تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۱۸
با حضور سردار سليماني و لاريجاني، فراكسيون اصولگرايان متولد شد

اصولگرايان دست به دامان محبوبيت سردار

پایگاه بصیرت / رضا پارسا

(روزنامه آرمان – 1395/03/09 – شماره 3049 – صفحه 3)

۶۰ ساله است و اهل كرمان. سال ۱۳۸۹ مفتخر به درجه سرلشكري شد. تا پيش از آنكه فتنه داعش، عراق و سوريه را اسير جنگي چند ساله كند، تنها نامش را مي‌شنيديم. اما با ضرورت يافتن حضور مستشاري ايران در عراق و سوريه، «سردارقاسم سليماني» بارها و بارها به اين دو كشور سفر كرد و در ميان نيروهاي محلي و مقابل دوربين‌ها ظاهر شد. حضور و عملكرد سردار قاسم سليماني در دفاع از كشورهاي مسلمان در مقابل داعش، او را به چهره‌اي محبوب تبديل كرده است. محبوبيتي كه نه تنها در ميان مردم كشورهاي مسلمان، بلكه در ميان ايرانيان نيز به عنوان چهره‌اي ملي از او ياد مي‌شود كه از منافع ايران در آن سوي مرزها دفاع مي‌كند. اما با علني شدن حضور فرمانده نيروي قدس در عراق و سوريه و در پي محبوبيتي كه در افكار عمومي كسب كرد، جناح‌هاي سياسي داخلي را بر آن داشت تا تلاش كنند با نزديكي به او، براي خود محبوبيتي فراهم كند. آن هم گروه‌هايي كه عملكرد سياسي آنها در داخل، با واكنش منفي مردم مواجه شده است.

از سوي ديگر، محبوبيتي كه سردار سليماني را به يكي از چهره‌هاي برجسته نظامي ايران بدل ساخته است، كار را به جايي رسانده كه حتي برخي از او به عنوان يكي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم نام برده‌اند. آن هم از سوي جناح اصولگرا كه سال‌هاست با فقدان گزينه مناسب براي مطرح شدن مواجه است. اين نقشه اصولگرايان آن چنان روشن است كه حسام الدين آشنا، مشاور رئيس‌جمهور، چندي پيش در حساب توئيتري خود نوشت: «بگذاريم حاج قاسم در قله اسطوره‌اي دفاع از حريم و حرم بماند؛ نگذاريم او را چون محسن و باقر به كارزار كليد و گازانبر بكشانند.» اينكه آيا اصولگرايان آن چنان با بحران قحط الرجال مواجهند كه براي مطرح شدن، مجبورند دست به دامان شخصيت محبوب نظامي شوند، جاي بحث دارد. اما محبوبيت سردار سليماني آن قدر هست كه صدا و سيما سخنراني او را كه فرمانده نيروي قدس و نه فرمانده سپاه پاسداران است را به صورت زنده پخش كند و مجلس، براي شركت در جلسه هم انديشي از او دعوت كند. آن هم جلسه‌اي كه اكثريت حاضران را اصولگرايان تشكيل داده و در خاتمه آن، براي فراكسيون اصولگرايان تصميم‌گيري مي‌شود!

سردار در جمع منتخبان

بر همين اساس، عصر جمعه، سردار قاسم سليماني در جلسه هم انديشي مجلس دهم حاضر شد و سخناني ايراد كرد. سردار سليماني در اين مراسم با بيان اينكه مجلس مي‌تواند بر دولت و مردم تاثير بگذارد، گفت: «قانونمند كردن بسيج امكانات عليه دشمن، ازجمله توانايي‌هاي مجلس براي كمك به اهداف اساسي نظام در حوزه سياست خارجي است.» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران، ضمن تشكر از دكتر لاريجاني به‌خاطر حمايت از بخش دفاعي و امنيت كشور گفت: «شرايط ما در منطقه مثل قبل و بعد از عمليات بيت المقدس است.» سردار سليماني در ادامه به شرايط امروز سوريه اشاره و خاطرنشان كرد: «اگرچه در ابتداي امر درباره تصميم‌گيري‌ها در ايران درباره سوريه اختلاف نظر بود كه ميان شيعه و سني تفرقه نيفتد اما در نهايت تصميمات گرفته شد كه دكتر لاريجاني نيز در آن نقش بسزايي داشت. سردار سليماني در بخش ديگري از صحبت‌هايش به جايگاه مجلس در سياست خارجي ايران اشاره كرد و افزود: «تسهيل تصميم‌گيري اثر جدي در بسيج امكانات دارد كه عمدتا برعهده رياست مجلس است و به قانون شدن امور در اين زمينه كمك بسزايي مي‌كند و نقش خاصي دارد همچنين نقش مجلس در قانونمند كردن بسيج امكانات و تجهيزات در راستاي رسيدن به اهداف نظام اساسي است و هرجا ايستادگي كرده توانسته بر دولت تاثير گذاشته و جهت دهي در مردم داشته باشد.»

اصول پنج‌گانه لاريجاني

جلسه هم انديشي منتخبان مجلس دهم كه در سالن مشروطه و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، سخنران ديگري هم داشت و آن علي لاريجاني، رئيس مجلس نهم بود. لاريجاني در اين جلسه گفت: «تصور من بر اين است كه بايد حركت عمومي خود را بر ۵ اصل قرار دهيم تا به اهداف اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران برسيم.» او گفت: «نخستين مورد آن حفظ دين خداست كه بايد تلاش كنيم در جهت دين اسلام حركت كرده و رابطه خود را با خدا درست كنيم تا رابطه‌مان با مردم درست شود.» لاريجاني در ادامه به مساله دوم اشاره و بيان كرد: «اگر مي‌خواهيم كشوري پايدار داشته باشيم بايد حرمت رهبري را حفظ كنيم. چنانچه برخي حرمت رهبري را حفظ نكردند و به خود و مملكت ضربه زدند. اين درحالي است كه اگر ولايت فقيه نبود در جنگ پيروز نمي‌شديم.» لاريجاني در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران، هم‌سرنوشتي با ساير ملل را مد نظر خود قرار داده، عنوان كرد: «مبارزه با استكبار، دفاع از مستضعفين دنيا اعم از مسلمان و غيرمسلمان و وحدت با مسلمانان از اركان نظام جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود.

از اين رو توسعه ديپلماسي مبتني بر اقتدار ملي را اصل سوم مي‌دانم.» رئيس مجلس نهم در ادامه در توضيح اصل چهارم كه توسعه علمي بر اساس بومي‌سازي خواند، يادآور شد: «ما بودجه‌اي در اختيار حوزه پژوهش قرار مي‌دهيم اما خروجي آن صرفا برگه‌هاي كاغذ مي‌شود و دردي از توليد و صنعت دوا نمي‌كند و از آن طرف تصميمات علمي در حوزه اجرا گرفته نمي‌شود. لذا بايد كاري كنيم تا تحقيق و توسعه، توليدكنندگان را مشتاق به استفاده از آن كند.» لاريجاني اصل پنجم را توسعه اقتصادي بر مبناي اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: «آلمان در سال ۱۹۴۵ با خاك يكسان شد اما تا سال ۱۹۶۵ به دومين اقتصاد بزرگ دنيا تبديل شد. اين موفقيت نيازمند روحيه جهادي است كه رهبري نيز بر آن تاكيد دارند لذا توسعه اقتصادي مبتني بر اقتصاد مقاومتي پنجمين اصلي است كه بايد به آن باور داشته باشيم.»

تولد فراكسيون ولايت

در اين جلسه كه اكثريت حاضران را اصولگرايان تشكيل مي‌دادند، رئيس مجلس نهم گفت: «از اين رو مي‌توانيم فراكسيوني فعال و جهت‌دار و مطابق با آرمان‌هاي نظام داشته باشيم كه با اين اصول ۵گانه و با محوريت ديانت و ولايت باشد و با عنوان فراكسيون ولايت ما را به هم پيوند دهد.» بعد از اتمام سخنان لاريجاني بود كه منتخبان مردم در مجلس دهم به اشاره تاييد تشكیل و حضور در فراكسيون «ولايت» قيام كردند و فراكسيون اصولگرايان رسما متولد شد. فراكسيوني كه اصولگراياني نظير كاظم جلالي و بهروز نعمتي كه از اعضاي ليست اميد بودند هم در آن حضور دارند و به احتمال قريب به يقين، از لاريجاني به عنوان كانديداي رياست مجلس دهم حمايت خواهد كرد.

http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/152808

ش.د9500478

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات