تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۳۷
گزارش ويژه «جوان» از دورنماي تروريست‌ها

داعش در حال ضعيف شدن

پایگاه بصیرت / روح‌الله صالحي

(روزنامه جوان ـ 1394/10/30 ـ شماره 4729 ـ صفحه 15)

در شرايطي كه مقامات نظامي امريكا پيش‌بيني كرده بودند نابودي داعش 30 سال زمان مي‌برد ولي با ورود به سال جديد ميلادي روند تضعيف گروه تروريستي داعش نيز شروع شده است.

پيشروي ارتش‌هاي سوريه و عراق در مواضع داعش و كنترل بخش‌هايي از مناطق تحت كنترل تروريست‌ها همزمان با كاهش منابع مالي اين گروه تكفيري از جمله عوامل تضعيف داعش به شمار مي‌روند. داعش به دليل كاهش منابع مالي خود 50 درصد از حقوق نيروهاي خود را كاهش داد و دهها تن از اعضايش را به خاطر فرار از جبهه‌هاي نبرد اعدام كرد.

نخست‌وزير عراق در اول سال نوي ميلادي و پس از كنترل ارتش عراق بر شهر الرمادي مركز استان الانبار عراق گفت كه سال 2016، سال پايان داعش در عراق خواهد بود و هرچه زمان به پيش مي‌رود اظهارات حيدر العبادي، نخست وزير عراق بيش از پيش جنبه عيني به خود مي‌گيرد. تروريست‌هاي داعش سال 2014، 60 درصد خاك عراق و به گفته مقامات غربي 70 درصد خاك سوريه را تحت اشغال خود داشتند ولي در ماه‌هاي اخير روند تحولات به گونه‌اي پيش رفته است كه ارتش‌هاي سوريه و عراق پيشروي‌هاي گسترده‌اي را در مناطق تحت كنترل داعش داشتند و توانستند بخش‌هايي را از دست تروريست‌ها خارج كنند. اواخر ماه دسامبر گذشته نيروهاي عراقي با پشتيباني هوايي نيروهاي ائتلاف ضد‌داعش توانستند شهر الرمادي را از دست داعش آزاد كنند و به گفته مقامات عراق اين نيروها براي آزادي موصل مركز خلافت خودخوانده داعش آماده مي‌شوند. استيو وارن، سخنگوي ائتلاف ضد‌داعش پس از آزادي الرمادي گفت كه داعش بيش از 40 درصد مناطق خود در عراق را از دست داده است.

سلام العزاوي، يكي از افسران عمليات الانبار روز يك‌شنبه گفت كه نيروهاي عراقي پيشروي خوبي در نبردهاي الرمادي كسب كرده‌اند. وي با بيان اينكه پيشروي نيروهاي عراقي در مناطق شرقي الرمادي ادامه دارد، افزود كه اين نيروها مناطق «البوغانم» و «البومحل» را از لوث تروريست‌هاي داعشي پاكسازي كردند. جنگنده‌هاي روسيه و نيروهاي مقاومت در هفته‌هاي اخير با پيشروي در مقابل تكفيري‌ها مناطقي از استان حلب در شمال سوريه را از دست تروريست‌هاي داعش آزاد كردند. مؤسسه‌ اي اچ اس جينز لندن نيز در آماري كه اخيراً منتشر شده اعلام كرده است داعش در سال 2015، حدود 14 درصد از محدوده تحت تصرف خود در سوريه را از دست داده و مناطق تحت كنترل اين گروه از 128 كيلومتر مربع به 78 كيلومتر مربع كاهش يافته است.

كاهش منابع مالي

همزمان با از دست دادن زمين، منابع مالي تكفيري‌ها نيز در حال كاهش است. به گزارش شبكه راشا تودي، در بيانيه‌اي كه توسط گروه موسوم به «بيت‌المال‌المسلمين» وابسته به داعش روز سه‌شنبه منتشر شده آمده است كه اين گروه به علت شرايط نابسامان مالي در شهر «رقه» سوريه قصد دارد حقوق عناصر وابسته به خود را تا 50 درصد كاهش دهد. اين گروه در بيانيه خود اعلام كرد: «به دليل شرايط استثنايي كه گروه با آن روبه‌رو است تصميمي مبني بر كاهش مبالغي اتخاذ شده است كه نيمي از آن به همه مجاهدان پرداخت خواهد شد.» كاهش منابع مالي داعش در سوريه در حالي است كه روسيه در ماه‌هاي اخير حملات گسترده‌اي را به تانكرهاي حمل نفت تكفيري‌ها كه به تركيه ارسال مي‌شوند انجام داده و به گفته سرگئي شايگو، وزير دفاع روسيه بيش از 2هزار تانكر داعش در حملات هوايي روسيه منهدم شده است. داعش در سال‌هاي اخير با فروش نفت ارزان به تركيه درآمدهايي را از اين راه كسب مي‌كرد كه با حملات روسيه اين منابع درحال كاهش است. روسيه و ايران بارها اعلام كرده‌اند براي نابودي تروريست‌ها بايد منابع مالي آنها خشكانده شود ولي كشورهايي مثل عربستان و قطر ميلياردها دلار به تروريست‌ها در سوريه و عراق ارسال و آنها را در مقابل دولت‌هاي سوريه و عراق تقويت كرده‌اند.

در سال 2015 داعش توانايي‌هايي را براي حمله به نقاط مختلف جهان از خود بروز داد، اما در حال حاضر اين گروه تروريستي كه در عراق و سوريه فعال است با يك مشكل بسيار جدي روبه‌رو شده و درآمدهاي صادرات نفت اين گروه تروريستي به شدت كاهش يافته است. داعش بدون وجود منابع مالي درآمدي و همچنين ارز خارجي توانايي خود براي حمله به اهداف خود را از دست مي‌دهد. همچنين پتانسيل حفظ و نگهداري مناطق تحت اشغال اين گروه نيز از بين خواهد رفت و زمينه را براي افول تروريست‌ها هموار مي‌كند. جك لو، وزير خزانه‌داري امريكا هفته گذشته در مصاحبه با فاكس نيوز گفت كه منابع مالي گروه تروريستي تكفيري داعش بايد مسدود شود. جك لو گفت كه سازمان ملل متحد روي قطع گروه تكفيري داعش از جامعه بين‌المللي مالي كار مي‌كند. با اين وجود، اگر سازمان ملل بتواند در اين زمينه اقدامات سازنده‌اي انجام دهد، تكفيري‌هاي داعش از نظر مالي در تنگنا قرار خواهند گرفت.

تغيير رويكرد غرب

تغيير رويكرد غرب در مقابل داعش و رئيس‌جمهور سوريه نيز در تضعيف تكفيري‌ها تا حدي مؤثر بوده است. تا پيش از ورود روسيه به جنگ عليه تروريست‌ها در سوريه، امريكا و متحدانش تلاش مي‌كردند داعش را نه نابود بلكه مديريت كنند ولي از آنجا كه روس‌ها در جنگ با تكفيري‌ها خود را جدي نشان دادند رويكرد غربي‌ها در مقابل داعش نيز تغيير يافت. باتوجه به مؤثر بودن حملات روسيه به تكفيري‌ها در سوريه، امريكا از اين واهمه دارد كه روسيه نابودي داعش را به نام خود تمام كند از اين رو سعي دارد در افول داعش سهمي داشته باشد و به گفته كارشناسان، حضور نيروهاي ويژه امريكا در عمليات آزادسازي الرمادي نيز در اين راستا انجام شده است تا پيروزي در مقابل داعش را به نام خود ثبت كند. تضعيف پيش از موعد داعش درحالي است كه مارتين دمپسي، رئيس سابق ستاد ارتش امريكا همزمان با تشكيل ائتلاف ضد‌داعش در سپتامبر 2014، گفته بود نابودي داعش بين 10 تا 30 سال زمان مي‌برد و اين اظهارات نشان مي‌داد غرب در مقابله با تكفيري‌ها جدي نيست و جنگنده‌هاي ائتلاف در 16 ماه گذشته نه تنها موفقيت‌هايي را در مقابل داعش نداشتند بلكه در چند ماه اول حملات تكفيري‌هاي داعش توانستند شهرهايي مثل پالميرا و الرمادي را اشغال كنند. خبرگزاري اسپوتنيك، در گزارش ويژه‌اي كه يك ماه پيش منتشر شده حملات ائتلاف امريكا با حملات روسيه را مقايسه كرده و نوشته بود: حملات روسيه چند برابر از حملات ائتلاف مؤثرتر بوده و تلفات زيادي را به داعش وارد كرده است.

اعدام گسترده اعضاي داعش

در ماه‌هاي اخير اخبار زيادي منتشر شده است كه تكفيري‌هاي داعش از ميدان‌هاي نبرد فرار كرده و توسط اعضاي اين گروه اعدام شده‌اند. شبكه سومريه‌نيوز به نقل از يك منبع محلي در استان نينوا اعلام كرد، داعش ۳۵ نفر از عناصر عضو اين گروه را به دليل فرار از مناطق درگيري و ناكامي در مأموريت‌هايشان اعدام كرد. اين تروريست‌ها در اردوگاه «الغزلاني» اعدام شدند. به گفته اين منبع، ابوبكر بغدادي سركرده اصلي گروه تروريستي داعش به سركردگان در كركوك، صلاح‌الدين و دياله دستور داده است، عناصر اين گروه را در صورت فرار از حويجه يا شرقاط اعدام كنند. اين منبع تأكيد كرد كه اعدام‌ها در مناطق تحت كنترل داعش در استان‌هاي نينوا و انبار به دليل فرار يا شكست‌هاي عناصر اين گروه، افزايش يافته است.

قدرت‌نمايي در بيرون

هرچند قدرت داعش در عراق و سوريه تضعيف مي‌شود اما اين گروه با انجام حملات در ساير مناطق جهان سعي دارد اين كاهش قدرت در خاورميانه را جبران كند. حملات تروريستي در اندونزي و تهديد براي حمله به اسرائيل در اين راستا انجام مي‌شود. روزنامه ديلي استار، روز سه‌شنبه در گزارشي نوشت: «داعش طي ماه‌هاي اخير تهديداتي علني را مطرح و اهداف جديدي را براي حملات خود تعيين كرده است كه يكي از آنان اسرائيل مي‌باشد.» گادي آيزنكوت، رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي نيز روز سه‌شنبه درباره حمله احتمالي تروريست‌هاي داعش هشدار داد.

http://javanonline.ir/fa/news/766657

ش.د9405383

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات