صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۶۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4356 دوشنبه 10 خرداد ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کشورهای منطقه مراقب باشند؛ سیاست دشمنان این منطقه و دشمنان این مجموعه‌ اسلامی، ترساندن این کشورها از همدیگر است، دشمنِ موهوم درست کنند و دشمن اصلی را که استکبار است،کمپانی‌های متجاوز و متعدی و وابستگان آنها هستند، صهیونیست است در حاشیه نگه دارند.(94/2/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز          
   نااميدي «ليست اميد»

دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي دیروز اعضاي هيئت‌رئيسه موقت خود را شناخت تا بتواند پس از تصویب اعتبارنامه نمايندگان، آماده برگزاري انتخابات هيئت‌رئيسه دائم شود. هر چند احتمال تغيير نامزدها در انتخابات هيئت‌رئیسه دائم نسبت به موقت نيز وجود دارد، اما تجربه ادوار گذشته نشان داده است، ترکيب هيئت‌رئيسه دائم تقريباً همان ترکيب موقت خواهد بود و از اين نظر انتخابات هيئت‌رئيسه موقت از اهميت بسياري برخوردار است.
در اين بين علي لاريجاني، منتخب مردم قم و محمدرضا عارف، منتخب مردم تهران براي کرسي رياست به رقابت پرداختند که در نهايت علي لاريجاني (گزينه فراکسيون ولايت) با کسب 173 رأي، حائز اکثريت آراي وکلاي ملت و رئيس موقت مجلس دهم شوراي اسلامي شد. گفتنی است، ۹ نفر از فراکسيون ولايت و ۳ نفر از فراکسيون اميد در هيئت‌رئيسه حضور دارند. اين آمار حکايت از آن دارد که اکثريت نسبي با فراکسيون ولايت بوده و فراکسيون اميد با وجود تبليغات جنجالي صورت گرفته در هفته‌هاي اخير وزن کمتري نسبت به رقيب خود دارد.
نتايج به دست آمده به شدت جريان اصلاح‌طلب را دچار اضطراب و سرخوردگي کرده است، به‌گونه‌ای که شاهد موضع‌گيري‌هاي تند و انتقادات شديد نسبت به نمايندگان مجلس بوده‌ايم. برای نمونه، مصطفي کواکبيان گفته است: «ما ادعا مي‌کرديم که 160 راي داريم، اما در عمل انجام نشد! واقعيت اين است که 40  ـ 50 نفر از دوستاني که با ما عکس يادگاري مي‌گرفتند، رفتند و زنبيل‌شان را جاي ديگري ‌گذاشتند و اين حالت، حالت خوبي نيست.»
خبرهاي انتشار يافته نيز از ناراحتي و حضور نیافتن عارف در انتخابات هيئت‌رئيسه دائم حکایت دارد. البته روزنامه‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های وابسته به این جریان تلاش کردند با مصادره به مطلوب پیروزی علی لاریجانی و اصول‌گرایان در انتخابات هیئت‌رئیسه، مانع از تشدید و گسترش ناامیدی بیشتر در این جریان و بدنه اجتماعی آنها شوند تا شاید ناامیدی لیست امید بار دیگر به امید تبدیل شود.


▼ گزارش روز               
   مشکل اصلی جهان اسلام

مراسم حج به‌منزله بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان جهان در دست رژیمی قرار گرفته است که تفرقه و اختلاف در جهان اسلام، یکی از اصلی‌ترین اهداف آن به شمارمی‌آید. رژیمی که در طول عمر خود از هیچ تلاشی برای تکه تکه کردن جهان اسلام و شوراندن مسلمانان علیه یکدیگر دریغ نکرده است، در عراق برادران اهل تسنن را علیه شیعیان تحریک می‌کند، با تکیه بر دلارهای نفتی که متعلق به مردم عربستان است، گروه‌هایی تروریستی را سامان می‌دهد تا به قتل‌عام مسلمانان سوریه بپردازند. رژیمی که حاکمانش به جای کمک به مردم مظلوم فلسطین و تلاش برای پیروزی آرمان فلسطین با سران رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی همنشین می‌شوند، تفنگداران آمریکایی و جنگ‌افزارهای غربی را به خدمت می‌گیرند و به مردم مسلمان و مظلوم یمن یورش می‌برند، آن فاجعه غم‌انگیز را در حج سال گذشته رقم می‌زنند و همچنان خود را پشت نقاب دروغین خادم حرمین شریفین پنهان می‌کنند! رژیمی که در آخرین اقدام خود مانع از حضور هموطنان‌مان در حج می‌شود و با کمال وقاحت عامل این مسئله را به دلیل اقدامات تروریستی ایرانیان در طول حج عنوان می‌کند! بر اساس این، شورای روابط بین‌الملل کشورهای خلیج‌فارس پس از قطعی شدن حضور نیافتن ایرانیان در مراسم حج سال آینده، تحت فشار آل‌سعود طی بیانیه‌ای، ایران را به انجام عملیات‌های تروریستی در مراسم حج متهم کرده است! اظهارنظری که نشان از ادامه تفرقه‌افکنی و گسترش بدبینی این رژیم در جهان اسلام دارد! گسترش همان مصیبتی که سال‌هاست به واسطه برنامه‌ریزی دشمن و حضور حاکمان دست‌نشانده و خائن، چون پادشاهان آل‌سعود در بعضی از کشورهای اسلامی به جان جهان اسلام افتاده است و راه را برای وحدت و پیشرفت جهان بسته است! و امروز اگر ملت بزرگ اسلام می‌خواهد در مسیر پیشرفت حرکت کند، باید این مشکل را از سر راه بردارد.

▼ خبر ویژه                         
 پشت پرده حمله به موصل

پایگاه خبری «میدل ایست آی» از حمله نیروهای پیشمرگه به شرق موصل به همراه ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا خبر داده است. بر اساس این خبر، نیروهای پیشمرگه با پشتیبانی هوایی هواپیماهای ائتلاف، با هدف بازپس‌گیری نواحی شرقی موصل، به نیروهای داعش در این ناحیه حمله کرده‌‌اند. در این باره روز گذشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» از به حاشیه رانده شدن و محدود شدن نقش آمریکا در آزادسازی فلوجه به دست ایران ـ که هم اکنون در حال انجام است ـ ابراز نگرانی کرده بود. بنابراین، آمریکایی‌ها با وجود اینکه به نظر می‌رسید در کوتاه‌مدت تمرکز خود را به تصرف و بازپس‌گیری رقه، مرکز خلافت خودخوانده داعش در سوریه قرار داده‌اند، هم اکنون در حال باز کردن جبهه جدیدی در موصل علیه داعش هستند که بیش از هر چیز، واکنشی در قبال به حاشیه رانده شدن و محدود شدن نقش خود در عملیات آزادسازی فلوجه و حضور قدرتمند ایران در این عملیات است. در واقع، آمریکایی‌ها تلاش دارند با به کارگیری نیروهای کرد در حمله به موصل و رقه، نسبت به انزوای ایالات متحده آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران در مسئله عراق واکنش نشان دهند.
 
▼ اخبار

1- نمایش انتخاب شهردار م
سلمان
در حالی که انتخاب «صادق خان»، نامزد حزب کارگر انگلستان، به سِمت شهردار لندن، توجهات بسیاری را در رسانه‌های جهان به دلیل «انتخاب اولین شهردار مسلمان لندن» جلب کرد و تبلیغات گسترده‌ای برای آن شد، اما اکنون اظهارات و اقدامات  او واقعیت متفاوتی را به نمایش گذاشته است. وی به تازگی در مصاحبه با روزنامه «دیلی میل»، از طرح خود برای برگزاری یک فستیوال به منظور «معرفی تل‌آویو» خبر داده و به صراحت گفته است: با کمپین بین‌المللی درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی مخالف است. وی همچنین با شرکت در مراسم یادبود هولوکاست اظهار کرده است: تلاش‌های «جرمی کوربین» رهبر برکنار شده حزب کارگر، برای تعامل با حماس و حزب‌الله، لندن را به هدف بالقوه تروریسم تبدیل می‌‌کند. افزون براین، صادق خان به تازگی زنان محجبه مسلمان را برای لندن «مشکوک و بیگانه» خواند تا این واقعیت بیش از پیش روشن شود که انتخاب چنین شهرداری فقط یک نمایش و بازی رسانه‌ای است.

2- آمریکا متقاضی 32 تن آب سنگین ایران

رئیس کمیسیون نظارت بر اجرای برجام در وزارت امورخارجه درباره نتیجه رایزنی‌ها برای فروش آب سنگین به روسیه و آمریکا گفت:‌ آب سنگین مازاد بر نیازمان را در بازارهای بین‌المللی به فروش خواهیم رساند. آب سنگین کالایی است که هر کشوری قدرت تولید آن را ندارد و از طرفی با فروش این کالا توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید آب سنگین شناسایی خواهد شد. سیدعباس عراقچی افزود: آمریکا متقاضی 32 تن آب سنگین است و در حال مذاکره برای همین مقدار با آنها هستیم. همان‌طور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، کار معامله با آمریکا به اتمام رسیده است. البته آب سنگین پس از واریز هزینه مورد نظر به حساب سازمان انرژی اتمی، از کشور خارج می‌شود تا گرفتار بحث‌های مصادره اموال نشویم.

3- پذیره‌نویسی شرکت اعتباری ثامن در فرابورس
مدیرعامل تأمین سرمایه نوین با اعلام خبر پذیره‌نویسی 300 میلیارد تومانی شرکت اعتباری ثامن، گفت: این شرکت پس از کسب مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار از 12 خرداد در بازار فرابورس پذیره‌نویسی می‌کند. وی افزود: این عرضه در فرابورس ایران و از طریق کارگزاری‌های آن انجام می‌شود و اشخاص حقیقی اجازه دارند حداقل 500 و حداکثر 10 هزار سهم و اشخاص حقوقی حداقل 500 و حداکثر 30 هزار سهم را از طریق پذیره‌نویسی خریداری کنند. ولی نادی قمی اضافه کرد: پذیره‌نویسی از اول وقت اداری روز چهارشنبه 12 خرداد آغاز و تا پایان وقت اداری 21 خرداد ادامه خواهد داشت، اما چنانچه سقف سرمایه تعیین‌شده پیش از انقضای مهلت پذیره‌نویسی تکمیل و وجوه مربوطه تأمین شود، عملیات پذیره‌نویسی متوقف می‌شود.

4- تحریم روسیه و تحدید فرصت شغلی در اروپا
به گزارش «اسپوتنیک نیوز»، طی 12 ماه گذشته واردات مواد غذایی از اتحادیه اروپا به روسیه 29 درصد کاهش یافته است. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، تحریم روسیه در زمینه ممنوعیت واردات مواد غذایی از اتحادیه اروپا در واکنش به تحریم‌های ضد روسیه، 130 هزار فرصت شغلی را در معرض نابودی قرار داده است. صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی اتحادیه اروپا به روسیه در بازه زمانی آوریل 2015 تا مارس 2016 به 5/5 میلیارد یورو رسیده است که این بدان معناست که کشاورزان اروپایی تنها در یک سال 2/2 میلیارد دلار از تحریم‌های روسیه متضرر شده‌اند.

▼ اخبار کوتاه

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در جلسه مشترک مدیران اداری و قضایی استان تهران درباره آخرین وضعیت تبدیل زندان اوین به پارک گفت: در این خصوص با آقای جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها مذاکراتی داشته‌ایم و امیدواریم در دوره دوم ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه، زندان اوین به یک پارک عمومی برای شهروندان تهرانی تبدیل شود.
حجت‌الله میرزایی در یادداشتی درباره کاهش قیمت کالاها در اردیبهشت با تأکید بر اینکه تورم منفی در کنار شاخصه‌هایی، مانند تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و... نشانه‌های خوبی نبوده و بیانگر آن هستند که تولید در وضعیت رونق اقتصادی قرار ندارد، نوشت: دولت باید برنامه‌های خود را در اقتصاد تغییر دهد.
آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به کمبود عالم به‌نام در تهران، گفت: تهران با جمعیت ۱۲ میلیونی با کمبود عالم مواجه است و این در حالی است که در قدیم عالمان زیادی در این شهر حضور داشت.
دو تن از نمایندگان اهل تسنن به هیئت‌رئیسه مجلس راه پیدا کردند. محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان و  عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده نخستین نمایندگان اهل سنت هستند که به هیئت‌رئیسه مجلس راه یافتند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اقدامات نظامی در میدان سوریه ادامه دارد و وضعیت اطراف دمشق و حلب روزبه‌روز بهتر می‌شود، گفت: شکست مفتضحانه گروه‌های تروریستی در سوریه به تحمیل آتش‌بس منجر شد تا بتوانند در شمال سوریه اجازه بازسازی پیدا کنند.
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی عجیب درباره دلایل شکست عارف در انتخابات ریاست مجلس با وجود ادعای پیروزی اصلاح‌طلبان، گفت: چه کسی گفته اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز شده‌اند؟!
«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس در سخنانی در دیدار با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان درباره ایران اعلام کرد، توافق هسته‌ای با ایران به معنای چشم‌پوشی از دیگر اقدامات ایران در منطقه نیست.
با تصویب هیئت دولت، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات