تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۱۰

عراقچی: آمادگی داریم با عربستان گفت‌وگو کنیم

(روزنامه شرق ـ 1395/03/01 ـ شماره 2588 ـ صفحه 7)

سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان، روز پنجشنبه‌ی‌ به توکیو سفر کرد تا در نشست مرکز مطالعات بین‌المللی سیاست عمومی ژاپن سخنرانی کند. او در جریان این سفر با برخی مقامات ژاپنی و پیرامون مسائلی همچون بحران‌های منطقه گفت‌وگو کرد. معاون وزیر امور خارجه در این سفر با «سوگی یاما»، معاون وزیر خارجه ژاپن، دیدار کرد و طبق روال همه دیدارهای دیپلماتیک بعد از برجام، آثار و ثمرات این توافق محور اصلی این جلسه بود. عراقچی در این دیدار به روابط دو کشور در دوران قبل از برجام و بعد از آن اشاره کرد و گفت: «جای بسی خرسندی است که دو دولت حتی در زمان تحریم‌ها نیز توانستند کانال‌ها و ظرفیت‌های ارتباطی خود را حفظ کنند». او به حساب پرداخت ویژه (SPA) در دوران تحریم اشاره کرد و ادامه داد: «این حساب با تلاش دولت ژاپن افتتاح شد و کمک کرد تا نیازهای دارویی و پزشکی ایران در دوران مذاکرات، تأمین شود که این موضوع قابل‌تقدیر است».

سوگی یاما نیز حصول توافق هسته‌ای و اجرائی‌شدن برجام را تبریک گفت و افزود: «به‌دست‌آمدن این توافق، باعث شد تا تصویر ایران در منطقه به نحو مثبت و مؤثری تغییر کند. ژاپن از حصول و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک استقبال می‌کند و آن را یک دستاورد تاریخی می‌داند. امیدواریم با توجه به شرایط مطلوبی که برای ایران نه‌تنها در منطقه، بلکه در جامعه بین‌الملل پدید آمده است، ایران همچنان به ایفای نقش مؤثر و مهم خود در ثبات و امنیت منطقه ادامه دهد. ژاپن نیز علاقه‌مند است تا در این راستا در مسائل مختلف منطقه با ایران همکاری داشته باشد».

نقش ایران در منطقه

عراقچی در ادامه این دیدار به نقش ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: «ایران، چه قبل از توافق هسته‌ای و چه پس از آن، همواره نقش مهمی را در منطقه ایفا کرده است و همچنان نیز یکی از قدرت‌های مهم و تصمیم‌گیر در مسائل منطقه است». او در جمع خبرنگاران ژاپنی در باشگاه ملی رسانه‌های این کشور نیز به روابط ایران و عربستان اشاره کرده و با بیان اینکه «ما عربستان را یکی از کشورهای مهم جهان اسلام می‌دانیم»، گفته بود: «من فکر می‌کنم اقدام عربستان برای قطع روابط با ایران ناشی از یک اشتباه محاسباتی بود. سیاست ما ثبات و صلح در منطقه است و در این راستا آمادگی داریم مسائلمان با کشورهای منطقه از جمله عربستان را از طریق گفت‌وگو حل کنیم».

افزایش مراودات تجاری

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه، طی دیدار با سوگی یاما ضمن تشکر از گشایش خط اعتباری ١٠‌میلیارددلاری توسط دولت ژاپن، گفت: «ادامه این گام مهم و بهره‌برداری کامل از این خط اعتباری برای مشارکت شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های اقتصادی ایران، نیاز به اراده مشترک دو کشور دارد». سوگی یاما نیز با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد ایران و ژاپن تأکید کرد: «علاقه‌مندیم علاوه بر مراودات تجاری و بازرگانی، برای گسترش هرچه‌بیشتر روابط به‌ویژه روابط سیاسی و تبادل‌نظر در این زمینه تلاش کنیم چراکه معتقدیم ظرفیت‌های توسعه روابط بین ایران و ژاپن بسیار زیاد است و می‌توان همکاری‌های ارزشمندی را بین دو کشور دنبال کرد». عراقچی در پایان این دیدار از معاون وزیر خارجه ژاپن دعوت کرد تا در پاسخ به سفر دوره‌ای معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان، به ایران سفر کند.

دیدار با نخست‌وزیر

عراقچی در حاشیه این نشست با «یاسوئو فوکودا»، نخست‌وزیر سابق ژاپن، دیدار و گفت‌وگو کرد. «فوکودا» ضمن ابراز امیدواری به اینکه روابط بین ایران و ژاپن در پی اجرائی‌شدن برجام گسترش بیشتری یابد، از عراقچی در مورد آخرین وضعیت روابط دو کشور سؤالاتی پرسید. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در اولین روز سفر خود به ژاپن با اعضای گروه دوستی پارلمانی حزب لیبرال‌دموکرات ژاپن که ریاست آن برعهده «ماساهیکو کومورا»، معاون حزبی نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه اسبق آن کشور، است، دیدار و گفت‌وگو کرد. او با اشاره با روابط خوب و تاریخی ایران و ژاپن گفت: «درحال‌حاضر ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد که بحث انرژی، حمل‌ونقل، مسائل زیست‌محیطی و... از جمله مهمترین آنهاست. درحال‌حاضر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده‌اند و اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی شده است که نویدبخش جایگاه جدید ایران در جامعه بین‌الملل و اقتصاد جهانی است». معاون ظریف با اشاره به اینکه در طول چهارماه گذشته شش رئیس کشور به ایران سفر داشته‌اند، گفت: «موضوع سفرهای بدون وقفه مقامات کشورهای اروپایی و هیأت‌های مختلف تجاری به ایران و امضای توافق‌نامه‌های متعدد همکاری، نشان از تغییر مثبت جایگاه ایران در منطقه دارد».

فصل جدید روابط ایران و ژاپن

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام، در ادامه برنامه دیدارهای خود در ژاپن با اعضای شورای بین‌المللی تعاملات دوستانه این کشور (FEC) دیدار و عنوان کرد: با توجه به خطر فعالیت گروه‌های تروریستی برای تمامی کشورهای جهان، دو کشور می‌توانند همکاری خود در این زمینه را گسترش دهند.

عراقچی با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو کشور، به سفر ماه‌های آتی «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن، به ایران اشاره و انجام آن را با توجه به تحولات جدید در روابط ایران با سایر کشورها بعد از توافق برجام در عرصه‌های گوناگون تجاری و اقتصادی بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد که این سفر را می‌توان گشایش فصل جدیدی در روابط میان ایران و ژاپن قلمداد کرد.

گسترش تبادلات مردمی و دانشگاهی، گردشگری و ضرورت تسریع در همکاری‌های بانکی برای پیشبرد امور تجاری و اقتصادی میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف در این دیدار درخصوص آنها بحث و تبادل‌نظر کردند. شورای بین‌المللی تعاملات دوستانه (International Friendship Exchange Council) یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ١٩٨٣ با هدف تعمیق تفاهم بین‌المللی و دوستی ایجاد شد. هم‌اکنون هزارنفر از افراد و شرکت‌های معتبر عضو این شورا هستند. این شورا ارتقای تبادلات با کشورهای خارجی، انتقال دیدگاه‌های افراد مختلف پیرامون دیپلماسی ژاپن به مسئولان دولتی، تسهیل‌کردن فهم سیاست‌های دیپلماتیک دولت و همچنین کمک به شرکت‌های عضو در استراتژی‌های بین‌المللی خویش را از جمله اهداف خود معرفی کرده است. «صلح و ثبات و رفاه جهانی»، «تطبیق با جهانی‌شدن» و «ارتقای هرچه‌بیشتر دیپلماسی میان دولت‌ها» ازجمله سه محوری است که شورای بین‌المللی تعاملات دوستانه ژاپن اجرای آن را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

رویکرد برد- برد در منطقه

عراقچی در این سفر به سؤالات خبرنگاران ژاپنی در باشگاه ملی رسانه‌های این کشور نیز پاسخ گفت. او با تشریح روند مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی ایران و گروه ١+٥ برای خبرنگاران گفت: «این مذاکرات به دو دلیل موفق شد؛ اول اینکه طرف‌های مقابل ما به‌خصوص آمریکا، به‌جای زبان تهدید، با زبان احترام با ملت ایران سخن گفتند و دوم اینکه هر دو طرف رویکرد خود را بر رویکرد برد - برد قرار دادند». او با اشاره به اینکه «از نگاه ما استفاده از رویکرد برد - برد یک الگوست که در سایر مسائل جهانی هم می‌تواند پیش برود»، گفت: «روابط ایران و ژاپن هم می‌تواند مبتنی‌بر این رویکرد توسعه یابد و زمینه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند موجب انتفاع هر دو کشور شود».

http://www.sharghdaily.ir/News/93318

ش.د9500305

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات