تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۱۶۰۵

روحانی پرنفوذ و ناآرام بغداد

(روزنامه ايران – 1395/02/13 – شماره 6203 – صفحه 10)

مقتدی صدر قدرت خویش را از نیروهای جوان و تندی می‌گیرد که تجربه جنگ 4 ساله با نیروهای امریکا را (میان سالهای 2004 تا 2008) پشت سر گذاشته‌اند.او بعد از مدتی سکوت دوباره حرکت و کمپین خویش را برای آنچه عراق با ثبات و متحد می‌خواند شروع کرده است و در این مسیر خواهان ریشه کنی فساد، اخراج شماری از وزیران که او آنها را آلوده می‌خواند و جایگزینی چهره‌های غیر حزبی و متخصص در کابینه است.

گروه معترض صدریون متحد العبادی در کابینه است اما اتحاد و شراکت خود را از نوع قبیله‌ای و قومی نمی‌داند.

او 4 مارس نخستین نمایش قدرت خود را با برپایی بزرگترین اعتراض سیاسی به نمایش گذاشت.پایگاه این جریان بغداد و بویژه حاشیه‌های محروم آن است و این موقعیت جغرافیایی به آنها امکان می‌دهد که در اولین فراخوان قلب پایتخت از جمله منطقه دیپلماتیک الخضرا را تحت تسخیر خود در آورند.او در مرحله جدید از شیوه تهدید نیز بهره جست وقتی نیروهای امنیتی مجوز تجمع و تحصن را صادر نکردند هسته‌های مسلح شبه نظامی خود را فراخوان داد و اما در نهایت کمپین خود را به شکل مسالمت‌آمیز و کنترل شده برگزار کرد. او منطقه الخضرا را به عنوان کانون قدرت که نیازمند پاکسازی است معرفی می‌کند. او منطقه الخضرا را میدان جدید حرکت مخالفت جویانه خود قرار داده است و از تاکتیک شناخته شده‌ای استفاده می‌کند: فراخوان میلیونی. او تلاش کرده همواره سکان و پرچم مخالفان درون حکومتی را دردست داشته باشد.

مقتدی برای بسیج طبقه محروم و نیازمند از شعارها و مفاهیمی استفاده می‌کند که هنوز در میان عراقی‌ها خریدار دارد مثل مبارزه با فساد یا پاکسازی حکومت از رانت خواری. در میتینگ‌های اخیر اغلب پلاکاردهای هواداران او شعار«آنها همه دزدند» را داشت. شعارها و سخنرانی اجتماعات تحت نفوذ صدریون سرشار از هیجان است سخنرانان مدعی می‌شوند که دولت‌های حاکم بر بغداد میراثی جز فقر و کشتار برجای نگذاشته‌اند.آنها می‌گویند دولت العبادی تاکنون به این دلیل ناکام مانده است که کابینه همچنان مثل شرکت سهامی احزاب عمل می‌کند و همه مناصب و مصادر قدرت در قبضه بستگان و گماشتگان حزبی است.

علی البهادلی از روحانیون فعال گروه صدر می‌گوید خواسته اصلی ما این است که وزرای دولت باید مستقل و خارج از کنترل احزاب سیاسی و پارلمان باشند.

مقتدی صدر از دو هفته قبل برای پیشبرد برنامه اعتراضی خود درون قدرت برآن شد تا اعتصابات زنجیره‌ای را در قلب بغداد کلید بزند او در این مسیر حتی از الگوی استقرار چادرها و خیمه‌های اعتراض در منطقه‌ای که میدان التحریر بغداد نام گرفته است بهره جست.

فراخوان صدر با فراخوان العبادی برای تغییر در کابینه همزمان شد العبادی در ماه فوریه اصلاحات خود را تحت عنوان «تغییر بنیادین» اعلام کرد که مهم ترین محور آن راهیابی چهره‌های حرفه ای، تکنوکرات و آکادمیک به کابینه بود.

سرانجام فراکسیون صدریون در پارلمان نیز بعد از گفت‌و‌گوهای فشرده و محرمانه میان سران مجلس با نخست وزیر بایکوت خود را شکست و در جلسه تصمیم‌گیری برای اصلاحات حیدر العبادی شرکت کرد. دهیا الاسدی رئیس گروه صدریون در مجلس در توجیه این تصمیم به خبرنگاران گفت که ما امروز به این دلیل در جلسه رأی‌گیری پارلمان شرکت کردیم که خواست ما برای ترمیم کابینه تحقق یافته است صدریون خواهان رهبری با نگاه ملی و حکومتی فراگیر هستند. مقتدی خود لباس رزم به تن کرد و گفت آماده کشته شدن برای حقوق عراقی‌ها است. او بعداز اینکه بحث فساد سیاستمداران را مطرح کرد از سوی سیستم قضایی به مدت سه ماه در بازداشت و تحت الحفظ خانگی قرار گرفت. می‌گوید که شواهد لازم را گردآورده بود. به هر حال خادم العیساوی از سران گروه صدر می‌گوید که این یک تغییر حزبی بود با این حال آن را به عنوان نخستین گام مثبت از سوی دولت العبادی قبول داریم.

منبع: Economist

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6203/18/128214/0

ش.د9500243

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات