بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۱۷۶۰

اهداف پشت پرده رزمایش «افس۲۰۱۶» ترکیه

رزمایش «افس ۲۰۱۶» در ترکیه با مشارکت کشورهای منطقه و در راستای تامین خواسته ها و اهداف آل سعود در منطقه انجام شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
 به گزارش گروه بین الملل بصیرت، خبرگزاری مهر، در یک گزارش تحلیلی به قلم علی کاوسی نژاد، به تحلیل رزمایشی که طی روزهای اخیر در ترکیه برگزار شد، پرداخته است:
 عربستان سعودی با یورش به یمن و براه انداختن جنگی نابرابر با شیعیان این کشور، با کشورهای عربی هم پیمانش در یمن جنگ و خونریزی خانمان سوزی را بر علیه مردم یمن از جمله شیعیان این کشور براه انداخت. سعودیها که در شکل گیری گروه تروریستی «داعش» در منطقه عراق و سوریه نقش اساسی و بنیادین داشته و  دارند درادامه سیاست های ستیزه جویانه و مداخله جویانه خود در خاورمیانه دم از ائتلاف کشورهای اسلامی مبارزه با ترورییسم می زنند و بر طبل جنگ خود در منطقه می کوبند.

پس از آنکه سعودیها در جنگ علیه دولت بشار اسد در سوریه و نیز استقرار گروه تروریستی تکفیری داعش در عراق و سوریه ناکام ماندند دم از مبارزه با داعش زده ائتلاف مبارزه با تروریسم را با مشارکت ۳۵ کشور اسلامی براه انداختند. در این میان نام کشوری چون پاکستان که حاضر به مداخله نظامی در یمن و کمک به سعودیها در جنگ مظلوم کش یمن نشده بود، ناگهان وارد لیست ۳۵ کشور مبارزه با تروریسم شد.

در ابتدا مقامات دولت اسلام آباد از وجود چنین ائتلافی اظهار بی اطلاعی کردند و با اعمال فشار سعودیها حاضر به حمایت از ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم سعودی شدند. حکمرانان خودکامه سعودی پا را فراتر از این گذاشته و با اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی مبازر شیعی در این کشور ماهیت و اصلیت وهابی گری خود را به جهانیان نشان دادند. شیخ نمر که نماد آزادی و و دفاع از حقوق شیعیان در عربستان بود بدست آل سعود خونش بر زمین ریخته شد.

ائتلافی که ایران، سوریه، عراق و لبنان در آن جایی نداشته باشند چه معنایی می تواند داشته باشد بجز اینکه عربستان طرح شیعه ستیزی را در منطقه در سر می پروراند. آل سعود برای سوق دادن کشورهای اسلامی بسوی ائتلاف ضد تروریسم خود در منطقه در ابتدا رزمایش «رعد شمال» را در منطقه «حفر الباطن» عربستان و نزدیک مرزهای عراق و کویت با مشارکت کشورهای عربی، آفریقای و پاکستان آغاز می کند و آن را بزرگترین رزمایش در منطقه می نامد.

رزمایش رعد شمال از آن جهت برای آل سعود مهم تلقی می شد که ۲۰ کشور از حامیان منطقه ای عربستان سعودی در آن شرک داشتند و روسای جمهور مصر و سودان و همچنین امیران کویت و قطر، «نواز شریف» نخست وزیر و «راحیل شریف» فرمانده کل ارتش پاکستان حضور داشتند. آل سعود که در متقاعد کردن پاکستان برای پیوستن به ائتلاف ضد تروریسم خود ناکام مانده بود فرماندهی این ائتلاف را به ژنرال «راحیل شریف» پیشنهاد کرد تا بلکه از این راه بتواند نظر مساعد اسلام آباد را بسوی خود جلب نماید.

در روزهای گذشته رزمایش نظامی «افس۲۰۱۶» در دو مرحله در استانبول و ازمیر ترکیه برگزار شد. در برگزاری این رزمایش که در کل ۷ هزار و ۵۰۰ پرسنل و من جمله ۹۰۰ نظامی خارجی از کشورهای آلمان، آمریکا، آذربایجان، انگلیس، قطر، پاکستان، لهستان و عربستان در آن شرکت داشتند. در بخش دوم این رزمایش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و «هولسی آکار» فرمانده کل ارتش ترکیه «راحیل شریف» فرمانده کل ارتش پاکستان و فرماندهان بلند پایه کشورهای شرکت کننده حضور داشتند.

این مانور نظامی در حالی برگزار می شود که ترکیه و عربستان سعودی از حامیان ادامه جنگ و خونریزی در سوریه بشمار می روند و هر دو کشور در صدد برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند. اردوغان از سویی فکر احیای امپراطوری عثمانی را در سر می پروراند و از سویی دیگر با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای گروه تروریستی تکفیری داعش، نفت سوریه را از طریق این گروه با تانکرهای حامل سوخت به ترکیه منتقل می کند.

عربستان سعودی بخوبی دریافته است که اردوغان از جمله کسانی است که می تواند به شکل گیری و استحکام داعش در منطقه کمک کند. از سویی اردوغان در اظهارات جدید خود اعلام کرده است که کردها باید از سوریه حذف شوند. کردهای سوری که در دفاع از سوریه و مبارزه با داعش نقش بسزایی دارند از دشمنان اردوغان بشمار می روند.



ائتلاف ضد تروریسم کشورهای اسلامی که با مشارکت ۳۵ کشور اسلامی پایه ریزی شده است حال در ترکیه  شکل و جهتی دیگر بخود گرفته است و در رزمایش «افس ۲۰۱۶» کشورهای دیگری چون آمریکا، انگلیس، لهستان و  آلمان مشارکت دارند. به نظر می رسد که آمریکا و متحدان اروپایی عربستان سعودی قصد دخالت نظامی در سوریه را دارند و این خود اوضاع امنیتی را در سوریه متشنج تر خواهد ساخت.

آمریکا از حضور نظامی و استراتژیک روسیه در سوریه نگران به نظر می رسد و از سویی ترکیه نیز حاضر نیست حضور نظامی روسیه را در سوریه قبول نماید. سقوط جنگنده روسی توسط جنگنده های ترکیه و کشته شدن یکی از خلبانان این جنگنده باعث تیرگی در روابط ترکیه و روسیه شد. ترکیه یکی از کشورهای عضو ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) است و در تلاش است به عضویت اتحادیه اروپا درآید. ترکیه خود را محور و مرکز مبارزه با تروریسم در منطقه تصور می کند اما از سویی دیگر با نادیده گرفتن حقوق شهروندان کرد زبان عرصه را بر آنها تنگ کرده است و این می تواند در آینده برای آنکار مشکلات عدیده ای بوجود آورد و با رشد افراطی گری حملات تروریستی در شهرهای این کشور بالا گرفته اقتصاد توریسم ترکیه را با خطری جدی مواجه کند.

مثلثی که در رئوس آن آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه قرار دارند با براه انداختن جنگ و خونریزی امنیت منطقه را دچار بحران کرده اند و بیم آن می رود که تروریسم و افراطی گری در منطقه رشد فزاینده ای بخود گیرد.

کارشناسان منطقه ای بر این باورند که «طیب اردوغان» نه تنها در سطح منطقه ای بلکه با خودکامگی خود و کنار گذاشتن «داوود اوغلو» نخست وزیر سابق ترکیه و منصوب کردن «بنعلی یلدریم» بجای وی در صدد افزایش اختیارات ریاست جمهوری در ترکیه و به نوعی مادام العمر کردن منصب ریاست جمهوری و حرکت بسوی دیکتاتوری است. یکی از ابرازهایی که طیب اردوغان می تواند از آن بهره ببرد حمایت از گروه تروریستی داعش در منطقه که همگام با اهداف سعودیها در منطقه پیش می روند. سعودیها به نوعی از اردوغان حمایت می کنند و وی نیز به آنها خوش خدمتی می کند.

 در این میان ارتش پاکستان که جزو ۱۰ ارتش قدرتمند جهان بشمار می رود می تواند به اردوغان و سعودیها کمک کند. اما نکته حائز اهمیت  این است که سیاست منطقه ای پاکستان را فقط نظامیان این کشور به تنهایی شکل نمی دهند، بلکه اتاقهای فکری که در پاکستان وجود دارند در باره سیاست کلی این کشور تصمیم گیری می کنند.

تصور این موضوع که ارتش پاکستان تمام قدرت و توان خود را در اختیار آل سعود و اردوغان بگذارد فکری عبث و خیالی خام است. پاکستان به جهت سیاست کلی خود در منطقه در مواقع لازم در سیاست های منطقه ای خود تجدید نظر می کند و مافع ملی خود را قربانی سیاست های خود خواهانه آل سعود و اردوغان نمی کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات