تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۷۴
وقایع‌اتفاقیه تعهد منتخبان به پایگاه رأی آنها را بررسی ‌کرد

لیست امید موضع شفافی دارند

پایگاه بصیرت / الهه محمدی

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/02/22 - شماره 124 - صفحه 1)

دو هفته دیگر به آغاز کار مجلس دهم باقی است؛ مجلسی با قاطبه تقریبا اصلاح‌طلبانه و با رویکرد حمایت از دولت. نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرای مجلس در حالی از هشتم خرداد بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه می‌زنند که این روزها بحث ریاست مجلس داغ است. ازسوی‌دیگر حواشی پیرامون احتمال تغییر موضع منتخبان، سوژه داغ رسانه‌هاست. علی مطهری در واکنش به احتمال تغییر موضع برخی از نیروهای تازه وارد به مجلس گفته به امضای خود متعهد باشید. به نظر می‌رسد پیشنهاد مطهری معطوف به منتخبانی است که با نشان لیست‌هایی مانند لیست امید، توانسته‌اند کرسی پارلمان را به‌دست‌آوردند. رسانه‌های اصول‌گرا این روزها درپی انتشار بحث و تحلیل‌هایی برای ضربه‌زدن و ایجاد رخنه در میان منتخبان اصلاح‌طلب و لیست ائتلافی آنها هستند.

یکی از این اقدامات آنها انتشار خبرهایی مبنی‌بر پشت‌کردن بعضی از منتخبان لیست امید به هم مسلکی‌هایشان است. پرویز سروری، قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، یکی از کسانی بود که دیروز این مسئله را مطرح کرد و با بیان اینکه هنوز مجلس دهم شکل نگرفته، ما شاهد برخی واگرایی‌ها در منتخبین لیست امید هستیم گفت: خود اصلاح‌طلبان هم بر این موضوع واقف هستند که البته همه این واگرایی را از قبل پیش‌بینی می‌کردیم. علاوه‌بر‌این رخنه افکنی‌ها، هر روز خبرهایی از سوی اردوگاه اصول‌گرایان به گوش می‌رسد که با بیان آمار و ارقام‌هایی درپی مصادره کرسی‌های مجلس به نفع خودشان هستند و معتقدند اعدادی که از سوی اصلاح‌طلبان درباره اکثریت مجلس به دست آنها منتشر می‌شود، جوسازی است.

رسانه‌های تندرو حتی پا را فراتر از این حدس و گمان‌های غرض ورزانه گذاشته‌اند و در بعضی از تحلیل‌هایشان معتقدند، اصلاح‌طلبان قصد دارند وانمود کنند که عارف در یک توافق از پیش تعیین شده به نفع لاریجانی کنار کشیده است تا از آن به عنوان یک ابزار چانه‌زنی در مناسبات آتی سیاسی استفاده کنند. به گفته این رسانه‌ها، این یعنی اصلاح‌طلبان و لیست امید نتوانسته‌اند به اکثریت کرسی‌های مجلس دهم دست یابند تا دست آخر، آمدن لاریجانی را نه رأی اصول‌گرایان مجلس بلکه توافق عارف با لاریجانی عنوان کنند. شاید به‌خاطر‌همین جوسازی‌های رسانه‌های اصول‌گراست که علی مطهری، با اشاره به غیرواقعی‌بودن اعدادی که به‌عنوان تعداد نمایندگان حامی این دو جریان که در نشست‌های هم‌زمان اعلام شد، گفته که به‌هرحال کسانی که تعهدنامه هر یک از این دو جریان را امضا کرده‌اند، باید پای امضا و حرف‌شان بایستند.

او همچنین گفته با اینکه تعهدنامه اصلاح‌طلبان را امضا نکرده اما از نظر اخلاقی متعهد بوده که در نشست چند روز پیش آنها شرکت کند. اظهارات تند علیه اصلاح‌طلبان از سوی چهره‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا در حالی در این روزها منتشر می‌شود که مذاکره اصلاح‌طلبان و مستقلین مجلس برای گرفتن حمایت آنها از لیست امید همچنان ادامه دارد و آنچنان که محمود میرلوحی، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان اعلام کرده ۱۶۷ نفر از منتخبان با عنوان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت توانسته‌اند به مجلس دهم راه پیدا کنند و درحال‌حاضر رقم نماینده‌های مستقلی که از طرق مختلف پیام دادند که نگاهشان، نگاه اصلاح‌طلبانه است و با فراکسیون امید همکاری می‌کنند کم‌کم به عدد ۲۰ می‌رسد.

او همچنین گفته که «ما در مرحله دوم هم شاهد بودیم که انتخابات تهرانیزه شد و می‌توانیم مستقل‌ها را نیز ازهمین‌حالا جزئی از فراکسیون امید بدانیم، زیرا برخی از مستقل‌ها قبل از انتخابات به ما پیام دادند که ما همراه شما هستیم اما بنا بر مصالح محلی در انتخابات مستقل حاضر می‌شویم اما حالا مذاکرات خوبی انجام می‌شود و ما به راحتی می‌توانیم اکثریت مجلس و هیئت‌رئیسه مجلس را کسب کنیم، هرچند تلقی من در فراکسیون امید این است که دوستان تلاش دارند تا مجلس دهم مجلس تعامل و همکاری باشد.»علی صوفی، وزیر تعاون در دولت اصلاحات و رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در شهر تهران در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه»، معتقد است: اعضای لیست امید ملزم به رعایت میثاق‌نامه هستند وگرنه اعتبار خود را از دست خواهند داد.

وی می‌افزاید: ما از ابتدا که سازوکار اجماع و وحدت را به عنوان استراتژی اصلی خودمان انتخاب کردیم، پس از دستیابی به وحدت و اجماع و تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری، پیش‌بینی التزام کاندیداها به حمایت‌های ما و التزام به سیاست‌های ما را در دستور کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری قرار دادیم که یکی از بندهای آن دستورالعمل امضای میثاق‌نامه از سوی کاندیداها بود. متأسفانه فضای غیرحزبی ما امکان زیرپا گذاشتن تعهدات و وعده‌های انتخاباتی نمایندگان را به‌وجود‌آورده است به‌طوری‌که احزاب هیچ قدرتی ندارند که بتوانند نمایندگان را درراستای اهداف و برنامه‌های خودشان در مجلس کنترل کنند. ما با درک این مسائل سعی کردیم، یک میثاق‌نامه کامل تدوین و سازوکارهایی را برای اجرای این تعهدات پیش‌بینی کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «درحال‌حاضر آن چیزی که برای اجرای این تعهدات پیش‌بینی شده، فراکسیون امید است که یکی از بندهای میثاق‌نامه است. به‌این‌معنا که کاندیداهایی که در لیست امید بودند و نمایندگانی که مورد حمایت ما بودند ولو اینکه در لیست نبودند، پایبند این تعهدات باشند.»صوفی با بیان اینکه عامل دیگری که برای اجرای تعهدات وجود دارد، خود مردم هستند، ادامه می‌دهد: «مواجهه عملکرد کاندیداها و گزارش عملکرد این نمایندگان در دوران مجلس باید شفاف‌سازی شود تا مردم با مواضع آنها کاملا آشنا شوند. این هم یک راهکاری است که فراکسیون امید تلاش خواهد کرد که نمایندگان عضو این فراکسیون همان‌طور که اکنون موضع شفافی دارند، مواضعشان کاملا شفاف باشد و به بندهای میثاق‌نامه که شفاف‌بودن عملکرد هم جزء آنهاست، متعهد باشند.»

صوفی با بیان اینکه تضمینی برای اینکه در صورت عهد‌شکنی منتخبین، تجدیدنظری در نمایندگی آنها صورت بگیرد وجود ندارد، ادامه می‌دهد: «موقعیت و جایگاه حقوقی که برای نمایندگان وجود دارد تا چهارسال ادامه دارد اما بالاخره چهره موجه نمایندگان ابزاری است برای اینکه بتوانیم از نظر اخلاقی و تشکیلاتی کسانی را که به ائتلاف و رأی مردم پشت کرده‌اند، زیر سؤال ببریم.» وی همچنین اضافه کرد: «چهره موجه منتخبین اگر به وعده‌های مکتوب و شفاهی خودشان پایبند نباشند از بین می‌رود و قطعا خودشان می‌دانند اگر پایبندی‌شان را به لیست امید از دست بدهند اعتباری برای آنها نمی‌ماند. این قضیه خیلی فرق دارد با یک نماینده‌ای که به صورت مستقل و با تکیه بر موقعیت خودش توانسته به نمایندگی برسد. این اعتمادی که مردم به جریان اصلاحات دارد می‌تواند بر حفظ اعتبار منتخبین تأثیرگذار باشد و اگر به‌هرحال منتخبین آینده نگر باشند و بخواهند به دوره بعد انتخابات مجلس هم فکر کنند از تعهدات خود به لیست امید سرباز نخواهند زد.»

صوفی درباره میزان گرایش منتخبین مستقل به سمت فراکسیون امید، می‌گوید: «ما طبعا افرادی داریم که ممکن است حالت‌هایی از بلاتکلیفی را در آنها ببینیم. آنهایی که نه به سوی اصلاح‌طلبان رفته‌اند و نه اصول‌گرایان و هنوز تصمیم خودشان را دراین‌زمینه نگرفته‌اند. طبیعی است ما از حضور آنها در فراکسیون امید استقبال می‌کنیم یا همراهی آنها با فراکسیون را مورد توجه داریم.» وی اضافه کرد: حتما هم نمی‌خواهیم آنها عضو فراکسیون باشند، همین که با فراکسیون امید همراه باشند در این مرحله برای ما کفایت می‌کند و با آغوش باز این عزیزان را در فراکسیون می‌پذیریم. خود آقای عارف رابطه نزدیکی با نمایندگان دارد و خود شورای‌عالی سیاست‌گذاری هم تعامل خوبی با منتخبین دارد و در تلاش هستند که بتوانند آرای لازم را برای ریاست محمدرضا عارف فراهم کنند.»

http://vaghayedaily.ir/fa/News/4127

ش.د9500137

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات