تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۷۵

جابري انصاري: ادبيات‌هاي ناپاک و ناشايست سعودي‌ها منشأ افراطي‌گري است

(روزنامه مردم‌سالاري – 1395/03/04 – شماره 4044 – صفحه 11)

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ايجاد امنيت در منطقه منوط به ايجاد توافق بين کشورهاي منطقه و توافق اساسي در زمينه مشکل تروريسم، افراط‌گرايي و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد از سوي کشورهاي منطقه با اين پديده است.

به گزارش ايسنا حسين جابري انصاري در نشست خبري ديروز خود با بيان اينکه تکرار مي‌کنيم که امنيت منطقه بر عهده کشورهاي منطقه است، خاطرنشان کرد: بدون توافق بين کشورهاي منطقه و بدون سياست اجماعي بين کشورهاي منطقه در زمينه رويارويي با تروريسم و افراط‌گرايي که منشأ بي‌ثباتي، به هم‌ريختگي و مشکلات منطقه است امکان برقراري امنيت و ثبات در منطقه پيرامون ما فراهم نمي‌شود.

ايجاد امنيت در منطقه منوط به ايجاد توافق بين کشورهاي منطقه است

وي ادامه داد: هرگونه اقدام در جهت ايجاد امنيت در منطقه منوط به ايجاد توافق بين کشورهاي منطقه و توافق اساسي در زمينه مشکل تروريسم، افراط‌گرايي و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد از سوي کشورهاي منطقه با اين پديده است.

سفر دوره‌اي ظريف به 4 کشور اروپايي

سخنگوي وزارت خارجه خبر داد که محمد جواد ظريف در ادامه سفرهاي دوره‌اي خود بزودي سفري پنج روزه به چهار کشور لهستان، سوئد، لتوني و فنلاند خواهد داشت.

وي افزود: با فاصله کمي از اين سفر وزير خارجه به تعداد ديگري از کشورهاي اروپايي سفر مي‌کند که در زمان خود اطلاع‌رساني خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد کارشکني‌هاي سعودي‌ها در ارتباط با حج و همچنين اقدام دولت مالديو با تحريک عربستان جهت قطع ارتباط با ايران و اظهارات اخير نماينده عربستان در سازمان ملل و همچنين يکي از مفتي‌هاي اين کشور عليه ايران،‌ اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران موضوع حج را در مسير خودش دنبال کرده ولي متأسفانه با ادامه کارشکني‌هاي عربستان در زمينه مسائل اساسي مرتبط با حجاج ايراني از جمله نقل و انتقالات حجاج و صدور رواديد براي زائران ايراني عملاً اين موضوع دچار مشکل شده است.

اگر عربستان به وظيفه‌اش عمل نکند، مسئول نرفتن حجاج ايراني به حج است

وي با اشاره به واجب بودن فريضه حج،‌ گفت: با توجه به اين موضوع ما با حداکثر خويشتنداري، جنبه‌هاي پيگيري فني و اجرايي اين موضوع را ادامه مي‌دهيم و اگر عربستان به وظيفه خود به عنوان ميزبان عمل نکند در واقع مسوول نرفتن حجاج ايراني به حج و «صد عن سبيل الله» است.

قرار نيست ايران در زمين بازي عربستان، بازي کند

وي با اشاره به برخي از اظهارات نادرست و ناشايست مقامات سعودي عليه مردم ايران،‌ گفت: بنا نيست که ايران در زمين بازي طرف مقابل بازي کند. عربستان اولويت خود را در تشديد درگيري‌ها در منطقه قرار داده و اين اولويت را انتخاب کرده در حالي که ايران به دنبال گسترش همکاري با دولت‌هاي منطقه است و ما به هيچ وجه تشديد درگيري‌ها در منطقه را دنبال نمي‌کنيم چرا که معتقديم تشديد درگيري‌ها در منطقه به ضرر تمام ملت‌هاي منطقه است و اين ديدگاه سياست ثابت و اصولي ماست و ما با روش‌هاي مناسب و با حفظ اقتدار ايران اين سياست را دنبال مي‌کنيم.

وي با اشاره به برخي از اظهارنظرهايي که توسط مقام‌هاي سعودي عليه ايران انجام شده و خبرنگار سوال کننده در اين نشست به آن اشاره کرد،‌ گفت: در مورد اظهارنظرهايي که شما اشاره کرديد بايد گفت از همين نگاه و ديدگاه است که تروريسم تکفيري و افراطي‌گري گسترده در منطقه ايجاد شده و در واقع بايد گفت همين ادبيات‌هاي ناپاک و ناشايست که متأثر از مغزهاي معلول و معيوب است منشأ افراطي‌گري است و ادامه اينگونه اظهارات به روشني به جهانيان نشان مي‌دهد که منشأ انديشه‌هاي تکفيري و تروريستي که جهان را تهديد مي‌کند از چه جايي است و از لحاظ عقيدتي و ايدئولوژيک از چه منشأيي پيگيري مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي در مورد حواشي ايجاد شده در ارتباط با سفر رئيس‌ کرواسي به تهران و اينکه بعضي از کاربران ايراني به صفحه اينستاگرام رئيس‌جمهور کرواسي رفته و در آنجا از ادبيات ناشايستي استفاده کرده‌اند و اينکه آيا اين موضوع مورد اعتراض دولت کرواسي قرار گرفته است يا نه،‌ گفت: موضوعي که شما اشاره کرديد متأسفانه در مناسبت‌هاي مختلف و در مورد شخصيت‌هاي مختلف اتفاق افتاده و اينگونه اقدامات شايسته اخلاق و ادب ملت ايران نيست و امري است که به چهره ملت ايران خدشه وارد مي‌کند و پذيرفتني نيست.

فرو کاستن از اهميت سفر رئيس‌جمهور کرواسي به موارد حاشيه‌اي امر درستي نيست

اين ديپلمات ارشد در وزارت امور خارجه با اشاره به موفقيت‌آميز بودن سفر رئيس‌جمهور کرواسي به تهران در زمينه‌هاي مختلف در راستاي گسترش روابط بين دو کشور، افزود: فروکاستن از اهميت سفر رئيس‌جمهور کرواسي به اينگونه موارد حاشيه‌اي امر درستي نيست و همانطور که گفتم اين سفر در ابعاد مختلف جهت گسترش روابط بين دو کشور موفقيت‌آميز بود و منجر به امضاي يادداشت تفاهم‌هايي بين مقامات دو کشور شد.

وي با بيان اينکه سفر رئيس‌جمهور کرواسي به تهران از جمله سفرهايي بود که در شرايط جديد ايران در فضاي پسابرجام رخ داده و منشأ خير در حوزه‌هاي مختلف خواهد بود،‌ اظهار کرد: اميدوارم که اينگونه حوادث در فضاي رسانه‌اي و مجازي بار ديگر تکرار نشود و اقشار مختلف ملت به آثار اينگونه رفتارها آگاه باشند.

وي با بيان اينکه بايد از زمينه آموزشي و فرهنگي به اين مسائل توجه کنيم و در جهت رفع مسائلي که وجود دارد اقدام کنيم، گفت: از همين بلندگو از فعالان عرصه مجازي مي‌خواهم که در اينگونه شبکه‌ها در اينگونه موارد بر اساس فرهنگ و ادب ايراني عمل کنند و اميدواريم ديگر شاهد تکرار چنين رفتارهاي زشتي نباشيم.

خبرنگاري در اين نشست با اشاره به رفت و آمد هيأت‌هاي مختلف تجاري و اقتصادي از کشورهاي متنوع دنيا به خصوص کشورهاي اروپايي به تهران و تأثير آن بر اقتصاد کشور،‌ گفت: همانطور که بارها گفته و تأکيد کرده‌ايم نتيجه اين رفت و آمدهاي اقتصادي و تجاري و توافقات حاصل شده از آنها زمان‌بر است و به آرامي رخ مي‌دهد.

اين ديپلمات ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات ديپلماتيک وزارت امور خارجه جهت بهره‌گيري از اين فضا در راستاي رفع مشکلات کشور، تصريح کرد: ما در مسير درستي در حال حرکت هستيم و مجموعه اقدامات و پيگيريهاي ديپلماتيک ايران در مسير استفاده از نتايج و پيامدهاي فضاي پسابرجام است به خصوص تأثيراتي که بر اقتصاد ايران خواهد داشت.

وي با بيان اينکه اين مسيري است که بايد تکميل شود در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود،‌ گفت: در همين چارچوب شما مشاهده کرديد که در روزهاي اخير بخشي از بدهي‌هاي هند به ايران از طريق شبکه‌هاي بانکي پرداخت شد و اقساط ديگر نيز در زمان مشخص شده پرداخت خواهد شد و اين مسير ادامه پيدا مي‌کند. ما تلاش داريم اين موضوع در مورد کشورهاي ديگر نيز با پيگيري‌هايي که در حال انجام آن هستيم محقق شود و حداکثر استفاده را از نتايج و فوايد برجام داشته باشيم.

از اقدامات عراق و سوريه جهت مبارزه با گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌کنيم

تلاش‌هاي دولت سوريه و عراق جهت بازپس‌گيري مناطق اشغال شده اين دو کشور توسط تروريست‌هاي تکفيري سوال ديگري بود که در اين نشست هفتگي از حسين جابري انصاري پرسيده شد که وي در پاسخ،‌ گفت: جمهوري اسلامي ايران از اقدامات دولت عراق و سوريه جهت مبارزه و رويارويي با گروه‌هاي تروريستي که مناطق مختلف اين کشور را ناامن کرده و بازگرداندن امنيت به کشورهايشان حمايت مي‌کند.

وي افزود: هرگونه اقدام کمکي ايران به اين کشورها در اين زمينه منوط به درخواست رسمي دولت‌هاي عراق و سوريه است که در مورد اين درخواست‌ها در چارچوب روابط با اين دو کشور و بر حسب مورد تصميم‌گيري مي‌شود.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=248215

ش.د9500451

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات