر آنکه یاران علی لاریجانی غایبین ائتلاف اصول‌گرایان بودند، حدود نیمی از کاندیداهای اصول‌گرایان از اعضا یا نزدیکان جبهه پایداری بودند تا به عنوان نماد حضور تفکر آیت‌الله مصباح در جریان اصول‌گرایی به مقابله با رقیب اعتدال‌گرا بپردازند. در نهایت انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و همه کاندیداهای این لیست 30 نفره با رای مردم تهران به لیست امید پشت درهای بهارستان ماندند.

پرچمی که روی زمین افتاد

اصول‌گرایان برخلاف اصلاح‌طلبان که در تمام حوزه‌های انتخاباتی با تشکیلات سیاسی کاندیدا معرفی کرده بودند، بیشترین تمرکز خود را در پایتخت گذاشته بودند. به این ترتیب با شکست در پایتخت، پرچم خود را در مرحله دوم بر زمین گذاشتند. در مقابل اصلاح‌طلبان از این فرصت استفاده کردند و برای آنکه اصول‌گرایان رادیکال در برخی حوزه‌ها نتوانند وارد مجلس شوند، از کاندیداهایی حمایت کردند که در مرحله نخست مورد حمایت جریان اصول‌گرا قرار گرفته بودند. اصول‌گرایان در این مرحله بیش از آنکه به تجدید نظر در سازوکار انتخاباتی یا ادامه فعالیت انتخاباتی برای پارلمان بپردازند، انتخابات ریاست جمهوری96 را هدف قرار دادند و در حالی که از آغاز دولت روحانی رویای چهارساله بودن این دولت را در سر داشتند، حملات خود به دولت را تشدید کردند.

جلسات همگرایی پیش از غزل خداحافظی

اکنون هم که کمتر از دو هفته دیگر به آغاز به کار مجلس دهم باقی مانده است و در حالی که نمایندگان اصول‌گرا بعد از سال‌ها نشستن روی صندلی‌های سبز خود را برای غزل خداحافظی از صحن مجلس آماده می‌کنند، شیوخ اصول‌گرا از آغاز دوباره جلسات همگرایی خبر می‌دهند. روز گذشته تسنیم از قول آیت‌الله موحدی کرمانی نوشت که جلسات ائتلاف اصول‌گرایان پایان نیافته است. البته هنوز مشخص نیست این جلسات به چه صورت و با چه کسانی قرار است برگزار شود. با ناکوک بودن ساز ائتلاف برخی گروه‌ها در سال92 اصول‌گرایان شکست را تجربه کرده‌اند، در انتخابات گذشته هم علی‌رغم اینکه شاگردان آیت‌الله مصباح به جمع یاران اصول‌گرا پیوسته بودند، نتوانستند از میدان رویارویی با اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان پیروزمندانه خارج شوند.

دوگانه ‌هاشمی - احمدی‌نژاد حالا ضرر است

اصول‌گرایان برخلاف رقیبشان که روحانی را هنوز کاندیدای خود می‌دانند، در وضعیتی مبهم به سر می‌برند. ممکن است آنها برای تقویت شانس پیروزی خود نیروهای رادیکال را کنار بگذارند. اما آنها با عوامل دیگری به جز رقیب هم دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این عوامل محمود احمدی‌نژاد و یاران او هستند که گمانه‌زنی برای حضور او هم می‌تواند معادلات اصول‌گرایان را به هم بزند، به‌ویژه آنکه تحرکات احمدی‌نژاد در مدت اخیر بیش از قبل بوده است. دوگانه‌سازی احمدی‌نژاد –‌هاشمی از سوی رئیس دولت قبل که در دو انتخابات 84 و 88 منجر به پیروزی وی و اصول‌گرایان به عنوان حامیان تمام قد او شده بود اکنون معادلات آنها را به هم ریخته است، چرا که احمدی‌نژاد تنها فردی بود که از این دو گانه‌سازی‌ها بهره برده است.

اصول‌گرایان که بعد از خانه‌نشینی یازده روزه رئیس دولت دهم راهشان را از او جدا کردند، بعید به نظر می‌رسد که دوباره بخواهند تمام‌قد از او حمایت کنند، به ویژه آنکه آیت‌الله ‌هاشمی به عنوان یک سوی دوقطبی یاد شده چهره برجسته انتخابات‌ 92 و 94 بود. از سوی دیگر در دو قطبی برجام – ضدبرجام یا روحانی - جلیلی اصول‌گرایان همراه شده با جلیلی نتوانستند با پیروزی از میدان‌های سیاسی 92 و 94 خارج شوند و همین باعث می‌شود گمانه حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده اصول‌گرایان را به زودی به جمع‌بندی انتخاباتی نرساند.

http://hamdelidaily.ir/index.php?newsid=10970

ش.د9500138

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات