تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۱۸
سهم زنان در مجلس در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با اعظم طالقانی

مهم کیفیت حضور‌ است

اشاره: ساعت 10:30 شب خیابان صفی‌علی‌شاه در مرکز شهر فقط سکوت است و سکوت. چراغ‌های اکثر ساختمان‌ها هم خاموش است. در این خاموشی و سکوت، از ساختمان جمعیت زنان مسلمان نواندیش روشنایی به بیرون خیابان می‌زند و کلاس تفسیر قرآن در آن وقت شب برپاست. وارد ساختمان که می‌شوی همه چیز قدیمی است؛ از دستگیره‌های در گرفته تا کلید و پریزهایش همه متعلق به سال‌ها قبل است. در بدو ورود اولین چیزی که به چشم می‌آید آرشیو مجله‌های «پیام هاجر» است که سال‌هاست توقیف شده. در کنار مجله‌های دهه 60، آرشیوی از مجله‌‌های «پیام ابراهیم» روی میزی آهنی و قدیمی قرار دارد. تابلوهای روی دیوارها هم متعلق به سال‌ها قبل و همه تصاویر مربوط به مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی است، که روی طاقچه اتاق کار اعظم طالقانی، فعال ملی، مذهبی خودنمایی می‌کند. کلاس تفسیر قرآن او تمام که شد، مصاحبه‌ را آغاز کردیم. می‌گوید شورای نگهبان برای شرکتش در آزمون انتخابات مجلس خبرگان رهبری کارت صادر کرده بود، اما او به دلیل کسالت، نتوانسته در آزمون شرکت کند.
پایگاه بصیرت / زینب نورانیان

(روزنامه فرهيختگان ـ 1394/11/06 ـ شماره 1866 ـ صفحه 4)

* شما اولین خانمی بودید که سال 76 برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردید، ظاهرا به جز آن، یک بار دیگر هم داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اید.

** من سه بار برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم که هر سه بار هم ردصلاحیت شدم. بار آخر که در زمان آقای خاتمی بود جلوی در ریاست‌جمهوری به همراه عده‌ای از خانم‌ها تحصن کردم اما خب به جایی نرسید.

* با توجه به این تجربه می‌بینیم که شما امسال دوباره برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اید. چه نیازی به حضور زنان در مجلس خبرگان رهبری هست؟

** ما باید هرجا که احساس می‌کنیم حضورمان اثرگذار است و جنبه مثبت دارد و تغییراتی را ایجاد می‌کند، خود را برای انتخاب شدن در معرض رای مردم قرار دهیم. در مجلس خبرگان، خبره‌ها هستند و این خبره‌ها را مردم انتخاب می‌کنند. تجربه حضور زنان در مجلس خبرگان را داریم البته مجلس خبرگان قانون اساسی که به عقیده من مجلس بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای بود. خانم گرجی در این مجلس بودند و اتفاقا روی بحث رجال در قانون اساسی به‌عنوان مخالف صحبت کردند و استدلال کردند که زن هم می‌تواند رئیس‌جمهور باشد بنابراین ما در این مجلس به این مهمی شاهد حضور زنان اثرگذار بودیم. به جای اینکه جنسیت مطرح شود واژه رجال آورده می‌شود که مفهوم شخصیت سیاسی، اجتماعی را دربردارد.

* شورای نگهبان از شما برای حضور در آزمون خبرگان رهبری دعوت کرد؟

** این‌طور شنیدم. من برای شورای نگهبان نامه نوشتم و مطالعاتم روی درس‌های حوزه و دروسی را که آموزش دیده بودم، توضیح دادم چون در فرم ثبت‌نام جایی که بتوانیم این توضیحات را بدهیم وجود نداشت؛ به همین دلیل نامه نوشتم که آمادگی امتحان را دارم فقط امکان به شهرستان آمدن را ندارم. سپس برایم کارت صادر شد ولی نتوانستم شرکت کنم.

* برای این دور از انتخابات مجلس خبرگان رهبری شاهد بودیم که از زنان برای شرکت در آزمون دعوت شد، سخنگوی شورای نگهبان هم اخیرا اعلام کرد که فقهای شورای نگهبان به صورت ضمنی شرکت زنان در انتخابات مجلس خبرگان را پذیرفته‌اند. این موضوع برای اولین بار اتفاق افتاده است تحلیل شما چیست؟

** خوش‌بینانه می‌توانیم بگوییم شاید تا الان که به بانوان مجوز شرکت نمی‌دادند دلیلش این بود که ما خانم‌هایی را که درجه اجتهاد داشته باشند، کم داشتیم. این نگاه خوش‌بینانه است. در احراز یا ردصلاحیت‌ها جنسیت مطرح نیست.

* به نظر شما چه اتفاقی افتاده که این تغییر رویه، روی داده است؟

** به هر حال در هر جامعه‌ای وقتی هسته‌ای تشکیل می‌شود این هسته مدام تکثیر می‌شود و حرکاتش توسعه پیدا می‌کند. در جامعه ما نیز حوزه توسعه پیدا کرده است. شاید طلابی که الان در حوزه درس می‌خوانند افکار روشنفکرانه‌ای را که امروز دارند قبلا نداشتند. اینها به مسائل و نیازهای روز آشناتر هستند. وقتی خانم‌هایی با درجه اجتهاد و در سطح مردان هستند چرا از حضور آنان در مجلس خبرگان جلوگیری شود؟ اکنون دیگر دلیل منطقی و قانونی و شرعی برای ممانعت از حضور زنان در مجلس خبرگان وجود ندارد که بتواند افکار عمومی را قانع کند.

* حدود 4 دهه از تاسیس جمهوری اسلامی می‌گذرد، در این مدت شاهدیم تعداد نمایندگان زن در ادوار نه‌گانه مجلس از 14 نفر بیشترنشده‌است،شما دلیل سهم کم زنان در این نهاد را چه می‌دانید؟‌

** قبل از این موضوع، مساله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در درجه اول مهم کیفیت حضور زنان در مجلس است نه کمیت آنان. ممکن است یک یا پنج زن به مجلس راه پیدا کنند اما کارایی آنان به اندازه حضور 20 تا 30 زن در مجلس باشد. اما ممکن هم هست 50 زن به مجلس راه پیدا کنند ولی کارایی لازم را برای جامعه زنان نداشته باشند یا منافع ملی را در نظر نگیرند. جامعه زنان می‌خواهد نیروهای فعال، عقلانی، متخصص و صاحب نظر از طرف آنان به خانه ملت راه پیدا کنند. متاسفانه از زنان مجلس فعلی صدایی نمی‌شنویم. حتی اگر این افراد در زمینه‌های مختلف تخصص و اطلاعات کافی ندارند، می‌توانند با کارشناسان در ارتباط باشند، نظر آنان را بگیرند و سپس اظهارنظر کنند.

* عملکرد زنان مجلس فعلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

** بانوانی که در مجلس فعلی هستند به دو دلیل کارایی لازم برای جامعه زنان را ندارند. اولا به نظر من بانوان مجلس فعلی ما شجاعت لازم را ندارند که از موضوعی که به آن اعتقاد دارند هم دفاع کنند و ثانیا نظر و عقیده زنان فعلی مجلس هماهنگ با طیف خاصی از آقایان این مجلس است. زمانی هست که نماینده زنی از موضوعی دفاع می‌کند و پشت تریبون می‌رود و درباره مطلب مربوط به حقوق بانوان اظهارنظر می‌‌کند بعد به او اعتراض شدید می‌شود که اگر آن فرد جسارت و شجاعت لازم را نداشته باشد از کار خود پشیمان می‌شود و در موارد بعدی دنبال دفاع از حقوق زنان در مجلس نمی‌رود. در یک زمان هم آن طیف از زنان مجلس هم‌نظر و هم‌عقیده با مردان مجلس هستند، که الان این‌گونه است به همین دلیل است که دیدیم مجلس فعلی نه‌تنها کاری در حوزه زنان انجام نمی‌دهد بلکه به دنبال تصویب قوانینی حمایتی برای بانوان کشور نیز نیست. یادم می‌آید در مجلس اول عده‌ای به امام(ره) نامه نوشتند که در دوره مجلس اجازه ندهند زنان نامزد شوند و به مجلس راه یابند اما امام جواب دادند که زنان نه‌تنها باید نامزد شوند و به مجلس بروند بلکه باید فعال هم باشند. من با بعضی از این آقایان صحبت می‌کردم آنان می‌گفتند ما برای اینکه سروصدایی از بیرون درنیاید اجازه می‌دهیم که خانم‌ها به مجلس بیایند تا دنیا علیه ما صحبت نکند وگرنه ما موافق نیستیم که زنان در مجلس باشند. این حرف را خیلی راحت می‌گفتند و ابایی هم نداشتند.

* الان بحث سهم 30 درصدی زنان در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. برخی موافق آن هستند و برخی دیگر مخالف و معتقدند همین سهمیه مشخص کردن برای زنان خود نوعی تبعیض و به وجود آوردن محدودیت برای زنان است؛ نظر شما چیست؟

** کسانی که بحث سهم 30 درصدی برای زنان را مطرح می‌کنند به دنبال به وجود آوردن فضا و فرصت برای حضور هرچه بیشتر زنان هستند اما من هیچ وقت به این فکر نکرده‌ام که زنان چند درصد از مجلس را در اختیار داشته باشند. همان‌طور که عرض کردم مهم کیفیت حضور است نه کمیت و من هم معتقدم نباید با به وجود آوردن سهم محدودیت جدید ایجاد کرد. ما در مجلس نیاز به یک نیروی انسانی کارآمد و متخصص داریم.

* شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان قبل از آغاز ثبت‌نام‌ها طی نامه‌ای از زنان متخصص و صاحب‌نظر دعوت کرد که ثبت‌نام کنند. دولت در زمینه حمایت از زنان چطور عمل کرده است؟

** نمی‌توان درباره این موضوع فعلا نظر مشخصی داد چون دست و پای دولت بسیار بسته است و محدودیت‌‌های زیادی دارد. اکنون به دلیل اینکه مخالفان هر روز در حال سنگ‌اندازی جلوی پای دولت هستند اگر امثال ما هم بخواهیم دولت را نقد کنیم که نتیجه مثبتی عاید نمی‌شود. ما اعتقاد داریم نقد برای اصلاح شدن است اما الان به دلیل مشکلاتی که تندروها و مخالفان برای دولت به وجود آورده‌اند، نمی‌توانیم انتظار چندانی داشته باشیم و دولت را نقد کنیم. نمی‌توان گفت دولت آقای روحانی هیچ مشکلی ندارد اما می‌توان گفت که امیدواریم مشکلات دولت قبل پیش نیاید.

http://www.farheekhtegan.ir/newspaper/page/1866/4/65797/0

ش.د9405234

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات